Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7520
For mange år siden hørte jeg om en liten bygd som lå forlatt nær drammen, noen som kjenner til hva jeg snakker om? nærheten av drammen er alt jeg kan huske/vet
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Lier kanskje?
mjøndalen,
Sitat av solrikioo Vis innlegg
mjøndalen,
Vis hele sitatet...
Den ligner da ikke på en forlatt liten bygd?
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Leste noen rykter om det stedet på dette forumet for lenge siden.

"En hjemsøkt landsby fra 1300' tallet langt oppi skauen mellom bingen og lampeland"... Virker som folk lenger ned ikke finner stedet og jeg har gått igjennom endel kartdata uten å skjønne hvor det er. Men det er kanskje dette du sikter til?

Tar forresten intet ansvar for de ideene og overbevisningene til folk på det forumet jeg linker til og tror ikke spesielt på at noe er hjemsøkt...
Sist endret av MrNorUe; 6. mai 2010 kl. 22:08.
Du får si ifra hvis du finner noe av interesse da!
å finne ruiner fra 1300-tallet i skauen er vel ikke bare, bare. Mye har nok forandret seg gitt.
Men tenke seg til hvor rått når du finner en grunnmur e.l under all veksten! Finns da itj nå likar da?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Leste noen rykter om det stedet på dette forumet for lenge siden.

"En hjemsøkt landsby fra 1300' tallet langt oppi skauen mellom bingen og lampeland"... Virker som folk lenger ned ikke finner stedet og jeg har gått igjennom endel kartdata uten å skjønne hvor det er. Men det er kanskje dette du sikter til?

Tar forresten intet ansvar for de ideene og overbevisningene til folk på det forumet jeg linker til og tror ikke spesielt på at noe er hjemsøkt...
Vis hele sitatet...
Nå ble jeg litt interessert. Må kjøre gjennom lampeland for å komme meg til hytta. Du vet tilfeldigvis ikke hvor han mener nøyaktig?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det er mange steder på østlandet som har forlatte bygder, ved glitre innerst i Finnemarka er et slikt sted. Ikke lov å kjøre bil dit. Man må parkere på eiksetra i lier, eller ved ulevann i nedre eiker.I Numedal er det mange slike steder, men jeg vet ikke helt hvor.
Sitat av snøugle Vis innlegg
Det er mange steder på østlandet som har forlatte bygder, ved glitre innerst i Finnemarka er et slikt sted. Ikke lov å kjøre bil dit. Man må parkere på eiksetra i lier, eller ved ulevann i nedre eiker.I Numedal er det mange slike steder, men jeg vet ikke helt hvor.
Vis hele sitatet...
Er det denne setervollen du kaller en bygd?
http://kart.gulesider.no/m/IXAIw
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Leste noen rykter om det stedet på dette forumet for lenge siden.

"En hjemsøkt landsby fra 1300' tallet langt oppi skauen mellom bingen og lampeland"... Virker som folk lenger ned ikke finner stedet og jeg har gått igjennom endel kartdata uten å skjønne hvor det er. Men det er kanskje dette du sikter til?

Tar forresten intet ansvar for de ideene og overbevisningene til folk på det forumet jeg linker til og tror ikke spesielt på at noe er hjemsøkt...
Vis hele sitatet...
Med aktiv drevne skogbruk i så og si hele østlandet, og i hvert fall Drammens omerådene, tviler jeg på at dette kan stemme. Hus fra 1300-tallet hadde falt uten renovering, og med tanke på befolkningseksplosjonen Norge opplevde på 14-,15-tallet, tviler jeg på at en hel bygd ville stått tom.

Høres ut som en lokal myte.
Kan ikke tenke meg at det finnes en "hjemsøkt landsby" fra 1300 tallet i Drammensområdet. Skogen i områdene i drammensområdet er relativt godt forvalta, og kan ikke se for meg at noen slikt finnes uten at det finnes noen dokumentasjon på det.

Og om det skulle stemme så ville stedet være helt umulig å finne. Vet om et sted i skogen hvor det tidligere stod et gammelt hus. Var vel folk som bodde der under første verdenskrig så vidt jeg vet (om ikke også under andre verdenskrig), men nå er det i alle fall ikke mer enn grunnmuren igjen og den er vanskelig nok å oppdage om du så snubler i den. Skogen må forlengst ha fortært en landsby fra 1300 tallet.
Sist endret av emphi; 12. januar 2011 kl. 00:35.
den forlatte byen som du nevner ligger under Drammen. I sedimentet/kvikkleira ligger den sagnomsuste Atlantis. Ellers er jo Drammen en ganske forlatt by i seg selv : )
I en bok som heter Finnemarka så står det at det var en større bosetning ved Glitre fram til 50 tallet.De fleste bygningene har forfalt for lengs, men spor i form av grunnmurer, veier og rester etter gruvevirksomhet kan man finne.
Jeg har selv funnet jernbane skinner litt øst for Bordvika, der var det i følge boka en magnesium gruve, når jeg var der for en 20 år siden så var det et lite grustak i det som tidligere var en slagghaug. og disse jernbaneskinnene hang da nærmest i løse lufta på det stedet.Det skal være gruveganger der også.Men jeg vil gjøre dere oppmerksom på at naturen gror fort igjen, og hvis myndighetene vil skjule bygninger eller større bosetninger så blir det godt beplantet.
Jeg har under jakt gått langt bort fra stier og veier og da kan en finne mye rart.
Dra til biblioteket og spør etter den boka, så vil dere få en nærmere dukomentasjon for dette.
Hva med å ta kontakt med riksantikvaren?

Riksantikvaren er direktorat for kulturminneforvaltning og er faglig rådgiver for Miljøverndepartementet i utviklingen av den statlige kulturminnepolitikken.

Riksantikvaren har også ansvar for at den statlige kulturminnepolitikken blir gjennomført og har i denne sammenheng et overordnet faglig ansvar for fylkeskommunenes og Sametingets arbeid med kulturminner, kulturmiljøer og landskap.
Vis hele sitatet...
http://www.riksantikvaren.no/
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hva med å ta kontakt med riksantikvaren?



http://www.riksantikvaren.no/
Vis hele sitatet...
Ja det kan være en god ide.
http://www.kulturminnesok.no/

Denne siden var egentlig temmelig fiffig!
Man skal ikke utelukke at det trådstarter leter etter befinner seg på kartet man ser på denne siden.
Sitat av snøugle Vis innlegg
Ja det kan være en god ide.
Vis hele sitatet...
Nei ingen ting ved Glitre området er registret hos riksantikvaren, i tillegg til dete grustaket som jeg så så er jo hele området gjort om til drikkevann kilde for Drammen og omegn, På 70 tallet var det omfattende utbygging av dette område. Men rundt vannet så er det mange ting å se. Mange fine veier å sykle på, det er lov.