Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 5310
Trenger en lydtett boks på størrelsen med ca. 2 Colabokser, som kan opnes og lukkes. Noen peiling?
Får jeg spørre om hva du skal med en så liten lydtett boks ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kor lydtett? Vanlig tale? Slegge? Rockekonsert? Biltrafikk?

Kort sagt: gløm det. En så liten boks med god isolasjon har null rom innvendig...
Vanlig tale
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Men jeg mener det er verdt å spørre om den skal ROMME to colabokser eller være ca. like stor utvendig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hideout
Vanlig tale
Vis hele sitatet...
I så fall er det lufttett boks innvendig, et par lag glava, og ny boks. Å lage en slik som enkelt kan åpnast og lukkast er vel ikkje det aller enklaste.

Dersom du har mulighet til det kan jo elektronisk lydfjerning vere en veg å gå...

Kva skal du bruke den til?
Være ca like stor utvendig, romme ca noe på størrelsen med en colaboks.
Hva legger du i elektronisk lydfjerning?
skal plassere noe på insiden av boksen som ikke hører hva som skjer utenfor....
Sitat av hideout
Være ca like stor utvendig, romme ca noe på størrelsen med en colaboks.
Hva legger du i elektronisk lydfjerning?
skal plassere noe på insiden av boksen som ikke hører hva som skjer utenfor....
Vis hele sitatet...
DU har vell ikke tenkt å trykke et hamster eller noe slikt oppi slik at det sover bedre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hideout
Være ca like stor utvendig, romme ca noe på størrelsen med en colaboks.
Hva legger du i elektronisk lydfjerning?
skal plassere noe på insiden av boksen som ikke hører hva som skjer utenfor....
Vis hele sitatet...
At du bruker interferens til å kanselere ut lydbølger i et bestemt område, slik at du får stillhet. Krever en del fikling og regning, men kan bli meget bra om det er kalibrert.

Men sånn essensielt sett...du er redd for at du er avlytta via mobilen?
Sitat av vidarlo
At du bruker interferens til å kanselere ut lydbølger i et bestemt område, slik at du får stillhet. Krever en del fikling og regning, men kan bli meget bra om det er kalibrert.

Men sånn essensielt sett...du er redd for at du er avlytta via mobilen?
Vis hele sitatet...
Broren min fikk en slik via hydro, bare headset.
Ble meget overrasket over hvor effektivt det var.
Haha, er ikke noe stor fan av dyreplageri så ta det med ro ;-)
Er ikke redd for det nei, vet jeg er det.., men det du prater om virker litt over mitt kunnskaps-nivå, finst ikke no lydtett boks alltså!?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så du veit du er overvåka? Av mobilen antar eg...?
Jau, men det er ikke så vesentlig, var mer intr. i om det er mulig med en slik boks or not!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, du vil ikkje få det enkelt til, spesielt ikkje med det kravet om at du skal åpne og lukke den.

Eg nekter å tru at du blir avlytta via mobilen. Kan tenkast samtalane dine blir avlytta, men romavlytting via mobilen er i hovedsak sci-fi.
Jau det er sikkert et par meter over tverliggern, men når du har sittet i et lite rom med non uhyggelige folk som har en laptop og utallige cder hvor de spiller av deg og dine så har du liksom ikke lyst å flippe ei krone på det, når du vet det går ann ;-)
Bare å gi opp boks-ideen min med andre ord?
Mener å ha lest en artikkel for ikke så lenge siden om programvare som kunne installeres på telefonen så en annen mobil kan ringe den opp uten at noe vises eller høres. Men da må det altså være installert direkte på telefonen.

Uansett, holder det ikke å legge den under et par dyner på senga eller noe? Noe lyd kommer vel gjennom, men jeg tviler på at noen vil kunne tyde en samtale tatt opp gjennom en mobiltelefonmikrofon gjennom et par dyner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
xta<sett inn resten av nick>: joda, har hørt om slikt eg også Men da funker det å skru av mobilen, så er du safe...
Sitat av vidarlo
xta<sett inn resten av nick>: joda, har hørt om slikt eg også Men da funker det å skru av mobilen, så er du safe...
Vis hele sitatet...
Så på NRKnyhetene for ikke så alt for lenge siden at den eneste muligheten for å ikke bli avlyttet av en mobil, var å ta ut batteriet.

Men Jeg har ikke noe peiling på sånt, så vet ikke hvor troveridig denne teorien blir.
Joda, stemmer det, men var bare ute etter å beskytte privatlivet litt, men tydeligvis ikke mulig med en slik boks !? Hvordan kan glass være skuddsikkert men ikke lyd!? grr!
Orket ikke og lese så mye her, men kan kanskje være til hjelp.

http://forums.makezine.com/comments....scussionID=574

Tok bare den første etter jeg søkte på "soundproof box" på google...
Sist endret av random16454; 16. november 2007 kl. 21:36.
Herregud, bytt mobil da vel?
ventette beholdere:
http://www.spyshop.no/index.php?page...mart&Itemid=26
Regner med de isolerer støy bra også
Ekke mobilen, er abb. - Nå tildags må man jo vise personnumer og id når man kjøpet et ringkontantabb. og..
Skulle tro de der kunne funke ja!
Legg den under puta di eller noe, enklere blir det ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hideout
Ekke mobilen, er abb. - Nå tildags må man jo vise personnumer og id når man kjøpet et ringkontantabb. og..
Skulle tro de der kunne funke ja!
Vis hele sitatet...
Dersom du blir avlytta vha. andre ting enn telefonen, så er det politiet du har i helane.

Forøvrig: grunnen til at ting kan vere vanntette/skuddsikre uten å vere lydtette er elementær: det er to vidt forskjellige ting. En plastpose er vanntett, men knapt lydtett. For å få noko lydtett må du ha noko som absorberer/reflekterer lydbølgene.

Og hideout, er du ikkje litt vel paranoid? Å bytte mobil vil hjelpe så lenge det ikkje er purken eller CIA du har på nakken...
Tror dete vil være ganske lyd Tet, iverfal dempende:
http://49bilder.com/images/dgneror1yotzhtfy4jmc.jpg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vatn er rimelig dårleg på å dempe lyd, ettersom lydbølger brer seg jævlig bra i vatn. Luft gir langt meir demping, spesielt om den er innestengt.

Derfor vil to plastposer med glava eller en enkelt isoporboks fungere langt bedre enn patentet ditt, evelen. Forøvrig tør eg ikkje tenke på marerittet med å få dei to posane til å holde seg nøytrale innikvarandre...
skaff deg ei vakuumpumpe, lydbølgene får ikke bredd seg utover i vakuum. har prøvd det selv.
Sitat av Evelen2
Tror dete vil være ganske lyd Tet, iverfal dempende:
http://49bilder.com/images/dgneror1yotzhtfy4jmc.jpg
Vis hele sitatet...
Litt risky med plastposer fylt med vann rundt en mobiltelefon.
Med unntak dersom den er svømmekyndig.
..Hvem er det som driver og avlytter telefonen din da?
Jeg kommer bare på at du burde ta bateriet ut av telefonen, med mindre den er veldig viktig, da kan du jo altid ødelegge mic-en, og plugge i handsfree når du skal snakke.
hva med en safe?vis det går og bruke det?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis du bygger en gipsboks, bestående av 2 eller 3 gipslag, luftespalte, rockwoll og greenglue så begynner det å hjelpe. Det burde holde vanlig tale ute hvertfall. Hvis du i tillegg legger telefonen på skumgummi eller bobleplast, sånn at lydbølger ikke forplanter seg i den, er du enda litt safere.

Men generelt så er lukke og åpne-løsninger en svakhet i alt som skal være lydhemmende. Spesielt når det blir så smått.
Og hideout, er du ikkje litt vel paranoid? Å bytte mobil vil hjelpe så lenge det ikkje er purken eller CIA du har på nakken...
Hvem andre avlytter telefonen din som du burde være redd for enn politiet? Hjelper ikke å kjøpe en ny mobil og stikke et simkort inn i den mobilen som du har registrert på deg...jeg kunne puttet mitt simkort i din mobil og samtalene hadde blitt avlytta, så kjøpe nye mobiler hakke noe spesielt for seg =P

Freshe ideer, men det eneste jeg er intr. i er egentlig i en boks som lett kan oppbevarest i en bil og opnest/lukkest. takk for svar tho!
Hva med å åpne telefonen, og lodde på en bryter foran mikrofonen? Så skrur du bare mikrofonen av når du ikke bruker telefonen, og på når noen ringer deg?
lodde på en bryter...?
Sitat av hideout
lodde på en bryter...?
Vis hele sitatet...
http://49bilder.com/images/zlzyjyzlzddjoee1n2mf.jpg
Ikke bruk glava, bruk rockwool istedet. Mye bedre til lydisolasjon.
joa, men 10 000 spenn=[
9 900 (flere tegn)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ei slik sak ville eg sett på som slangeolje med mindre dei kan presentere langt meir fakta om den. Viare så er jo alt spyshop har grovt overprisa.

Dersom en er så paranoid som OP, så er enklaste å nappe ut batteriet fra mobilen, eventuelt modifisere mobilen slik at det går an å kople ut mikrofonen.

Eg har uansett ekstremt lita tru på at nokon faktisk bedriver romavlytting via mobiltelefon. Då vil neppe telefonen holde meir enn 8-10 timar før ein må lade batteriet, og det blir dermed rimelig opplagt.

Endå mindre truleg blir det når OP ikkje ser ut til å vite forskjellen på romavlytting og samtaleavlytting, og babler om at det er sim-kortet/abbonementet som er bugga.
Legge den i ett annet rom?
Lag deg en enkel liten boks du. Har fått anbefalt akryl før for å tette en ledningsgjennomgang til et lydstudio, og det funka bra da. Rockwool er også bedre enn glava, siden det er mye tyngre. Du tar f.ex. en stk. pappeske, la oss si 30x30x30cm, legger 10cm med rockwool langs hver vegg, og i bunnen. Da sitter du igjen med en liten åpning midt inni. Legg mobilen ned der i en liten tøypose e.l., og lag et lokk av en 10x10x10cm-rockwool-"bit". Du kan jo teste; ring til en venn, legg mobilen nedi og lukk igjen, så prøver du først å snakke normalt utenfor, og så høyere og høyere. Det kompisen din hører ville andre også kunne ha hørt. Funker det bra nok, så kan du jo lage løsningen litt penere, bare pass på at det ikke skaper lydlekkasjer.

(tror nok egentlig heller det er noe annet enn mobilen som er avlytta, men det er jo en enkel ting å lage)
"Endå mindre truleg blir det når OP ikkje ser ut til å vite forskjellen på romavlytting og samtaleavlytting, og babler om at det er sim-kortet/abbonementet som er bugga."

En dommer må signere for at en slik avlytting skal være lovlig, og da får dem selvsagt kun lov å avlytte den personen man har lov til å avlytte grunnet personvern, det er derfor simkortet som kan kobles til denne personen dem tar utgangspunkt i(Om du noengang har vært i en rettsak vil politiet fortelle deg hvordan det funker og at det er simkortet som er avlyttet - ikke telefonen). Så på en eller annen måte må det ha sammenheng med sim-kortet som har et abbonement som politiet har lov å avlytte. Tviler -veldig- sterkt på at det bare går å skifte mobil og fortsette å bruke samme simkortet som er registrert på deg så vil romavlytting via mobilen opphøre, men samtale avlyttet vil du fortsatt være. Det gir lite mening hvertfall, med tanke på at slike ting er sinnsykt dyre.

Jeg TVILER -sterkt- på at jeg blir romavlyttet via mobilen, men når du har blitt avlyttet via samtaler så er det lissom ikke en risk du vil ta å begrunne med, "kanke være så paranoid". Firmaer som sitter på veldig sensetiv informasjon f.eks nekter jo alle ansatte å ha batteri i mobilen under møter o.l, så romavlytting via mobil ekke noe myte, skjer nok ikke så veldig ofte, og sikkert ikke med vanlige folk.
Thanx, skal prøve det der atomet, ikke sinnsyke priser på rockwool?
Hver gang du ikke bruker den senker du den i en bøtte vann.
Funker fjell
Sitat av hideout
Og hideout, er du ikkje litt vel paranoid? Å bytte mobil vil hjelpe så lenge det ikkje er purken eller CIA du har på nakken...
Hvem andre avlytter telefonen din som du burde være redd for enn politiet? Hjelper ikke å kjøpe en ny mobil og stikke et simkort inn i den mobilen som du har registrert på deg...jeg kunne puttet mitt simkort i din mobil og samtalene hadde blitt avlytta, så kjøpe nye mobiler hakke noe spesielt for seg =P

Freshe ideer, men det eneste jeg er intr. i er egentlig i en boks som lett kan oppbevarest i en bil og opnest/lukkest. takk for svar tho!
Vis hele sitatet...
Det du gjør er å få en kompis til å registere et simkort og en mobil på seg selv, også betaler du han penger for abb og telefonen.

Har en telefon som jeg bruker daglig, som er registert på en lovlydig vennine
Ah, dropper quoterotet, og slenger meg på, på direkten : )
Men må bare få sagt at hvorvidt trådstarter er paranoid eller ei, er off topic. Saken til debatt er hvordan lyddeempe noe omtrent på størrelse med to colabokser.

Etterhvert så får man lirket ut av trådstarter at
-den skal romme en mobiltelefon
-den skal dempe prat i rommet, slik at det ikke kommer seg gjennom telefonens mikrofon

Det er umulig å lage en så liten lydtett greie. Delvis også fordi telefonmikrofonen går gjennom en forforsterker. Men det betyr ikke at problematikken er uløselig.
Atomet er inne på noe. Modifiserer forslaget litt.

Skaff deg en stump på tre-fire decimeter med drenerings- eller kloakkrør av plast. Innerdiameteren bør være som diameteren på en halvannenliters brusflaske, helst litt mer. Dreneringsrør er best, fordi det har riller. Skaff litt sånn dempeplate som de bruker i bil. Men den typen uten metallfolie. (hvis du skal kunne høre når telefonen ringer, ellers risikerer du å skjerme signalet, slik at du ikke får motta innkommende samtaler, og da kunne du likesågodt ta ut batteriet heller.) Deretter forer du røret innvendig med skumplate, med den strukturerte siden inn. Bruk kontaktlim, og vær dritnøye på at skjøten blir skåret helt jevnt, og blir helt sammenlimt, endeflate mot endeflate. Lim deretter skumplate på utsiden av røret, med strukturen ut. Til sist skjærer du ut noen propper av samme materiale, som du kutter en halv, til en cm større enn hullet. Kontaktlim, og dytt inn. minst to tr, gjerne med en cm avstand mellom proppene. Lag lokket som totre sammenlimte slike propper.
Nå har du fått fjernet bra mye av lyden i rommet fra mobilmikken. Ennå skal det la seg gjøre å høre når det kommer inn samtaler, men det krever at du har bra dekning, for dette stjeler såpass med signalstyrke at du bør ha laderen i, fordi telefonen bruker mer strøm når den leter etter nettverk på dårlig mottak.

Legg oppi en gammel mp3speller som du kjører på repeat, med ørepluggen nær mobilmikken. Plassér greia nærmere en høyttaler enn kjeften din, og spre musikk eller radioteater på lavt volum. Voilá! Romlyttingsfri mobil! : )

De simkortgreiene er som følger: De avlytter DIN mobil. Hvilken mobil som er din, bestemmes av om ditt simkort står i den. Altså den telefonen som har DITT nummer. Men det er telefonen selv, gjennom dens unike IMEI, som sprer det glade budskap via mobilnettet.

Sånn, da skulle du være rimelig sikker mot å bli hørt gjennom mobilmikken, når du ikke prater i telefonen. Men romlytting via mobil er såpass teknisk krevende, at det er femti enklere metoder å avlytte rommet ditt på, uten at du har noen mulighet til å gjøre noe hindre det, på andre måter enn å holde kjeft. ; )
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kamikatze; kan du forklare korleis du får til romavlytting vha. sim-kortet?