Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3800
Noen som har vært på Fredriksten Festning før og vet om noen gode UE plasser der?
Fredriksten festning er godt besøkt om sommeren, og det er mange rom og steder å se der, men det er ikke noe spesielt spennende da det meste er åpent for publikum. For noen år siden var det en artikkel i lokalavisa om en ny dør som var blitt funnet, men denne var låst, og pga riksantikvaren elns fikk de ikke lov å bryte den opp for å se hva som befant seg innenfor(for å ikke ødelegge fredede greier). Noen mente at dette kunne være en dør til en tunnel som gikk ned til sentrum av byen.
Men som sagt, så er dette en del år siden, og hvis det hadde vært noe mer spennende vil jeg tro at man hadde hørt mer om det.

Men for all del, festningen er et veldig flott sted, og kan være verdt å besøke om interessen er der

http://www.nasjonalefestningsverk.no/fredriksten
http://www.halden.museum.no/festning.html
Sitat av Latechs Vis innlegg
Fredriksten festning er godt besøkt om sommeren, og det er mange rom og steder å se der, men det er ikke noe spesielt spennende da det meste er åpent for publikum. For noen år siden var det en artikkel i lokalavisa om en ny dør som var blitt funnet, men denne var låst, og pga riksantikvaren elns fikk de ikke lov å bryte den opp for å se hva som befant seg innenfor(for å ikke ødelegge fredede greier). Noen mente at dette kunne være en dør til en tunnel som gikk ned til sentrum av byen.
Men som sagt, så er dette en del år siden, og hvis det hadde vært noe mer spennende vil jeg tro at man hadde hørt mer om det.

Men for all del, festningen er et veldig flott sted, og kan være verdt å besøke om interessen er der

http://www.nasjonalefestningsverk.no/fredriksten
http://www.halden.museum.no/festning.html
Vis hele sitatet...
Var det ikke en underjordisk gang? eller var det begge deler? husker hvertfall det var mye styr med tunell engang i tiden...
Hmm, Jeg har også hørt rykter om en underjordisk gang der. Noen som vet om noen andre bra steder i Halden da?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Oreid gård i Tistedalen her i Halden, er ett must å dra til.
Det er ett stort gammelt herskapshus, med flere bygg rundt.(låve,stabbur)
Var der en gang for ca 2 år siden.
Er 9/10 personer som er gravlagt på tomten.
De foregikk også slaveri der en gang i tiden, og det blir sagt at disse slavene ble lenket fast nede i kjelleren. vært der nede, og det var en del lenker som satt fast i veggen, men om det er sant at de ble lenket fast er bare noe jeg har hørt.

http://www.haldendagblad.no/lokale_n...cle2147229.ece
Oi sann, trodde ikke det var noe i halden jeg Hmm, da har jeg noe å gjøre når jeg får mopedserfikatet og når snøen forsvinner.

Er det noe spennende nede på høvleriet a? Den lagerbygningen som er inni skauen der? Husker jeg har gått forbi den noen ganger når jeg har vært på tur med skolen.

Morsomt at folk kjenner til lille Halden også
Sitat av Curver Vis innlegg
Oi sann, trodde ikke det var noe i halden jeg Hmm, da har jeg noe å gjøre når jeg får mopedserfikatet og når snøen forsvinner.

Er det noe spennende nede på høvleriet a? Den lagerbygningen som er inni skauen der? Husker jeg har gått forbi den noen ganger når jeg har vært på tur med skolen.

Morsomt at folk kjenner til lille Halden også
Vis hele sitatet...
hehe ja, men ikke dra alene, det var sykt jævlig å være der!! + at gulvet helt innerst er det hull i. Greit å ha flere der hvis det skulle skje noe! og for å komme seg inn der, må man gå bak huset, hvor ett av vinduene ved trappa er knust. ellers¨så er det spikret og låst i alle andre åpninger. skal være åpent ned til kjelleren på venstre side av huset!.

Joda, er da noen steder her i Halden. Litt usikker på høvleriet, men tror jeg har hørt noe om det stedet! noe om at en guttunge datt ned i heissjakta der.
Uansett morro å utforske gamle bygninger!

Ikke rart jeg kjenner til halden, når jeg er herfra!; )

Sitat av lusnuse Vis innlegg
hehe ja, men ikke dra alene, det var sykt jævlig å være der!! + at gulvet helt innerst er det hull i. Greit å ha flere der hvis det skulle skje noe! og for å komme seg inn der, må man gå bak huset, hvor ett av vinduene ved trappa er knust. ellers¨så er det spikret og låst i alle andre åpninger. skal være åpent ned til kjelleren på venstre side av huset!.

Joda, er da noen steder her i Halden. Litt usikker på høvleriet, men tror jeg har hørt noe om det stedet! noe om at en guttunge datt ned i heissjakta der.
Uansett morro å utforske gamle bygninger!

Ikke rart jeg kjenner til halden, når jeg er herfra!; )
Vis hele sitatet...
Har også hørt om gamle togstasjonen ved prestebakke skole.
Oreid er vel verdt å sjekke ut ja, men jeg må si jeg ikke syns det var så skummelt som folk skulle ha det til da jeg var der. Er sikkert mer skummelt hvis du har en venn som hvisker historier i øret ditt mens du surrer rundt nede i kjelleren

I Halden er vel det jeg har mest lyst til å sjekke ut, det forlatte lasteskipet som ligger på grunn på svenskesiden av Iddefjorden. Har vært og sett der med båt tidligere, og det ser ikke ut til at det skal by på så altfor store problemer vis man er villig til å heise seg litt i tauverk. Tror at det kan være ganske risky though.
Sitat av Murphy Vis innlegg
Oreid er vel verdt å sjekke ut ja, men jeg må si jeg ikke syns det var så skummelt som folk skulle ha det til da jeg var der. Er sikkert mer skummelt hvis du har en venn som hvisker historier i øret ditt mens du surrer rundt nede i kjelleren

I Halden er vel det jeg har mest lyst til å sjekke ut, det forlatte lasteskipet som ligger på grunn på svenskesiden av Iddefjorden. Har vært og sett der med båt tidligere, og det ser ikke ut til at det skal by på så altfor store problemer vis man er villig til å heise seg litt i tauverk. Tror at det kan være ganske risky though.
Vis hele sitatet...
Var det på natterstid med 9 jenter, ble hektisk.;P

Det lasteskipet du snakker om, har jeg ikke hørt noe om, tror jeg.
hørtes spennede ut!
Haha, jeg bor i Orødveien ca 200m ifra den gården. Visste ikke at den hadde en slik spennende historie. Skal gå opp dit i morra. Kankje få slengt ut noen bilder også.
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Haha, jeg bor i Orødveien ca 200m ifra den gården. Visste ikke at den hadde en slik spennende historie. Skal gå opp dit i morra. Kankje få slengt ut noen bilder også.
Vis hele sitatet...
Haha såpass? nesten for gæli at du ikke har hørt om det!
du får gjøre det!
Sitat av Murphy Vis innlegg
I Halden er vel det jeg har mest lyst til å sjekke ut, det forlatte lasteskipet som ligger på grunn på svenskesiden av Iddefjorden. Har vært og sett der med båt tidligere, og det ser ikke ut til at det skal by på så altfor store problemer vis man er villig til å heise seg litt i tauverk. Tror at det kan være ganske risky though.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også fattet litt interesse for, vet du om det er noen vei å komme dit fra svenskesida? Uten båt, altså.
Sitat av Latechs Vis innlegg
Dette har jeg også fattet litt interesse for, vet du om det er noen vei å komme dit fra svenskesida? Uten båt, altså.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om noen som har gjort det, men her ser du hvor skipet ligger, det ser ikke ut som det er noe problem å ta seg dit via land.
Hvor gammel er den båten a?
Man skal være forsiktig nå rman går på gamle båter, jeg og fettern min gikk opp på en gammel lekter for å se lit.
Plutselig svikta gulvet under han og endte opp med lit sår og våte sko
Den båten har jo stått i avisa flere ganger De krangler på hvem som skal fløtte den... Ta noen bilder og legg ut, er du snill
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser at det har vert aktivitet her i jula ja
oreid gård høres veldig spennende ut. det skal deninitivt sjekkes opp nermere!
Oreid gård er en fin liten gård det, men hovedbygningen er jo spikret igjen, så om man skal inn der, så må man vel fysisk bryte seg inn, noe som jo ikke er helt i tråd med urbex-reglene.
Tok noen bilder fra utsiden da jeg var der en tur i sommer: Falleferdig gammel gård
Sist endret av Jerazol; 2. januar 2011 kl. 22:52.
hmm, spennende På det siste bildet ditt, med beskrivelsen "Utslagsvask i uthuset" hvor kommer det røret fra? Kommer det fra en oppvaskbenk el? Ser også ut til å være plastikk, så det må jo ha vært noe aktivitet der. Ble solgt for 17 mil. ser jeg du skriver, ganske mye penger da. Kanskje bare skauen rundt han var interessert i?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Knut hamsund var ganske int. i Oreid gård engang. men ble vel litt for mye å fikse opp. Ballsalen har fortsatt ett flott preg over seg.
Jeg fant jeg fant, jeg fant en weedplantasje under klokketornet!!! herreguuuudu!
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Murphy Vis innlegg
Vet ikke om noen som har gjort det, men her ser du hvor skipet ligger, det ser ikke ut som det er noe problem å ta seg dit via land.
Vis hele sitatet...
Interessant båt ja. Hadde vært spennende å funnet ut hvor enkelt det er å ta seg ombord. Ser veeeldig rusten ut på bilder så der må man være forsiktig, men hadde vært utrolig morro å ta bilder av den.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har aldri hørt om båten, men har hørt om oreid og slavegreiene som var der. Har også hørt om en tunnelen på festningen, ganske sikker på at den eksisterer. Noen må komme seg dit å fikse bilder!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det skipet har begynt å synke: http://www.ha-halden.no/nyheter/article5518093.ece
.. og skal vel etter planen fjernes senest 1. mai.

Skal ikke være trøbbel å komme ombord, har noen kamerater som styra rundt på det i fjor sommer