Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1842
Jeg er bifil, det vil si jeg liker både gutter og jenter i en varierende grad. I utgangspunktet er jeg i skapet, bortsett fra at jeg har sagt det til min bestevenn, som tok det helt fint. Siden jeg er seksuelt aktiv, så er det viktig å få sjekket meg. Jeg bor i Oslo, men var for en stund siden nede hos familien, og da gikk jeg til fastlegen for å sjekke meg.

Min fastlege er veldig dyktig, og han har alltid vært en person jeg kunne brette meg ut for. Jeg tenkte derfor at det ikke ville være noe problem å få en hiv-test hos han. Men det ble litt annerledes enn jeg tenkte meg:

Fastlegen: Jeg ser du vil teste deg?
Jeg: Ja, jeg tenkte jeg skulle sjekke meg for hiv.
Fastlegen: Jah ... (lang pause)
Jeg: Ja, det er jo viktig å sjekke seg (begynner å bli litt kleint nå)
Fastlegen: Hm, henger du i et miljø hvor det forekommer hiv?
Jeg: Ja.
Fastlegen: Ja, hiv ... det er jo bare en blodprøve. Er det en utenlandsk partner?
Jeg: Nei, han var norsk.
Fastlegen: Hm, ja. Eh, definerer du deg selv på den siden nå da?
Jeg: Som homofil? Nei, jeg liker både menn og kvinner.
Fastlegen: Jah ... (lang pause)
Jeg: Ble du overrasket?
Fastlegen: Jeg fikk bare en melding om at du ville sjekke deg for hiv, og så tenkte jeg ''nå har Jørgen vært med en mann''. Men du liker kvinner også?
Jeg: Ja.
Fastlegen: Det er jo et miljø som svinger mye. Det kan jo være tryggere å være med en kvinne. Men det er klart det er psykisk uheldig å være skjult hvis du faktisk er homofil.
Jeg: Jeg liker jo kvinner også. Men jeg har uansett lyst på et varig forhold. Jeg er ikke promiskuøs.
Fastlegen: Ja ... (lang pause, stirrer i veggen). Ja, for det er miljø som svinger mye. Det er kanskje best om du prøver å legge lokk på din homofile side. Tror du du greier det? Det har jo kommet en del sexologer de siste årene, jeg kunne jo henvist deg til en av de.
Jeg: Ja, jeg vet, det er jo et par kjente her i byen.

Jeg ble ikke sint, eller lei meg, eller provosert. Men da jeg gikk ut fra legekontoret hadde jeg en uggen følelse i brystet. På en måte følte jeg at jeg at jeg ikke hadde fått den responsen jeg trodde jeg skulle få.

Opplever du fordommer, pussige reaksjoner eller regelrett diskriminering for den du er?
Legen din skal ikke gi deg anbefalinger om hvilken seksuelle legning du skal ha, så dette finner jeg faktisk svært rart.
Wat.. sa legen til deg at du skulle slutte å være homofil siden det er farlig?....
Jeg kysset en fyr i en bar en gang (mange ganger) og da sa ei jente "ææææsj". Da følte jeg meg diskriminert.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg er same, er mye (noe useriøse) fordommer her i finnmark(!)... Regner med at det ironisk nok er mindre sørpå, hvor de er mer nysgjerrige enn fordomsfulle (untatt det at vi bor i lavvo osv da :P)
^ Går du kontinuerlig i den ikke fult så fagre røde og blå drakten? For det er det jeg tenker på når jeg tenker same, for om en same representerer noe på TV har samen for det meste på seg nasjonaldrakten.

Er forresten ganske sikker på at man kan få hiv av damer også.
Jeg snek på trikken i Amsterdam en gang jeg var ruset på sopp. Da så folk stygt på meg.

En annen gang i Amsterdam så var jeg så høy at jeg ikke klarte å bestille en cookie på et bakeri; da lo personalet av meg.

En tredje gang i Amsterdam kom jeg ut av et rødt vindu og da så noen britiske skoleunger rart på meg.

Og når jeg tok bilder av bodyscannerene på Schipol kom en hissig sikkerhetsvakt å kjeftet på meg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av olaPola Vis innlegg
^ Går du kontinuerlig i den ikke fult så fagre røde og blå drakten? For det er det jeg tenker på når jeg tenker same, for om en same representerer noe på TV har samen for det meste på seg nasjonaldrakten.

Er forresten ganske sikker på at man kan få hiv av damer også.
Vis hele sitatet...
Ja seff tar meg en joik på tur fra lavvoen ned til polet for og hente morraspriten min

Nei seriously though... Er ganske normal egentlig.
Sitat av olaPola Vis innlegg
^ Går du kontinuerlig i den ikke fult så fagre røde og blå drakten? For det er det jeg tenker på når jeg tenker same, for om en same representerer noe på TV har samen for det meste på seg nasjonaldrakten.

Er forresten ganske sikker på at man kan få hiv av damer også.
Vis hele sitatet...
Men sannsynligheten er noe sånt som 50-100 ganger større ved analsex, da det oppstår små rifter som gjør en mer sårbar ovenfor smitte.

Uansett: Det virker for meg som legen din ga deg et råd basert på risikofaktorer. Hvis man liker både kvinner og menn, er det jo logisk at man fra et helsemessig perspektiv vil anbefale å være med kvinner.

Med det sagt, diskriminering er ikke pent.
Sitat av Orph Vis innlegg
Men sannsynligheten er noe sånt som 50-100 ganger større ved analsex, da det oppstår små rifter som gjør en mer sårbar ovenfor smitte.

Uansett: Det virker for meg som legen din ga deg et råd basert på risikofaktorer. Hvis man liker både kvinner og menn, er det jo logisk at man fra et helsemessig perspektiv vil anbefale å være med kvinner.

Med det sagt, diskriminering er ikke pent.
Vis hele sitatet...
Så man har ikke analsex med jenter? Kanskje jeg har misforstått noe, men jeg trodde det var chill.

Hadde du akseptert det dersom legen anbefalte deg å kun drive hor med etniske nordmenn? Selvsagt ikke. Dette er ikke legens ansvar. Legen skal ikke komme med råd med mindre du spør om det; ei skal legen spekulere i legningen til sine pasienter.
Leger får ofte et annet syn på slikt siden de daglig opplever hiv og andre kjønnssykdommer folk flest kun leser om. Å legge seg opp i folks legning er selvsagt langt over streken, men om han misstenker deg for å bare "utforske litt" var det nok bare vel ment å oppfordre deg til å slutte med det. Om han er såpass oppegående og dyktig som du gir uttrykk for ville jeg gått ut ifra at det var en liten feilslutning fra legens side.

Du kan jo konfrontere han med det igjen og spørre hva han egentlig mente og hvorfor han mene det. Om han virkelig står for at homofile/bifile skal kureres av sexologer mener jeg det er en sak du bør ta videre.
Har ei samisk venninne. Hun var veldig stolt av å være samisk, men gikk ikke kledd særlig annerledes. Tror vel man heller har på seg kledningen på samiske tilstelninger, eventuelt familiesammenkomster og sånt...?

Stemmer det forresten at det å bli kalt "lapp" eller "lappsame" er veldig fornærmende for samer?
De fleste har da noen fordommer mot et eller annet, sånn er vi menneker dessverre. det beste man kan gjøre for å forbedre seg selv er å rett og slett finne ut mer om dem/det du er uviten/har fordomme mot, og heller være nysgjerrig enn dømmende.

Jeg er også sikker på at alle har opplevd å være offer for fordommer på en eller annen måte, enten det er fordi du er norsk på tur i spania og spanjolene ikke liker deg, om du bruker for mye brunkrem, om du er tjukk eller om du røyker hasj.

Prøv å være åpen mot alt og alle!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Har ei samisk venninne. Hun var veldig stolt av å være samisk, men gikk ikke kledd særlig annerledes. Tror vel man heller har på seg kledningen på samiske tilstelninger, eventuelt familiesammenkomster og sånt...?

Stemmer det forresten at det å bli kalt "lapp" eller "lappsame" er veldig fornærmende for samer?
Vis hele sitatet...
Kommer an på, du kan kalle meg en "æhrstatningsopphengt alkoholisert samejævel av en lapp som setter reinstyr ut på veien for å kreve penger av staten" uten at jeg bryr meg nevneverdig, det VIL spøkes med, så hvorfor bry seg?

Men til et mer generelt syn: I Norge er det visstnok sånn (litt for fintfølende her kanskje?), men i Finland er det ganske normalt "Lappi", "Lapin Kulta" osv... er egentlig bare et annet ord for same.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Så man har ikke analsex med jenter? Kanskje jeg har misforstått noe, men jeg trodde det var chill.

Hadde du akseptert det dersom legen anbefalte deg å kun drive hor med etniske nordmenn? Selvsagt ikke. Dette er ikke legens ansvar. Legen skal ikke komme med råd med mindre du spør om det; ei skal legen spekulere i legningen til sine pasienter.
Vis hele sitatet...
Jeg sa vel ikke noe om at man ikke har analsex med damer, jeg adresserte analsex i sin helhet. Men analsex er jo helt klart mer utbredt mellom homofile enn heterofile. Følgelig er risikoen for smitte langt høyere for førstnevnte.
Sist endret av Orph; 13. februar 2012 kl. 14:29.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg sa vel ikke noe om at man ikke har analsex med damer, jeg adresserte analsex i sin helhet. Men analsex er jo helt klart mer utbredt mellom homofile enn heterofile. Derfor er følgelig risikoen for smitte langt høyere for førstnevnte.
Vis hele sitatet...
Nå generaliserer du, alle generaliseringer er feil. Mange homofile er jenter. Jeg tror faktisk flere heterofile driver med analsex enn homofile.
Det virket som veldig uprofesjonell oppførsel fra legens side. Leger er også mennesker såklart, men hva ditt sexliv anngår, er bare din sak. Syntes forøvrig at det var veldig bra at du tester deg, er veldig mange som ikke tør/gidder/er modne nok.
Sitat av Orph Vis innlegg
Men sannsynligheten er noe sånt som 50-100 ganger større ved analsex, da det oppstår små rifter som gjør en mer sårbar ovenfor smitte.

Uansett: Det virker for meg som legen din ga deg et råd basert på risikofaktorer. Hvis man liker både kvinner og menn, er det jo logisk at man fra et helsemessig perspektiv vil anbefale å være med kvinner.

Med det sagt, diskriminering er ikke pent.
Vis hele sitatet...
Homosex er ikke bare rumpesex. Dét er den store homofordommen.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jo, men det betyr basicly "Lappisk (samisk) gull" på finsk, så det er liksom ikke en så big deal i Finland (eller for meg).
Vis hele sitatet...
Jua, sami golli
Sitat av olaPola Vis innlegg
Homosex er ikke bare rumpesex. Dét er den store homofordommen.
Vis hele sitatet...
Men TS hadde det. Er jeg fordomsfull mot homofile fordi jeg påpeker det faktumet? Og at analsex og flere sexpartnere er risikoadferd når det gjelder eksponeringer mot sykdommer som HIV og AIDS?

Sitat av emptychange Vis innlegg
Nå generaliserer du, alle generaliseringer er feil. Mange homofile er jenter. Jeg tror faktisk flere heterofile driver med analsex enn homofile.
Vis hele sitatet...
Åh jesus, da. Generaliseringer er den eneste måten man kan organisere informasjon på. Det går ikke an å ta høyde for alle små og store, lokale og globale variasjoner i et forumpostinnlegg. Jeg mener selvfølgelig homofile som praktiserer analsex. Er det virkelig nødvendig å presisere? Om man praktiserer analsex med mange partnere er man i risikosonen, uansett om man er homofil, heterofil eller dendrofil for den saks skyld.
Sitat av Orph Vis innlegg
Men TS hadde det. Er jeg fordomsfull mot homofile fordi jeg påpeker det faktumet? Og at analsex og flere sexpartnere er risikoadferd når det gjelder eksponeringer mot sykdommer som HIV og AIDS?
Vis hele sitatet...
Hvis du snakker om TS kan du si TS; hvis du snakker om personer som praktiserer analsex kan du kalle det "personer som praktiserer analsex". Mange bønder er flinke med dyr; men man må ikke være flink med dyr for å være bonde. Mange homofile(og heterofile/bifile/osv) praktiserer analsex; men man trenger ikke å praktisere analsex for å være homofil/heterofil/bifil/whatever. Begrepet du brukte var unøyaktig, og feil. Dessuten var det basert på ditt subjektive inntrykk.

Sitat av Orph Vis innlegg
Åh jesus, da. Generaliseringer er den eneste måten man kan organisere informasjon på. Det går ikke an å ta høyde for alle små og store, lokale og globale variasjoner i et forumpostinnlegg. Jeg mener selvfølgelig homofile som praktiserer analsex. Er det virkelig nødvendig å presisere? Om man praktiserer analsex med mange partnere er man i risikosonen, uansett om man er homofil, heterofil eller dendrofil for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare kalle et eple for et eple og kalle det "de som praktiserer analsex" isteden for en gruppe du arbitrært har bestemt deg for at driver med analsex? Jeg argumenterer jo for at du ikke skal bruke ordet for en seksuell legning og heller et begrep som dekker det du prøver å ytre. Du kunne sakt: "Analsex kombinert med mange partere / analsex og mange partere fører til høyere risiko for kjønnssykdommer".
Sitat av olaPola Vis innlegg
Homosex er ikke bare rumpesex. Dét er den store homofordommen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror en del heterofile ville blitt overrasket over hvor lite rumpesex det egentlig er.
Faktisk er oralsex mer vanlig enn analsex blant oss som liker gutter.
Veldig rart at han reagerte slik ja. Synd du ikke bor i USA, da kunne du sikkert saksøkt han for mangfoldige millioner .

Ingen har rett til å si hvem du kan ligge med, men det er da ikke så farlig å bruke kondom ?