Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7527
Jeg skal nå skrive en kort guide på hvordan jeg gang på gang tar tog uten å betale


- Hvis lommeboka har anoreksi

Denne guiden er ment til mennesker som ikke alltid har god råd, og gjerne vil spare en hundrelapp eller to på togreiser.
Jeg mener selv at prisene for kollektiv transport er alt for høye, og siden dette er et offentlig tilbud mener jeg at det skal være mulig å prioritere økonomien litt annerledes. Men det er ikke dèt denne tråden handler om.

- Min erfraring?

Så lenge jeg kan huske har jeg reist gratis med tog. Grunnen til dette er at jeg har årlig fått tilsendt en fribillett som fungerer på alle NSB sine togreiser i Norge. Grunnen til at jeg fikk denne var fordi jeg har nær familie i bransjen.
Denne biletten er noe man mister rettighetene til når man fyller 18 år. Da jeg var 17 skjønte jeg fort at jeg ikke hadde råd til å benytte tog like ofte om jeg skulle betale full pris. Derfor begynte planleggingen. Jeg lærte meg for hva konduktører ser etter for å finne nye passasjerer på toget, og det er nettopp denne svakheten jeg utnytter for gratis tog.
Vil også nevne at jeg har tatt tog 2-4 ganger hver uke i hele mitt liv.

- Forutsetninger?

Det kan ikke gjøres fra hvilken som helst stasjon. Utifra store stasjoner (som f.eks Oslo S, Kristiansand osv) sjekker togpersonalet alle biletter, uavhengi om du har sitti på toget i flere timer. Men derimot fra mindre stasjoner, så sjekker de kun personer som akkurat har satt seg på. Litt av gimikken ligger også i at på togsett er det ofte to konduktører. De bytter hjerne på å gå billettrunden, og ergo så vet ikke den ene konduktøren om den andre har sjekka billetten din.

- Risiko?

Risikoen for å gjennomføre det jeg skal beskrive er at du i verste fall må betale ombordtillegget på 20,-
Det hjelper ikke om du har sitti på toget fra Trondheim og du blir busta stasjonen før der du skal av. Så lenge du ikke har passert siste betalingspunkt har du ikke brutt noen lov. På toget er dette døra, i en butikk er dette kassa.
Blir litt det samme som å putte en sjokolade i lomma inni butikken. Du har fortsatt ikke brutt noen lov før du går igjennom kassa uten å betale for den.

- Hva er det du faktisk trenger å gjøre?

Jeg skal nå nevne de punktene som er viktig. Det er kanskje ikke mulig for alle å oppfylle alle disse kravene, men prøv så mange som mulig.

Hele konseptet ligger rundt at det ser ut som om du har sitti på toget lenger enn det du faktisk har. De grunnleggende elementene er å legge lommebok, mobil og gjerne snusboks i fanget sitt. Da ser det allerede ut som du har vist billett, teksta litt, og kanskje til og med hatt tid til å legge inn en snus.
Det er begrenset med ting du kan gjøre før konduktøren går forbi, men det hjelper også å henge fra seg eventuell jakke, ta av seg genser osv.

Hvis du er så heldig at du tilfeldig vis har med deg en laptop så er dette alltid gull. Jeg har aldri blitt spurt om billett når jeg bruker denne metoden. Ha laptop-en i hvilemodus så den starter opp kjapt, og ha klar en film/serie ol. til å skru på med en gang. Legg gjerne lommebok osv på selve pc'en.

Om det er snø ute, eller det har regnet, så vær veldig nøye med å fjerne dette før du setter deg ned. Ferske vannspor til sitteplassen din er kanskje litt obsious Dersom du ikke rekker det, så kryss fingra og døtt beina dine så langt under sete foran deg du klarer, så ikke smeltevannet/sølevannet syns.

Du kan gjerne legge til ting, som å late som du sover osv. Er ganske lett å finne på en unnskyldning for at du sovna, f.eks at du har døgnet eller bare sliten etter en lang dag. Er det på morgenen så skyld på at du fortsatt er trøtt. De trenger ikke noen spesiell grunn egentlig, i og med at du fortsatt ikke har brutt loven.

Men husk for all del at du alltid har penger nok til å betale for reisen dersom du faktisk blir tatt.

Håper du slipper å gjemme deg på doen fremover, og er det noen spørsmål så still dem gjerne under her


Og før dere sier det, jada, jeg er satan selv som ikke betaler for meg på toget. Fy meg, jeg burde skamme meg.


-E
Eller kjøpe et ungdomskort til 450 spenn :P det er ikke mye i mnd for å reise all kollektiv i Oslo/Akershus. har en kompis som gjør dette, å han er langt over ungdomskort grensa. hehe..
Men for all del, har testet noe av det du har prøvd, bare det å henge fra seg jakka å drive med et eller annet gjør fort til at konduktøren går rett forbi.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Eller kjøpe et ungdomskort til 450 spenn :P det er ikke mye i mnd for å reise all kollektiv i Oslo/Akershus. har en kompis som gjør dette, å han er langt over ungdomskort grensa. hehe..
Men for all del, har testet noe av det du har prøvd, bare det å henge fra seg jakka å drive med et eller annet gjør fort til at konduktøren går rett forbi.
Vis hele sitatet...
Jeg reiser som regel utenfor Oslo og Akershus, og det er det mange andre som også gjør. La oss si at jeg reiser melleom oslo og drammen. Da betaler jeg billetten min til drammen, men ikkeno tilbake til Oslo. Sist jeg sjekka lå drammen i Buskerud, ergo: mndskort dit blir drøyt dyrt.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Godt skrevet med nyttige tips.
Er ofte trøtt når jeg tar toget om morgenen, og har opplevd at når jeg sitter og sover går konduktøren som regel forbi uten å bry seg. Samme gjelder hvis du ser ut av vinduet.
Det er kanskje selvsagt, men unngå blikkontakt med konduktøren.

På det toget jeg tar er det mye skoleelever, og da spør konduktøren ofte om man har skolekort, og hvis man sier ja trenger man ikke å vise det, eventuelt at man bare viser kortet og så sjekker de det ikke.
Pleide å bare gå inn å sette meg og ignorere konduktøren. Når jeg ser at det er en annen konduktør som spør, og jeg MÅ kjøpe billett, kan jeg si at jeg gikk på forrige stasjon, og at jeg skal 2 eller 3 stasjoner videre. Etter at man har kjøpt den billige billetten, kan man f.eks bare bytte vogn eller noe, kanskje gjemme seg på do om toget ikke er for fullt.

Det værste som kan skje er at man blir kastet av på neste stasjon, man KAN rive seg løs fra en konduktør og løpe, tviler på at det blir full utrykning og leteaksjon. Det positivet med dette er at man mye mulig ser en ny, kanskje dritfin, by.
Hmm, vær gang de stopper meg og spør, og jeg ikke har noe pleier jeg og si jeg er på rømmen fra en barnevernsinsitusjon og skal hjem igjen, da viser de som regel medlidenhet og lar meg sitte på.

Men nå har jeg fått fatters til og sponse mnds-kort.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av datagutten Vis innlegg
Godt skrevet med nyttige tips.
Vis hele sitatet...
Takk for feedback^^

Meninga med dette inlegget er jo bare å vise folk at det ikke er noe hokus pokus og snike seg på toget, kanskje ikke alle har tenkt på det før.
Hvis man sitter med lommeboka på fanget, viser man jo heller at man er klar til å vise billett, eller? Jeg føler hvertfall at det er sånn.

Må bare slenge på at selv om du drar utifra store stasjoner, så er det ikke alltid de sjekker billetten. Er bare å sette seg godt tilrette og se en annen vei. Vil man ikke betale bør man hvertfall holde seg unna regiontog.
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Litt av gimikken ligger også i at på togsett er det ofte to konduktører. De bytter hjerne på å gå billettrunden, og ergo så vet ikke den ene konduktøren om den andre har sjekka billetten din.
Vis hele sitatet...
Må bare si at dette er et ganske kult triks
Et par ganger har jeg blitt utsatt for en eller annen jævla do-gooder som sier ifra til konduktøren at jeg ikke har levert billett, og sitter med et selvgodt glis etterpå, som om han nettopp gjorde seg fortjent til riddertittelen.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lolwut Vis innlegg
Må bare si at dette er et ganske kult triks
Vis hele sitatet...
Hahaha xD Alltid like gøy med en god trykkleif :P
Det er egentlig ganske enkelt å ta tog gratis. Det er bra tips fra TS, og dette kan du dra god nytte av. Enkelt og greit er det bare å bli en i mengden, få deg roen, og du må få deg selv til å tro at du har sittet der lengde.

Men hva gjør du når du ikke finner plass, eller du må lete lenge før du finner en?
Sitat av Kvalifikasjon Vis innlegg

Men hva gjør du når du ikke finner plass, eller du må lete lenge før du finner en?
Vis hele sitatet...
Er det helt sild i tønne kan man sette seg i trappa ved døråpningen. Er ikke alltid man blir lagt merke til da, akkurat. Siden det står folk rundt.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Da setter du deg i gangen, se komfortabel ut, be til det du finner hellig, kryss finrga og ha litt håp:P Er det så mye folk på toget så husker dem deg ihvertfall ikke. Bare unngå øyekontakt og gå for gull^^
Hender jeg tar toget mellom Oslo S og Skøyen når jeg reiser i rushen.
De sjekker aldri biletter før toget har passert skøyen, da det rettogslett er så himla mange som går av og på.
Tar toget 30 min til og fra jobb i Oslo.
I flere år jeg gamblet på at det ikke er kontroll (setter meg i mnd kort vognen)
Sparer på det i lengden.
Eksempel på regnestykke:
Mnd kort i 11 mnd: 1500*11=16500
Bli "tatt" 12 ganger ila ett år: 750*12=9000

Har spart masse på dette i mange år, men har begynt å kjøpe kort nå siden de jeg reiser med begynner vel å tru jeg er ekstremt glemsk
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Jeg skal nå skrive en kort guide på hvordan jeg gang på gang tar tog uten å betale


- Hvis lommeboka har anoreksi

Denne guiden er ment til mennesker som ikke alltid har god råd, og gjerne vil spare en hundrelapp eller to på togreiser.
Jeg mener selv at prisene for kollektiv transport er alt for høye, og siden dette er et offentlig tilbud mener jeg at det skal være mulig å prioritere økonomien litt annerledes. Men det er ikke dèt denne tråden handler om.

- Min erfraring?

Så lenge jeg kan huske har jeg reist gratis med tog. Grunnen til dette er at jeg har årlig fått tilsendt en fribillett som fungerer på alle NSB sine togreiser i Norge. Grunnen til at jeg fikk denne var fordi jeg har nær familie i bransjen.
Denne biletten er noe man mister rettighetene til når man fyller 18 år. Da jeg var 17 skjønte jeg fort at jeg ikke hadde råd til å benytte tog like ofte om jeg skulle betale full pris. Derfor begynte planleggingen. Jeg lærte meg for hva konduktører ser etter for å finne nye passasjerer på toget, og det er nettopp denne svakheten jeg utnytter for gratis tog.
Vil også nevne at jeg har tatt tog 2-4 ganger hver uke i hele mitt liv.

- Forutsetninger?

Det kan ikke gjøres fra hvilken som helst stasjon. Utifra store stasjoner (som f.eks Oslo S, Kristiansand osv) sjekker togpersonalet alle biletter, uavhengi om du har sitti på toget i flere timer. Men derimot fra mindre stasjoner, så sjekker de kun personer som akkurat har satt seg på. Litt av gimikken ligger også i at på togsett er det ofte to konduktører. De bytter hjerne på å gå billettrunden, og ergo så vet ikke den ene konduktøren om den andre har sjekka billetten din.

- Risiko?

Risikoen for å gjennomføre det jeg skal beskrive er at du i verste fall må betale ombordtillegget på 20,-
Det hjelper ikke om du har sitti på toget fra Trondheim og du blir busta stasjonen før der du skal av. Så lenge du ikke har passert siste betalingspunkt har du ikke brutt noen lov. På toget er dette døra, i en butikk er dette kassa.
Blir litt det samme som å putte en sjokolade i lomma inni butikken. Du har fortsatt ikke brutt noen lov før du går igjennom kassa uten å betale for den.

- Hva er det du faktisk trenger å gjøre?

Jeg skal nå nevne de punktene som er viktig. Det er kanskje ikke mulig for alle å oppfylle alle disse kravene, men prøv så mange som mulig.

Hele konseptet ligger rundt at det ser ut som om du har sitti på toget lenger enn det du faktisk har. De grunnleggende elementene er å legge lommebok, mobil og gjerne snusboks i fanget sitt. Da ser det allerede ut som du har vist billett, teksta litt, og kanskje til og med hatt tid til å legge inn en snus.
Det er begrenset med ting du kan gjøre før konduktøren går forbi, men det hjelper også å henge fra seg eventuell jakke, ta av seg genser osv.

Hvis du er så heldig at du tilfeldig vis har med deg en laptop så er dette alltid gull. Jeg har aldri blitt spurt om billett når jeg bruker denne metoden. Ha laptop-en i hvilemodus så den starter opp kjapt, og ha klar en film/serie ol. til å skru på med en gang. Legg gjerne lommebok osv på selve pc'en.

Om det er snø ute, eller det har regnet, så vær veldig nøye med å fjerne dette før du setter deg ned. Ferske vannspor til sitteplassen din er kanskje litt obsious Dersom du ikke rekker det, så kryss fingra og døtt beina dine så langt under sete foran deg du klarer, så ikke smeltevannet/sølevannet syns.

Du kan gjerne legge til ting, som å late som du sover osv. Er ganske lett å finne på en unnskyldning for at du sovna, f.eks at du har døgnet eller bare sliten etter en lang dag. Er det på morgenen så skyld på at du fortsatt er trøtt. De trenger ikke noen spesiell grunn egentlig, i og med at du fortsatt ikke har brutt loven.

Men husk for all del at du alltid har penger nok til å betale for reisen dersom du faktisk blir tatt.

Håper du slipper å gjemme deg på doen fremover, og er det noen spørsmål så still dem gjerne under her


Og før dere sier det, jada, jeg er satan selv som ikke betaler for meg på toget. Fy meg, jeg burde skamme meg.


-E
Vis hele sitatet...
Ikke verst, skjenner noen folk som også gjør dette samt noen som gjemmer seg på dassen. Men jeg har selv et sølv kort fra NSB som gjør at jeg kjører gratis. Holder meg til det i 4 år til så skal jeg begynne og tenke på denne metoden selv.

Veldig kipt for de som har med seg mye bagasje som må stresse med og få det oppi hylla før konduktøren kommer.

Dessuten kan det være smart og unngå konduktøren som kommer ut på perrongen når toget har stoppet på en stasjon. De skjenner igjen folk ganske godt igjen. :P
Sist endret av Nitropop; 9. april 2012 kl. 12:50.
Sitat av Nitropop Vis innlegg
Men jeg har selv et sølv kort fra NSB som gjør at jeg kjører gratis. Holder meg til det i 4 år til så skal jeg begynne og tenke på denne metoden selv.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du fått det sølvkortet? Hvorfor skal du bare ha det i 4 år til før du begynner å snike, er det tidsbegrenset?
Sist endret av Taurean; 9. april 2012 kl. 12:59.
Som TS sier ja så er trikset å få av seg ytterklærne å se opptatt ut ved for eksempel å sove, snakke i/skrive med telefon eller sitte med laptopen. Og sist men ikke minst unngå øyekontakt.

Ingenting er som kicket du får inni deg de gangene konduktøren går forbi deg i løpet av turen og skal sjekke billetter! Tog har aldri vært mer spennende enn etter jeg startet med dette selv for en god stund siden.
Gjør også dette hver gang jeg tar toget, i korte trekk må de se ut som du har vært der lenge.
Vil også legge til at musikk er et must, da får du ikke med deg når han går gjennom vogna og sier ''nye reisende''
Har selv spart mange tusen på dette og det eneste du risikerer er en litt klein episode hvor du må juge om at du ikke så konduktøren og betale ombordtillegg.
Har aldri opplevd billettkontroll på tog, tviler på at de utføres noe særlig på betjente vogner.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan har du fått det sølvkortet? Hvorfor skal du bare ha det i 4 år til før du begynner å snike, er det tidsbegrenset?
Vis hele sitatet...
Min far er lokfører (kjører toget) og derfor får jeg sølvkort siden han jobber i NSB.
Dette kortet står navne mitt på og min fars navn (verge) + Min fødselsdato

Grunnen til at jeg skal tenke på tog sniking om 2 år er fordi jeg ikke har lov til og bruke kortet etter jeg har fylt 18 år.

Ergo jeg er 16 år :P

Legg merke til at jeg skrev feil på den første posten :P (flaut) 2 år xD

Sølvkortet gjør sånn at jeg kan sitte på så langt jeg vill gratis, men må forsatt betale for settet, husker ikke helt hvor mye men tror det er ca 60-90 kr :P

EDIT: Unskyld mine skriveleifer men settet = sitteplasen.
Sist endret av Nitropop; 9. april 2012 kl. 13:03.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Skal klarifisere reglene for disse kortene bare for morroskyld.

Bronse: Disse blir utdelt til de som vasker togene, og til konduktører(selv om konduktørene kan betale en tusenlapp for å få sølv, og enda en tusenlapp for å få gull). Dette gir deg 0 rettigheter på toget, bortsett fra at man slipper å betale. Er toget fullt må du værsågod å stå.

Søv: (denne hadde jeg): Delt ut til jernbaneverkets personale gratis, og dems nære familie. (Barn og kone, men kone får klippekort på 10 klipp) Dette gir deg alle rettigheter på toget som en vanlig billett gir, pluss litt ekstragoder pga. konduktøren som regel blir kompis om du har en slik billett, så jeg har fått mye gratis gaffe, kakkao osv :P Dog om du skal ta toget langt og noen har reservert plassen der du sitter så må du flytte deg. Her kommer detre hvor Nitropop sa. Resvervasjon av plassen må man betale. Aner ikke hva prisen ligger på nå, men for noen år siden var den 50 kr.

Gull: Jeg er ikke 100% sikker på denne billetten, men er rimelig sikker på at det gir følgende goder: Gratis plassresverasjon, gratis NSB Komfort (som koster 90 kr til vanlig, i tillegg) Gir også poletter til kaffemaskiner.
Disse billettene blir utdelt til desk-jockier, altså kontorfolk og de som ikke nøyer seg med sølv og betaler en tusing eller to til for å få denne.

Man må ha gyldig fotolegg med, selv har jeg bare vist legg 1 gang, i løpet av 15 år med togreiser.
Man får utsendt en ny billett hvert år med et fancy merke på som sier hvilket år billetten er sendt ut.

Ansatte hos NSB/Jernbaneverket får disse "papirlappene" laminert og med bilde.


Håper dette svarte på eventuelle spørsmål
Sist endret av elytsmoorhs; 9. april 2012 kl. 17:26.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Skal klarifisere reglene for disse kortene bare for morroskyld.

Bronse: Disse blir utdelt til de som vasker togene, og til konduktører(selv om konduktørene kan betale en tusenlapp for å få sølv, og enda en tusenlapp for å få gull). Dette gir deg 0 rettigheter på toget, bortsett fra at man slipper å betale. Er toget fullt må du værsågod å stå.

Søv: (denne hadde jeg): Delt ut til jernbaneverkets personale gratis, og dems nære familie. (Barn og kone, men kone får klippekort på 10 klipp) Dette gir deg alle rettigheter på toget som en vanlig billett gir, pluss litt ekstragoder pga. konduktøren som regel blir kompis om du har en slik billett, så jeg har fått mye gratis gaffe, kakkao osv :P Dog om du skal ta toget langt og noen har reservert plassen der du sitter så må du flytte deg. Her kommer detre hvor Nitropop sa. Resvervasjon av plassen må man betale. Aner ikke hva prisen ligger på nå, men for noen år siden var den 50 kr.

Gull: Jeg er ikke 100% sikker på denne billetten, men er rimelig sikker på at det gir følgende goder: Gratis plassresverasjon, gratis NSB Komfort (som koster 90 kr til vanlig, i tillegg) Gir også poletter til kaffemaskiner.
Disse billettene blir utdelt til desk-jockier, altså kontorfolk og de som ikke nøyer seg med sølv og betaler en tusing eller to til for å få denne.

Man må ha gyldig fotolegg med, selv har jeg bare vist legg 1 gang, i løpet av 15 år med togreiser.
Man får utsendt en ny billett hvert år med et fancy merke på som sier hvilket år billetten er sendt ut.

Ansatte hos NSB/Jernbaneverket får disse "papirlappene" laminert og med bilde.


Håper dette svarte på eventuelle spørsmål
Vis hele sitatet...
Haha, aldri vist legitimation jeg konduktøren smiler bare og sier "jasså, sønnen til ***** du ja"

Så var det en gang toget var fult da fik jeg sitte innepå kontoret til konduktøren :P