Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 33342
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Eneste jeg vet om denne, er at den be brukt til kursing av folk som skulle ut på plattform (tror det var det den ble brukt til)
Vis hele sitatet...
Neppe spesielt interessant mao. Du finn antakeleg redningsstrømpe, lokaler for øvelse på brannslokking og røykdykking. Tipper det stortsett er eit skjelett med vegger på, og litt utvendige trapper.

Du får antakeleg ei omvising om du spør.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Brettingen fort



I helga overnatter jeg på Brettingen fort på Fosen (Trøndelag) i forbindelse med et arrangement jeg deltar på. Benytter sjansen til litt Urban Exploring

Historie
Brettingen fort ble påbegynt i 1896 i forbindelsen med opprustningen mot unionsoppløsningen i 1905. Kun kanonstillingene ble bygget i denne perioden, det sentrale leirområdet ble ikke bygget før i 1907.

Under 2. Verdenskrig ble fortet tatt over av tyskerne. Under okkupasjonen ble fortet bygget ut.

Etter 2. Verdenskrig overtok kystartilleriet fortet, og utvitet det enda mer.

I 1998 ble fortet nedlagt, og det sto åpent frem til 2011, da ble nesten alt murt igjen. Nå er fortet solgt, og planen er å dele opp omårdet på 1600dekar inn i hyttetomter.

Tilstand
Usikker på om bygningene blir pusset opp eller revet. Sover selv i kassernen, her er det både strøm, vann og brukbare senger!

Messa er fult brukelig, med kjøkken og strøm, men ikke vann (ødlagt vannledning)

Det meste av murkonstruksjoner/bunkre er murt igjen, men noe er åpent.

Hovedanlegget er låst, men i løpet av helga får jeg en guidet tur på innsiden! Gleder meg Kommer bilder senere!






Hvis jeg husker riktig, så er dette lageret bygget på slutten på 1800-tallet, og er fredet. Kun et par av disse i hele verden!





@GreenRay
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Brettingen fort

Vis hele sitatet...
Interessant. Denne bunkeren var også støpt igjen sist gang jeg var der ute, men nå ser det ut som om den har blitt åpnet igjen?

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hovedanlegget er låst, men i løpet av helga får jeg en guidet tur på innsiden! Gleder meg Kommer bilder senere!
Vis hele sitatet...
Mener du selve fjellanlegget? Trodde det og var støpt igjen jeg, men kult om det fremdeles er tilgjengelig da. Ser fram mot bilder :-)

Sitat av GreenRay Vis innlegg

Hvis jeg husker riktig, så er dette lageret bygget på slutten på 1800-tallet, og er fredet. Kun et par av disse i hele verden!
Vis hele sitatet...
Det er et Moniermagasin: https://no.wikipedia.org/wiki/Moniermagasin
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Interessant. Denne bunkeren var også støpt igjen sist gang jeg var der ute, men nå ser det ut som om den har blitt åpnet igjen?
Vis hele sitatet...
Det stemmer nokk, men de som har kjøpt anlegget har fått åpnet et par luker med gravamaskin og meisel! Ikke mange luker som er åpnet, men munkeren du ser på bildet er åpnet, slik at det er mulig å komme inn.
Desverre er det ikke så mye å se på innsiden, kun noen få små rom + noen luftfilter.

Sitat av Jerazol Vis innlegg
Mener du selve fjellanlegget? Trodde det og var støpt igjen jeg, men kult om det fremdeles er tilgjengelig da. Ser fram mot bilder :-)
Vis hele sitatet...
Jepp, hovedingangen er åpnet!
Var inne en tur for noen timer side UTROLIG stilig anlegg! Kommer et lengere inlegg senere.

Hele anlegget er ikke tilgjengelig. For noen år siden fikk amerikanerne lov til å teste sprengstoff på innsiden, og det har laget et par sår i anlegget... MEN det har også laget noen hindringer som kan være litt morro!

Står to kanoner igjen. Den ene ser nesten ut som den kan fungere (Nesten alle spakene fungerer, mangler bare litt granaten :P ) Mens den andre har blitt truffet av en granat fra et skip under en militær øvelse.


Sitat av Jerazol Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det stemmer! Sjeldene saker!


PS: Har kun med meg et 30mm objektiv til kameraet, så ble litt vanskelig å få tatt bilder i en trang bunker.

Her kommer del to!

Har fått en guidet runde inne i hovedanlegget. Dette ble murt igjen, men er nå åpnet. Inngangen er låst til vanlig, men har fått lånt nøkkel.

Det er ikke mulig (uten klatreutstyr) å gå ned i etasjene under. Trappen ned er sprengt, så eneste mulighet ned er klatring. Fikk ikke tatt turen ned nå, men håper på en tur i fremtiden

Amerikanerne har brukt festningen til diverse prøvesprenging, så underetasjen er ganske rassert. Mulig å bevege seg der, men de ligger mye skrap over alt.
Har hørt rykter om at kommunikasjonsrommet er intakt, hele rommet er bygget på fjærer.

Den ene kanonen er beskutt fra skip. Granaten gikk gjennom skjoldet og inn. Eksplosjonen har blåst ut mange dører, men rommet er i meget god stand, kanonen lever fortsatt.


En av rommene som har blitt brukt til testing av sprengstoff, heftig smell!


Ikke det beste bildet, men denne trappa går en runde rundt, før det blir et dropp på 20m! I etasjen under finnes blandt annet en SWÆR hall, ca 1000kvm


Døra inn til et soverom. Må ha vært et ganske bra trykk fra en av prøvesprengingene som ha trykket denne inn




Inne i anlegget ligger det igjen en del ting. Verktøy, luftfilter ol





@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 19. oktober 2014 kl. 03:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den fantastiske kanonen!

Den ene kanonen er meget godt bevart! Spakene funker, lite rust og den er vribar!


Dette er den kanonen som IKKE er i god stand, pga an granat under en øvelse


Levering av granater skjer gjennom denne luka









Har et par mobilbilder, men får ikke overført de akkurat nå. Kommer senere.

@GreenRay
Kult, lenge siden jeg har vært på Brettingen nå, men var ikke saken for noen år siden at ingen ville ta kostnaden med å bevare det, men det ble bevilget penger til at alt skal rives?
Sitat av Norvegr Vis innlegg
Kult, lenge siden jeg har vært på Brettingen nå, men var ikke saken for noen år siden at ingen ville ta kostnaden med å bevare det, men det ble bevilget penger til at alt skal rives?
Vis hele sitatet...
Kan muligens stemme det, men nå er jo hele området kjøpt opp av et par eiendsomsfolk.

Regner med brakkene blir revet, bunkre blir åpnet for morro, for så å bli stengt og området blir delt opp i mindre hyttetomter, for så å bli solgt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har vært labert med seriøs UE i det siste.

MEN det hender seg at jeg snubler over forlatte hus og plattformer
Var å grillet/fisket en plass i Trondheim da jeg snublet over denne, har hørt snakk om den før, men aldri sett den.



Var kun på utsiden, så jeg lurer på om det er noen andre som har sjekket ut innsiden, og vet hva som befinner seg der? (om mulig)

Eneste jeg vet om denne, er at den be brukt til kursing av folk som skulle ut på plattform (tror det var det den ble brukt til)



Det er to innganger, begge er låst og surret inn i piggtrå

//GreenRay
Vis hele sitatet...
Litt sent ute skjønner jeg, men denne har jeg sett vurdert å dra ut på. Gjort litt research, og skal visst ikke være så mye der inne. Har dog sett noen videoer av gærninger som hopper fra toppen ( ca. 20 meter ) så hvis du liker hopping kan jo det være noe å prøve
Sitat av Thrashcan Vis innlegg
Litt sent ute skjønner jeg, men denne har jeg sett vurdert å dra ut på. Gjort litt research, og skal visst ikke være så mye der inne. Har dog sett noen videoer av gærninger som hopper fra toppen ( ca. 20 meter ) så hvis du liker hopping kan jo det være noe å prøve
Vis hele sitatet...
Den plattformen er ikke forlatt, den benyttes bla. av Draugen Froskemannsklubb.
Sitat av x192 Vis innlegg
Den plattformen er ikke forlatt, den benyttes bla. av Draugen Froskemannsklubb.
Vis hele sitatet...
ok takk for info