Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2548
Hva sier loven om kjøpmenn som henger opp bilder av en naskere i kasseområdet så alle kan se?
Sitat av mytamhuyet Vis innlegg
Hva sier loven om kjøpmenn som henger opp bilder av en naskere i kasseområdet så alle kan se?
Vis hele sitatet...
Det kan jeg aldri tro er lovlig. Vi leser jo stadig vekk i media om folk som har fått problemer fordi de har lagt ut opptak av tyveri osv. på Facebook for å identifisere noen. Nei, her vil jeg tro kjøpmann har en dårlig sak.
Det er gjort og det blei raskt tatt ned på gamle jobben.. Men på kontoret på jobben, så hang det ei tavle med ansikter.. Når det kom folk inn på kontoret så var de raskt ute med og snu tavla så det blei en "Info plakat" Så persovern teller mye her vil jeg tro. Og bilder er definitivt nei!!
Nei dey er ikke lov.
Her blir vel gjerne åndsverksloven § 45c fort relevant.


Sakset fra ung.no:

"Etter åndsverkloven § 45c kan ikke et fotografi som avbilder en person gjengis eller vises offentlig uten samtykke fra den avbildede. Fra denne hovedregelen er det i bestemmelsen gitt noen unntak. Blant annet gjelder dette typiske situasjonsbilder hvor avbildningen av personen er mindre viktig enn avbildningen av hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være bilder av publikum på en konsert eller en fotballkamp."
Sist endret av Noisediary; 14. mars 2019 kl. 11:29. Grunn: Skriveleif
Elektrokjeden jeg jobba for for et par år siden hadde strenge regler på at ansikt måtte blurres på sånne bilder. Vi fikk av og til tilsendt informasjon om omreisende kriminelle, der bilder var vedlagt, men alltid med blurrede ansikt.