Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1728
Hei, noen som vet hvordan man lager et ubalansert lydsignal signal til å bli balansert.
Hadde verdt veldig greit om noen kunne hjulpet med en bra løsning å gjøre dette på?

Tenker å legge dette til min hjemmelagede Subkick:
Name:  subkick xlr.jpg
Views: 377
Size:  52,0 KB
Name:  subkick front.jpg
Views: 379
Size:  56,9 KB

(En subkick er en mikrofon som blir plassert forran stortromma. Den vil gi en "dyp" og "tung" bass lyd ut i høytaleranlegget!)

Har en midlertidlig dempekrets, som gir meg -20db demping. (Enkel L-pad design)

Har testet subkicken på live band allerede. Har ikke hatt problemer med støy, men liker å være "føre-var"! engang kan jeg jo bli utsatt av dimmerstrøm eller lignende som ligger for nær signalkabelen?


Første tråden min!!!
Hei. Leste litt på wikipedia og jeg tror jeg forstår hvordan dette kan gjøres. Lyden fra mikrofonene må sendes gjennom to kabler som er 180 grader faseforskjøvet fra hverandre. Mottakerenden må da være en differensialforsterker som kun ser på spenningsdifferansen mellom de to. Siden evt. støy vil påvirke begge lederene like mye vil differensialforsterkeren kanselere dette ut. Hva slags mikrofon og mottakersystem har du? Hvis ikke dette allerede er balansert så må du inn med no ekstra elektronikk (ikke at det er så veldig avansert).
Det er forsåvidt signalene som er faseforskjøvet, men det er korrekt.

OP: Ved rask gjennomlesing, her mener jeg du kan finne noe a la det du ser etter
http://sound.westhost.com/project51.htm
Sist endret av Gerbizzle; 6. mai 2013 kl. 10:35.
Kjøp en di-boks for å balansere signalet. Bygg eventuelt selv...

http://www.lydforum.com/viewtopic.php?p=20002
wololo's Avatar
Trådstarter
56 3
Ja, mikrofonen er jo den på bildet ovenfra... å preamp'en er motaker.
Preampen har jo allerede denne balanserte kretsen innebygget, men jeg trenger en krets som er ved mikrofonen?
Hvordan bygger jeg meg det?
Er veldig viktig at kretsen er veldig liten, siden den det ikke er allverdens med plass... men 2x2cm går fint
Vet at jeg kan bruke en DI-BOX, noe som jeg brukte på en annen subkick jeg hadde (er i søpla nå)...
Men ser ut som en litt avansert krets(for mitt nivå), så tror jeg drøyer den litt... Er veldig saftig signal fra microfonen, så trenger ikke mye gain og dermed gainer jeg ikke den støyen som eventuelt har lekket inn
Men skal lese på linken fra Gerbizzle, så får jeg hvertfall lært meg hvordan det fungerer!
wololo's Avatar
Trådstarter
56 3
Men teoretisk sett? vil jeg ikke ha balansert signal?
Tegnet en rask liten tegning: Name:  IMG267.jpg
Views: 274
Size:  60,1 KB

Den runde tingen helt til venstre er mikrofonen. Under "kilde" har vi et rent kildesignal. Under "i kabel" så blir signalet utsatt av en symbolsk trekant som støy, som oppstår i kabelstrekket. Den ene linjen blir fasevendt (box med en "Ø" inni), så summerer vi signalene til en linje. Støyen kanseler seg selv og signalet forsterkes med 6dB?
Denne linken forklarer ganske greit.
Det virker av tegningen som om du blander litt mellom signal og kabling.
Du regner det som om du får et enkelt signal fra mic-en din; Her kalt source signal.
http://www.ians-net.co.uk/images/articles/balanced/balanced.gif
(Her er ikke 0-referanse tegnet inn)
Dette signalet balanseres; du dupliserer det opprinnelige signalet ditt, fasevender det 180 grader, og sender det opprinnelige signalet ditt ut på en leder, det fasevendede signalet på den andre lederen, også kobler du jord/null i skjermen.
Dette går så på et kabelstrekk (med tvinnet kabel), hvor det tar imot støy.
Når det ankommer mottakeren vil støyen ha lik polaritet på begge kanalene. (og herfra stemmer skissen) Den allerede fasevendede signalet (med støy) blir nå fasevendt på nytt, og nå har vi plutselig to like signaler med støy med omvendt polaritet. Disse summerer vi (såkalt common mode rejection), og støypulsene med ulik polaritet utligner hverandre. Presto! "støyfritt" signal.
Sist endret av Gerbizzle; 8. mai 2013 kl. 16:44.
wololo's Avatar
Trådstarter
56 3
Men ditt bilde ville gjort dette?

Name:  fasevending.png
Views: 169
Size:  9,7 KB

Men det var sikkert det du mente med "herfra stemmer skissen"...


Men uansett... er jeg avhengig av jording? eller kan dette gjøres med 2 faser?
På tegningen min har jeg 2 faser og bruker ikke jordingslederen, så derfor jeg blander kabling og signalet, siden det er FAKTISK slik det er kablet, og det stemmer med signalene. Siden jeg kopler begge fasene på hvær sin ende av spolen i mikrofonen så vil signalene naturlig være "fasevendt" i forhold til hverandre!
Det som er dilemmaet er jo om jeg trenger "nullreferansen"(jording), eller om preampen fasevender den ene fasen uten null referanse?

Hvis den gjør det, så har jeg teoretisk balansert signal, hvis det ikke er noe annet vesentlig jeg mangler?

OPS.. slik blir det vel egentlig!
Name:  fasevending-ny.png
Views: 165
Size:  14,6 KB

Har vist ikke våknet helt... den siste har jeg klart å vende 180grader i paint!!! HAHA
Forsåvidt ikke "mitt bilde", men hentet direkte fra artikkelen jeg linker til. Det står forklart enda litt mer detaljert der.
Og neida, det stemmer som det står. Det er bare det at de ikke har vist fasevendingen før selve summasjonen.
Man dupliserer, og fasevender først en gang før kabelstrekk, og så en gang etter kabelstrekk, summerer så og får bort common mode støy.
Skissen din er ikke HELT riktig, som sagt. Når du eksiterer mikrofonen din, så blir det ikke helt riktig å si at du får et fasevendt signal på den ene lederen kontra den andre lederen. Du må huske at det signalet ditt [i]svinger i forhold til en referanse - jord. [i] Så svaret er ja - du må ha jord med.
Les også mer Her, Her, og se bilde.

For et vanlig ubalansert lydsignal så er altså den ene lederen koblet mot jord. Derfor blir ikke din tegning HELT rett.
Se vedlagt pdf som bilde jeg refererer til i slutten av forrige post.

EDIT: Ikke forrige post. Denne posten, forumet driver å setter sammen poster for meg (herregud)
wololo's Avatar
Trådstarter
56 3
Ok, takk! Tegningen din hjalp mye!
Er det slik det fungerer da? (Tegnet ikke med tilkopling fra fasevender til jording.)
Name:  IMG277.jpg
Views: 138
Size:  91,8 KB

Så grunnet jeg ikke har med jord så vil det ikke fungere?
Stemmer. (Selv om du rent teknisk faktisk buffrer det signalet du har kalt "hot" også. Fasevendingen tar jo bittelittegrann tid, og du vil at begge signalene skal være timet likt.)
Det er ikke utenkelig at du får amp med balansert inngang altså, det skal jeg ikke uttale meg så mye om - har ikke superpeil på audio.
wololo's Avatar
Trådstarter
56 3
Har snakket med en som jobber med singnalering og eletronikk greier. (SUPERNERD) Og i lydværdenen fasevender vi ikke i mikrofon enden. Men signalet blir sammenlignet av en operasjonsforsterker. Så slik jeg har det, er det allerede balansert signal! YAY

Hvis noen er interisert kan jeg få lagt ut en tegning og forklaring, etterhvert, må bare forstå det skikkelig selv xD