Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6510
I skogen på Årvoll i Oslo kan man se denne tunnellingangen. Den går inn i Årvollåsen (Grefsenkollen siden) og kommer ut på andre siden ikke langt unna Krigsskolen. Har hørt rykter om at Krigsskolen skal ha noen installasjoner på Årvoll (i fjellet). Men har hørt at dette kan være et vannreservoar til Oslo Vannverk. Vann pumpes opp hit fra Maridalsvannet. Noen som vet med sikkerhet? Er noget nysgjerrig.

http://imgur.com/FoW8B.jpg
Sist endret av domestos; 30. august 2010 kl. 18:45.
▼ ... over en måned senere ... ▼
vann pumpes opp fra maridalsvannet?

da har jeg mere tro på at det er der vannet fra kringla (eller kringlevann) og de andre vannreservoarene i solemskogen og omegn pumpes til FØR det havner i pumpe/renseanlegget i maridalen/kjelsås.

men dette er ren gjetning.
Er dette inngangen ved kastesteinen eller misforstår jeg deg?
Vault 105.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
4 0
Stemmer, er inngangen ved Kastesteinen. Er ikke så nøye på hvor vannet kommer fra, var egentlig mest nyssgjerrig på hva det er for noe der inne. Fant noe info på det her: http://www.deich.folkebibl.no/arkiv/...rosjyre176.pdf Så det stemmer det vel at det er et høydebasseng for vann? Har du noe mer kjennskap til det eller?
Tror ikke det er noe vannreservoar, siden det ikke ser serlig beskyttet ut. Min logikk sier at et vannreservoar er noe som ikke alle burde gå inn i (lett å forgifte?), dette er okså bare gjetting.
Tror heller ikke at de pomper vann opp av en elv, tror heller de tapper fra noe som er høyere oppe.

Bare prøv å gå inn, så lenge du ikke ødelegger noe kan du si at du ikke viste de var privat eiendom (så lenge ikke området rundt er privat), Jeg ville i det minste prøft

EDIT: Updaterte forumsider, ftw!
Sist endret av Plane4D; 31. oktober 2010 kl. 13:31.
Han må mest sannsynlig bryte opp døra, han kan bli anmeldt for innbrudd.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Vault 105.
Vis hele sitatet...
Haha! Capital Wasteland Oslo

Anyway så er nok dette ikke en militær bunker / lager. Har hørt at Vannverket har pumpestasjoner og høydebasseng både på Årvoll / Tonsenhagen og oppover i Groruddalen.
Sist endret av 58436950551817; 31. oktober 2010 kl. 16:06.
Årvoll sa du? Min far kommer fra disse trakter og snakket en gang om en sølvgruve der oppe, etter beskrivelsen å dømme høres det mistenkelig ut som den andre ingangen/utgangen til denne gruven. Mulig det er helt feil, men du kan jo gjøre videre undersøkelser, gruver har som regel 2 innganger, og faren min sa den han viste om var helt åpen og alle kunne ferdes inn og ut derifra. Hvem vet.
Mener å huske ut i fra noen kart at disse gruvene ligger lenger inne i skogen.
Det er jo spor av hjul inn mot den døra.
Noen har nok kjørt endel bil? lastebil? inn dit.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
4 0
Den andre inngangen som ligger i skogen like ovenfor Årvoll skole og bakenfor Krigsskolen har også hjulspor. Nokså ferske var de sist søndag da jeg gikk tur i området. Gruven som blir nevnt i et av innleggene her, er ikke av så moderne art som disse tunnelingangene. De Gothalfske gruver og er fra 1704. De ligger ved Alunsjøen litt lenger inn i marka for dette stedet. Tar nok ikke sjansen på å ta meg inn der. :-) Står alarmbeskyttet/overvåket på døra til sistnevnte inngang.

Her er forøvrig bilde av denne inngangen:
http://imgur.com/UoKOhl.jpg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Plane4D Vis innlegg
Tror ikke det er noe vannreservoar, siden det ikke ser serlig beskyttet ut. Min logikk sier at et vannreservoar er noe som ikke alle burde gå inn i (lett å forgifte?), dette er okså bare gjetting.
Tror heller ikke at de pomper vann opp av en elv, tror heller de tapper fra noe som er høyere oppe.

Bare prøv å gå inn, så lenge du ikke ødelegger noe kan du si at du ikke viste de var privat eiendom (så lenge ikke området rundt er privat), Jeg ville i det minste prøft

EDIT: Updaterte forumsider, ftw!
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk på barneskolen var det et (lite) reservoar opp på fjellet bak og dette var bare beskyttet av et pinglete gjerde.
Selv vi som kids kunne klatre over.

Dette vannet va i førfilter stadiet der så det ble jo renset, men likevel...