Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 6203
Patient zero
iblis's Avatar
En artikkel av Psy_Illusion
  • Hva er infiltrasjon?
  • Lærer jeg infiltrasjon i denne teksten?
  • Hva bør jeg ta med meg?
  • Finnes det regler for infiltrasjon?
  • Hvordan skal jeg planlegge og gjennomføre dette?
  • Hvor kan jeg drive med infiltrasjon?
  • Oppsumering og linker.
Hva er Infiltrasjon?

Infiltrasjon er enkelt forklart å ta seg inn\frem på områder der du helst ikke skal være. Dette skjer helst om natten, [eller] i helgene. Infiltrasjon er vel egentlig en slags ekstremsport.

Lærer jeg infiltrasjon i denne teksten?

Ehh, nei. Egentlig ikke. Denne teksten forklarer bare hva sporten går ut på, og gir noen tips til deg om infiltrasjon. Har du lyst å drive med infiltrasjon (noe som du gjør helt på eget ansvar) må du gå ut og prøve deg frem. Erfaring er den beste veien til visdom! Jeg oppfordrar selvsagt ikke folk til å gjøre noe som er ulovlig, og det er for øvrig unødvendig å bryte norsk lov. Det finnes mange måter å drive med infiltrasjon uten å bryte norsk lov, selv om du ofte vil være litt på kanten av det som er lov.
Poenget med infiltrasjon er i alle fall spenning, å ha det gøy. Utover det får du vurdere selv hva du vil gjøre...

Hva bør jeg ta med meg?

Det spørs hvor du skal og hva du skal der. En lommelykt må du nesten ha, og ein liten lomme-kniv kan også være lurt å ha med, men ikke overdriv. Du trenger vanligvis ikke noe mer enn en liten lykt som du kan ha i lomma eller noe slikt. Ta for all del ikke med den svære magliten som er på størrelse med armen din. Du vil bli oppdaget, og du vil ikke greie å stikke av fort nok når du har den svære dingsen med deg. Dessuten er det helt unødvendig.
"Proffe" infiltratorer tar gjerne med seg fotoapparat når de er på "oppdrag". Broer og tak gir fantastisk utsikt, og bilder fra mørke tuneller eller store nedstøvede saler i gamle byggninger trekker alltid opp kvaliteten på en artikkel \ fortelling som skal opp på nettet senere. (Se "Oppsumering og linker".)
("...killing an ant with an atomic bomb...")

Noen velger å ta med sprittusj(er) eller spraybokser for å tagge litt, eller bare signere stedet. Jeg råder ikke folk til å gjøre dette, men om du må, så skriv i alle fall bare en liten hilsen, f.eks. Rambo-Kåre var her 17.5.1814. Bruk selvsagt aldri ditt eget navn, eller ett navn du bruker på internett eller noe slikt. Finn ett kallenavn som du bruker bare til infiltrasjon, og som du kan kalle deg når du skriver om det du har gjort senere på nettet. (Mer om dette etterpå).
NB: Enkelte steder finnes det kanskje "gjestebøker" for folk som infiltrerer. På taket på ein stor bygning kan du f.eks. komme over en liste over folk som har vert der på "sightseeing". Se etter slike før du begynner å grise til bygget selv - det er bedre at alt er samlet på en plass i det minste.

Finnes det regler for Infiltrasjon?

Det finnes ingen skrevne regler for hva som er rett og galt, eller lov og ulovlig for ein infiltrator (ingen "offisielle" i alle fall), men det er visse uskrevne normer som gjelder.
Grunnregelen er at du skal ungå å forandre mer på stedet enn det som er nødvendig. Infiltrasjon er utforsking, ikke stjeling eller hærverk. Ta aldri med deg noe ut fra stedet du infiltrerer, og ødelegg aldri noe der. Det er trist når wannabe-infiltratorer driver og herjer og ødelegger steder slik, for så å skryte til hele skolen om det senere, og da kommer vi også til neste punkt: Ikke skryt eller fortell andre om noe du har oppdaget eller gjort. Et rykte sprer seg fort som ein brann (sit. Kapt.Sabeltann), og ofte vil drittunger og pøbler bli nysgjerrige og prøve å utforske stedet du forteller om - og da forsvinner liksom litt av spenningen og eventyret rundt det. (Dessuten vil sikkerheten rundt stedet sansynligvis bli skjerpet ein del, når trettenåringer begynner å springe rundt i nedlagte fabrikker og slikt...). Infiltrasjon er for to, tre, eller maks fire personer - og de som ikke er med og gjør de første oppdagelsene, de må gjøre seg fortjente til å få være med senere.

Hvordan skal jeg planlegge og gjennomføre infiltrasjon?

Dette spørs litt. Du må vurdere hvor du skal, hva du skal, hvem du skal ha med deg, når du skal være der, hvordan du skal gjøre det, hvor god sikkerhet det er der, og andre slike ting. Det høres kanskje litt mye ut å passe på, men du skal snart få se at det ikke er noe problem.
Her skal jeg nevne enkelte småting, jeg skriver kanskje litt mer om dette lenger nede, når jeg gir eksempel på steder som kan infiltreres.
Som oftest fungerer infiltrasjon best om natta (helst i helgene). Da er ikke folk på arbeid, og da er det mindre sjangs for å bli sett (om natten er det dessuten mørkt). Bruk aldri bil for å komme deg til stedet du skal infiltrere - bruk heller sykkel, eller gå. Sykkelen kan du gjemme og dersom du går har du ingenting å bekymre deg for der. Få med deg en eller to kammerater. Jo ferre jo bedre. Dersom flere er i lag har ofte noen en tendens til å stikke av gårde for seg selv, og det blir lett mer støy. Er det bare to stk er det oversiktlig og rolig. Prøv aldri å infiltrere alene. For det første er det alltid ein mulighet for å bli skadet og bli liggande igjen alene i kjellaren på ein nedlagt fabrikk (det er faktisk grunnen til at slike bygg vanligvis er avstengte). En kammerat eller to er dessuten en sikkerhet i tilfelle du skulle møte på noen andre gjenger der ute midt på natten.
Når du er fremme ved stedet du vil infiltrere må du gå forsiktig frem. Etter å har forsikret deg om at ingen har sett deg sniker du deg forsiktig fram\inn\opp\ned osv.. Legg spesielt merke til lyder og lys. (Eit blinkande rødt lys er sansynligvis ein bevegelsesdetektor eller kamera - STIKK!) Gå forsiktig frem og vær sikker på at det er trygt å trakke\stå der du gjør, legg ekstra godt merke til knirke- og knekke-lyder fra gulvet eller gamle trapper.
Ikke pek lommelykta mot vinduer viss du er inne i en byggning. (da blir du lett oppdaget frå utsiden). Ellers får du bare bruke vett og forstand, men vær forsiktig. Det er som oftest ein grunn til at slike steder er utilgjengelige, og i 90% av tilfellene er det av sikkerhets hensyn.

Hvor kan jeg drive med infiltrasjon?

Det kan du drive med nesten hvor som helst. Ser du eit byggverk av ett eller annet slag og tenker det har jeg lyst å se frå innsiden! eller det vil eg opp på taket på! eller noe slikt, så kan du infiltrere det. Eksempler på ting som har blitt eller kan bli infiltrerte kan være:
Nedlagde fabrikker, skoler og sykehus, eller andre slike bygg. Gamle nedstøvede byggninger i "gamlebyen" er noe av det mest spennende man kan infiltrere - det gjelder bare å finne en vei inn. Det er ofte fin utsikt fra taket på slike byggninger forresten...
Andre bygg. Nei, bryt deg for all del ikke inn i ett bygg som er i bruk (eller i det hele tatt) - men klatre opp på taket, det går! Biblioteket, eller kjøpesenteret, nærbutikken eller bensinstasjonen - det er ikke alle disse stedene som er like interesante, men av og til kan du bli overrasket. -Og har du først vert der, så har du jo vert der, om du skjønner hva jeg mener.
Broklatring er klassisk. Store broer har ofte stolper eller søyler og slikt, og ofte er det stiger på dem for at man skal kunne komme opp og gjøre reparasjoner eller vedlikehold. Her er det ypperlig å drive infiltrasjon. klatrer man opp kommer man kanskje til ett lite platå eller noe slikt, og utsikten vil uansett være fantastisk. Mindre broer er det gjerne mulighet til å klatre under, eller noe annet, hvem vet. Hvar bro har sine egne særtrekk blir det i alle fall sagt.
NB: Ved broklatring kan det være lurt å ta med seg noen ekstra saker: 1)En kikkert, for å nyte utsikten bedre. 2) En ekstra jakke som er vindtett, det blåser ofte mye i høyden. (og gjerne solbriller viss du skulle finne på å gjøre dette om dagen, da utsikten er best.)
Underjordiske tuneller, ganger, eller lignende finnes mange steder. På skoler er ofte kabler og ledninger lagt i små tuneller under jorden, tuneller som er store nok til at man kan kome inn der og gå (bøyd) eller krype innover i tunellene. Dette er vel for å kunne gjøre reparasjoner eller legge inn nye ledninger osv. enklare. Slik var det på skolen jeg gikk på før, og i en periode drev mange på med å gå nede i disse tunellene og vandre omkring under skolen.
Slike tuneller og lignende ting finnes også andre steder. "Let, så skal du finne!"
Offentlig infiltrasjon er den siste formen for infiltrasjon jeg skal skrive om her (Jeg valgte å kalle det det fordi jeg ikke vet hva annet jeg skulle kalle det). Dette går rett og slett ut på å infiltrere åpenlyst, midt på dagen, helst i rushtiden. Dette kan være på hoteller, kontorbygg, eller andre offisielle byggninger (Prøv stortinget da vel! ) eller gjerne store arrangement. (Eksempel fra nyhetene: I festen etter presidentvalget var det ein fyr som snek seg inn og gikk bort og tok Bush i hånden og gratulerte ham med seieren. Samme fyren hadde gjort det samme for fire år siden, da Clinton ble president!)
Her skal du bare gå inn vanlig, og late som om du hører til der. Kle deg slik at du passer inn blandt de andre som er der, og prøv å komme på en tid da det er mye å gjøre der, slik at du har mulighet til å blande deg med mengden og "forsvinne". Bær gjerne på noe, f.eks et papir, en stor konvolutt, eller noe verktøy eller utstyr som er vanlig på stedet. Poenget er bare å se deg litt omkring egentlig (og å utfordre sjebnen kanskje?). Dette har faktisk høy underholdningsfaktor, og kan ofte bli til gode historier for barnebarna dine om noen tiår.

Oppsumering & linker:

Nå har du i alle fall ett godt inntrykk av kva infiltrering er. Du har kanskje tenkt på slikt før, men nå vet du at sporten har ett navn, og at det også er andre som brenner for denne formen for spenning. Mange av de som driver med slikt skriver om det de finner på internett i ettertid, og det er faktisk mye bra lesestoff der. Her er en bra link til å begynne med: www.infiltration.org
Ved å følge webringen (se nede på siden) finner du flere slike sider.

Nå er denne artikkelen slutt, men kanskje kommer det mer senere. Hvem vet, kanskje kommer det til og med noen norske websider om infiltrasjon også snart.

Lykke til med infiltrasjonen!

©2000 @ nFF, Alle rettigheter reservert.
En annen ting er ventilasjonsystem. Rundt en skole her i Stavanger(Godalen VGS hvis det er noen interesserte) er det luft-inntak og -utblås spredt rundtomkring utfor skolen. Disse har et gitter over seg, som lar seg åpne veldig lett(iallefall for en del år siden). Igjennom dem kan man faktisk komme seg inn på skolen, men det gjorde aldri vi(i frykt for alarm og stress. Vi var vel 12-13 år når vi begynte med dette). Dessuten var vi fascinert nok av de kule gangene, og et lite "rom" som var i enden av den ene gangen, ved siden av ei vifte som aldri var på. Vi stakk alltid ned til det rommet når vi ville komme oss vekk fra alt. Det gikk an å være en 4-5 drittunger i det rommet. Vi koste oss nok.
D kommer snart en norsk zide om infiltrasjon. Den skal ligge på adressen: http://home.no.net/urbanx/

Txter, artikler og fortellinger om infiltrasjon kan sendes til

▼ ... noen måneder senere ... ▼
for mange mange år siden var det et bygg som blei reist i der jeg bor(halveis inni fjellet og greier) og jeg og en kompis var å forsynte oss med teginger over helebygningen... kjekkt å ha for senere besøk....

I er jeg så heldig at jeg, mindre enn 1 km i luftlinje unna
har et stort flott fort å utforske. m/kanoner, millitære, radaranlegg og hele pakka.... for _mange_ år siden var det risiko sport å gå inn med lookalike trevåpen (i mørke ser alt ut som en mp5), og fyre raketter etter de stakkars soldatene som sto på vakt...

meite
Høres fett ut. Jeg har nettop begynt på en ny skole, og her er det en gammel nedlagt fabrikk i nærheten. jeg vet ikke hva som var der før, jeg har ikke vert der så mye enda, men det virker sinnsykt tøft! Der er en stor sal med sanne garasje-dører som går så høyt opp at det er plass til lastebiler inne, og det er flere rom lenger bak i bygget og en annen etasje. Jeg har bare sett såvidt innenfor enda, men tøft er det i alle fall. Det er faktisk få ting som er så spennende som Infiltrasjon!

Iblis: Er det mulig å forandre på den posten \ artikkelen slik at det kommer frem at det faktisk er jeg som har skrevet den? (Ja, det står "psychotic illusion" nederst, men øverst står det Iblis som forfatter...) Det er ikke så enormt viktig, men jeg ville satt pris på det viss du kunne fikse det...
Kunne du ikke bare postet artikkelen selv? Råbra artikkel egentlig!

Jeg har ikke drevet så mye med dette, men den gamle skolen vår hadde en dør som en gang imellom sto åpen... Så jeg og en venn gikk inn der en natt. Tyverialarmen gikk Og vi løp som ville helvete... Kom oss unna da.

Men jeg og den kameraten snek oss ofte ut midt på natta når vi overnattet i uthuset deres. Da snek vi oss gjennom hager, ble oppdaget av folk gjennom vinduer, Gjorde litt småbøll på skolen, ble oppdaget av en nabo, gikk inn i hagen til en fyr og hoppet litt på trampolinen hans så vi vekket ham...
▼ ... flere år senere ... ▼
Blåser liv i en hønngammel tråd
Ingen norske sider på plass?
Jeg og en kompis var inne på en byggeplass en natt. En kar som skulle ut på verandaen for å ta seg en røyk, la selvfølgelig merke til meg i det jeg slenger meg ned på magen på stillaset. Par minutter senere hørte vi sirener på vei mot oss. Tror ikke jeg har kommet meg vekk fra en plass så fort som da
▼ ... over et år senere ... ▼
om du skal opp på f.eks. et tak tror jeg at vil anbefale noen tynne hansker med godt grep, om du skal klatre opp f.eks. en lyktestolpe eller f.eks. en stang som står inntil bygget.