Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7645
Hei, følgende tekst beskriver en problemstilling jeg har overfor en kunde som nylig trakk seg fra en avtale.

Vi hadde en avtale med en kunde om å lage en video. Videoen ble laget,, men kunden sier de ikke var helt fornøyd med hvordan videoen ble. Vi spurte hvordan de ville ha den, uten at de greide å sette fingeren på hva de ville ha. Vi lagde hele videoen på nytt, og sendte dem en preview. De var fortsatt ikke fornøyde og valgt å trekke seg fra avtalen og velge en annen leverandør. Jeg har strukket meg så langt som mulig for å gjøre dem fornøyde.

Hva slags rettigheter har jeg her? Jeg har lidd økonomiske tap, da jeg har måtte lage samme video to ganger, samt måtte ha takket nei til andre kunder som ønsket meg som leverandør i samme periode jeg skulle lage video for kunden jeg nå har problemer det.

Tenker på Forbrukerkjøpsloven jf. Kapittel 11 §52. Er denne aktuell?

Mulig dere kan hjelpe meg med dette?
Uvaksinert 👍
Hva står det i avtalen dere har?
Send faktura på tiden du har brukt. Regner med du har skriftlig kommunikasjon på at de har bedt deg om å gjøre en jobb. Forbrukerkjøpsloven er ikke gyldig hvis det er et firma du har laget for.
Sist endret av danielsk; 16. oktober 2015 kl. 17:08.
Hei,

noen innledende spørsmål:

1. Er du privatperson eller næringsdrivende?
2. Er de andre privatpersoner eller næringsdrivende?
3. Har dere skrevet kontrakt og/eller har du epostkorrespondanse som underbygger ditt syn?
4. Hva er ellers avtalt?
5. Har de gjort noen spesielle mangler gjeldende? Dvs. hva klager de på?

Hvis du svarer på dette skal jeg gi deg et skikkelig svar
Sist endret av Stormen; 16. oktober 2015 kl. 17:24.
Forbrukerkjøpsloven gjelder forbruker som kjøper noe. Du er næringsdrivende som har solgt en tjeneste.
Got root?
Trådstarter
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hei,

noen innledende spørsmål:

1. Er du privatperson eller næringsdrivende?
2. Er de andre privatpersoner eller næringsdrivende?
3. Har dere skrevet kontrakt og/eller har du epostkorrespondanse som underbygger ditt syn?
4. Hva er ellers avtalt?
5. Har de gjort noen spesielle mangler gjeldende? Dvs. hva klager de på?

Hvis du svarer på dette skal jeg gi deg et skikkelig svar
Vis hele sitatet...
Jeg er privatperson. Kunden er også en privatperson. Vi har kun skriftlig kommunikasjon. Jeg hadde avtalt at vi skulle lage en lyrikkvideo til en låt. Jeg lagde ferdig videoen, som jeg gjør med alle kunder. De kommenterte at de ikke likte animasjonen på teskten, og at det var for mørk bakgrunn. Jeg endret på dette, og sendte dem ett utkast, så langt er det fair enough, kunden skal bli fornøyd.

Altså, hun gav meg en veldig vag beskrivelse først hvordan hun ville at videoen skulle se ut, jeg fulgte det hun sa, og hun ble ikke fornøyd. Jeg fulgte instruksene hennes til hva hun ville ha på den nye versjonen, og fikk dette som svar:

Dessverre var jeg ikke særlig fornøyde denne gangen heller.. Den er litt for langt i fra det vi har sett for oss, og. Vi har derfor valgt å bruke noen andre, og er dessverre heller ikke villige til å betale for denne videoen.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er mao. regulert av kjøpslova. Då kan ho ikkje utan viare heve avtalen, og du har rimeleg vid rett til utbetring. Fakturer for timane du har brukt, og gå til forliksrådet om kunden ikkje vil betale. Sørg for å ha god dokumentasjon av tidsbruken din, og kommunikasjonen.
Got root?
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er mao. regulert av kjøpslova. Då kan ho ikkje utan viare heve avtalen, og du har rimeleg vid rett til utbetring. Fakturer for timane du har brukt, og gå til forliksrådet om kunden ikkje vil betale. Sørg for å ha god dokumentasjon av tidsbruken din, og kommunikasjonen.
Vis hele sitatet...
I avtalen ble det avtalt en fast pris, og ikke på timeslønn.

Hvilke lover og paragrafer omhandler mitt tilfelle?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er mao. regulert av kjøpslova. Då kan ho ikkje utan viare heve avtalen, og du har rimeleg vid rett til utbetring. Fakturer for timane du har brukt, og gå til forliksrådet om kunden ikkje vil betale. Sørg for å ha god dokumentasjon av tidsbruken din, og kommunikasjonen.
Vis hele sitatet...
Kjøpslovene regulerer salg. Et salg er en overføring av eiendomsrett til et formuesgode, gjerne mot vederlag i penger. Jeg vil ikke kalt avtale om produksjon av musikkvideo eller hva det nå er trådstarter har påtatt seg som et formuesgode. Hvis noe skal passe, vil jeg heller kalle det en tjeneste eller tilsvarende. Unntak vil være i de tilfeller hvor produktet overleveres i et fysisk medie, som en CD eller DVD.

Spørsmålet blir heller om en kan spore tilbud og aksept som resulterer i at en konstaterer at det foreligger rettslig bindende avtale, eller om det foreligger en felles subjektiv partsoppfatning om avtale, eller om motpart har gitt Androyd berettigede forventninger om avtaleinngåelse. I begge tilfeller bør heller den avtale som foreligger utfylles av de ulovfestede rettsregler der hvor den er taus.

Til Androyd, hvis du poster all kommunikasjon dere har hatt så blir det enklere å gi et konkret svar.
Jeg tolker dette som et produkt, men finnes vel flere tolkninger av dette.

Relevante lover etter mitt syn:
http://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§52
http://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§57

Loven er ikke alltid like lett å tolke, jeg ville brukt en time gratis rådgivning fra advokat. Loven er laget sitt at det er jurister som kan tolke den, slik at de har noe å gjøre

Hvis noe skal passe, vil jeg heller kalle det en tjeneste eller tilsvarende. Unntak vil være i de tilfeller hvor produktet overleveres i et fysisk medie, som en CD eller DVD.
Vis hele sitatet...
Fysisk medie? Elektronisk kan vel regnes som fysisk det og.
Sist endret av SemiColon; 17. oktober 2015 kl. 00:13.
Sitat av Androyd Vis innlegg
I avtalen ble det avtalt en fast pris, og ikke på timeslønn.

Hvilke lover og paragrafer omhandler mitt tilfelle?
Vis hele sitatet...
Da fakturerer du beløpet dere ble enig om. Slik jeg ser det har du levert produktet. Dersom kunden mener produktet har mangler har du rett til å utbedre disse.
Det spørs vel også litt på hvilket prisnivå dere snakket om, og hvordan kvaliteten er i forhold til pris. "De kommenterte at de ikke likte animasjonen på teskten" er det kun teksten som er animert? Hva har du eventuelt filmet?

Tar du 100.000 for å filme i en mørk skog med ett middelmådig kamera tror jeg neppe du kommer noen vei. Har du satt opp belysning, røyk, noen litt enkle animasjoner og har en video av generelt høy kvalitet blir det jo noe helt annet. Hva med et par bilder ifra videoen? Hvis alle synes det ser dårlig ut er det kanskje heller noe å ta til seg enn å lage ett dårlig rykte for deg selv?
En kan ikke uten videre trekke seg fra en avtale:
For at det skal være inngått en bindende avtale må det være fremsatt et tilbud om å inngå en avtale, som er akseptert av mottaker innen en bestemt akseptfrist. Avtale er kommet i stand når både tilbud og aksept viser at partene er enige om både å inngå en rettslig forpliktende avtale, og er enige om avtalens innhold.
Vis hele sitatet...
(http://jusinfo.no/index.php?site=def...21/839/840/841)

Noen relevante paragrafer:
Kjøpslovens §52 1. ledd:
Selgeren kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Dette gjelder likevel ikke så lenge betalingen hindres av [...] forhold utenfor kjøperens kontroll og som han ikke kan overvinne.
Vis hele sitatet...
§34 1. ledd:
Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe.
Vis hele sitatet...
§39 1. ledd:
Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg kan forstå sitter du med ditt på det rette, og har en god sak og legge frem for forliksrådet dersom det skulle komme til det. Har dere skriftlig kommunikasjon så er det det beste, men også muntlige avtaler er bindende jf. avtaleloven. Anbefaler uansett at du leser gjennom kjøpsloven, eller i alle fall de relevante paragrafene.
Inkasso skremmer nok henne: http://www.conta-inkasso.no/

Inkasso, og så om hun greier å bestride kravet -> Forliksrådet.
Conta Inkasso er nokk bare for firmaer dessværre.

Du bør nok sende et skriftlig brev der du opplyser om paragrafene over, og særlig §52-1. Du kan også formulere brevet slik at det fremstår som varsel om at saken vil bli klaget inn for forliksrådet (jf tvisteloven §5-2), dersom betaling uteblir. Her kan du også være frimodig å legge til at du vil kreve at kunden din betaler forliksrådets gebyr på kr 860, samt eventuelle andre kostnader. Det kan også være en god ide å sette en tidsfrist for betaling, slik at du kan kreve renter om det skulle gå lang tid.

Det burde nokk hjelpe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dominic Vis innlegg
Conta Inkasso er nokk bare for firmaer dessværre.
Vis hele sitatet...
Rart dei har eit tilbod for privatpersoner da.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser det nå, det var ikke et alternativ på den prislisten jeg var inne på
Sitat av Dominic Vis innlegg
En kan ikke uten videre trekke seg fra en avtale:

Kjøpslovens §52 1. ledd:


§34 1. ledd:


§39 1. ledd:

Etter det jeg kan forstå sitter du med ditt på det rette, og har en god sak og legge frem for forliksrådet dersom det skulle komme til det. Har dere skriftlig kommunikasjon så er det det beste, men også muntlige avtaler er bindende jf. avtaleloven. Anbefaler uansett at du leser gjennom kjøpsloven, eller i alle fall de relevante paragrafene.
Vis hele sitatet...
Igjen så må jeg påpeke at kjøpsloven ikke er relevant. Problemstillingen er jo om det er inngått avtale eller ikke, og hvis ja, om kunden her uten videre kan si seg løst fra avtalen. Ettersom det heller ikke er snakk om kjøp av formuesgoder (ting), noe kjøpsloven regulerer deklaratorisk, og kjøpsloven setter som en forutsetning at det foreligger avtale, kommer den ikke til anvendelse.
Sitat av kriss Vis innlegg
Igjen så må jeg påpeke at kjøpsloven ikke er relevant. Problemstillingen er jo om det er inngått avtale eller ikke, og hvis ja, om kunden her uten videre kan si seg løst fra avtalen. Ettersom det heller ikke er snakk om kjøp av formuesgoder (ting), noe kjøpsloven regulerer deklaratorisk, og kjøpsloven setter som en forutsetning at det foreligger avtale, kommer den ikke til anvendelse.
Vis hele sitatet...
Hvilket universitet er det du har gått på? Kjøpsloven gjenspeiler vel i stor grad det gjeldende obligasjonsrettslige prinsippet som kommer til anvendelse her. Å si at bestemmelsene ikke er relevante er vel å dra det for langt, selv om de ikke kan anvendes direkte?
Det er vel slik at uansett om dere har avtale eller ikke så skal du levere et tilfredsstillende produkt (med mindre det står annet i kontrakten)? Hvis ikke produktet lever opp til forventningene så burde kunden ha all rett til å velge et annet firma. I mine øyne virker det tåpelig å la deg få et ubegrenset antall sjanser på å forbedre produktet...

Uansett, alt ligger i avtalen... Ordrett hva den sier
Sist endret av The Riddler; 18. oktober 2015 kl. 16:21.
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Hvilket universitet er det du har gått på? Kjøpsloven gjenspeiler vel i stor grad det gjeldende obligasjonsrettslige prinsippet som kommer til anvendelse her. Å si at bestemmelsene ikke er relevante er vel å dra det for langt, selv om de ikke kan anvendes direkte?
Vis hele sitatet...
Kjøpsloven regulerer alminnelige kjøp, dvs. omsetningen av formuesgoder i et nærings- eller privatforhold. For å avgrense kjøpslovens virkeområde peker loven på ytelsens art. Her digitale ytelser, loven regulerer kjøp. Hvis vil se rettsavgjørelser hvor slike ting har blitt avgjort tidligere, se

TFOLL-2012-167496

"Krav om betaling for arbeid med utvikling av nettsider og motkrav med krav om prisavslag og erstatning som følge av mangler og forsinkelse",

3.2: [..] Kjøpsloven kommer til anvendelse ved «kjøp», jf. kjøpsloven § 1. Et kjøp defineres normalt som en gjensidig avtale om overføring av eiendomsretten til et formuesgode mot pengevederlag, se blant annet Kriiger, Norsk kjøpsrett, 4. utg. side 1. Vår sak gjelder betaling for en tjeneste eller en arbeidsprestasjon. Etter rettens syn er det tvilsomt om kjøpsloven kommer til anvendelse.
Vis hele sitatet...

LF-1996-29 -
Tvist om berettigelsen av et honorarkrav for konsulentoppdrag. Konkret tolking av oppdraget og vurdering av utførelsen. Uten prisavtale på forhånd må konsulentens honorarkrav legges til grunn, hvis kravet ikke er urimelig, jf pristiltaksloven § 2. Kjøpsloven § 45 om "gjengs pris" er ikke anvendelig overfor et konsulentoppdrag.
Vis hele sitatet...
Jeg sier dog ikke at bestemmelsene er irrelevante, men det jeg sier er at du kan ikke påberope deg bestemmelsene i kjøpsloven som loven gjelder fullt ut, det trådstarter heller kan gjøre er å påberope seg ulovfestede kontraktsrettslige prinsipper som grunnlag for krav mot kunden.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det er vel slik at uansett om dere har avtale eller ikke så skal du levere et tilfredsstillende produkt (med mindre det står annet i kontrakten)? Hvis ikke produktet lever opp til forventningene så burde kunden ha all rett til å velge et annet firma. I mine øyne virker det tåpelig å la deg få et ubegrenset antall sjanser på å forbedre produktet...

Uansett, alt ligger i avtalen... Ordrett hva den sier
Vis hele sitatet...
Hvem bestemmer hva som er tilfredsstillende?
Hvis produktet åpenbart er uprofesjonelt eller slurvete laget er jeg enig med deg, men hva hvis det bare er noe annet enn det kunden hadde sett for seg?

Når en velger leverandør av kreative tjenester har kunden et stort ansvar i å finne den rette for jobben. Alle har sin måte å gjøre ting på og hvis kunden ikke liker det tilbyderen lager bør han finne en annen til å lage produktet.
Det er derfor de fleste har porteføljer/noe kunden kan se før han bestemmer seg.

Det ville blitt umulig å leve av å produsere medieinnhold hvis kunden langt ute i prosessen kunne ombestemt seg og heller valgt en annen leverandør.
Sitat av kriss Vis innlegg
Kjøpsloven regulerer alminnelige kjøp, dvs. omsetningen av formuesgoder i et nærings- eller privatforhold. For å avgrense kjøpslovens virkeområde peker loven på ytelsens art. Her digitale ytelser, loven regulerer kjøp. Hvis vil se rettsavgjørelser hvor slike ting har blitt avgjort tidligere, se

TFOLL-2012-167496




LF-1996-29 -


Jeg sier dog ikke at bestemmelsene er irrelevante, men det jeg sier er at du kan ikke påberope deg bestemmelsene i kjøpsloven som loven gjelder fullt ut, det trådstarter heller kan gjøre er å påberope seg ulovfestede kontraktsrettslige prinsipper som grunnlag for krav mot kunden.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er helt med på at kjøpsloven sikkert ikke kan gjelde direkte. Men hvis du har tatt alminnelig obligasjonsrett, vil du finne at kjøpslovens sentrale bestemmelser ofte gjenspeiler prinsipper som gjør seg gjeldende, selv om loven ikke direkte kan anvendes. I et slikt tilfelle vil nettopp bestemmelsen i kjøpsloven tas til inntekt for at prinsippet gjør seg gjeldende også i en sak som ikke faller inn under loven.

Men dette avhenger selvfølgelig med hvilken bestemmelse du velger. Noen bestemmelser passer ikke godt for andre avtaler enn kjøp. Dette må selvsagt vurderes konkret. Men i denne saken antar jeg at prinsippene for avbestilling av en ytelse gjenspeiles godt i kjøpslovens bestemmelser.

Altså, det jeg mener å si er: Om du påberoper deg kjøpsloven eller de underliggende prinsipper, vil i praksis ikke gjøre noen forskjell. I teorien er det en forskjell, men denne kaster du fra deg i øyeblikket du forlater fakultetet. Det kommer først på spissen i tilfellet der prinsippet og loven ikke samsvarer.
Sist endret av 4Virtous; 18. oktober 2015 kl. 21:56.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Got root?
Trådstarter
Jeg gav kunden 10 dags betalingsfrist, til 2. November. Kunden bestemte seg for å betale etter å ha mottatt følgende melding:

Hei igjen.

Jeg ser pengene ikke har kommet inn på konto, og vi vil da regne forsinkelsesrente fra forfallsdatoen, altså i går, jf. renteloven §2 1. Ledd, renten er per dags dato på 9%.

Hvis dere videre ikke betaler ser vi oss nødt til å dra dette inn for forbrukertvistutvalget.

Med vennlig hilsen
...
Vis hele sitatet...