Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4569
Hei

Been a long time.

Liker å legge ut på freak når jeg har noe nytt da det engang var et glimrende forum for urban exploration her.

Det har kanskje blitt litt labert med tida, men jeg prøver med litt bilder og en ny video.

Jeg besøkte en "upplagsplats" i Sverige (omformerstasjon på godt norsk)
Her er inngangen:
Into the darkness I go by olavXO, on Flickr

Et produkt av den kalde krigen og selvfølgelig litt avleggs i dag, men fortsatt interessant historie synes jeg.

Alle disse stasjonene ligger i umiddelbar nærhet av jernbanen, med sidespor inn mot berget, enorme mengder kamuflasjenett over og generelt buskas er disse tilnærmet umulig å se ovenifra.

Tanken bak det hele er at hvis fienden tar ut strømnettet så kunne man raskt mobilisere et tog me store aggregaer for å få strøm tilbake fort.

Felles for nesten alle omformerstasjoner er at man har "filterporter" i begge ender.
Basically store jernbur fylt med stein for å kunne holde av en god smell, men samtidig gi god lufting siden det sto flere aggregater å genererte høy varme inne i fjellet.
Give me air by olavXO, on Flickr

Inne i fjellet er alt lagt opp etter god militær sjargong og selvom mye av stedet var ribba for kabler og administrasjonsfløyen var brent var det lett å få et inntrykk av hvordan dette hadde fungert.
On a rail by olavXO, on Flickr


Legger ved en liten video, men den er mest for å forklare følgere av youtube kanalen min hvoirfor jeg har vært borte så lenge, men den viser også mange forlatte steder i tillegg til litt fra dette stedet:

https://youtu.be/bkX6d0nHoic
Helt rått, ser ut som at Sverige er bra sted for UE, spesielt når det gjelder militære steder :-)
olavXO's Avatar
Trådstarter
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Helt rått, ser ut som at Sverige er bra sted for UE, spesielt når det gjelder militære steder :-)
Vis hele sitatet...
Ja Sverige har utrolig mye snadder fra den kalde krigen.
De har også helt utrolig mange forlatte hus og hytter.
Denne hobbyen virker utrolig moro.
Ta seg inn der folk kanskje ikke har vært på årevis. Plasser som er godt gjemt og plasser som folk flest ikke aner eksisterer.

Må også si at jeg synes du får hele UE til å virke meget spennende siden du filmer, tar gode bilde å skriver om historien til plassen.
Gir meg lyst til å selv ta frem mitt gamle Canon 450D å legge ut på ekspedisjon selv

Kan jeg spørre, hvordan finner du plassene? Er det andre forum som deler slike lokasjoner, eller leser du historie/snakker med lokale som kan vite om gamle bygg fra andre verdenskrig og den kalde krigen og lignende?
olavXO's Avatar
Trådstarter
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Denne hobbyen virker utrolig moro.
Ta seg inn der folk kanskje ikke har vært på årevis. Plasser som er godt gjemt og plasser som folk flest ikke aner eksisterer.

Må også si at jeg synes du får hele UE til å virke meget spennende siden du filmer, tar gode bilde å skriver om historien til plassen.
Gir meg lyst til å selv ta frem mitt gamle Canon 450D å legge ut på ekspedisjon selv

Kan jeg spørre, hvordan finner du plassene? Er det andre forum som deler slike lokasjoner, eller leser du historie/snakker med lokale som kan vite om gamle bygg fra andre verdenskrig og den kalde krigen og lignende?
Vis hele sitatet...
Det ER utrolig morro

Man vet kanskje ikke hvor lenge siden noen var der sist, men det spiler liten rolle så lenge folk har oppført seg bra på stedene, dvs ikke ødelagt noe eller mala graffitti på veggene.

Hyggelig at du liker arbeidet mitt også, det er jo selvsagt alltid mer spennende når man kan fortelle noen om stedet man viser så det ikke bare blir et hull i fjellet på en måte.

Jeg syns absolutt du skal ta med deg 450en din å legge ut å eventyr, post gjerne bilder av det du finner

Når det gjelder å finne plassene så er det ofte svært mange timer med kartlesing, stalking og research som ligger bak.
Det finnes også grupper på facebook og andre forumer hvor noen steder blir delt, men dette er gjerne ofte svært kjente steder.

Grunnen til at mange kvier seg litt for å gi bort lokasjoner er fordi man kanskje ikke kjenner eller stoler på den som spør, og man har dessverre mange eksempler på flotte steder som blir totalt herpa når for mange får vite hvor det er.

Så fort du er inne i "miljøet" eller kan vise til mye bilder og filmer fra forlatte steder blir det lettere å få hjelp og hint av andre utforskere også.

Lykke til a
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Simply awesome. Virker som dere hadde en rå tur. Bra bilder, og kult med litt info i tillegg. Bra jobba!
olavXO's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dirt Chamber Vis innlegg
Simply awesome. Virker som dere hadde en rå tur. Bra bilder, og kult med litt info i tillegg. Bra jobba!
Vis hele sitatet...
Aye, thanks bro

Sverige er awesome for cold war stuff
Sitat av olavXO Vis innlegg
Det ER utrolig morro

Man vet kanskje ikke hvor lenge siden noen var der sist, men det spiler liten rolle så lenge folk har oppført seg bra på stedene, dvs ikke ødelagt noe eller mala graffitti på veggene.

Hyggelig at du liker arbeidet mitt også, det er jo selvsagt alltid mer spennende når man kan fortelle noen om stedet man viser så det ikke bare blir et hull i fjellet på en måte.

Jeg syns absolutt du skal ta med deg 450en din å legge ut å eventyr, post gjerne bilder av det du finner

Når det gjelder å finne plassene så er det ofte svært mange timer med kartlesing, stalking og research som ligger bak.
Det finnes også grupper på facebook og andre forumer hvor noen steder blir delt, men dette er gjerne ofte svært kjente steder.

Grunnen til at mange kvier seg litt for å gi bort lokasjoner er fordi man kanskje ikke kjenner eller stoler på den som spør, og man har dessverre mange eksempler på flotte steder som blir totalt herpa når for mange får vite hvor det er.

Så fort du er inne i "miljøet" eller kan vise til mye bilder og filmer fra forlatte steder blir det lettere å få hjelp og hint av andre utforskere også.

Lykke til a
Vis hele sitatet...
Må nok gjøre som du sier. Børste støv av kameraet og ta meg en tur ut.

Vet noen plasser som er i relativ nærhet (innenfor noen timers kjøring), men de er ikke av samme kaliber som du driver og inspirerer med.
Men, en plass må mann begynne

Så får jeg heller prøve å se om jeg kan få fisket ut noen lokasjoner av folk som holder på, tror jeg vet om en eller to. Så mye mulig de er villig til å ta meg med.

Anyhow, forsett med å dele bilder og info. Alltid moro å lese kvalitets UE-tråder!
olavXO's Avatar
Trådstarter
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Må nok gjøre som du sier. Børste støv av kameraet og ta meg en tur ut.

Vet noen plasser som er i relativ nærhet (innenfor noen timers kjøring), men de er ikke av samme kaliber som du driver og inspirerer med.
Men, en plass må mann begynne

Så får jeg heller prøve å se om jeg kan få fisket ut noen lokasjoner av folk som holder på, tror jeg vet om en eller to. Så mye mulig de er villig til å ta meg med.

Anyhow, forsett med å dele bilder og info. Alltid moro å lese kvalitets UE-tråder!
Vis hele sitatet...

Hyggelig å høre.
Ser frem til å se hva du finner
▼ ... over en måned senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jævla bra bilder Olav. Mektig sted det der. Ekstra gøy med den opplagsplatsen er at det nesten er umulig å finne og helt skjult på satelittfoto. Sånt gjør det jo ekstra gøy at man faktisk finner det med de få hintene som er. Halve moroa (ihvertfall en fjerdedel) er jo å forske å finne ut av ting.

Ikke lenge igjen til neste tur nå.... . .. .
wow... bare jeg som hørte "Welcome to Jurassic Park" etter å ha sett det første bildet?