Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 8313
[COLOR="DarkOrchid"]Hei, vet noen om noen huler, grotter, bunkerser eller liknede i Stavanger området? :-)[/COLOR]
Sitat av juliepulie Vis innlegg
[COLOR="DarkOrchid"]Hei, vet noen om noen huler, grotter, bunkerser eller liknede i Stavanger området? :-)[/COLOR]
Vis hele sitatet...

LURER på det samme! :-)
Vet om en hule/grotte som heter Svarthola på Viste. Ved Viste-strand ligger det også noe bunkerser, men hula jeg snakker om er en relativt kjent turistattraksjon, og bunkersene ligger ikke akkurat godt skjult ved sjøen. Men det kan jo være et par kjekke steder å ta turen dersom dere ikke har vert der før.

Vil også mene at jeg husker en annen grotte som heter noe lignendes Svarthola. Dette var på Mosterøy eller Åmøy, og den heter noe som Svartehålå. Jeg kan ikke gi noen veibeskrivelser til hvor den ligger, siden forrige gang jeg var der var på skoletur med barneskolen. En halvtimes googling har heller ikke gjort meg noe klokere.
"Øko-Terrorist"
Du har festningsanlegget på Sirevåg, definitivt verdt turen, er mange bunkerser som er åpne ute ved ølberg/sola, og en del av det ex-militære området mellom sola og ølberg har blitt åpnet for offentligheten, der inne finner du flere bunkerser/lagerhaller.(De fleste er låst av, men hvis du leter litt utenfor stier så finner du bunkerser og andre bygninger som kan være interresante.)
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Vi har "Tyskerhålå" på Mariero, men den er det bygd hus rett foran. Tror fremdeles den er åpen, og egentlig ikke en del av eiendommen, men om den er lett åfinne med et hus rett foran vet jeg ikke. Har ikke vært der på nærmere 8 år, omtrent.
Det er noen svære tyskerbunkerser på Syre på Karmøy. Absolutt verdt båtturen om du liker sånt.
Trådstarter
4 0
Takk for gode forslag! Andre?
Du finner mange bunkerser på Sirevåg om du gidder å ta turen så langt sørover. Tar ca en time med tog fra Stavanger.
Er det ikke noen bunkerser, eller noe lignende nærmere stavanger?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av marthypants Vis innlegg
Er det ikke noen bunkerser, eller noe lignende nærmere stavanger?
Vis hele sitatet...
Det gir litt mer mening å bygge bunkersene rundt et urbant område enn f.eks inni nærmeste kjøpesenter. Man skal forsvare byen, ikke drive å forsvare gate for gate. Og skulle situasjonen bli slik at det var gate for gate skal jeg love deg at bunkersene ville bli revet ned senere for vi trenger da plassen.
Ingen av dem som har blitt nevnt nå ligger særlig langt fra Stavanger.
Du har jo jernbanetunellen enno trur eg, mitt i sentrum.
Trådstarter
4 0
Sitat av Sio Vis innlegg
Det gir litt mer mening å bygge bunkersene rundt et urbant område enn f.eks inni nærmeste kjøpesenter. Man skal forsvare byen, ikke drive å forsvare gate for gate. Og skulle situasjonen bli slik at det var gate for gate skal jeg love deg at bunkersene ville bli revet ned senere for vi trenger da plassen.
Ingen av dem som har blitt nevnt nå ligger særlig langt fra Stavanger.
Vis hele sitatet...

tyskerhulen ligger kanskje i STAVANGER men resten er jo utforbi....
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Du har jo jernbanetunellen enno trur eg, mitt i sentrum.
Vis hele sitatet...
Meget egnet for UE! Dog ikke en bunker men en tunnel som du sier
Sitat av juliepulie Vis innlegg
tyskerhulen ligger kanskje i STAVANGER men resten er jo utforbi....
Vis hele sitatet...
Ja det blir jo som regel slik, men er du glad i å besøke bunkersene må det jo være turen verdt!
Sitat av Sio Vis innlegg
Meget egnet for UE! Dog ikke en bunker men en tunnel som du sier


Ja det blir jo som regel slik, men er du glad i å besøke bunkersene må det jo være turen verdt!
Vis hele sitatet...
Jess, men spørs om bunkersene er interessante? Har du vært der selv?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av juliepulie Vis innlegg
[COLOR="DarkOrchid"]Hei, vet noen om noen huler, grotter, bunkerser eller liknede i Stavanger området? :-)[/COLOR]
Vis hele sitatet...
hei. på randaberg bø ligger en stor kommandobunker med mindre bunkers o stillinger og huler rundt. i bjergstedparken var det i gamle dager et tivoli, her gikk et spøkelsestog gjennom en ca 240meter lang u tunnell. inne kan man se sporet toget gikk i og innsnevringer der dørene inne i tunellen kjørte igjennom.om det fremdeles år ann å komme seg inn vet jeg ikke da det er ca 27år siden jeg var der. nedenfor ullandhaugtårnet ligger en stor og dyp grotte vi kalte for heksahula da alle mente det bodde ei heks her. huleinngangen ble fylt igjen med jord for x antall år siden, men vet man hvor den er går det ann å åle seg inn etter å ha fjernet litt kvister og jord.hule på toppen i madlatua,tror også den ble stengt.huler på viste,skadberg,soma,ølberg,sola,røyneberg,tjelta,byberg,foru s,gausel,byhaugen,storhaug,våland,stav sentrum,sunde,madlamark,midjord etcetc.
klarer man og finne dem så ligger det grotter undheimselva med de mest fantastiske fargespilla, og det skal også ligge en ukartlagt grotte(system) på vier men denne har jeg ikke prøvd å funnet. vet du hvor den ligger. jeg har også funnet lite fyrrom langs kysten ikke langt fra stav der det står en hel kakkelovn med inskripsjonen germany 1939.kjempetunnelsystem under hele stavanger. hvis du noen gang har lurt på den lille grå boothen med den låste døra på hjørnet av det gamle politikammeret, ja her kan man gå ned i tunnelene laget i eldre tid 4-5m til tak og 4-5m brede. tok en titt en dag de hadde glemt å låse døra. virvar av tuneller slik i fjellet ved trondenes der adolfkanonene i harstad står.
mvh alex