Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5984
Det skulle stå "iPod touch" i topicen, men det får jeg ikke redigert.

--

Jeg er på jakt etter en dings. Jeg vet ikke om denne dingsen finnes (jeg har søkt endel, og ikke funnet noe), så jeg håper noen andre kanskje vet om noe.

Jeg har behov for en liten sak (5"-6" skjerm) uten mulighet for simkort (altså alt av mobiler utgår).

Aller helst kunne jeg tenkt meg en iPod touch, da jeg stort sett har Apple-produkter, men liten skjerm og forholdsvis aldrende teknologi gjør at denne utgår. Det ser heller ikke ut til at det kommer en ny versjon av denne noen gang.

iPad mini har jeg i dag (det er dette denne dingsen skal erstatte), og den synes jeg blir hakket for stor, så den utgår også.

Videre har man diverse 7" billige tableter med Android, men disse er også for store (den skal passe greit i lommen, og helst kunne brukes med en hånd).

En siste sak jeg har tittet på er Samsung Galaxy Player som er ganske grei rent størrelsesmessig, men den er også gammel, og utgår derfor. Det har heller ikke kommet noen ny versjon her.

Så, er det noen som vet om det finnes et produkt som oppfyller disse kravene?

- Ingen mulighet for simkort overhodet
- Gjerne kamera, men ikke must
- Rundt 5" til 6", overlever mindre, men helst ikke større
- Være forholdsvis "ny", altså lansert for maks et år siden.
Sist endret av awt; 3. mai 2017 kl. 18:09.
Hvorfor er telefon ut? Du jo ikke ha et sim-kort i den, vet du...
awt
Trådstarter
Fordi det er ikke lov med noe som kan ha simkort der den skal brukes. Altså enheten kan ikke ha mulighet for simkort.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Hva skal denne dingsen brukes til?
Med så liten skjerm tror jeg du skal slite litt med å finne et rent nettbrett. De minste (7 tommer) jeg klarte å finne hos Komplett var disse:
https://www.komplett.no/product/873617
https://www.komplett.no/product/902344
Førstnevnte (Lenovo) ser gammel ut, og har bare Android 5.0. Aceren har Android 6.0. Begge har rimelig dårlig oppløsning på skjermen. Du sier at til og med 7 tommer er for stort, men skal du ha noe mindre enn det er jeg nesten redd telefoner er eneste alternativ.
awt
Trådstarter
@Clayton, den skal brukes til vanlige "mobil"-ting, unntatt ringning naturligvis. Altså mail, Facebook, surfing, snapchat osv.

@Tommel Totter, Ja, det er derfor jeg lager denne tråden. Jeg har sett på alle "normale" produkter, og hadde derfor håpet om noen kjente til noe annet. Om det så er noe som kun selges i Korea eller Kina, og som må kjøpes via eBay eller hva som helst. Telefon er ikke et alternativ uansett.
Sist endret av awt; 4. mai 2017 kl. 07:28.
Det du burde lete etter er en "mp4" spiller med android og wifi.
Denne er gammel, men noe slikt: http://www.samsung.com/us/support/ow...axy-player-5-0
awt
Trådstarter
Ja, jeg har lett etter slike (har nevnt den du linker til i første innlegg), men det virker ikke som om det har skjedd så mye her de siste årene.
Hva med å bruke en telefon, bare uten simkort?
Er det utelukket?

Evntuelt ødelegge simkort leser
Sist endret av Alge; 4. mai 2017 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hva med å bruke en telefon, bare uten simkort?
Er det utelukket?
Vis hele sitatet...
Sitat av awt Vis innlegg
Fordi det er ikke lov med noe som kan ha simkort der den skal brukes. Altså enheten kan ikke ha mulighet for simkort.
Vis hele sitatet...
Titegn osv...
Sitat av Alge Vis innlegg
Evntuelt ødelegge simkort leser
Vis hele sitatet...
Sitat av awt Vis innlegg
Altså enheten kan ikke ha mulighet for simkort.
Vis hele sitatet...
Nei den har jo ikke det da når sim kort leser er dratt ut..

Anyways, kan jeg spørre hvor du skal bruke den?
Sist endret av Alge; 4. mai 2017 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
awt
Trådstarter
Den skal brukes på oljeplattformer. Der er ingen form for mobil eller nettbrett med simkort lov (unntatt på noen ytterst få steder). Det hjelper ikke om simkort-leseren er aldri så defekt.
Sitat av awt Vis innlegg
Den skal brukes på oljeplattformer. Der er ingen form for mobil eller nettbrett med simkort lov (unntatt på noen ytterst få steder). Det hjelper ikke om simkort-leseren er aldri så defekt.
Vis hele sitatet...
Men er du sikker en slik du er ute etter er lov?
Pioneer XDP-300R har Android, 4.7" skjerm og kom ut i oktober, aner ikke om den er noe god da. Det er også noen lignende produkter på amazon linken.
awt
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Men er du sikker en slik du er ute etter er lov?
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet slike steder i syv år, så kjenner til hva som går og ikke.

Jeg bruker som nevnt en iPad mini til dette i dag forøvrig.

Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Pioneer XDP-300R har Android, 4.7" skjerm og kom ut i oktober, aner ikke om den er noe god da. Det er også noen lignende produkter på amazon linken.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, skal sjekke denne ut.

Edit: nesten 8000,- i norske nettbutikker. Jeg skrev riktignok ingen makspris, men tror jeg må lete litt til.
Sist endret av awt; 4. mai 2017 kl. 21:34.
Sitat av awt Vis innlegg
Den skal brukes på oljeplattformer. Der er ingen form for mobil eller nettbrett med simkort lov (unntatt på noen ytterst få steder). Det hjelper ikke om simkort-leseren er aldri så defekt.
Vis hele sitatet...
OK, nå ble jeg nysgjerrig på begrunnelsen til dette forbudet. Jeg kan skjønne det om man har et slikt forbud i f.eks. en militær setting hvor det helst ikke skal være lett (eller mulig) å spore enkeltpersoner, men på en oljeplattform klarer jeg ikke å se begrunnelsen sånn helt umiddelbart. Kan du opplyse meg?
awt
Trådstarter
I utgangspunktet ble det sagt at mobiltelefoner ikke er ønskelig fordi man kan "glemme" de i lommen og ta de med ut i selve brønn- og prosessområdet (hvor alt av elektroniske dingser som ikke er spesiallaget er forbudt). Dette argumentet har falt litt i grus etter innførselen av bl.a. iPod touch, iPad osv., men forbudet er der fortsatt, og det er ingen tegn til at det vil forsvinne med det første. Hvorvidt det er for å kunne stoppe informasjon ved en evt. hendelse, eller om man vil unngå at folk tyter i telefonen hele tiden (ja, det er stort sett dekning) vet jeg ikke.

Står også litt her.

Uansett så hjelper det meg lite hva grunnen er så lenge det ikke er lov. Da må man nesten bare følge de reglene og gjøre det beste utav det.
Sitat av awt Vis innlegg
Edit: nesten 8000,- i norske nettbutikker. Jeg skrev riktignok ingen makspris, men tror jeg må lete litt til.
Vis hele sitatet...
De selger en annen modell som heter 100R til 330usd på Amazon (koster 5000 i Norge, men har lest om mail proxyer som sender varer med falsk deklarasjon så du slipper MVA her på freak et sted), like stor skjerm, aner ikke hva forskjellene er.

Om du er villig til å ha flippskjerm kan du jo sjekke ut GPD XD eller GPD Win også, men de blir jo sikkert litt mye tykkere enn hva du har sett for deg.
Sitat av awt Vis innlegg
I utgangspunktet ble det sagt at mobiltelefoner ikke er ønskelig fordi man kan "glemme" de i lommen og ta de med ut i selve brønn- og prosessområdet (hvor alt av elektroniske dingser som ikke er spesiallaget er forbudt). Dette argumentet har falt litt i grus etter innførselen av bl.a. iPod touch, iPad osv., men forbudet er der fortsatt, og det er ingen tegn til at det vil forsvinne med det første. Hvorvidt det er for å kunne stoppe informasjon ved en evt. hendelse, eller om man vil unngå at folk tyter i telefonen hele tiden (ja, det er stort sett dekning) vet jeg ikke.

Står også litt her.

Uansett så hjelper det meg lite hva grunnen er så lenge det ikke er lov. Da må man nesten bare følge de reglene og gjøre det beste utav det.
Vis hele sitatet...

Skal ikke kverulere med deg, men om forbudet ikke er strengere enn det så ser jeg absolutt ingen grunn til at du ikke kan ta med deg en telefon med defekt simkort leser. Er jo egentlig bare til å si til dem at det ikke er en telefon lenger da?

Tror du dem umiddelbart ser forskjell på en ipod touch og en android telefon uansett? å skulle dem gjøre det så er det jo bare å vise dem at simkort leser er ødelagt og si at du kun bruker den som en mp3 eller noe da? er jo engentlig ingen forskjell mellom en sånn enhet du snakker om og en telefon uansett bortsett fra at den kan ringe og sende meldinger

Men de er vell kanskje litt mer natzi enn det eller?

Har du i det hele tatt spurt om det kan være en mulighet? Om det skulle gå så har du jo alt du ser etter kjempe billig (brukt litt eldre smart telefon)
Sist endret av Alge; 5. mai 2017 kl. 02:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg husker Sony Walkman hadde noen 4" Android devices, men jeg vet ikke om de produserer dem fremdeles. Prøvde å google kjapt på det, men ble ikke klok på det.
awt
Trådstarter
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
De selger en annen modell som heter 100R til 330usd på Amazon (koster 5000 i Norge, men har lest om mail proxyer som sender varer med falsk deklarasjon så du slipper MVA her på freak et sted), like stor skjerm, aner ikke hva forskjellene er.

Om du er villig til å ha flippskjerm kan du jo sjekke ut GPD XD eller GPD Win også, men de blir jo sikkert litt mye tykkere enn hva du har sett for deg.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg så på den. Ikke helt uaktuelt, men de virker noe klumpete ut. Skal lese meg litt mer opp og se om det kan være et alternativ.

Sitat av Alge Vis innlegg
Skal ikke kverulere med deg, men om forbudet ikke er strengere enn det så ser jeg absolutt ingen grunn til at du ikke kan ta med deg en telefon med defekt simkort leser. Er jo egentlig bare til å si til dem at det ikke er en telefon lenger da?

Tror du dem umiddelbart ser forskjell på en ipod touch og en android telefon uansett? å skulle dem gjøre det så er det jo bare å vise dem at simkort leser er ødelagt og si at du kun bruker den som en mp3 eller noe da? er jo engentlig ingen forskjell mellom en sånn enhet du snakker om og en telefon uansett bortsett fra at den kan ringe og sende meldinger

Men de er vell kanskje litt mer natzi enn det eller?

Har du i det hele tatt spurt om det kan være en mulighet? Om det skulle gå så har du jo alt du ser etter kjempe billig (brukt litt eldre smart telefon)
Vis hele sitatet...
Forbudet er veldig strengt. Leste du artikkelen jeg linket til? Det er ganske store krefter som forsøker og få endret dette, uten at det har skjedd til nå.

All bagasje blir scannet (på lik linje som håndbagasje på fly), og det er ikke idioter som tar seg av dette. Det er ikke lov, så enkelt er det. Om man av en eller annen grunn skulle klare å få med seg noe og blir tatt, må man nok fort tilbake i jobbsøkermarkedet.

De som tar seg av bagasjehåndteringen har heller ingen mulighet til å "være greie" e.l., da står nok de fort uten jobb.
Sist endret av awt; 5. mai 2017 kl. 07:21.
Gole1 5" Windows 10/Android 5.1 Ukjent territorium, den ser jo ikke bra ut, men hadde ihvertfall 5 tommers skjerm
Hva med å bygge din egen dings? Du velger selv feks raspberry pi eller noe kraftigere om du føler du trenger det. Det er tom detaljerte step by step guides for hvordan du mekker slikt. Så kan du bruke touch LCD etter eget ønske mtp størrelse og oppløsning.

Se feks her; https://andahammer.com/index.php?rou...tegory&path=63

*Eller om du ønsker kvalitetsskjerm med god oppløsning så er kanskje dette starten på noe bra?
https://www.alibaba.com/product-deta...300235687.html
Sist endret av frtoretang; 5. mai 2017 kl. 12:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
awt
Trådstarter
@jpano, det er jo sånn sett noe slikt jeg er ute etter, så takk for tipset. Akkurat den virket jo noe klumpete ut, men det viser ihvertfall at det finnes "dingser" til billig penge.

@frtoretang, forsåvidt en god tanke, men det skjer nok ikke. Jeg har nok å henge fingrene i fra før av, så det hadde nok bare endt opp i en skuff.