Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6554
Har knekt av leggbein for snart to uker siden, å går på medisiner mot sterke smerter. På ett eller annet vis hadde jeg mistet ene esken med medisiner, noe som gjorde at jeg gikk med store smerter i går og i dag ettersom at den første var tom og jeg skulle gå på medisiner i flere dager enda. I dag ringte jeg til fastlege å forklarte situasjonen å fikk resept på å handle ny eske med medisiner på kanskje 1 minutt over telefonen. I mitt tilfelle er jeg jo glad for at det var så lett og at jeg ikke ble sett på som en "skurk", men det må da være alt for lett å missbruke dette? Hva gjør legekontorer egentlig for å hindre dette?
Det var en dame intervjuet på nrk.no som brukte den metoden for å få valium. Så kan man spørre seg hva som er verst; at noen må leve med uutholdelige smerter pga en mistanke eller at noen med vilje og viten utsetter seg for risiko for avhengighet.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Det var en dame intervjuet på nrk.no som brukte den metoden for å få valium. Så kan man spørre seg hva som er verst; at noen må leve med uutholdelige smerter pga en mistanke eller at noen med vilje og viten utsetter seg for risiko for avhengighet.
Vis hele sitatet...
Så det er rett og slett slik systemet er idag? Ingen sikkerhet what-so-ever?
Kommer ikke på et bulletproof system selv i farta, men dette synes jeg virket meget svakt til at det er medisiner det er snakk om. Er det dette vi kaller forbedringspotensiale?
Gjerne kom med et forslag. Men hva skulle de gjort? Løgndetektortest? Nektet å gi ny medisin?

Hva er det verste som kan skje?

Jeg vil heller ha et system der brukere får gi sin informed consent og kan gjøre som de vil, enn at folk som trenger medisiner ikke får det. I mine øyne er en pasient som får for lite medisin et mye større problem enn 10 som får tilgang til for mye.
Det har mye med pasienten og legen å gjøre. Legen kjenner vedkommende, stoler på han, og har derfor ingen betenkeligheter når vedkommende ber om hjelp for sterke smerter.

Alle har rett til adekvat legehjelp. Og hvis du har sterke smerter, så har du rett til å få hjelp for det. At noen misbruker tillitsforholdet til pasient-lege, er bare noe vi må leve med.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Det har mye med pasienten og legen å gjøre. Legen kjenner vedkommende, stoler på han, og har derfor ingen betenkeligheter når vedkommende ber om hjelp for sterke smerter.

Alle har rett til adekvat legehjelp. Og hvis du har sterke smerter, så har du rett til å få hjelp for det. At noen misbruker tillitsforholdet til pasient-lege, er bare noe vi må leve med.
Vis hele sitatet...
Her er det jo snakk om noen som har fått resept på en medisin og så sier (har) mistet medisinen og da automagisk får en ny resept. Men jeg er enig, det er ikke noe vi kan gjøre noe med.
Legen du snakket med er vel klar over at du faktisk har skadet deg. Smertestillende for en uke eller to vil hverken få deg særlig avhengig eller kunne gi deg betydelig profitt. Stiller man det sannsynlige scenarioet at du snakker sant opp mot konsekvensene det ville medført om du løy tror og håper jeg de fleste leger ville konkludert med det samme som din.

Dessuten sier du ingenting om hvilken medisiner du snakker om. Er det paralgin forte eller tilsvarende er det ikke akkurat noen big deal..
et forbedringsforslag eksisterer allerede, og er i utprøvings-fase i flere fylker.
alternativet heter e-resept: http://www.helsedirektoratet.no/it-h...r/default.aspx
Ser ikke hvordan e-resept kan hjelpe deg med å ikke miste et pilleglass på vei hjem fra apoteket. Utdyp?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Legen du snakket med er vel klar over at du faktisk har skadet deg. Smertestillende for en uke eller to vil hverken få deg særlig avhengig eller kunne gi deg betydelig profitt. Stiller man det sannsynlige scenarioet at du snakker sant opp mot konsekvensene det ville medført om du løy tror og håper jeg de fleste leger ville konkludert med det samme som din.

Dessuten sier du ingenting om hvilken medisiner du snakker om. Er det paralgin forte eller tilsvarende er det ikke akkurat noen big deal..
Vis hele sitatet...
Uvesentlig i denne saken. Jeg tenker på at når jeg fikk resept på tabletter mot sterke smerter som er farlig i ganske små mengder, så kan det vel ikke være vanskeligere å skaffe resept for en som går på sterkere medisiner? Han vil jo ha mer bruk for dem om han mistet medisinen sin eller løy om det hvis han først går på så sterke medisiner.
Legen din fører nok et visst tilsyn med hvilke medisiner han gir deg. Dvs. at du antagelig kan ringe å bruke den unnskyldinga en gang, men om det viser seg at du gjør det ofte så vil han vel lukte lunta. Jeg feks. har enda ikke ordnet meg fastlege i byen jeg bor nå, så de 2 gangene jeg har hatt behov for sykemelding de siste 5årene har jeg bare ringt til fastlegen min (i en annen kommune, annet fylke) og fått sykemelding i posten.
Hvorfor? Fordi det ikke er noe grunn til å misstenke at jeg ikke er syk når jeg faktisk ringer.
Hvorfor får du så lett sterke medisiner? Fordi det ikke er noen grunn til å misstenke deg for missbruk eller videresalg.
Sist endret av Mith; 13. februar 2012 kl. 15:19.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Uvesentlig i denne saken. Jeg tenker på at når jeg fikk resept på tabletter mot sterke smerter som er farlig i ganske små mengder, så kan det vel ikke være vanskeligere å skaffe resept for en som går på sterkere medisiner? Han vil jo ha mer bruk for dem om han mistet medisinen sin eller løy om det hvis han først går på så sterke medisiner.
Vis hele sitatet...
Jeg vi si det har en stor betydning. Det er forskjell på Ketorax og Paralgin Forte, eller Valium og Sobril for den saks skyld. Leger er ofte lempeligere med resepten når det gjelder PF eller Sobril, enn når det gjelder andre medikamenter. De som derimot bruker f.eks. Ketorax er ofte pasienter som er utredet av en smerteklinikk og som har en kompleks sykdomssituasjon. En annen gruppe er de som har kreft. Misbruk, overdosering og videresalg er meget liten i begge grupper.
TS kan du prøve å si du har mistet pillene to-tre ganger til, hvis du fortsett helt til han sier stopp. Det ville vært et interessant eksperiment.
En gang fikk jeg faktisk Xanor på resept via tlf, uten å noen gang ha møtt legen, var heller ikke meg selv som ringte, måtte kun hente resepten selv.
Dette var nok bare utrolig flaks, og det gjaldt rundt et dødsfall, men alikevel, 100 2mg xanor var alikevel flaks uten å måtte møte opp.

Har aldri fått det før eller etter.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Uvesentlig i denne saken. Jeg tenker på at når jeg fikk resept på tabletter mot sterke smerter som er farlig i ganske små mengder, så kan det vel ikke være vanskeligere å skaffe resept for en som går på sterkere medisiner? Han vil jo ha mer bruk for dem om han mistet medisinen sin eller løy om det hvis han først går på så sterke medisiner.
Vis hele sitatet...
Hvilken medisin det er snakk om er bortimot det mest vesentlige i denne saken. Legen må som sagt ta en vurdering der han veier konsekvensene av mulig missbruk mot konsekvensene pasienten blir utsatt for ved avbrutt medisinering.

Om en diabetiker ringer inn og sier han ikke finner insulinresepten sin er det ikke mye legen kan gjøre annet enn å tro på det, ettersom at det kan få fatale konsekvenser. Ringer jeg derimot ringer inn og sier jeg for 3. gang har mistet cosylan-resepten min ender jeg nok opp med å måtte klare meg uten.

Mener du at folk som trenger tunge medisiner bare må klare seg selv dersom de gjør en helt menneskelig feil og mister en liten papirlapp?
Vil tro man ser ann situasjonen og ikke minst pasienten?
Sitat av emptychange Vis innlegg
Ser ikke hvordan e-resept kan hjelpe deg med å ikke miste et pilleglass på vei hjem fra apoteket. Utdyp?
Vis hele sitatet...
my bad. trodde det var snakk om mistet resept
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvilken medisin det er snakk om er bortimot det mest vesentlige i denne saken. Legen må som sagt ta en vurdering der han veier konsekvensene av mulig missbruk mot konsekvensene pasienten blir utsatt for ved avbrutt medisinering.

Om en diabetiker ringer inn og sier han ikke finner insulinresepten sin er det ikke mye legen kan gjøre annet enn å tro på det, ettersom at det kan få fatale konsekvenser. Ringer jeg derimot ringer inn og sier jeg for 3. gang har mistet cosylan-resepten min ender jeg nok opp med å måtte klare meg uten.

Mener du at folk som trenger tunge medisiner bare må klare seg selv dersom de gjør en helt menneskelig feil og mister en liten papirlapp?
Vis hele sitatet...
Det jeg skal fram til er ikke at man skal ringe flere ganger å bruke samme unnskyldning, men det at det er så lett som det er å få resept på dobbel dose medisin uansett hva du går på skremmer meg. Uansett hvor mye jeg møter opp på legekontor og lignende for å treffe meg som pasient kan jeg fortsatt ha de "forsvunnede" medisinene hjemme i leiligheten, noe som gjør at systemet er veldig svakt i mine øyne. De kan jo som sagt ikke bare nekte meg medisiner om jeg virkelig trenger det, og går du på sterke medisiner trenger du det jo enda mer..
forøvrig har apotektet veldig grei oversikt over hvilken resepter du henter ut.
Når jeg henter medisiner for min bestemor hender det hun snur skjermen mot meg for å vise hvilken medisiner hun går på hvor ofte hvis jeg spør.
Og der hadde de hele lista over alle medisiner hun hadde tatt ut helt tilbake til 2007.....
Hadde det stått feks valium der flere ganger i uka kan jeg tenke meg at legen blir varslet...
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hvis legekontoret ringte inn eller fakset over resept er det vel uansett ikke snakk om A-preparater. Nå vet jeg ikke hvor godt legen kjenner deg og vice versa, men som sagt har han jo ingen grunn til å tvile på din forklaring hvis han anser deg som et oppegående menneske uten rusproblemer.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Har knekt av leggbein for snart to uker siden, å går på medisiner mot sterke smerter. På ett eller annet vis hadde jeg mistet ene esken med medisiner, noe som gjorde at jeg gikk med store smerter i går og i dag ettersom at den første var tom og jeg skulle gå på medisiner i flere dager enda. I dag ringte jeg til fastlege å forklarte situasjonen å fikk resept på å handle ny eske med medisiner på kanskje 1 minutt over telefonen. I mitt tilfelle er jeg jo glad for at det var så lett og at jeg ikke ble sett på som en "skurk", men det må da være alt for lett å missbruke dette? Hva gjør legekontorer egentlig for å hindre dette?
Vis hele sitatet...
At du som aldri har noen kriminell rulleblad (vet ikke, men antar) eller ikke har bedt om noe mer fra før, får mer medisin når du er ærlig .. er noe annet enn at en misbruker stadig prøver å lure fastlegen, og de andre h*n bytter til. Legene kjenner gjerne lusa på gangen. Hadde du ringt i morra og bedt om det samme hadde de nok blitt mistenkelige.
Sist endret av Taurean; 20. februar 2012 kl. 02:23.
Sitat av Taurean Vis innlegg
At du som aldri har noen kriminell rulleblad (vet ikke, men antar) eller ikke har bedt om noe mer fra før, får mer medisin når du er ærlig .. er noe annet enn at en misbruker stadig prøver å lure fastlegen, og de andre h*n bytter til. Legene kjenner gjerne lusa på gangen. Hadde du ringt i morra og bedt om det samme hadde de nok blitt mistenkelige.
Vis hele sitatet...
Nok en gang: Jeg snakker ikke om å bruke samme "triks" flere ganger, men hadde jeg gått på enda sterkere medisiner enn jeg gjorde og kanskje hadde blitt sendt med en større dose fra sykehuset som jeg hadde "mistet", så er det jo så enkelt som å ta en telefon til fastlegen eller møte opp eller whatever så har man dobbel dose. Gjøre hva man vil med den, men det er jo et veldig svakt punkt føler jeg.
Hvor lett er det å få tak i antidepressiva?
Og hva slags kan man få og hvor mye av det?


Om man viser legen symptomer som selvskading og apati, lett angst og aggresjon.. Skulle liksom tro at man får piller kastet etter seg, men er det noen som har gjort det før som har noe input på hvordan man går frem?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hvor lett er det å få tak i antidepressiva?
Og hva slags kan man få og hvor mye av det?


Om man viser legen symptomer som selvskading og apati, lett angst og aggresjon.. Skulle liksom tro at man får piller kastet etter seg, men er det noen som har gjort det før som har noe input på hvordan man går frem?
Vis hele sitatet...
kommer ann på legen men ville vert meget forsiktig med å komme med kutt skader, regner med at legen hadde heller ambefalt deg behandlig på DPS istede for medesiner

men agresjon, litt tyngre angst og apati er noe du kan spille på i stor grad,
traumer er også noe som får legen til å skrive i blokka :P
men uansett så er det ikke nødvendig viss så lett å få sterke medikamenter,
har opplevd at alder også spiller inn aner ikke hvor gammel du er men er du 18-20 så vill han mestsansynelig vere mye mere forsiktig en om du hadde vert 40

aner heller ikke om du har noe misbruk av noe slag i papirene dine men har du det er det også utrolig vanskelig å få noe annet en C prep
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
men agresjon, litt tyngre angst og apati er noe du kan spille på i stor grad,
traumer er også noe som får legen til å skrive i blokka :P
men uansett så er det ikke nødvendig viss så lett å få sterke medikamenter,
har opplevd at alder også spiller inn aner ikke hvor gammel du er men er du 18-20 så vill han mestsansynelig vere mye mere forsiktig en om du hadde vert 40

aner heller ikke om du har noe misbruk av noe slag i papirene dine men har du det er det også utrolig vanskelig å få noe annet en C prep
Vis hele sitatet...
Har tatt anti før, men bare fra andre folk som har fått av lege og ikke giddet å ta det selv. Så har ikke noen historie med det gjennom noen leger hvertfall.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hvor lett er det å få tak i antidepressiva?
Og hva slags kan man få og hvor mye av det?


Om man viser legen symptomer som selvskading og apati, lett angst og aggresjon.. Skulle liksom tro at man får piller kastet etter seg, men er det noen som har gjort det før som har noe input på hvordan man går frem?
Vis hele sitatet...
Kjenner du noen som går på slik medisin kan de jo bare ta en telefon til legen å få dobbel dose fordi de har mistet medisinen sin, akkurat det tråden går ut på.
Så selger de til deg.
Sist endret av Teddybe4r; 25. februar 2012 kl. 02:32.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Selge antidepressiva svart? Latterlig med mindre de går for apotekpris
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hvor lett er det å få tak i antidepressiva?
Og hva slags kan man få og hvor mye av det?


Om man viser legen symptomer som selvskading og apati, lett angst og aggresjon.. Skulle liksom tro at man får piller kastet etter seg, men er det noen som har gjort det før som har noe input på hvordan man går frem?
Vis hele sitatet...
Skal ikke være så vanskelig å få antidepressiva. Forklar legen din at du føler deg deprimert, og sliter med angst og tvang i tillegg. Hva du får er vanskelig å si, men har du først begynt å få antidepressiva skal det ikke være vanskelig å bytte til en annen type om du føler at den du får ikke fungerer godt nok. De vanligste typene er såkalte SSRI (selektive serotoninreopptakshemmere), også kalt lykkepiller, men det er mange andre typer også.

Hvorfor vil du prøve å få antidepressiva? Hvis du er deprimert skal ikke det være noe problem å få det, bare vær ærlig med legen. Hvis det er for rus så kan du bare gi opp, du får ikke noe rus av antidepressiva. "Lykkepille" er det mange som sier, men du merker ikke noe særlig forskjell med mindre du er deprimert, og det er ikke noe du får effekt av etter å ta èn tablett. Sånn som jeg forsto det, har du fått det av andre som har hatt det på resept, da tenker jeg at du har fått ett par tabletter innimellom. Hvis det er tilfelle vil jeg kalle den effekten du evt. har fått for "placebo", fordi virkningen av antidepressiva kommer gjerne etter 2-4 uker med daglig dosering.

Begrepet Lykkepille er imidlertid misvisende, fordi SSRI bare hever stemningsleiet når det er betydelig senket og bare fremmer mulighet for sosial utfoldelse når denne har vært hemmet i uttalt grad.
Vis hele sitatet...
Beklager hvis jeg tar helt feil, men det var ihvertfall sånn jeg tolket inlegget ditt.
Sist endret av alexey; 25. februar 2012 kl. 02:47.
Med systemet apotekene har i dag så kan ikke legen spore opp om du har henta ut resepten eller ikke, dette spurte jeg en farmasøyt om. Så da stilles du fritt til å si du har mistet resepten, og ingen kan dømme deg på det, men la det gå noen dager først.
Det virker mye mer fortroelig at du ringer legen tilbake etter 5 dager å si du har rota bort resepten "i alt rotet" enn at du ringer dagen derpå, you catch my drift?

Forøvrig er det mye lettere å få ting via telefon/sms på noe du har fått før. Spør du etter et nytt preparat så vil som oftest legen "diagnotisere" deg før han gjør noen vurderinger om medisin.
Å få Sobril første gangen til meg var et mareritt med å bli tilbydd 5-6 c-preparater først, men da jeg omsider fikk en 25pack Sobril 15mg så sitter jeg her i dag å kan bestille 100pack Sobril 25mg èn gang i månden over hjemmesidene til legesenteret mitt.
Samme går med Valium, har fått 100pack der å etter å først ha fått en remse på 10stykk på legevakta, men Sobril 25mg slår Valium 5mg lett, så da blir det Sobril. - Du må også vite hvor grensa går, legen er ikke interisert i å gjøre deg til narkis heller, så ikke spør om du kan få i både pose og sekk.
Sist endret av Skyfx; 25. februar 2012 kl. 02:45.
Sitat av alexey Vis innlegg
Hvorfor vil du prøve å få antidepressiva? Hvis du er deprimert skal ikke det være noe problem å få det, bare vær ærlig med legen. Hvis det er for rus så kan du bare gi opp, du får ikke noe rus av antidepressiva. "Lykkepille" er det mange som sier, men du merker ikke noe særlig forskjell med mindre du er deprimert, og det er ikke noe du får effekt av etter å ta èn tablett. Sånn som jeg forsto det, har du fått det av andre som har hatt det på resept, da tenker jeg at du har fått ett par tabletter innimellom. Hvis det er tilfelle vil jeg kalle den effekten du evt. har fått for "placebo", fordi virkningen av antidepressiva kommer gjerne etter 2-4 uker med daglig dosering.

Beklager hvis jeg tar helt feil, men det var ihvertfall sånn jeg tolket inlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg har slitt en del med sterk depresjon i det siste, det er derfor jeg vil ha noe mot det. Begynner å gå lei av den "det går alltid over etter en stund"driten. Depresjon er ikke en tenåringsfase lengre, det er en del av livet mitt.
Men igjen, er jeg veldig redd for pillene, 3 personer i min nærmeste familie har hatt selvmordsforsøk på piller, og det har på sin måte traumtisert meg til å være utrolig skeptisk til hele konseptet. Men jeg har i det minste lyst til å gi det et forsøk.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg har slitt en del med sterk depresjon i det siste, det er derfor jeg vil ha noe mot det. Begynner å gå lei av den "det går alltid over etter en stund"driten. Depresjon er ikke en tenåringsfase lengre, det er en del av livet mitt.
Men igjen, er jeg veldig redd for pillene, 3 personer i min nærmeste familie har hatt selvmordsforsøk på piller, og det har på sin måte traumtisert meg til å være utrolig skeptisk til hele konseptet. Men jeg har i det minste lyst til å gi det et forsøk.
Vis hele sitatet...
Da beklager jeg det siste avsnittet i inlegget mitt. Har selv slitt med depresjon, og antidepressiva kan være en fin løsning på moderat til sterk depresjon.

Jeg vet ikke om de i familien din har prøvd å ta selvmord når de sto på antidepressiva eller prøvd å ta livet med piller uten å ha stått på antidepressiva. Hvis første er tilfelle, så er det en bivirkning av antidepressiva at man kan bli mer deprimert/suicidal i begynnelsen av behandlingen, men det vil som regel gå over når man har fått en stabil konsentrasjon i blodet. Som jeg skrev i forrige innlegg så tar det gjerne 2-4 uker før man merker effekt.

Hvis du er deprimert, så ta kontakt med legen din, evt. en psykolog å forklar situasjonen. Antidepressiva er ikke noe som legene pleier å være restriktive på å gi ut, så lenge du viser tegn på depresjon, angst eller tvang. Angående type kan jeg anbefale Cipralex. Jeg har ikke prøvd den selv, men har hørt at mange har hatt god effekt av den både på depresjon og angst.

Håper ting ordner seg for deg! Du får holde oss oppdatert, så kan vi prøve å hjelpe deg så mye som mulig
Sist endret av alexey; 25. februar 2012 kl. 03:03.
Jeg har prøvd Cipralex før, du blir impotent og er alltid sulten som resulterer i overvekt, vil fraråde deg Cipralex.

Bivirkningene er individuelle, men impotens er en gjenganger hos gutter.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Jeg har prøvd Cipralex før, du blir impotent og er alltid sulten som resulterer i overvekt, vil fraråde deg Cipralex.

Bivirkningene er individuelle, men impotens er en gjenganger hos gutter.
Vis hele sitatet...
Veldig individuelt som du sier, men jeg vil fortsatt anbefale Cipralex etter mye dårlig erfaring med andre preparater.

Innlegget ditt får Cipralex til å fremstå som ett preparat som gir impotens og vektøkning. Det er individuelt, og bare for å ta ett eksempel, så har ingen av de kjenner som går på det opplevd de bivirkningene. Dosering har også mye å si på bivirkninger og impotens er noe du kan få av fleste antidepressiva.
Sist endret av alexey; 25. februar 2012 kl. 03:26.