Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3743
For snart én uke siden startet jeg Utmelding.no som reaksjon på at jeg var blitt innmeldt i statskirken mot min vilje. Før jeg startet Utmelding.no mailet jeg Kulturdepartementet og ba de endre forskriften for utmelding av kirken til også å spesifikt tillate utmelding per epost - men jeg fikk aldri svar.

Siden dette har meldte først 5000 seg ut i "runde 1" av Utmelding.no-saken; og hittil har over 500 meldt seg ut i "runde 2" (etter at vi implementerte felt for elektronisk signatur i går kveld).

Saken har uten tvil ført til en endring i kirken sin holdning, i tillegg til å bli dekket bl.a. i Stavanger Aftenblad, Fritanke.no, NRK, ABC Nyheter, Dagen og TV2. Den siste saken fra NRK burde også nevnes, da den på en helt utmerket måte tar for seg det juridiske kaoset som har oppstått i kjølvannet av saken.

Hvis én person kan få til dette, tenk da hva vi kan få til sammen. Vi er hundrevis, om ikke tusenvis, av mennesker engasjert i kirkeutmeldingssaken på Freak.no. Jeg ønsker at vi jobber sammen for å sette kirkeutmeldingssaken på politisk agenda i Norge. Hovedmålet må være å få kirken til å sette en frist for når de vil tilby elektronisk utmelding av kirken; frem til dette skjer må målet være å få de til å godta utmeldinger med elektronisk signatur, slik Utmelding.no nå tilbyr.

Så er spørsmålet; hva kan DU gjøre? Her er noen forslag som vil hjelpe enormt:
  • Spre den siste saken fra NRK på Facebook og Twitter og oppfordre vennene dine til å engasjere seg i saken (henvis de gjerne hit)
  • Skriv en kronikk eller leserinnlegg om saken og/eller dine egne opplevelser med utmelding av kirken, og send den til en avis eller annen publikasjon.
  • Mail Kulturdepartementet på følgende adresse: postmottak@kud.dep.no (skriv "Att: Kirkeseksjonen") og protestér mot at ikke utmeldingene generert via Utmelding.no skal være gyldige. Husk å skrive korrekt norsk og bruk gode resonnementer; alt annet vil kun virke negativt for saken.
  • Tips en nasjonal eller lokal avis, radio- eller TV-stasjon om saken og be de skrive om den (du kan henvise de til meg for sitater - jeg har epost stormen (alfakrøll) gmail.com)
  • Skriv til Stortingsrepresentantene fra ditt fylke på Stortinget (via mail) og be de ta opp saken i relevante fora. Du finner en oversikt over hvem de er + eposten deres på Stortinget.no. Det holder å henvise de til NRK-saken linket ovenfor, si at du protesterer mot at utmeldingene ikke skal være gyldige og be de ta opp saken i relevante fora.

Desto mer reflektert og engasjert støy vi lager, desto større sannsynlighet er det for at vi får gjennom kravet om elektronisk utmelding av kirken; og ikke på kirkens premisser ("når de får bevilget penger fra staten og deretter kanskje surrer seg til det"), men på folkets premisser - det vil si så snart som overhodet mulig.

Hvis noen har idéer til andre ting som det "the collective hive" også kan gjøre, så del gjerne gode idéer nedenfor!
Noe som virkelig hadde vært gøy kunne vært å hatt en stand i Oslo (og kanskje flere byer, og man fikk organisert det ordentlig) hvor man hadde fliers med informasjon rundt problemstillingen og samtidig hadde masse utskrevne skjemaer som folk kunne fylle ut, signere og sende inn via vår stand. (vi ville levert det som brevpost, noe som ikke er så dyrt om man sender mange om gangen i større konvolutt).

Dette ville nok kunne fått oppmerksomhet, og samtidig fått i det minste en liten gruppe til å melde seg ut.
Støtter forslaget om stand og stiller gjerne opp for å spre det glade budskap. Hvis det er mulig så kunne man levert eventuelle utmeldinger personlig når man er ferdige? Mistenker at det kunne være interessant for media hvis alle utmeldingene ble levert samtidig.
Det kunne kanskje vært mulig å bare samle en bunke og levere de ja. Slike ting måtte vært diskutert nærmere om det ble en realitet. Tingen er at det krever en del forberedelse å få til noe slikt, og så er det viktig at alle som er med kan litt om saken, slik at man kan svare litt når folk stiller spørsmål.

ting som opprop.net må jeg ærlig inrømme at jeg ikke tror har mer påvikning enn hvilken sjokolade freia ønsker å produsere neste gang. Men det kan jo ikke skade
Sist endret av etse; 3. oktober 2014 kl. 18:08.
Hva om en mobilutgave av utmelding.no eller en iOS/Android-app lot deg ta bilde av signaturen din, for å deretter plassere denne informasjonen i kirkens eget skjema?
Leser det litt som at kirken ikke godtar signaturen. Antar det er et helt styr å få til enten bruk av bankID eller minID til å elektronisk signere et slikt dokument. Men dersom man hadde fått til det måtte vell det vært godkjent ettersom man allerede kan bruke bankID til å bl.a. signere lånedokunenter og minID til alt annet offentlig som skatteoppgjør, nav o.l.
Akkurat nå er det mye forvirring rundt denne nye typoen signatur. Ser ut som forslaget mitt var litt originalt og annerledes enn hva de hadde sett for seg. Nå er det bare å fortsette å ha fokus på saken. For oss er det da viktig at folk fortsetter å prate om det, og om folk deler forskjellige nyhetsartikkler om dette på facebook, gjerne med en kommentar som engasjerer så får man virkelig skapt debatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Ser ut som forslaget mitt var litt originalt og annerledes enn hva de hadde sett for seg.
Vis hele sitatet...
Heile saka har preg av at dei ikkje tok det alvorleg i starten, og antok det var noko som ville gå over, og såg neppe for seg stormen sitt mediatekke. Dei sa idiotiske ting, utan å vurdere konsekvensane av det dei sa. Resultatet ser vi.
Hvis dere skal ha stand bør dere være uavhengig. Ser ikke for meg at f.eks. Humanetisk Forbund blir fornøyd hvis medlemmer oppfordrer "kristne" til å melde seg ut av kirken. Ellers en god idé.

Tviler sterkt på at alle medlemmene egentlig ønsker å stå innmeldt, og har meldt seg inn selv. Virker som om kirken er desperat for å få mest mulige medlemmer.

Barnslig oppførsel av kirken etter min mening. At de ikke godtar digital signatur på grunn av de er redd for at man skal forfalske signaturen er latterlig. Det er bare for å være vanskelig. Med en vanskeligere utmeldingsprosess så vil mange ikke gidde å melde seg. Det bl.a. grunnen til at jeg enda ikke har meldt meg ut.
Sist endret av SemiColon; 3. oktober 2014 kl. 21:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hvis dere skal ha stand bør dere være uavhengig. Ser ikke for meg at f.eks. Humanetisk Forbund blir fornøyd hvis medlemmer oppfordrer "kristne" til å melde seg ut av kirken.
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til at HEF ikkje skulle støtte ein slik stand. Det er få eller ingen som meiner ein bør melde seg ut av kyrkja om en er einig med standpunkta dei har, problemet er at det er få som trur på medlemstalet dei hevder.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ingen grunn til at HEF ikkje skulle støtte ein slik stand. Det er få eller ingen som meiner ein bør melde seg ut av kyrkja om en er einig med standpunkta dei har, problemet er at det er få som trur på medlemstalet dei hevder.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, hvis HEF støtter en slik stand så bør det jo gjøres i samarbeid med de. Men jeg kan se for meg at det kan bli et stort nyhetsoppslag (media vrir og vender på det meste), og HEF vil ikke bli fornøyd hvis det ikke er avtalt med de.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Selvfølgelig, hvis HEF støtter en slik stand så bør det jo gjøres i samarbeid med de. Men jeg kan se for meg at det kan bli et stort nyhetsoppslag (media vrir og vender på det meste), og HEF vil ikke bli fornøyd hvis det ikke er avtalt med de.
Vis hele sitatet...
HEF har da ingenting med hva deres medlemmer gjør av private initiativ på fritiden. Selv ikke om det omhandler religion og livssyn.
Sitat av Provo Vis innlegg
HEF har da ingenting med hva deres medlemmer gjør av private initiativ på fritiden. Selv ikke om det omhandler religion og livssyn.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenkte på var hvis media blåser opp saken til at HEF medlemmer oppfordrer medlemmer av kirken til å melde seg ut. I forbindelse med denne saken så er det noen nyhetsoppslag, og jeg kan se for meg at det kan bli vinklet feil. Var ikke meningen å virke vanskelig, men jeg tenker bare på "føre var prinsippet".

Kanskje litt feil vinklet av meg, men det var min mening. Så får dere bare tolke det slik dere vil. hvis dere vil kverulere så skal dere gjerne få gjøre det.
Sist endret av SemiColon; 3. oktober 2014 kl. 21:35.
tror ikke det hadde vært et problem med mindre en stand hadde faktisk frontet HEF på noen måte. Hadde vi hatt fliers med "reklame" for HEF og store logoer og slikt så tror jeg det kunne blirr sli ki media. men om vi bare var medlemmer som gjorde noe på egenhånd uten å dra inn organisasjonen tror jeg ikke det.

Men selv føler jeg ikke noe behov for å være med i et livssynssamfunn i det hele tatt. Så står utenfor alle sammen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Heile saka har preg av at dei ikkje tok det alvorleg i starten, og antok det var noko som ville gå over, og såg neppe for seg stormen sitt mediatekke. Dei sa idiotiske ting, utan å vurdere konsekvensane av det dei sa. Resultatet ser vi.
Vis hele sitatet...
Skulle tro folk flest som bor i dette landet hadde lært seg at du aldri skal undervurdere Stormen.

Jeg er helt enig slashdot, eksempler som at kirken gikk ut i landets ledende aviser og navngir utmeldingene for blant annet spam er veldig lite gjennomtenk. Også IKT uttalelsene med mangel på budsjett og kapasitet, fikk en 180 graders vending når det begynte å gå opp for dem hvor mye dekning saken fikk, det var rett og slett på grensen til komisk. Plutselig hadde de masse midler til gode fra januar budsjettet sitt og en MinID løsning på deres egen nettløsning er nå høyst prioritert.

Ps. Jeg meldte meg ut i dag gjennom siden jeg også, venter i spenning på svar fra Kirken på om den vil bli akseptert.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Utmeldinger via Utmelding.no: http://i.imgur.com/Fa4ZQtU.png 100 hittil i dag. Facebook er den store vinneren i hvem som genererer utmeldinger.
De lever virkelig i bakvendtland. Mens hele Norge digitaliseres så skal DNK fortsatt ha blekk på papir. Jeg melder meg ut (for andre gang) og satser på at denne gangen vil gi effekt. Jeg støtter en god sak.
Så Utmelding.no fungerer i praksis fortsatt ikke? Med mindre man velger å printe ut PDF-en og fysisk sende inn selv.
Såvidt jeg kan forstå har vi fortsatt ikke svaret på det. Det eneste vi vet er at de ikke har en grunn til å underkjenne utmeldinger sendt herfra. Skal dog sies at samtlige medlemmer burde slettes, så kan de som ønsker å melde seg inn få fatt i en brevdue, sånn for å være bakstreversk nok..