Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 14514
Sitter i skrivende stund og leser en artikkel fra vg.
Jeg har vanka i mangt et miljø oppigjenom årene, sett mye rart, og naturligvis hørt mye rart.

Det som provoserer meg med denne artikkelen er det faktum at dem rett og slett gjør det mulig og straffeforfølge deg om du gjør motstand mot politi-tjenestehund, på samme måte som om du skulle angrepet en politimann.

hvis du skulle bli "angrepet" av en politi-mann/kvinne, så vil han mest sannsynlig ikke bite deg villt og uhemmet i arma, prøve å røske det sundt så mye som mulig, derimot vil jeg tro at de fleste med litt vett i hodet, legger seg flate når "onkel" tar deg på fersken.

MEN, når snuten faktisk sender kjøtern på deg, da kan du BANNE på at den bikkja der
finner STOR glede i å rive armen din i fillebiter, da dette er hva den er opplært til.
Ei bikkje vs politimann når det gjelder klar tankegang,hmm...

Jeg har selv hatt "løkka" liggende, bare i aller tilfelle, for dere som ikke vet hva det er,
så er det en pinne, med en vaier tredd igjennom, som ei slags løkke, du fanger kjøterns under, eller overkjeve med denne løkka i det den hopper på på deg med kjeften åpen, du bruker da vekta på kjøtern for å virkelig sette den ut av spill(mest sannsyneligvis for godt), jeg mener dette burde jaggu være lov, uten at du skal bli tiltalt for vold mot snut,
bikja er ikke akkurat type snut som kan tenke selv, å skjønner når vedkommende eventuelt faktisk sier "Stopp,JEG ER ROOLIG", å faktisk ligger underkasta, kjøtern vil i 90% av tilfellene, rive videre, inntil "onkel" selv kommer å tar i halsbånd, noe som også faktisk kan drøye..... you know!

Til syvende og sist mener jeg dette blir selvforsvar,
Er ikke hunden til syvende og sist bare et redskap for onkel?
Skal det av den grunn kalles for politi?
Oppinions?
Sist endret av Eyeamare; 6. juni 2008 kl. 04:39.
Sorry men dette blir helt på jordet.
Bikkja er ikke trent til å "rive av deg armen" men heller stoppe deg, og det ved å gå etter armene ja.
Men det er politimannen som styrer bikkja. Han sier ikke at bikkja skal hoppe på deg, hvis du står helt rolig og sier jeg gir meg eller hva pokker.

Det er også forskjell på å prøve å rive seg løs f.eks. enn å sparke for å faktisk skade bikkja så den ikke lenger kan følge etter deg, som han i artikkelen gjorde. Derfor blir det akkurat det samme som med en politimann. Det er forskjell på å prøve å motsette seg arrest, og slå til betjenten!

Synes for øvrig at det var kjempeflott at denne rettskjennelsen ble slik.
Tror du den bikkja er lært opp til bare å kosetygge på armen din, for og stoppe deg?
Ja, selvfølgelig er det politi mannen som ordrer sitt verktøy, men jeg kan love deg at hvis de har bikkje på plassen, så blir den også vel brukt, spiller ingen rolle om du sier at du gir deg...

Vil uansett prøve og fremheve synet mitt når det gjelder ei snutebikkje, å en politi-mann/kvinne,
bikkje=verktøy alla batong- glock ( i ekstreme tilfeller ), et verktøy, ikke et politi-individ,
blir som å kalle batongen for en egen politi-mann/kvinne
Sist endret av Eyeamare; 6. juni 2008 kl. 04:39.
Dreper du batongen til onkel tror jeg ikke du får samme straff som for og drepe eit levende vesen, (Hunden) Såklart komme bikkja til og bite, i og med at den er opptrent til det. Uansett om bikkja biter har du vell ingen grunn til og prøve og slå den skakk ihjel? Den har tross allt følelser imotsetning til resten av "verktøyet".

Og visst du først har fått bikkja etter deg har du vell gjort deg fortjent til det?
Sitat av inzane1891
Dreper du batongen til onkel tror jeg ikke du får samme straff som for og drepe eit levende vesen, (Hunden) Såklart komme bikkja til og bite, i og med at den er opptrent til det. Uansett om bikkja biter har du vell ingen grunn til og prøve og slå den skakk ihjel? Den har tross allt følelser imotsetning til resten av "verktøyet".

Og visst du først har fått bikkja etter deg har du vell gjort deg fortjent til det?
Vis hele sitatet...
Godt svart, andres synspunkt?
Men, hva med dine følelser, når du ligger der, med kjøtern, i full gang med og sluke arma di?
Sist endret av Eyeamare; 6. juni 2008 kl. 04:48.
Sitat av Eyeamare
Tror du den bikkja er lært opp til bare å kosetygge på armen din, for og stoppe deg?
Ja, selvfølgelig er det politi mannen som ordrer sitt verktøy, men jeg kan love deg at hvis de har bikkje på plassen, så blir den også vel brukt, spiller ingen rolle om du sier at du gir deg...

Vil uansett prøve og fremheve synet mitt når det gjelder ei snutebikkje, å en politi-mann/kvinne,
bikkje=verktøy alla batong- glock ( i ekstreme tilfeller ), et verktøy, ikke et politi-individ,
blir som å kalle batongen for en egen politi-mann/kvinne
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er kan den gjøre værre ting enn å stoppe deg, eller for å stoppe deg.
Og selvfølgelig spiller det noen rolle om du gir deg. De sender ikke en bikkje etter deg, hvis du ikke løper for å komme deg vekk, selv om de skulle hatt den der, skulle gjerne likt å sett noen beviser pådet hvor du finner det som vanlig praksis.

Vel, først og fremst bruker politiet aldri batong eller glock i det vanlige, begge kan brukes på ordre fra høyere hold ved opptøyer eller væpnede aksjoner(ikke at de bruker pistol(glock) i væpnede aksjoner heller men).

Og hvis du mener virkelig at batong og en politihund er akkurat det samme så ville iallefall jeg personlig henvist deg til lukket avdeling på en psykiatrisk avdeling.
En hund er faktisk et levende vesen, som har alle de sansene ett menneske har. Den føler. Det er også en grunn til at det står i norges lover at dyreplageri er forbudt, det er ulovelig å drepe en hund. Derfor blir hunden regnet som en politibetjent, den er levende, noe ett stykke plast, tre eller metall ikke er.

Sitat av Eyeamare
Godt svart, andres synspunkt?
Men, hva med dine følelser, når du ligger der, med kjøtern, i full gang med og sluke arma di?
Vis hele sitatet...
"Faen, jeg skulle ikke vært så dum å løpt."
Du får bare hva du ber om. Politiet skal i praksis gå med hund i kort line, og bare slippe den når mistenkte eventuelt skulle løpe eller angripe.
Sist endret av Dice; 6. juni 2008 kl. 04:55.
Sitat av Dice
Selvfølgelig er kan den gjøre værre ting enn å stoppe deg, eller for å stoppe deg.
Og selvfølgelig spiller det noen rolle om du gir deg. De sender ikke en bikkje etter deg, hvis du ikke løper for å komme deg vekk, selv om de skulle hatt den der, skulle gjerne likt å sett noen beviser pådet hvor du finner det som vanlig praksis.

Vel, først og fremst bruker politiet aldri batong eller glock i det vanlige, begge kan brukes på ordre fra høyere hold ved opptøyer eller væpnede aksjoner(ikke at de bruker pistol(glock) i væpnede aksjoner heller men).

Og hvis du mener virkelig at batong og en politihund er akkurat det samme så ville iallefall jeg personlig henvist deg til lukket avdeling på en psykiatrisk avdeling.
En hund er faktisk et levende vesen, som har alle de sansene ett menneske har. Den føler. Det er også en grunn til at det står i norges lover at dyreplageri er forbudt, det er ulovelig å drepe en hund. Derfor blir hunden regnet som en politibetjent, den er levende, noe ett stykke plast, tre eller metall er.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver jo bare å påpeke verktøy som politiet idag har til rådighet,det være seg batong, pistol, tåregass, hund.
Til syvende og sist, et verktøy.

Like levende som et stykke plast, tre eller metall, som du påpeker.
Sitat av Eyeamare
Godt svart, andres synspunkt?
Men, hva med dine følelser, når du ligger der, med kjøtern, i full gang med og sluke arma di?
Vis hele sitatet...
Vell, de som er så fint, bikkja biter på EN plass og holder der, politi hunder blir trent til og legge deg ned i bakken for så og holde deg fast. Visst du beveger deg vil dette bare bli værre, har den først tak slipper den ikke (Sinnsjukt sterk kjeveben på dei jævlan.)

Selvfølgeli er det ikke lett å tenke *ligg stille* når den først har deg fast, men du merker fort at jo mer du beveger deg jo vondere blir det.
Sitat av Dice
Selvfølgelig er kan den gjøre værre ting enn å stoppe deg, eller for å stoppe deg.
Og selvfølgelig spiller det noen rolle om du gir deg. De sender ikke en bikkje etter deg, hvis du ikke løper for å komme deg vekk, selv om de skulle hatt den der, skulle gjerne likt å sett noen beviser pådet hvor du finner det som vanlig praksis.

Vel, først og fremst bruker politiet aldri batong eller glock i det vanlige, begge kan brukes på ordre fra høyere hold ved opptøyer eller væpnede aksjoner(ikke at de bruker pistol(glock) i væpnede aksjoner heller men).

Og hvis du mener virkelig at batong og en politihund er akkurat det samme så ville iallefall jeg personlig henvist deg til lukket avdeling på en psykiatrisk avdeling.
En hund er faktisk et levende vesen, som har alle de sansene ett menneske har. Den føler. Det er også en grunn til at det står i norges lover at dyreplageri er forbudt, det er ulovelig å drepe en hund. Derfor blir hunden regnet som en politibetjent, den er levende, noe ett stykke plast, tre eller metall er.


"Faen, jeg skulle ikke vært så dum å løpt."
Du får bare hva du ber om. Politiet skal i praksis gå med hund i kort line, og bare slippe den når mistenkte eventuelt skulle løpe eller angripe.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du har sett , men jeg har selv sett tilfeller der onkel har brukt bikkje i tilfeller der det absolutt IKKE har vært nødvendig. Ellers hadde jeg vel mest sannsynligvis ikke lagd posten...
Så lenge du hører på hva politiet sier så slipper du å få hunden på deg, så enkelt er det. Føler politiet seg truet så sender de den på deg, med ett ord så kan de få den vekk fra deg og. Jeg synes dette var en bra sak.
Sitat av Lundern
Så lenge du hører på hva politiet sier så slipper du å få hunden på deg, så enkelt er det. Føler politiet seg truet så sender de den på deg, med ett ord så kan de få den vekk fra deg og. Jeg synes dette var en bra sak.
Vis hele sitatet...
1 ord? Kommer veldi an på, har i noen tilfeller sett der hvor hundeføreren må bort og hente hunden, de har en tendens til og overdrive litt. Men ja det er en bra sak
Er forskjell på å bli lagt i bakken av en Politmann som man "vet" ikke kommer til å bite og glefse mot deg... Mange folk har hundefobi og hvis man plutselig blir lagt i bakken av en glefsende hund som begynner å bite deg i armer og bein, så slår man jo såklart igjen.. uansett hvor godt ett dyr er dressert er det fortsatt ett dyr som fortsatt har instinktene sine...
Sitat av &lt Vis innlegg
Er forskjell på å bli lagt i bakken av en Politmann som man "vet" ikke kommer til å bite og glefse mot deg... Mange folk har hundefobi og hvis man plutselig blir lagt i bakken av en glefsende hund som begynner å bite deg i armer og bein, så slår man jo såklart igjen.. uansett hvor godt ett dyr er dressert er det fortsatt ett dyr som fortsatt har instinktene sine...
Vis hele sitatet...

Og slå en hund menst han har deg lagt ned er langt ifra enkelt, hvertfall slå den så du skader den. Men som du sa, mange har hundefobi... Skal tro om det hadde hjulpet å si det i retten visst du er stilt for og skade en politi hund?
Jeg tror du tråkker på mange tær når du kaller en hund for ett verktøy. Er en jakthund bare ett verktøy for en jeger?
Det er ikke slik at politihundene står klare på en kennel på politihuset 24/7. De er oppvokst, dressert og bor hos hundeføreren.

At det skjer at politi bruker hunder når det ikke er nødvendig kan du nesten ikke straffe hundene for. De følger bare ordre og i motsetning til mennesker er de ikke i stand til å avgjøre om en situasjon krever bruk av makt.
Anmeld det som politivold.
Sist endret av Mith; 6. juni 2008 kl. 08:38.
Jeg tror når du først har gjort så mye dritt at politiet faktisk må slippe hunden på deg, da har du fortjent det. Jeg personlig synes det er bedre å gå løs på en politimann istedenfor en hund, for hunden er uskyldig uansett, den har ikke valgt å bli politihund, den er bare blitt valgt til det.
Prøver du å løpe fra en betjent, så slipper han hunden på deg, da fortjener du det. Blir du stående når politibetjenten skal ha tak i deg, så slipper han hunden når du er langt unna, men den kaster seg ikke på deg og biter deg så lenge du ikke løper, er du ikke så langt unna blir hunden holdt i bånd hele tiden.
Sitat av inzane1891
1 ord? Kommer veldi an på, har i noen tilfeller sett der hvor hundeføreren må bort og hente hunden, de har en tendens til og overdrive litt. Men ja det er en bra sak
Vis hele sitatet...
Riktig det, tenkte ikke så langt egentlig. Men en godt dressert hund burde være rimelig grei å ha noe å gjøre med.
Etter hva jeg har oppfattet, gjelder vel ikke dette bare hunder som er dressert til å angripe, men også narkohunder og andre hunder som brukes i politiets tjeneste.

Er vel først og fremst for at ikke folk skal kunne angripe bikkjene uprovosert, som det som skjedde i dette tilfellet.
Sitat av &lt Vis innlegg
Mange folk har hundefobi og hvis man plutselig blir lagt i bakken av en glefsende hund som begynner å bite deg i armer og bein, så slår man jo såklart igjen.. uansett hvor godt ett dyr er dressert er det fortsatt ett dyr som fortsatt har instinktene sine...
Vis hele sitatet...
Kan ikke si meg enig der. Har man hundeforbi og ser at det kommer en politi med bikkje, så burde man kanskje være ekstra giret på å samarbeide så man slipper å få en bikkje etter seg?

Dessuten så er de bikkjene SYKT godt trent. Jeg tror det er sjelden at en hund ikke hører på hundeføreren. (Jeg har sett det i militæret, men der har de tross alt bare noen måneder på seg å få kontroll over bikkja før de dimmer). Og ja, de har instinktene sine, men er ikke det å følge lederen sin?
Sist endret av Dinithion; 6. juni 2008 kl. 13:30.
Som VELDIG mange andre har sagt så er jo politi hunder godt trent. Veldig mange gode argumenter her. Politiet er også trent til å vite når de er nødt til å bruke hunden som, ja "et redskap". Men det er ikke politi vold å bruke hund. De har en god grunn til det.

Også, som sagt tidligere. Hvis politiet kommer med hund og man har hundefobi så burde du kanskje ikke gjøre så veldig mye mer enn å høre på dem
Man skal ikke se bort fra at politiet slipper hunden på deg selv om du gjør som de sier bare for pure faenskap, eller å la den bite deg litt lengre før han tilkaller den tilbake. Men som en annen sier så er det vel bare å anmelde det som politi vold om noe sånt skjer.

Men å faktisk kalle hunden for et verktøy var ikke det beste sammenligninga
Det har nok vært problemer med skuddpremier på narkobikkjer som har drevet den saken her fram tror jeg. For vold mot politihunder har jeg både hørt og sett om før uten at dèt kom i vg. så i praksis nå så får man like streng straff for å skyte ei purkebikkje som å skyte en purk...
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Hvis man har et reellt behov for å beskytte seg mot politihunder, så er det vel ikke verre enn å ha ei svær bikke selv, eller kanskje anskaffe pepperspray. Eier er jo ansvarlig for egen hund, men hunder har jo ikke samme fornuft som mennesker, og hvis din hund blir redd og handler i selvforsvar, så kan jeg ikke regne med at du skal bli straffet. De fleste hunder jeg har vært borti pleier nå å gå rett i den andre bikkja hvis den oppfører seg truende.
Stinger... Politihunder er veldig godt dressert og trente. Politiet har faktisk lov å bruke hunden i aksjon. En person (mannen i gata) har ikke lov å beordre hunden å angripe noen.
Hvis du først har hunden etter deg så har du nok gjort deg fortjent til det

Men jeg tviler på at hunden vil bite av deg armen, med mindre du gjør har motstand tilbake og ikke gir deg. Merker hunden at du er rolig, er den nok trent opp for å bite passe hardt for å bare 'holde' på deg
Når man slår en hund er det jo vold mot politi, så da må det være samme veien tilbake.
Sitat av Dinithion
Kan ikke si meg enig der. Har man hundeforbi og ser at det kommer en politi med bikkje, så burde man kanskje være ekstra giret på å samarbeide så man slipper å få en bikkje etter seg?

Dessuten så er de bikkjene SYKT godt trent. Jeg tror det er sjelden at en hund ikke hører på hundeføreren. (Jeg har sett det i militæret, men der har de tross alt bare noen måneder på seg å få kontroll over bikkja før de dimmer). Og ja, de har instinktene sine, men er ikke det å følge lederen sin?
Vis hele sitatet...
ja men si du løper fra politet donaut-copen greier ikke holde følge og sender bikkja si etter deg, men du ligger nede med en glefsende ustabil kjøter oppå deg som småbiter deg i armen kan du rett og slett få panikk og slå i panikk... dyr er og blir dyr...
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Sitat av &lt Vis innlegg
ja men si du løper fra politet donaut-copen greier ikke holde følge og sender bikkja si etter deg, men du ligger nede med en glefsende ustabil kjøter oppå deg som småbiter deg i armen kan du rett og slett få panikk og slå i panikk... dyr er og blir dyr...
Vis hele sitatet...
Jeg hadde iallefall fått panikk, og handla i det jeg mener er selvforsvar. Skal man tolke loven ord for ord, så er dette kun lov for å avverge et ulovlig angrep. Men i og med at politihunden ikke lystrer meg, så er det jo ikke mulig å fortelle den at jeg gir meg, og da er i mine øyne eneste utvei å bruke makt. Politiet skal jo ikke utøve mer makt enn det som er nødvendig for å håndtere situasjonen, men dette vet jo ikke hunden. Skal man da måtte anmelde hunden for politivold? Føler det blir en smule banalt å likestille hunden med en tjenestemann.
Sist endret av Stringer; 6. juni 2008 kl. 15:54.
huske på at han som gjorde motstand mot hunden faktisk slo den og sparket den...banket rett og slett hunden. Ikke gjør noe dumt som å løpe ifra politiet, så slipper du å få en voffs etter deg
Sitat av Stringer
Jeg hadde iallefall fått panikk, og handla i det jeg mener er selvforsvar. Skal man tolke loven ord for ord, så er dette kun lov for å avverge et ulovlig angrep. Men i og med at politihunden ikke lystrer meg, så er det jo ikke mulig å fortelle den at jeg gir meg, og da er i mine øyne eneste utvei å bruke makt. Politiet skal jo ikke utøve mer makt enn det som er nødvendig for å håndtere situasjonen, men dette vet jo ikke hunden. Skal man da måtte anmelde hunden for politivold? Føler det blir en smule banalt å likestille hunden med en tjenestemann.
Vis hele sitatet...
ja nettopp, kan liksom ikke rope til hunden at du overgir deg, synts dette blir for dumt, gir på en måte politimyndighet til ett dyr, får jo sikkert hardere straff for å slå til en politihund enn og voldtekt og voldsforbrytelser...patetisk
mitt naturlige innstinkt sier ihverfall at om en angriper meg fysisk på en aggressiv måte, banker jeg dritten ut av angriperen. så er det ikke akkurat sånn at om purken mistenker deg for noe eller jager deg, at de begynner å angripe, bite og sikle på deg. og er sikker på at du hadde fått gi purken et slag i trynet om han ga deg ett, uprovosert.
en bikkje kan dessuten aldri bli helt purk, for med purkhet kommer ansvar og evne til å se an situasjonen. men det er jo et angrep mot politigruppen. og generelt burde det vært mye strengere "straffer" for folk som er slemme mot dyr(og mennesker).
Sitat av &lt Vis innlegg
ja men si du løper fra politet donaut-copen greier ikke holde følge og sender bikkja si etter deg, men du ligger nede med en glefsende ustabil kjøter oppå deg som småbiter deg i armen kan du rett og slett få panikk og slå i panikk... dyr er og blir dyr...
Vis hele sitatet...
Er man så dum at man har både hundeforbi OG er så idiot at man tror man klarer å løpe fra en hund. Da fortjener man nesten å lære seg en lekse man sent vil glemme.

Fra delvis spøk til alvor, så skal jeg ikke uttale meg om hvordan en bikkje er trent til å legge ned folk, men en ting er sikkert. Det er jo ikke som at de tar strupegrep. Jeg TIPPER at de er trent til å bruke så lite "makt" som mulig for å holde dem til hundeføreren tar de igjen. Det er jo ikke som at en politioffiser er dårlig trent, så de vil som regel ikke ligge langt bak uansett.</spekulasjoner>
Det jeg skriver har muligens blitt skrevet før, men jeg skriver det likevel.

Jeg syntes det er flott at hunden har endelig fått noen lover på sin side. Som tidligere nevnt så skal det noe for i det hele tatt få hunden etter deg, det finnes få av de og de er ikke ute bestandig. I Norge er vi (etter min mening) heldig med at politiet ikke bryter grensene så ofte, da kommes det gjerne ut over alt. Det er svært sjeldent jeg personlig i alle fall leser om politivold noe som jeg inkluderer i unødvendig bruk av hund. Med andre ord så har jeg aldri hørt om at politiet i Norge har latt en hund få bite lengre enn nødvendig eller har sendt hund helt unødvendig på personer. Viss noen har noen artikler angående noe sånt, post gjerne da dette er noe jeg ville hatt lest.

For å oppsummere så er hunden (i mitt syn) ikke et verktøy for politiet, men en hendig hjelper viss de føler seg truet eller at de trenger hunden for å stoppe et rømningsforsøk. Politiet bruker sjeldent (aldri?) hunden mer enn de må og dermed syntes jeg at hunden SELVSAGT skal få rettigheter viss det blir brukt vold mot den, kanskje ikke like strenge, men ikke langt unna i alle fall.

Viss noen av dere som leser dette er så smart å løper fra eller truer politiet som i dette tilfellet har hund, så fortjener dere det.

Edit: For å svare på deg ovenfor, så er jeg helt enig med deg. Politi hunden er trent for å lage minimal skade på personen. Selvsagt vil en kunne få noen bitemerker på armer og kanskje beina, men hunden ikke akkurat noen armer får å kunne fange deg med. Viss den gikk etter for å skade hadde den blitt lært opp for å ta f.eks. strupen din noe som selvsagt kunne blitt fatalt.
Sist endret av Wolfenheart; 7. juni 2008 kl. 00:26. Grunn: Såg en grammatikk feil
Sitat av Eyeamare
Sitter i skrivende stund og leser en artikkel fra vg.
Jeg har vanka i mangt et miljø oppigjenom årene, sett mye rart, og naturligvis hørt mye rart.

Det som provoserer meg med denne artikkelen er det faktum at dem rett og slett gjør det mulig og straffeforfølge deg om du gjør motstand mot politi-tjenestehund, på samme måte som om du skulle angrepet en politimann.

hvis du skulle bli "angrepet" av en politi-mann/kvinne, så vil han mest sannsynlig ikke bite deg villt og uhemmet i arma, prøve å røske det sundt så mye som mulig, derimot vil jeg tro at de fleste med litt vett i hodet, legger seg flate når "onkel" tar deg på fersken.

MEN, når snuten faktisk sender kjøtern på deg, da kan du BANNE på at den bikkja der
finner STOR glede i å rive armen din i fillebiter, da dette er hva den er opplært til.
Ei bikkje vs politimann når det gjelder klar tankegang,hmm...

Jeg har selv hatt "løkka" liggende, bare i aller tilfelle, for dere som ikke vet hva det er,
så er det en pinne, med en vaier tredd igjennom, som ei slags løkke, du fanger kjøterns under, eller overkjeve med denne løkka i det den hopper på på deg med kjeften åpen, du bruker da vekta på kjøtern for å virkelig sette den ut av spill(mest sannsyneligvis for godt), jeg mener dette burde jaggu være lov, uten at du skal bli tiltalt for vold mot snut,
bikja er ikke akkurat type snut som kan tenke selv, å skjønner når vedkommende eventuelt faktisk sier "Stopp,JEG ER ROOLIG", å faktisk ligger underkasta, kjøtern vil i 90% av tilfellene, rive videre, inntil "onkel" selv kommer å tar i halsbånd, noe som også faktisk kan drøye..... you know!

Til syvende og sist mener jeg dette blir selvforsvar,
Er ikke hunden til syvende og sist bare et redskap for onkel?
Skal det av den grunn kalles for politi?
Oppinions?
Vis hele sitatet...

Forstår HELT hva du mener. Først da jeg leste artikkelen du refererer til, så tenkte jeg at det er jo sant, man skal behandle dyr godt så det var til pass for han at han ble straffet. Men etter å ha lest ditt innlegg fikk jeg et helt annet syn på saken.
For det er faktisk som du sier, at bikkjene er trent opp til å bite deg i armen (og røske, og rive, og omtrent nyte det), og det er ikke sjeldent at politihund-offere blir sendt på legevakta med stygge skader. Hundene forstår ikke når det er nok, og heller ei når man faktisk har tenkt til å overgi seg, men heller blir redd pga klikka bikkje.
Så støtter deg fullt ut på den!
Dere som gråter over hvor store og slemme politi hundene er: de sendes ikke etter deg ved mindre du løper fra politiet (Noe som er å bryte loven)

case closed.
Forskjellen på hunden og politimannen er at du stoler på at politimannen ikke vil banke livdriten utav deg, men når en hund kommer løpende blir man jo automatisk redd for at den skal bite deg ihjel.
Jeg hadde ikke klart å beholde roen hvis en hund hadde hoppet på meg, bjeffet og bete.

På en annen side skal man ikke løpe fra politiet til og begynne med...
Sist endret av Savyer; 9. juni 2008 kl. 02:09.
En hund er jo som sagt dressert og trent til å oppføre seg som en politihund og ikke et rovdyr, slik folk har påstått.
Sender en politimann hunden sin på deg, kommer den ikke til å flerre deg i stykker, men bite seg fast i armen din til du ligger i ro.
Skulle du prøve å slå hunden, og/eller rive deg løs for å komme deg vekk, graver du din egen grav. Hunden vil nok bare bite hardere.
Lang historie kort: ikke slå tilbake hvis du ikke vil bli bitt.
at man ikke skal løpe fra purken har vel ingen verdens ting med om en bikkje bør bli sett på som en politibetjent.

Sitat av Lunicks
En hund er jo som sagt dressert og trent til å oppføre seg som en politihund og ikke et rovdyr, slik folk har påstått.
Sender en politimann hunden sin på deg, kommer den ikke til å flerre deg i stykker, men bite seg fast i armen din til du ligger i ro.
Skulle du prøve å slå hunden, og/eller rive deg løs for å komme deg vekk, graver du din egen grav. Hunden vil nok bare bite hardere.
Lang historie kort: ikke slå tilbake hvis du ikke vil bli bitt.
Vis hele sitatet...
En hund kan aldri resonere seg til hva som er best å gjøre i en situasjon; den gjør kun bare det den blir kommandert til*. Derfor er en bikkje et verktøy. Likevel er det ikke forsvarlig å skade verktøyet eller dyr i det hele tatt synes jeg, med mindre du er fysisk truet.
*Et politi er en med ansvar for situasjonen og sikkerheten for menneskene rundt, inkludert de personene politiet jager; er personene *så mye* farlig for roen/menneskene rundt brukes *så mye* makt på dem. Disse faktorene skal være avhening av hverandre, og en hund kan aldri skjønne dette.
Sitat av stripedcat
En hund kan aldri resonere seg til hva som er best å gjøre i en situasjon; den gjør kun bare det den blir kommandert til*. Derfor er en bikkje et verktøy. Likevel er det ikke forsvarlig å skade verktøyet eller dyr i det hele tatt synes jeg, med mindre du er fysisk truet.
Vis hele sitatet...
Da undervurderer du hunden. Den gjør de den blir kommandert til, som er nettopp det jeg beskrev.
Den vil ikke glefse i vei på hånden din, men den blir kommandert til å bite den og holde deg i ro.
Sitat av Wolfenheart
Det jeg skriver har muligens blitt skrevet før, men jeg skriver det likevel.

Jeg syntes det er flott at hunden har endelig fått noen lover på sin side. Som tidligere nevnt så skal det noe for i det hele tatt få hunden etter deg, det finnes få av de og de er ikke ute bestandig. I Norge er vi (etter min mening) heldig med at politiet ikke bryter grensene så ofte, da kommes det gjerne ut over alt. Det er svært sjeldent jeg personlig i alle fall leser om politivold noe som jeg inkluderer i unødvendig bruk av hund. Med andre ord så har jeg aldri hørt om at politiet i Norge har latt en hund få bite lengre enn nødvendig eller har sendt hund helt unødvendig på personer. Viss noen har noen artikler angående noe sånt, post gjerne da dette er noe jeg ville hatt lest.

For å oppsummere så er hunden (i mitt syn) ikke et verktøy for politiet, men en hendig hjelper viss de føler seg truet eller at de trenger hunden for å stoppe et rømningsforsøk. Politiet bruker sjeldent (aldri?) hunden mer enn de må og dermed syntes jeg at hunden SELVSAGT skal få rettigheter viss det blir brukt vold mot den, kanskje ikke like strenge, men ikke langt unna i alle fall.
Vis hele sitatet...
Se Denne hvis du vil se hunder som brukes uansvarlig.
Uansvarlig? Alt han gjør er å sende den på en man for å holde ham nede, mens han faktisk holder den i bånd.

OT: Jeg elsker opprørspoliti.
Når politiet må gå inn med så mye folk utstyrt med skjold og langkøller så er det en grunn.
I den filmen der rundt 03:43, står det to politi tjenestemenn, og har lagt fyren i bakken,
i tilegg kommer da hundeføreren med bikkja å lar den bite han vel og lenge, det er jo helt klart unødvendig bruk av hund. Man kan jo lure da, gjør de dette bare for å få litt "live action" trening for hundens del, (og tydeligvis seg selv som hundefører)?, Det viser jo hvor god kontroll de eventuellt har på bikkja si, og seg selv.
Sitat av Eyeamare
I den filmen der rundt 03:43, står det to politi tjenestemenn, og har lagt fyren i bakken,
i tilegg kommer da hundeføreren med bikkja å lar den bite han vel og lenge, det er jo helt klart unødvendig bruk av hund. Man kan jo lure da, gjør de dette bare for å få litt "live action" trening for hundens del, (og tydeligvis seg selv som hundefører)?, Det viser jo hvor god kontroll de eventuellt har på bikkja si, og seg selv.
Vis hele sitatet...
Det var jo faktisk hunden som angrep først, slik at politiet fikk en sjangse til å legge ham ned.
Men han lar den alikevel bite ham mere enn nødvendig, når mannen er lagt ned, og to andre har sikkret ham, skulle det ikke være nødvendig å la det gå så langt som det der
Jeg er enig med de fleste her inne. Hunder er intelligente dyr som har en rekke følelser, og selv om de riktig nok ikke har IQ til å ta rette avgjørelser i form av maktbruk, tror jeg hunder forstår mer enn vi tror. Vold mot en politihund bør straffes på lik linje som vold mot polititjenestemenn fordi politihund er noe mer et objekt. Det er et levende individ av kjøtt og blod. Det er der forskjellene på en maglite og en politihund ligger.

Og som mange andre her inne også nevner; sender politiet sin firebente venn på deg, har du vel etter alt å dømme fortjent det?
Sitat av Lunicks
Da undervurderer du hunden. Den gjør de den blir kommandert til, som er nettopp det jeg beskrev.
Den vil ikke glefse i vei på hånden din, men den blir kommandert til å bite den og holde deg i ro.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Den gjør som den blir kommandert til. les posten min da("...den gjør kun bare det den blir kommandert til"). men den har ikke slik sosial intelligens at den kan ha de normene en politimann har i forskjellige situasjoner. Det at hunden gjør det den blir kommandert til bekrefter at hunden er et verktøy, for hunden vil bare egne seg å gjøre oppgaver, ikke styre en situasjon. Når du er fysisk truet i Norge, går det som selvforsvar om du gjør motstand ellerprøver å avverge situasjonen med et slag om du blir presset nok til det. Har du fobier mot hunder (eller politiet generelt:P) vil du garantert gjøre motstand og prøve å flykte. Purken kan ikke lære hunden at: "Ok, han her jakter vi bare på, men han er ikke en prioritering. Så hvis situasjon kommer at han gjør mye motstand uten å angripe, ikke bit han så hardt da..." eller "Det finnes noen som har fobier for hunder, noen som får noia og noen har paranoid angst. De vil garantert gjøre mye motstand, men det betyr ikke at de fortjener så mye vold". Hunden kan kun læres opp til; jo mer motstand, jo mer agressivitet. I praksis vil det føre til at de som gjør mest motstand er de som blir "sett på" som mest farlig/gjort det mest uloveligste i hundenes "øyne". Maktbrukt fra politiets side skal være ekstremt kontrollert, og en hund kan ikke ha ansvar for det selv, på samme måte som en psykopat ikke kan det*PUNKTUM*
Det at hunden ikke hopper på deg hvis du står i ro trenger ikke å vær tilfellet. Dette har jeg selv erfaring med.

Jeg stod å snakka med noen kompiser i gata. pluselig kom en mann ut å sa at vi skulle holde kjeft ellers ringte han til politiet. Ettersom klokka ikke var mer enn 11 og vi ikke hadde snakket så høyt. ble vi bare stående å snakke. ca 15 min senere kommer plutselig føren løpende etter oss. Vi begynte bare å løpe fra han. Etter å ha løpt ca 150m hører jeg en stemme som roper: STOPP ELLERS SLPPER JEG HUNDEN! Jeg har selfølgelig noe mellom ørene, så jeg stansa med en gang jeg skjønte at det var en politimann som hadde komt bak oss etter vi hadde begynt å løpe. Jeg stod helt stille, med hendene langs siden. Men i deg hunden paserer meg glefser den etter hendene mine. jeg trakk den til meg, og 0,1 sec senere sitter hunden fast i skrittet på meg. spisse tenner som sjærer gjennom bukså og med kjønnsdelene mine. Etter ca 10 sec klarte politimannen å få kontroll på hunden, og fikk den til å slippe. I ettertid fikk jeg vite at det ikke var naboen som hadde ringt politiet, men at det var noen ungdommer som hadde knust et bussskur like ved. Dette fik jeg skylden for, helt til naboen som hadde løpt etter oss folrklarte hva som hadde skjedd, og at det var umulig at jeg kunne ha knust bussskuret, ettersom jeg hadde stått å snakket i gata.

Dette viser bare at politihunder ikke er til å stole på!

BTW: Jeg fikk ingen alvorlige skader, PGA jeg hadde på meg dongribukse, som var litt langt nede.... så hunden kom ikke til... Takk og pris for det!
Sitat av stripedcat
I praksis vil det føre til at de som gjør mest motstand er de som blir "sett på" som mest farlig/gjort det mest uloveligste i hundenes "øyne". Maktbrukt fra politiets side skal være ekstremt kontrollert, og en hund kan ikke ha ansvar for det selv, på samme måte som en psykopat ikke kan det*PUNKTUM*
Vis hele sitatet...
Om du blir lagt i bakken av en politimann, og begynner å kjempe imot, vil han holde deg hardere. Det samme gjør en hund. Den eneste forskjellen er at en hund har tenner, men siden også hunden er på lovens side, bør du ligge til helvete i ro. Siden hunden regnes som en tjenestemann, SKAL du ligge i ro, og det å motsette seg arrestasjon medfølger naturligvis motvilje fra politiets side. Det er ingen reell forskjell i teorien.

Sitat av chripson
Dette viser bare at politihunder ikke er til å stole på!
Vis hele sitatet...
Det gjør det overhodet ikke. Politimannen trodde dere hadde ødelagt et busskur, og når dere løper vekk, har han all rett til å stanse dere. Han advarer om at han slipper hunden om dere ikke stopper. Selv om du stopper får du hunden på deg.
Er det hunden sin feil? Nei. Det er førerens feil, da han åpenbart har sluppet hunden. Og 10 sekunder er ikke så utrolig lenge at du ikke overlever. Hadde hunden holdt deg etter ballene i et minutt, hadde det vært en sak, men politimannen skal jo komme bort til hunden også. Du fikk ikke permanent skade på bjellene, gjorde du?

Long story short: en politihund er en politimann med tenner. Respekter dem, du har egentlig ikke noe valg.
du skjønner tydeligvis ingenting av det jeg snakker om, en paranoid person kan ikke kontrollere sin frykt.. kp for argumentasjonsevne da, har du svart på noe av det jeg faktisk mener?
det at du SKAL ligge i bakken er helt irrelevant. "bør" og "skal" er ikke "er"..
det er ikke noe samfunnstjeneste å rive av armen på en paranoid tulling med 0.0001 g hasj.
og som forklart tidligere; HUNDER KAN IKKE HA ANSVAR.
Sitat av stripedcat
du skjønner tydeligvis ingenting av det jeg snakker om, en paranoid person kan ikke kontrollere sin frykt.. kp for argumentasjonsevne da, har du svart på noe av det jeg faktisk mener?
det at du SKAL ligge i bakken er helt irrelevant. "bør" og "skal" er ikke "er"..
det er ikke noe samfunnstjeneste å rive av armen på en paranoid tulling med 0.0001 g hasj.
og som forklart tidligere; HUNDER KAN IKKE HA ANSVAR.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det irrelevant at man skal legge seg ned når man blir arrestert? Du kan bli straffet for å motsette deg arrestasjon, og for å slå en politibetjent, så i teorien slipper du billig unna.
Se for deg at jeg er livredd for menn i uniform. Fobien min gjør at jeg sparker politimannen i bjellene og i trynet slik at han knekker nesen. Skal jeg bare kunne si at "jeg var redd"?

Hunder kan ikke ha ansvar, sier du? Vel, de er opptrent. Dessuten er ansvaret på politiets side. Politimannen skal kunne kontrollere hunden sin, og ansvaret ligger på ham. Hvis hunden blir helt rabiat og skader deg mer enn nødvendig, er det politivold, og du kan anmelde politibetjenten for at han lot hunden gå for langt.


edit: hvor er min argumentasjons-kp?
Sist endret av Lunicks; 9. juni 2008 kl. 22:21.