Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2335
Noen som vet om gamle ruiner eller fundamenter i skogsområder rundt Mjøsa?
Vet om en kirke som er ruiner, men den er fortsatt i bruk. Formuler deg bedre for bedre svar
Trådstarter
13 0
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Vet om en kirke som er ruiner, men den er fortsatt i bruk. Formuler deg bedre for bedre svar
Vis hele sitatet...
Hustufter i skog,trenger jeg si mer?Domen o.l gjelder ikke.Tenker metallsøking.
Ta en titt på denne siden.
http://www.kulturminnesok.no/
Trådstarter
13 0
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Ta en titt på denne siden.
http://www.kulturminnesok.no/
Vis hele sitatet...
Glimrende ressurs der.Takk for tipset.
Du som driver med UE,har du vært i bergvika på Helgøya,der er det svære kalkovner i skauen.
Og Atlungstad brenneri ved golfanlegget,spesielt sted.
Er vel ikke helt overbevist om at leting og graving med metallsøker på registrerte kulturminner er lovlig. Ev. funn vil iallefall tilhøre staten.
Vel hvis du skal fjerne noe du har funnet på privat eiendom (gjelder også med metallsøker), så må du snakke med grunneier. Hvis du skal følge den store røde boka.
Sitat av gjedda63 Vis innlegg
Glimrende ressurs der.Takk for tipset.
Du som driver med UE,har du vært i bergvika på Helgøya,der er det svære kalkovner i skauen.
Og Atlungstad brenneri ved golfanlegget,spesielt sted.
Vis hele sitatet...
Jepp har vært der gitt.
Har bilder av disse kalkovnene i tråden min her inne på urban utforskning.
Trådstarter
13 0
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jepp har vært der gitt.
Har bilder av disse kalkovnene i tråden min her inne på urban utforskning.
Vis hele sitatet...
Ok,du som er så interesert i sånt burde skaffe deg dykkersertifikat,det ligger endel bra i Mjøsa fra krigens dager pluss båtvrak hist og her.For ikke å snakke om alt som ikke er oppdaget enda.Vet om folk som har funnet tyske håndvåpen utenfor ridehuset i Hamar.

Sitat av Jerazol Vis innlegg
Er vel ikke helt overbevist om at leting og graving med metallsøker på registrerte kulturminner er lovlig. Ev. funn vil iallefall tilhøre staten.
Vis hele sitatet...
Er klar over det og jeg leverer alt fra middelalderen til fylkeshuset i kommunen.
Er egentlig mest interessert i skillinger fra 17-1800 tallet og de kan man beholde.
Skulle nok ta dykker sertifikatet men har en del andre ting som jeg må bruke penger på.
Var en tur innom de små grøttene ved nes i sommer faktisk.
Men vi kun med snorkel og maske, å det ble det begrenset hvor mye vi fikk se der inne.
Men vi hadde jo båt og slikt.
Men skulle hat hansker og hjelm fordi det ble temmlig blodig der inne siden vi klarte og skjære oss på den ene steinen etter den andre.
Ligger noen ruiner på hovdetoppen på Gjøvik. Det er ikke så veldig mye igjen der oppe men litt grunnmur og noe trapper og sånt. Ganske enkelt å komme seg dit også. Det er vel stort sett det eneste jeg vet om i området. Ellers er det bare steder jeg har hørt folk prate om uten selv å ha vært der. Domkirkeodden er jo nevnt, veldig pent der men kanskje ikke stedet for metallsøker.

Mellom Gjøvik og Lillehammer et sted skal det også være et nedlagt vanntårn eller noe. Man ser det når man kjører på Lillehammerveien, eller gjorde ihvertfall det en gang. Det er stort og grønt(sikkert rustet brunt nå) og man kan kjøre fra dit.. Husker jeg var der en gang som barn, var veldig kult den gang men usikker på om det fortsatt står eller om det er av interresse. Jeg er ingen lokalkjent i de områder, husker bare hvor cirka det var og at det var tøft, men finnes sikkert en eller annen som vet mer.

Mjøskastellet kan jo være noe, aldri vært der selv though:
http://no.wikipedia.org/wiki/Mjøskastellet
Trådstarter
13 0
Sitat av moret Vis innlegg
Ligger noen ruiner på hovdetoppen på Gjøvik. Det er ikke så veldig mye igjen der oppe men litt grunnmur og noe trapper og sånt. Ganske enkelt å komme seg dit også. Det er vel stort sett det eneste jeg vet om i området. Ellers er det bare steder jeg har hørt folk prate om uten selv å ha vært der. Domkirkeodden er jo nevnt, veldig pent der men kanskje ikke stedet for metallsøker.

Mellom Gjøvik og Lillehammer et sted skal det også være et nedlagt vanntårn eller noe. Man ser det når man kjører på Lillehammerveien, eller gjorde ihvertfall det en gang. Det er stort og grønt(sikkert rustet brunt nå) og man kan kjøre fra dit.. Husker jeg var der en gang som barn, var veldig kult den gang men usikker på om det fortsatt står eller om det er av interresse. Jeg er ingen lokalkjent i de områder, husker bare hvor cirka det var og at det var tøft, men finnes sikkert en eller annen som vet mer.

Mjøskastellet kan jo være noe, aldri vært der selv though:
http://no.wikipedia.org/wiki/Mjøskastellet
Vis hele sitatet...
Ok,bra.må sjekke ut det på Gjøvik,det kan være lovende.

Pleier å søke på stranda inn mot grensa til Domkirkeodden og finner som regel noe der før vannet oversvømmer på våren,alt gammelt går inn til Odden,har levert ihvertfall fem mynter fre 12-1500 tallet da pluss noen spenner ol.

Vanntårnet er også interessant,skulle gjerne hatt en nærmere beskrivelse dit.

MJøskastellet tør jeg ikke nærme meg gitt.Liten sjans for skillinger der uansett,det var jo kun i drift noen år på 1300 tallet.
Takk for tips!