Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7037
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Som tittelen sier så har jeg funnet en pistol å lurer da på hvilken pistol det er, hvor gammel den er og om den er vert noe.
Vet det er lite å gå etter et bilde, men det er dessverre all informasjonen jeg har å gi.
http://i42.tinypic.com/2n8pwmx.jpg
Siktet på pistolen ser ut til å være hjemmelaget og den ser ut til å være 22.cal.
Selvfølgelig er den plombert
Hele pistolen er hjemmelagd.

Syns egentlig den ser litt ut som en slags dummy. Typisk leketøy man snekret sammen i kjellern til bestefar i tenårene.
Sist endret av UncleAndy; 25. mars 2012 kl. 22:29.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Hele pistolen er hjemmelagd.

Syns egentlig den ser litt ut som en slags dummy. Typisk leketøy man snekret sammen i kjellern til bestefar i tenårene.
Vis hele sitatet...
Den har et serienummer.

Man kan lett se på hanen å løpet at den har vert i bruk.
Inne i løpet er det også slike riller som får kulen til å spinne.
Sist endret av Trollanon; 25. mars 2012 kl. 22:32.
Om det er serienummer der så kunne du jo skrivd det i førsteposten da.

Da tipper jeg at det er ett gammelt salong gevær som noen har bygd om rett og slett.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Om det er serienummer der så kunne du jo skrivd det i førsteposten da.

Da tipper jeg at det er ett gammelt salong gevær som noen har bygd om rett og slett.
Vis hele sitatet...
Ja glemte å skrive det.
Joda etter å ha sett litt nærmere på den så det se ut som at den er hjemmelaget ut av et salong gevær.
Den sitter veldig godt i handa og det ser ut til h*n som laget den viste hva h*n holdt på med.

Så med andre ord så har den ingen verdi og er ulovelig?
hvis den er plombert som du sier, så er den lovlig. :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det var rimelig grov ytterdiameter på løpet for å vere .22. Er innerdiameter på løpet mellom 5 og 6mm? Korleis er riflinga på løpet? Det er noko som kan sei rimelig mykje om produksjonen.

I tillegg synst eg løpet hadde merkeleg lengde. Det ser ut til å vere eitskots våpen som må ladast om for kvart skot, og samtidig såpass kort løp at grunnen til at det er eitskots er neppe nøyaktighet...

Korleis er lademekanismen på den? Knekker du ned løpet for å legge i patron, eller er løfter du sluttstykket?
Sist endret av vidarlo; 25. mars 2012 kl. 22:46.
Alltid kult å finne slike ting, men for all del ikke poser med våpenet på facebook
Poserte med våpen på Facebook

Oppdater tråden når du får snakket med noen som vet litt da, eventuelt en venn som skyter/jakter.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hvor fant du den? Hele greia ser hjemmelagd ut, men ikke fra bunn. Ser ut som noen har kuttet løpet og modifisert den eksisterende kolbe. Den har nok svært liten verdi.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Det er ikke så nøye hvor jeg fant den, men den er ikke skaffet på ulovlig vis.

Lademekanismen.
http://i40.tinypic.com/24dldac.jpg
Løpet.
Rifling på løpet? hva vil det si?
http://i43.tinypic.com/m757a0.jpg
Sist endret av Trollanon; 25. mars 2012 kl. 22:58.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Det er en baklader-rifle, den er nok forholdsvis gammel. Det løpet er jo meningsløst tykt i forhold til kaliberet. Det er en pussig gjenstand, rimelig improvisert..
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja det er det, skrev det lenger oppe i posten "riller i løpet som får kula til å spinne" dårlig formulert kanskje men jeg har lite peil på våpen.

Post nr. 200 woho
Sist endret av Trollanon; 25. mars 2012 kl. 23:05.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Du hevder den er plombert, hvordan mener du å vite dette? Om du åpner porten på baksiden av våpenet, der du lader våpenet. Kan du se gjennom våpenet og se lys i andre enden?
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Du hevder den er plombert, hvordan mener du å vite dette? Om du åpner porten på baksiden av våpenet, der du lader våpenet. Kan du se gjennom våpenet og se lys i andre enden?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg kan ikke se igjennom løpet, prøvde å stikke en tynn stang igjennom løpet å den kom ikke gjennom.
Hmmm, fin sak dette! Fungerer etter rolling block prinsippet Selve systemet blir kalt "høne og hane" på norsk, vist du tenker deg om finner du ut hvorfor (Tenk koffert, mens du spenner og slipper hanen).

Send meg en PM vist du vil, så kan jeg sikkert finne info om våpenet og våpendeler til deg Har du spørsmål om våpen og ammunisjon generelt så er det bare å gi en lyd
Sist endret av Xzip; 25. mars 2012 kl. 23:18.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xzip Vis innlegg
Hmmm, fin sak dette! Fungerer etter rolling block prinsippet Selve systemet blir kalt "høne og hane" på norsk, vist du tenker deg om finner du ut hvorfor (Tenk koffert, mens du spenner og slipper hanen).

Send meg en PM vist du vil, så kan jeg sikkert finne info om våpenet og våpendeler til deg Har du spørsmål om våpen og ammunisjon generelt så er det bare å gi en lyd
Vis hele sitatet...
Ellers takk, men jeg har en anelse om hvor våpenet stammer fra, jeg tipper den er blitt bruk til avliving i reindrifta, da familien hadde rein for mange år siden.

Tror også det er lite info å finne om våpenet da man tydelig ser at den er hjemmelaget vis man ser litt etter, men jeg lurer på hvordan den er blitt plombert?
Håper ikke det var en eventuell patron den stanga traff
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Festli94 Vis innlegg
Håper ikke det var en eventuell patron den stanga traff
Vis hele sitatet...
Vis det er en kule fast der så er det helt ufarlig.
Er rimelig sikker på at dette var en Kongsberg-M22 salongrifle som er "modifisert" til en pistol. Ble produsert mellom 1922-1957 i 7200 eksemplarer (og noen ulike varianter) og jeg regner med at mange av disse ligger rundt omkring på mange loft i Norge. Vær obs på ar moderne .22 ammo vil fungere dårlig i denne riflen, og kan skade deg alvorlig!

http://www.gammlevaapen.net/m22%20096.jpg-for-web-large.jpg
Sist endret av UENorge; 26. mars 2012 kl. 00:24. Grunn: minske bildet
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av UENorge Vis innlegg
Er rimelig sikker på at dette var en Kongsberg-M22 salongrifle som er "modifisert" til en pistol. Ble produsert mellom 1922-1957 i 7200 eksemplarer (og noen ulike varianter) og jeg regner med at mange av disse ligger rundt omkring på mange loft i Norge. Vær obs på ar moderne .22 ammo vil fungere dårlig i denne riflen, og kan skade deg alvorlig!

http://www.gammlevaapen.net/m22%20096.jpg-for-web-large.jpg
Vis hele sitatet...
Se der ja, den ligner veldig, pistolen skal ikke brukes, tenke vis den hadde noe verdig så skulle den selges, men den blir nok lagt på hylla
Ser nå at det står M.29 eller M.20.
Kp for veldig bra innlegg
det du har der er en pistol som er laget for å skyte "eikenøtt" (en type ammunisjon) pappa har en nesten helt lik en!