Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1434
Hei,
Har lest litt på nettet angående den såkalte linux-call-router(lcr) utviklet av Andreas Eversberg. Den bygger på at man tar et gammelt isdn-kort og kobler til en eller flere telefoner via en crossover-kabel. ISDN kortet kobles så till pc og man får da et internt telefon-nett. Med linux-pc:en som sentral, dvs pbx. LCR-programmet har en rekke funksjoner som viderekobling,tlf-svar,konferanse-funksjon som oftest kun finnes hos kommersielle pbx-programmer.
Dog:
Instruksjonene till programmet tar for seg viderekobling mot asterisk pbx. Blir ikke funksjonen til asterisk-pbx overfødig da linux call router allerede er en pbx?
Når man leser instruksjonene får man og inntrykket at linux call router kan benyttes mot det eksterne nettet. Men isdn-kortet burde vel sperre det,da den teknikken ikke lenger er i bruk?


http://isdn.eversberg.eu/howto.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har undersøkt temaet litt nærmere. Om jeg ikke har misforstått linken oven så gjelder att: Linux-kjernen ikke kan fungere som et sanntidssystem, i alle fall visavi Asterix .Sanntidsfunksjonalitet er nødvendig for telefoni. Og der skal alltså Linux-call router med isdn-drivere + isdn-kort komme inn.
Sliter med å forstå hva du ønsker å oppnå her. Det eksisterer hauger med open source pbx'er og de har eksistert i sikkert 15 år. Flere nettsteder selger også hauger med kort etc som fungerer fint med feks asterisk.
Skal du sette opp et callsenter er det et soho oppsett eller skal du lage noe til en bedrift? Eller ha en avansert hjemmesentral med telefon i alle rom med internnummer og med svarer etc? Hva er det du skal gjøre som du ikke kan bruke feks asterisk til?
Sist endret av random67489; 12. desember 2012 kl. 23:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg kan ikkje heilt forstå kvifor sanntid er eit krav i PBX heller. Dropper du pakker, blir det bobling i lyden. Tar det ti millisekunder for lang tid å få satt opp ei samtale, så vil neppe brukaren legge merke til det.

Må forøvrig slutte meg fullt ut til innlegget over.
Sist endret av vidarlo; 12. desember 2012 kl. 23:49.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Sliter med å forstå hva du ønsker å oppnå her. Det eksisterer hauger med open source pbx'er og de har eksistert i sikkert 15 år. Flere nettsteder selger også hauger med kort etc som fungerer fint med feks asterisk.
Skal du sette opp et callsenter er det et soho oppsett eller skal du lage noe til en bedrift? Eller ha en avansert hjemmesentral med telefon i alle rom med internnummer og med svarer etc? Hva er det du skal gjøre som du ikke kan bruke feks asterisk til?
Vis hele sitatet...
Skal ha en hjemmesentral med telefon i alle rom, men hadde tenkt å bruke openbsc i en eller annen form. Openbsc går jo fint med asterix, men tydeligvis krever den at linux-call router og brukes i tillegg til asterisk. I innstallasjonsbeskrivelser legges jo asterisk inn først og så linux call router.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
openBSC ser ut til å vere programvare for GSM-nettverk - som eg nok kan tenke meg treng RT-støtte. Men har du tenkt å bygge opp eit GSM-nett heime? I så fall virker jo telefon i kvart rom som overkill...
Sitat av slashdot Vis innlegg
openBSC ser ut til å vere programvare for GSM-nettverk - som eg nok kan tenke meg treng RT-støtte. Men har du tenkt å bygge opp eit GSM-nett heime? I så fall virker jo telefon i kvart rom som overkill...
Vis hele sitatet...
gsm i en eventuell framtid ja,men ikke akkurat nå.Kutter derfor ut linux call router inntill videre. Av dokumentasjonen til linux call router så har den interface mot asterix og for et eventuelt open source gsm-nett hjemme med openbsc og asterix så må tydeligvis linux call router brukes virker det som.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sett opp asterix i første omgang, og utvid deretter med GSM når den tid kjem? Det høyres ut som det enklaste.
Sitat av villniss Vis innlegg
gsm i en eventuell framtid ja,men ikke akkurat nå.Kutter derfor ut linux call router inntill videre. Av dokumentasjonen til linux call router så har den interface mot asterix og for et eventuelt open source gsm-nett hjemme med openbsc og asterix så må tydeligvis linux call router brukes virker det som.
Vis hele sitatet...

For meg virker det som om du har låst deg litt fast på LCR muligheten. Hva en skal med GSM hjemme ser jeg heller ikke umiddelbart uten at betyr noe.

For å få en hjemmesentral gå for standard asterisk el en av alternativene. Mange kunnskapsrike mennesker på de respektive forum og der får du den hjelpen du trenger. Det gir deg en basis som fungerer og gir deg det du trenger mest - en hjemmesentral. Hva du senere legger til og hvorfor du trenger gsm skjønner jeg ikke men det er sikkert gode nok grunner for det.

At det skal være problemer med latancy i Linux tror jeg ikke spiller noen rolle i forhold til telefoni. Og på mobil så er det jo ennå lengre forsinkelse. Asterisk er avansert, testet i alt fra enkle hjemme oppsett til F500 bedrifter og takler det aller meste. Jo hardere du komprimerer jo mer cpu vil du bruke men vi snakker jo likevel ikke cpu intensivt i forhold til andre oppgaver. Det meste av hw vil takle asterisk og til hjemmebruk kan du bruke nesten hva som helst du måtte ha for hånden. Til evt. bedriftsoppsett så skalerer asterisk bra og kan håndtere det meste du slenger dens vei.
Sist endret av random67489; 13. desember 2012 kl. 01:25.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
For meg virker det som om du har låst deg litt fast på LCR muligheten. Hva en skal med GSM hjemme ser jeg heller ikke umiddelbart uten at betyr noe.

For å få en hjemmesentral gå for standard asterisk el en av alternativene. Mange kunnskapsrike mennesker på de respektive forum og der får du den hjelpen du trenger. Det gir deg en basis som fungerer og gir deg det du trenger mest - en hjemmesentral. Hva du senere legger til og hvorfor du trenger gsm skjønner jeg ikke men det er sikkert gode nok grunner for det.

At det skal være problemer med latancy i Linux tror jeg ikke spiller noen rolle i forhold til telefoni. Og på mobil så er det jo ennå lengre forsinkelse. Asterisk er avansert, testet i alt fra enkle hjemme oppsett til F500 bedrifter og takler det aller meste. Jo hardere du komprimerer jo mer cpu vil du bruke men vi snakker jo likevel ikke cpu intensivt i forhold til andre oppgaver. Det meste av hw vil takle asterisk og til hjemmebruk kan du bruke nesten hva som helst du måtte ha for hånden. Til evt. bedriftsoppsett så skalerer asterisk bra og kan håndtere det meste du slenger dens vei.
Vis hele sitatet...
Nå undret jeg jo mest om hva årsaken till at de som utvikler linux call router egentlig legger ned tid på det. Grunnen er vel bare at linux call router støtter roaming fra et gsm nett til et annet(noe f ex openbts,asterisk,yate freeswitch osv ikke gjør)