Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 7902
Hei

Var ute på UE igår og kom på hvor utrolig vanskelig det er å gå stille på grus. Fant ut at det kanskje hjalp å sette ned sidene av fotbladene først istedenfor hælen. Føles litt snodig og er litt slitsomt, men det funker litt bedre. Noen andre tips? (:
Du kan jo gå barfot...
gå med sko/støvler som har mykere såle.
i skogen når det er grener osv du kan knekke går man på kantene og "gynger" framover med foten.
tenk deg at foten er et hjul. da oppdager man grenene før man knekker de.
gjør som ninjaene: Brett filt rundt foten/skoa så demper nok lyden seg litt. Men grus er jo noe herk å være stille på da.
du kan feste litt skumgummi under skoa, det hjelper endel, men grus tror jeg blir en utfordring okke som.
Kommer jo såklart litt an på, men om det er en "grøft" på siden bør den kunne dempe mye kan jeg tenke meg?
Ville sagt at du burde gå på sokkene jeg da....blir kanskje litt kaldt men hvor du enn skal infiltrere deg inn er sikkert verdt noen kalde tær! Utrolig hvor stille man kan gå med bare sokker...
Kan tenke meg at den fungerer å tre noen tykke ullsokker utenpå skoene, slik at du "holder grusen bedre på plass" under foten, det du vil unngå er nemlig ikke at foten din lager lyd, men at grus-steinene ikke gnisser mot hverandre. Er desverre ikke veldig erfaren på dette feltet.
Ta å fest svamper, sånne ekstra store svamper under skoene. Det burde fungere I tillegg så kan det hende at grusen er ugjevn, noen steder er den dypere en andre. Det gjelder å gå på de stedene det er minst grus/ hardest.
Hva er "UE"?

Mange gode tips i denne threaden. Lol.
do like a ninja and flip out
Jeg klarer det uten noe hjelpemiddel. Men har drevet med sniking ganske mange år også. Har lekt en del krig oppgjennom årene, der jeg alltid snek meg rundt. Så jeg anbefaler deg bare å prøve til du klarer det.

Edit: UE er forkortelse for "Urban Exploration".
Sist endret av Sture Dingo; 4. mai 2006 kl. 12:53.
w0t.'s Avatar
Trådstarter
Skal prøve det med ullsokkene. Man må jo minske gnissingen, så om man går sakte som faen burde det vel hjelpe. Noen tips mot tørre kvister også? Om man skal inn i en hage og MÅ over en meter bred haug med tørre kvister?
Det er jo bare å ha med seg noen bøtter sement. Hell sementen der du vil gå, så når den tørker hører ingen det. Så går du bare noen skritt til og heller mere sement =P

edit: Og til de kvistene: Det høres ut som en feeet utfordring, du bare springer det du klarer på sementen, så hopper du over og lander sånn... "kråkelanding", for det er jo seff gress etter grusen *host* sementen.
Sist endret av lefsegokk; 5. mai 2006 kl. 04:51.
w0t.'s Avatar
Trådstarter
wtf er kråkelanding?
Kråkelanding blir vel å lande i "slutten" av en salto og rulle på ryggen opp, ell.no. Litt vanskelig å forklare.

Forlengsrulle blir det vel også kalt.
Sitat av KjeXz
Skal prøve det med ullsokkene. Man må jo minske gnissingen, så om man går sakte som faen burde det vel hjelpe. Noen tips mot tørre kvister også? Om man skal inn i en hage og MÅ over en meter bred haug med tørre kvister?
Vis hele sitatet...

Sitat av Psych|Com
gå med sko/støvler som har mykere såle.
i skogen når det er grener osv du kan knekke går man på kantene og "gynger" framover med foten.
tenk deg at foten er et hjul. da oppdager man grenene før man knekker de.
Vis hele sitatet...
som sagt som gjort,
ps dette var teit. jeg må skrive 20 karakterer selv om innholdet i posten er større!
▼ ... noen uker senere ... ▼
kult da!
dette må jeg teste ;P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ville tro at å krype funker ganske bra, i og med at steinene ikke blir like hardt sammenpressa som når man går på to, fordi vekta di blir fordelt mellom flere punkter.
Kryping funker ikke. Når du kryper drar du steinene med deg rundt, og dette lager bare mer lyd.

Det å veldig sakte legge mer og mer trykk på foten og også bevege den bittegrann frem og tilbake for å legge steinene så kompakt som mulig tror jeg heller er en brukbar fremgangsmåte. Mennesker reagerer ikke på lite lyd over lang tid, de reagerer på mye lyd på kort tid. Derfor lønner det seg å bruke så lang tid som mulig på å gjøre det man vil. Man må prøve å strekke den totale lyden som må lages utover et så langt tidsrom som mulig. Må du derimot lage en høy lyd, bør du lage denne, og vente i flere minutter før du lager neste lyd. Om personen hører en lyd, blir han oppmerksom, og prøver å høre etter flere lyder, og evt. hvor disse lydene kommer fra. Derfor lønner det seg å vente med neste høye lyd til oppmerksomheten er dratt over til noe annet.
Sist endret av dadyd; 19. juli 2006 kl. 04:22.
prøv og trykk foten hardt nedi grusen og gå slik at føttene dine havner loddrett ned på grusen
Jeg har et forslag: Ikke gå på grusen
Er vell ikke no annet å si enn: Trå forsiktig, eller evt ta noen skomgummi klyser under skoa.. :P
Mulig dette er litt søkt, men er av den oppfatning at fart er en avgjørende faktor her. Det å liste seg stille på tå, blir aldri like bra utført som man skulle tro (nå det gjelder grus). Det er litt vanskelig å forklare (og krever sikkert en del trening før man mestrer det), men akkurat nå ser jeg for meg en ninja som tripper bortover grusen en mørk kveld. Raske bevegelser. Ikke lang kontakttid med grusen. Viktig å ikke ha for stor høyde. Man skal ikke hoppe. Hold et lavt tyngepunkt. Ideelt sett skal vel en fot alltid være i kontakt med grusen.

Hvorfor jeg tror dette fungerer? Vel, når man tar disse raske og lette stegene, vil ikke trykket på grusen blir like stort som om man skulle listet seg. Når man lister seg, bruker man såpass lang tid, at man hviler hele kroppsmassen på den ene foten. Dette vil føre til økt friksjon mellom steinene, og dermed høyere lyd.
Tenk dere en person som ligger med ryggen mot et gulv. På hvilken måte kan man, mest mulig varsomt, "trå" seg over denne personen?

En kombinasjon av dette samt myke sko/ullsokker er det jeg vil satse pengene mine på.
Sist endret av raze; 24. juli 2006 kl. 01:07.
Ville ikke gått på bar fot eller noe annet som stein kan henge litt i, fordi når du løfter foten så faller litt grus som har hektet seg under foten av.. og det lager lyd.
Sitat av Grantax
Ville ikke gått på bar fot eller noe annet som stein kan henge litt i, fordi når du løfter foten så faller litt grus som har hektet seg under foten av.. og det lager lyd.
Vis hele sitatet...
Så lite lyd som det lager er det ingen som legger merke til.
Beste alternativet er nok å gå barbeint, evt med sokker.

Men blir du oppdager og må løpe, så får du en vond opplevelse.
Er det nødvendig å gå stille i UE? Så iallfall hvorfor lurer jeg på
Sist endret av marsboer; 24. juli 2006 kl. 12:31.
Sitat av Sture Dingo
Jeg klarer det uten noe hjelpemiddel. Men har drevet med sniking ganske mange år også. Har lekt en del krig oppgjennom årene, der jeg alltid snek meg rundt. Så jeg anbefaler deg bare å prøve til du klarer det.
Vis hele sitatet...
Hehehe.... endel timer i barndommen som gikk med til krig ja. Og den taktikken jeg hadde var å aldri gå på grus for da ble man tatt med en gang

Hva hvis du lærer fuglelyder, f.eks låte som en ugle ved hvert steg? eller løpe raskt men man gauler ut noen hjorte fraser? Vanskelig dette med grus.
Hva med å løpe over grusen som bare faen
Sitat av Lille My
Ville sagt at du burde gå på sokkene jeg da....blir kanskje litt kaldt men hvor du enn skal infiltrere deg inn er sikkert verdt noen kalde tær! Utrolig hvor stille man kan gå med bare sokker...
Vis hele sitatet...
Gymsokker? 20tegnforfaen....
w0t.'s Avatar
Trådstarter
Sitat av marsboer
Er det nødvendig å gå stille i UE? Så iallfall hvorfor lurer jeg på
Vis hele sitatet...
Når man infiltrerer et bevoktet område vil man helst ikke bli oppdaget uansett om man skal gjøre noe ulovlig eller ikke. Dessuten er det en del av adrenalinrushet å bevege seg lydløst og ikke bli oppdaget av sikkerhetsvakter, folk som bor der, etc.. Det sier vel egentlig seg selv? (:
Sitat av KjeXz
wtf er kråkelanding?
Vis hele sitatet...
hørt om hodekråke? det er sånn James Bond gjør når han blir beskutt. Setter seg på kne og tar armene og hodet nedover og tar en slags salto
hva om man ruller? det må da funke.. blir så klart ør i huggu og det er ganske slitsomt.. men forsiktig rulling funker sikkert
Jeg klarer det uten noe hjelpemiddel. Men har drevet med sniking ganske mange år også.
Vis hele sitatet...
Jeg måtte bare repetere denne perlen av en setning fra tidligere opp i tråden. For en nydelig ting å si.
Sitat av Stormen
Jeg måtte bare repetere denne perlen av en setning fra tidligere opp i tråden. For en nydelig ting å si.
Vis hele sitatet...
jepp. Gjoer som ninjaene, tren fler timer hver dag