Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4561
La oss si at noen blir frastjålet en eksklusiv klokke av merket Rolex.

Hvordan kan andre gjenkjenne dette? Er det noen flere seriemerker eller verifiseringsnummer på klokken annet enn den på baksiden av urskiven?
Som igjen er ganske lett synlig. Og enkelt å fjerne eller endre.

La oss si du reiser utenlands, kan man bli pliktig til å oppgi at man eier denne klokken ved å vise de kortene som følger med boksen eller en salgsmelding fra forhandler? Er de kortene som følger med boksen registrert på førstegangseier?
Sist endret av m0b; 28. mai 2015 kl. 18:35. Grunn: Fuck de "hypotetiske" greiene alle bruker.
Sitat av bacardi Vis innlegg
La oss si at noen blir frastjålet en eksklusiv klokke av merket Rolex.

Hvordan kan andre gjenkjenne dette? Er det noen flere seriemerker eller verifiseringsnummer på klokken annet enn den på baksiden av urskiven?
Som igjen er ganske lett synlig. Og enkelt å fjerne eller endre.

La oss si du reiser utenlands, kan man bli pliktig til å oppgi at man eier denne klokken ved å vise de kortene som følger med boksen eller en salgsmelding fra forhandler? Er de kortene som følger med boksen registrert på førstegangseier?
Vis hele sitatet...
Det varierer fra klokke til klokke. Enkelte Rolexer har f.eks serienummeret både på baksiden og under glasset, og de kan ikke endres enkelt. Andre produsenter som lager luksusklokker i mindre opplag enn Rolex har egne interne databaser over eierene. Hvis du melder fra til forsikringsselskapet at du har mistet ei dyr klokke vil de selvsagt ha en slags bekreftelse på at du faktisk har eid ei slik klokke, og da kan eske eller kvittering være lurt å ha. Kortene som følger med står ikke på eieren, men på den opprinnelige selgeren/butikken.
Trådstarter
Så med andre ord kan det være vanskelig å motbevise at den er stjålet hvis man har kortene/esken som tilhører klokka?

Eneste kan være salgsmelding eller lignende?
Jeg skjønner ikke hva du spør om. Snakker du om å kjøpe ei klokke som kanskje er stjålet, eller å si at klokka man har er stjålet for så å selge den igjen etter man har fått forsikringspengene?
Om serienummeret på klokken er fjernet vil klokken for veldig mange ikke ha noen verdi. Dette gjelder også om et ekthetsbevis ikke kan fremskaffes.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva du spør om. Snakker du om å kjøpe ei klokke som kanskje er stjålet, eller å si at klokka man har er stjålet for så å selge den igjen etter man har fått forsikringspengene?
Vis hele sitatet...
Ingen av delene. Kan ta det på pm.
Jeg kjøpte en certina-klokke som var vesentlig billigere enn en rolex. Serienummer er inngravert på undersiden av klokka samt inne i klokka. Når jeg kjøpte klokka, fikk jeg registrere meg i en eller annen database og fikk beskjed om at dersom jeg skulle selge den, burde jeg si ifra til eier/der jeg kjøpte den at jeg burde si ifra om eierbytte. Med andre ord er det vel mulig å spore opp om klokka blir levert for trykktest, reparasjon etc. for forhandleren.