Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 11345
Hei! Jeg jobber i en restaurant, som dere kanskje skjønte ut i fra overskriften, som servitør. Denne uken jobber jeg 70 timer, og jeg får ikke en krone overtidsbetalt. Vi har betalt pause inntil en halvtime hver dag, der vi ofte må sitte på en krakk under en trapp, og ofte bare får tid til 5 minutter eller ingen pause i det hele tatt. I denne bransjen er det veldig uforutsigbart. Jeg har lett en del på nettet, men finner ikke ut om vi faktisk har rett på overtidsbetaling, da det er spesielle regler for restaurantbransjen. Har hørt det er noe pga den skattefrie tipsen vi får. Noen som har peiling på dette?
Sist endret av Nevo; 6. juli 2015 kl. 10:35.
Dette er noe du tar opp med fagforeningen din. Dersom du ikke er organisert burde du bli det med en gang.

Jeg kjenner ikke til at det er spesielle regler for utelivsbransjen angående overtid og har egentlig veldig vanskelig for å tro det. Dere har åpenbart ikke særlig fri stilling og da skal det betales overtidstillegg. Det er også krav til skikkelige forhold for pauser så det høres ut som det er en del å ta tak i på denne bedriften.
Det er helt vanlig over det ganske land innen hotell/restaurant. Stort sett så blir det overtid kun ved beordring if that.
Lev med det og vær glad for de ekstra timene eller nekt mer enn ordinær uke og se hvordan du skvises ut sakte men sikkert.
Jeg har jobbet i bransjen i 15 år og det er alltid triksing med tallene i bedriftens favør.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Dette er noe du tar opp med fagforeningen din. Dersom du ikke er organisert burde du bli det med en gang.

Jeg kjenner ikke til at det er spesielle regler for utelivsbransjen angående overtid og har egentlig veldig vanskelig for å tro det. Dere har åpenbart ikke særlig fri stilling og da skal det betales overtidstillegg. Det er også krav til skikkelige forhold for pauser så det høres ut som det er en del å ta tak i på denne bedriften.
Vis hele sitatet...

I praksis er rådet ditt ikke særlig bra, fordi det er få i denne bransjen som følger regelverket. Og straks ts begynner å mase om dette og surre med fagforening så vil han skvises ut. Før ts er ute av døren står det 3 nye å venter på jobben hans. Brutalt men sånn er den bransjen.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er helt vanlig over det ganske land innen hotell/restaurant. Stort sett så blir det overtid kun ved beordring if that.
Lev med det og vær glad for de ekstra timene eller nekt mer enn ordinær uke og se hvordan du skvises ut sakte men sikkert.
Vis hele sitatet...
Det må være et av de dårligste rådene jeg har hørt:
"Denne bransjen blir utnyttet, lev med det"

At det er mye rot i bransjen er det ikke tvil om, men det blir selvsagt ikke bedre av at alle stilltiende godtar å bli utnyttet.

Organiser deg TS og stå på dine rettigheter. Ugyldige oppsigelser er barnemat og lekestue for fagforeningens advokater og det er den eneste måten det kan bli bedre i bransjen.
Det må være et av de dårligste rådene jeg har hørt:
"Denne bransjen blir utnyttet, lev med det"

At det er mye rot i bransjen er det ikke tvil om, men det blir selvsagt ikke bedre av at alle stilltiende godtar å bli utnyttet.

Organiser deg TS og stå på dine rettigheter. Ugyldige oppsigelser er barnemat og lekestue for fagforeningens advokater og det er den eneste måten det kan bli bedre i bransjen.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg omformulere meg, slik at poenget kommer bedre fram.

Ts er dette en jobb du gjerne ønsker å beholde? Har du kontrakt? Og dersom du har kontrakt hva er din stillingsbrøk, stilling og jobbinstruks?

Uten å kjenne din konkrete sak kan jeg si på bakgrunn av egen og andres erfaring at mest sannsynlig så har du ikke en skikkelig kontrakt. Og den kontrakten du evt. har er stillingen gjerne spesifisert som restaurantmedarbeider eller hotellmedarbeider, slik at du er ansatt som potet og kan brukes over alt på huset. Gjerne stillingsbrøk under 100% som gjør at ledelsen vil forsøke å vri seg unna overtid. Vaktlister er kun en del av vaktene du får. Du kan også selv sette deg opp på andre vakter/ekstra vakter. Og i travle perioder vil ledelsen se på det som en selvfølge at alle ansatte bidrar langt utover det en kan og skal forvente ihht til lover og regler.

Det er helt vanlig at kontrakter om de finnes er vage, så vage at det blir vanskelig å stå på kravene. Bransjen er også så sleip at jeg tviler på at det finnes en skikkelig kontrakt, og dersom han krever overtid så vil han oppleve at ha skvises ut av vaktlisten. Siden han mest sannsynlig ikke kontraksfestet timetall/100% stilling så er det arbeidsgivers "rett" og skjære ned på timetallet. Om du tror hotell & restaurant forbundet kjører en sak pga av 70 timer så er du i beste fall godtroende. De kommer ikke med en ugyldig oppsigelse, de bare gir ham mindre og mindre vakter til han er nødt å slutte selv.

Du må gjerne organisere deg, og forsøke å stå på kravene. Men om du trenger jobben og timene så er mitt råd enkelt. Shut up and put up.

Ta det som en mann og tenk at dette er midlertidig.
Sist endret av frtoretang; 6. juli 2015 kl. 13:05.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du må gjerne organisere deg, og forsøke å stå på kravene. Men om du trenger jobben og timene så er mitt råd enkelt. Shut up and put up.
Vis hele sitatet...
Du eier kanskje en restaurant?
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Det er ikke særregler for hotell og resturant. Reglene for overtidsarbied kan du lese hos arbeidstilsynet. Overtid skal betales for arbeid utover 9 timer per arbeidsdag eller 40 timer per arbeidsuke. Hvor en maks kan jobbe 10 timer overtid i løpet av en uke (såsant noe annet ikke er avtalt gjennom tariffavtale). De driver ulovlig.

Som Cikey over meg anbefaler jeg deg å melde deg inn i en fagforening. Innenfor LO er Fellesforundet som har hotell og resturant som ansvarsområde. Jeg ville videre tatt kontakt med LOs sommerpatrulje og få dem til å komme på et besøk. De snakker med flere av de ansatte og ledelsen og sender en rapport og anbefaling til arbeidstilsynet.
Det jeg lurer på er hvorfor kan alle disse restaurantene holde på slik uten at det får konsekvenser?

Jeg har jobbet i samtlige når jeg var ung, og alltid som deltidsvakt uten fast stillingsprosen og jeg tror ikke nødvendigvis friroretang gir dårlige råd når han sier at man burde også være forsiktig med hvordan man trapper frem. Plutselig blir man skviset ut fordi man har prøvd å sette i gang noe, så har man ikke en kontrakt med fast stillingsprosen så blir det enda vanskelig.

Kommer LO og redder deg da? Jeg lurer på dette. Fordi jeg synes det er merkelig at så mange restauranter holde på slik.
Sitat av Picard Vis innlegg
Det jeg lurer på er hvorfor kan alle disse restaurantene holde på slik uten at det får konsekvenser?

Jeg har jobbet i samtlige når jeg var ung, og alltid som deltidsvakt uten fast stillingsprosen og jeg tror ikke nødvendigvis friroretang gir dårlige råd når han sier at man burde også være forsiktig med hvordan man trapper frem. Plutselig blir man skviset ut fordi man har prøvd å sette i gang noe, så har man ikke en kontrakt med fast stillingsprosen så blir det enda vanskelig.

Kommer LO og redder deg da? Jeg lurer på dette. Fordi jeg synes det er merkelig at så mange restauranter holde på slik.
Vis hele sitatet...

Tja hvorfor de kan holde på slik? Unnfallenhet hos kontrollinstanser? Hyppige konkurser/virksomhetsoverdragelser? Slapp fagforening? En bransje med mange uten utdannelse og stort gjennomtrekk? Pressede marginer, stor konkurranse kombinert med en ledelse som alltid driver "brannslukning" og forsøker som best de kan å holde dørene åpne? Det er nok sammensatte årsaker til at bransjen har "fått" drive på slik i alle år.

Men å tro at fagforeningen kjører noen sak på en 70 timers uke uten overtid det er i praksis som å tro på julenissen. Du må for all del tro, men ikke bli skuffet om du ikke får ønsket oppfylt og du ender opp i en situasjon med stadig færre vakter og kjipere vakter. De som har erfaring fra bransjen vet at det er utrolig mange måter å få ansatte til å slutte frivillig. Feks bare sette en bestemt ansatt opp på kjipe vakter med lite folk slik at de aldri blir noe tips. Eller "terror" med stadige klager fra ledelse, trusler og bakvaskelser.

Og hvor er fagforeningen når eller dersom ts blir skviset ut? Tja fagforeningen står ikke ved hans side med et kobbel advokater i allefall.

@Cikey jeg sier ikke dette for å krangle eller være rar - dette er fakta og hverdagsrealisme i en skitten og kynisk bransje. Og det enkleste for ts er enten å takle realiteten eller finne seg en annen jobb. Poenget er at fagforeningen kjører ikke slike saker - glem advokater og alt. Om ts hadde en seriøs arbeidsgiver så ville han ikke skrevet sitt innlegg. En må huske at en kan tjene rimelig greit i bransjen - til tross for manglende overtid. Og veldig mange ansatte tar gjerne doble skift uten overtid for større lønningspose.

@hieronyoums nei jeg eier ikke nåla i veggen, og hadde jeg hatt penger til overs så hadde jeg aldri satset de på denne bransjen

Sitat av tep0sen Vis innlegg
Det er ikke særregler for hotell og resturant. Reglene for overtidsarbied kan du lese hos arbeidstilsynet. Overtid skal betales for arbeid utover 9 timer per arbeidsdag eller 40 timer per arbeidsuke. Hvor en maks kan jobbe 10 timer overtid i løpet av en uke (såsant noe annet ikke er avtalt gjennom tariffavtale). De driver ulovlig.

Som Cikey over meg anbefaler jeg deg å melde deg inn i en fagforening. Innenfor LO er Fellesforundet som har hotell og resturant som ansvarsområde. Jeg ville videre tatt kontakt med LOs sommerpatrulje og få dem til å komme på et besøk. De snakker med flere av de ansatte og ledelsen og sender en rapport og anbefaling til arbeidstilsynet.
Vis hele sitatet...
Jada.
Sist endret av frtoretang; 6. juli 2015 kl. 15:48.
70 timer i uka og ikke overtidsbetalt?? Hvordan orker folk dette?
Sitat av gulsaft Vis innlegg
70 timer i uka og ikke overtidsbetalt?? Hvordan orker folk dette?
Vis hele sitatet...
Fordi det er en jobb "alle" kan få, den krever ingenting. Og det er alltid plenty med unge folk som står i kø og venter på å få en fot innenfor. De fleste plasser har egne ringelister med folk som har vært på jobbsøk og som har mast seg plass på listen. Er det akutt og det er vrient å få folk (når noen skvises) en dag så brukes "ringelisten".

Tenk deg selv da, om du har en jobb med dårlig lønn. Du kan tjene mer ved å jobbe mer. Flertallet velger å jobbe feks 70 timers uke uten overtid fordi de tross alt får betalt for 70 timer da fremfor 35. Og selv de helt uten skolegang skjønner at det gir større netto.
Sist endret av frtoretang; 6. juli 2015 kl. 15:56.
Samme i drosjebransjen. Jeg kjørte 70-80 timer i uka, null overtid. Kjørte på provisjon, 43% av innkjørt beløp etter mva er trukket fra. Ingen fastlønn. Elendig betalt. Hadde feks en skjærtorsdag 17 kr timen. Jevnt over lav lønn, normalt 200 kr timen i snitt på en BRA lørdags natt. Jevnt over på dagtid i ukedagene snakker vi om lønn på rundt 90-110 kr timen. Helt horribelt! Hadde det ikke vært for at det var en supertrivelig jobb, hadde jeg ikke holdt ut i underkant av 2 år som jeg gjorde.

Resultatet var langtidssykemeldin, en grinete sjef som trua med oppsigelse om jeg ikke kom tilbake i arbeid. Jeg valgte å si opp jobben og er nå arbeidsledig med høyere utbetaling hver måned enn om jeg hadde kjørt ukedagene 37,5 t...
Sist endret av Life Goes On; 6. juli 2015 kl. 15:57.
Sorry picard siterte deg på feil plass i forrige innlegg, skulle egentlig vise til at også du har erfart det samme. Beklager.
frtoretang: At fagforeningene ikke kjører slike saker er det reneste sprøyt. Om det er så ille som du skal ha det til så er det en kjapp telefon til LOs sommerpatrulje og så er det feststemning i både forening og media.

Så lenge man har kontrakt så er det en meget enkel sak å kjøre, og får man ikke kontrakt så er det jaggu sak i det også.

Alt det til side så er fortsatt rådene dine elendig fordi de bygger opp under en kultur det det aksepteres ulovlige arbeidsvilkår, og da er det åpenbart at ting ikke blir bedre. Således ødelegger ikke bare TS for seg selv ved følge dine råd, men er med på å undergrave levegrunnlaget for alle sine kolleger.
Sitat av gulsaft Vis innlegg
70 timer i uka og ikke overtidsbetalt?? Hvordan orker folk dette?
Vis hele sitatet...
For meg og "alle" mine kompiser som jobber/jobbet i bransjen er det fordi det er det som trengs for å jobbe på toppen. Det er toppen som er gøy, det er toppen som er prestisje, det er toppen alt handler om. Det er ikke noe stress å finne en jobb med normale arbeidstider innen serveringsbransjen, men det er så himla kjedelig å jobbe med den type mat/servering og i den type miljø.
Skal du lage fette-perfekt-gourmet-mat så må du jobbe, og du må jobbe mye. Hvis ikke du vil ha jobben så står det hundre pers i kø for å ta plassen din på dagen.
Kan også legge til at å jobbe på den måten ikke blir ingen jobb, det blir en livsstil. Kolleger blir som familie, alle menneskene du møter jobber like mye, alle vennene dine er i bransjen, du prater jobb på fritiden og den ene fridagen i uka leser du kokebøker eller går ut på restaurant selv. Du blir en del av en svært lukket gruppe mennesker som alle synes det de gjør er riktig og at alle som jobber mindre enn 10timer dagen er loosers. "Hva pokker skal man med penger uansett når alt du gjør er å jobbe, lønnen dekker husleie og basics, man spiser på jobb og tipsen dekker øl og sigaretter".
I tillegg, om jobber du 260-340timer i mnd en stund så blir det helt dagligdags og du merker egentlig ikke hvor mange timer du egentlig trøkker inn. Mennesker er svært tilpasningsdyktige sånn sett.
Sitat av Cikey Vis innlegg
frtoretang: At fagforeningene ikke kjører slike saker er det reneste sprøyt. Om det er så ille som du skal ha det til så er det en kjapp telefon til LOs sommerpatrulje og så er det feststemning i både forening og media.

Så lenge man har kontrakt så er det en meget enkel sak å kjøre, og får man ikke kontrakt så er det jaggu sak i det også.

Alt det til side så er fortsatt rådene dine elendig fordi de bygger opp under en kultur det det aksepteres ulovlige arbeidsvilkår, og da er det åpenbart at ting ikke blir bedre. Således ødelegger ikke bare TS for seg selv ved følge dine råd, men er med på å undergrave levegrunnlaget for alle sine kolleger.
Vis hele sitatet...

Du har virkelig ikke skjønt det du? Tror du ts er organisert? Om han var det så ville han tatt dette opp med sine tillitsvalgte. Tror du han har en vanntett kontrakt? Om han har kontrakt så er den vanntett kun for bedriften. Kontrakten er nok så vag at den ikke er god nok til å kjøre sak på.

Det nytter ikke med fest-taler og lovnad om samhold og solidaritet for de som har jobber som ts. For disse gutta så er hverdag og virkelighet så langt unna dine referanser at du ikke engang klarer å forestille deg det.

Tror du hans kollegaer bryr seg om de jobber 70 timers uke? Tror du de tenker på at de undergraver hans livsgrunnlag? Tror du tanken om solidaritet er større en tanken på ekstra vakter/timer som gir ennå mer lønn og mer driks? Det er sommer, høysessong og nå er muligheten for alle til tjene noen ekstra kroner. Lenge før LO og sommerpatruljen evt. har startet med å sende papirer og samlet sammen nok ansette til at de organiserer seg så er ts skviset ut.

Skulle nesten tro du har vokst opp i Ullevåll Haveby blant pamper og partimenn. Den realiteten altfor mange i denne bransjen kjenner på kroppen hver dag er utenfor fatteevne for gjengen i havebyen. Og deg også virker det som. De som har vokst opp bare litt lenger øst med betydelig lavere forventet levetid kjenner virkeligheten.
Sist endret av frtoretang; 6. juli 2015 kl. 16:25.
Edit:
Det skal sies at jeg har sett et generasjonsskifte i restaurantbransjen de siste årene. De ekstreme dagene og den dårlige lønnen er på bedringens vei. Fortsatt et stykke å gå, men det er ihvertfall i riktig retning.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Shut up and put up.

Ta det som en mann og tenk at dette er midlertidig.
Vis hele sitatet...
Denne holdningen fører til at useriøse arbeidsgivere får holde på som de gjør.

På kort sikt vil en kanskje se at en rekke arbeidsgivere vil velge bort dem
som organiserer seg. På lang sikt vil disse arbeidsgiverne se at kvaliteten
på arbeidstakerne går ned, innsatsen blir igjen dårligere som resultat av
dårlige arbeidsforhold, og dette går til sist ut over bedriften som helhet.

Problemet er dessverre utbredt i servicebransjen - ukvalifisert arbeidskraft
prioriteres for å gi eier større gevinst på kort sikt, mens de som forsøker å
drive seriøst, sliter.

Bunnlinjen er at man må tenke kvalitet i alle ledd, hele veien fra renhold
til regnskapsføring.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du har virkelig ikke skjønt det
Vis hele sitatet...
Joda, det er akkurat det jeg har gjort, og det er derfor jeg skriver det som det er. Han (og resten av bransjen) må organisere seg, krev skikkelige kontrakter og kreve at arbeidsgiver følger loven. Å stikke hodet i sanden og si "sånn er det bare, så du får bare godta det" er både kortenkt og ulogisk. Å råde andre til å gjøre det samme er svakt...

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skulle nesten tro du har vokst opp i Ullevåll Haveby blant pamper og partimenn. Den realiteten altfor mange i denne bransjen kjenner på kroppen hver dag er utenfor fatteevne for gjengen i havebyen. Og deg også virker det som. De som har vokst opp bare litt lenger øst med betydelig lavere forventet levetid kjenner virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke annet enn le av slike tåpeligheter. Din analyse av meg holder samme kvalitet som rådene dine til TS. Ikke at du har noe med det, men jeg har også hatt min del av jobber i bransjer som er notorisk på å utnytte og underbetale, og jeg har stått i stormen når det har vært nødvendig. Ikke at jeg på noen måte har revolusjonert verden, men jeg har helt håndfaste erfaringer på at du kan skaffe både deg og dine kolleger en bedre hverdag ved å stå på kravene...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Organiser deg TS og stå på dine rettigheter. Ugyldige oppsigelser er barnemat og lekestue for fagforeningens advokater og det er den eneste måten det kan bli bedre i bransjen.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du ikke får ugyldig oppsigelse - du får simpelt hen ikke fler vakter satt opp. Så du er i praksis ansatt, men får ingen vakter.
Dette har jeg sett flere tilfeller av på den største klubben i hjembyen min (en av norges mest kjente nattklubber på østlandet, ved en av mjøsbyene, uten å nevne navn)

Det er heller ingen som tør å organisere seg og stille skarpe krav, da man lett kan fryses ut og byttes ut med en av de andre titallige studentene som søker jobb.
De fleste er fornøyd nok med å ha jobben, så de tør ikke rokke ved fundamentet og utfordre sjefene.
Mener å ha hørt noe om at 50% av ansatte må være fagorganisert for å få shit i gang, men dette vet jeg ikke egentlig så mye om.

Overtidsbetaling tror jeg også du skal se langt etter. Der jeg jobba fikk servitørene nok tips, så de var stort sett fornøyd uansett.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Joda, det er akkurat det jeg har gjort, og det er derfor jeg skriver det som det er. Han (og resten av bransjen) må organisere seg, krev skikkelige kontrakter og kreve at arbeidsgiver følger loven. Å stikke hodet i sanden og si "sånn er det bare, så du får bare godta det" er både kortenkt og ulogisk. Å råde andre til å gjøre det samme er svakt...



Jeg kan ikke annet enn le av slike tåpeligheter. Din analyse av meg holder samme kvalitet som rådene dine til TS. Ikke at du har noe med det, men jeg har også hatt min del av jobber i bransjer som er notorisk på å utnytte og underbetale, og jeg har stått i stormen når det har vært nødvendig. Ikke at jeg på noen måte har revolusjonert verden, men jeg har helt håndfaste erfaringer på at du kan skaffe både deg og dine kolleger en bedre hverdag ved å stå på kravene...
Vis hele sitatet...

Vel da har du enten vært veldig flink eller veldig heldig. Eller kanskje sjefen din ikke sto på kanten av stupet eller var egentlig en fin fyr? Om du jobber på en plass der det er masse overtid uten overtidsbetaling så kan du selvsagt ta kampen, på toppen av at du jobber lange uker. Du kan fly rundt å forsøke å få andre med deg - om ts er like flink som du har vært så ser jeg ikke bort fra at de kanskje på sikt får skikkelige kontrakter og mer ordnede former. Men å tro at de får etterbetalt all overtid eller at LO kommer løpende å kjører saken for ham det har jeg ingen tro på.

Mange som jobber på slike plasser ønsker ikke å være organiserte, feks fordi de har det som ekstrajobb eller fordi de liker friheten av litt løse ansettelsesforhold. Friheten til å bytte vakter bare ved å ringe en annen uten å snakke med sjefen for så å dra på fylla feks. Eller fordi de vet at bedriften faktisk ikke har råd til å betale overtid, og at et krav om overtid på toppen av kvelds/natt/helg tillegg vil bety at alle må jobbe kun 100%. Dermed får alle mindre lønn pluss at de nå betaler medlemsavgift på 2%(?) til LO. Altså de blir medlemmer og får gode kontrakter men mindre netto.

Husk det du ser på som utnyttelse og slavedrift er for mange i realiteten forskjellen på lave lønninger og helt ryddige arbeidskontrakter eller å være uorganiserte og heller jobbe masse i sesong og få fete lønninger.
Sist endret av frtoretang; 6. juli 2015 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå sirkelargumenterer du, først var det ikke mulig med endring, nå vil man ikke ha det. Når det kommer til stykket taper alle parter på å ha så dårlige arbeidsforhold, både arbeidstakerne og bedriften, men hvis de ansatte ikke ønsker ryddige og skikkelige arbeidsforhold er det selvsagt ingen som kan tvinge dem...
Overskuddsmateriell
Reglene rundt betaling av overtid er ganske klare i arbeidsmiljøloven

Overtid er når man går over disse grensene. Vet det er bedrifter som har dispans til å øke til 10 timer i døynet men er nok ingen som får hevet 40 timersgrensen så lenge man ikke går rotasjon.
§ 10-4.Alminnelig arbeidstid
(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.
Vis hele sitatet...
(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Arbeidsfri er at man har fri med lønn.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nå sirkelargumenterer du, først var det ikke mulig med endring, nå vil man ikke ha det. Når det kommer til stykket taper alle parter på å ha så dårlige arbeidsforhold, både arbeidstakerne og bedriften, men hvis de ansatte ikke ønsker ryddige og skikkelige arbeidsforhold er det selvsagt ingen som kan tvinge dem...
Vis hele sitatet...

Nei slettes ikke. Det er du som sier du har endret verden. Og da sier jeg at om ts er like flink som deg så kan det hende de også får organisert seg. Å være organisert er likevel ikke det samme som fet lønn. Av den enkle grunn at flesteparten i denne bransjen driver med marginale overskudd. Det er mulig å tjene fett i denne bransjen utelukkende fordi man kan samle masse timer. Derfor er det mange ansatte som setter pris på lange uker pga av det gir dem langt høyere lønn enn de ellers ville hatt. Og de vet at de ikke får overtid men timelønn får de jo likevel. Lønn for 70 timer er mer enn lønn for 35 timer.

Så ja om han er flink, og også klarer å få med seg sine kolleger så kan det hende de faktisk klarer å kjempe seg til å følge tariff. Men i praksis blir det da tariff - dvs bedriften han jobber i har jo ikke råd til å betale masse overtid så de bare ansetter en haug nye folk så får alle mindre vakter og går i realiteten ned i lønn. Så ja å være organisert og følge tariffen gir gjerne lavere lønn - enn å blåse i det å heller ta de timene som er mulig og tjene brukbare måndeslønner. Personlig så tror jeg han blir skvisa ut om han "lager bråk".

Men klarer de å kjempe for organisering så følger de jo da tariff selv om nettolønn blir lavere og de må betale 2% brutte lønn til LO.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Denne holdningen fører til at useriøse arbeidsgivere får holde på som de gjør.

På kort sikt vil en kanskje se at en rekke arbeidsgivere vil velge bort dem
som organiserer seg. På lang sikt vil disse arbeidsgiverne se at kvaliteten
på arbeidstakerne går ned, innsatsen blir igjen dårligere som resultat av
dårlige arbeidsforhold, og dette går til sist ut over bedriften som helhet.

Problemet er dessverre utbredt i servicebransjen - ukvalifisert arbeidskraft
prioriteres for å gi eier større gevinst på kort sikt, mens de som forsøker å
drive seriøst, sliter.

Bunnlinjen er at man må tenke kvalitet i alle ledd, hele veien fra renhold
til regnskapsføring.
Vis hele sitatet...


Det er ikke slik at det kun er ondskap og grådighet som ligger bak denne praksisen. Det har med bl.a. med inntjening og overskudd å gjøre. Bedriftenes overskudd er ikke stort nok til å ha alle på overtid fordi at det er sesong i noen uker. De som lager bråk om dette blir skviset ut av både ledelse men også av kolleger. Mange ansatte ønsker flest mulig timer nå når det er fulle sommergjester som tipser hardt. De få sommerukene våre er gull verdt for dem for det er med på å gjøre nettoen på året ok når en tar med tips.
Sist endret av frtoretang; 6. juli 2015 kl. 19:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må sette deg bedre inn i hva vi snakker om. Først og fremst snakker vi her om at grunnleggende lover og regler for arbeidslivet skal følges. Å kreve tariffavtale er en annen sak, og forutsetter at x-antall prosent av arbeidstakerne er organisert.

Igjen dette med å bli "skviset ut". Så lenge "alle" godtar dårlige kontrakter eller ikke kontrakter så er det klart man lar abrbeidsgiverne fortsette å utnytte arbeiderne. Det kommer selvsagt ingen endring i bransjen av din holdning, og det er åpenbart ikke akseptabelt at noen kan utnytte arbeidere så grovt som du påstår.

Når det kommer til stykket så har du en feig holdning basert på feilaktige antagelser og manglende kunnskap. Det er klart både fagforening og arbeidstilsyn ville tatt tak dersom man kunne dokumentere en norm der ansatte måtte godta 70 timer i uken uten overtidsbetaling eller få sparken.

PS: Siter meg på at jeg har påstått jeg har "forandret verden" eller kutt pisspreiket. Svada og hersketeknikker er hverken interessant eller effektivt...
Jobbe seg ihjel på ett forskrudd bilde av hva man må ofre for jobben høres ikke ut som noe jeg ville gjort akkurat. Du er på bunnlinjen av bedriften og det er eier/daglig leder som høster av hengivenheten din dessverre. Krev det som er rettmessig ditt, eller let etter en jobb som respekterer arbeidsmiljølovens lover.
Trådstarter
Åj da,her var det mye diskusjon mens jeg har vært på jobb. Først og fremst, jeg er en jente. Jeg har kontrakt som servitør med 50% stilling. Jeg har fått muntlig godkjenning til 100%, og kontrakten vil bli skrevet under snart. På arbeidsplassen min er det meget godt miljø, både mellom ansatte og sjefer. Sjefene mine er så gode du kan få dem, og vil bare det beste for ansatte. Som andre ledere, har de hundre ting i hodet på engang og surrer ganske mye. Det er ikke fan av å bytte ut folk, de er veldig fornøyd med de ansatte de har nå. Å bli skvis ut er jeg ikke bekymret for,og jeg synes en del av dere har kommet med agresive påstander. Jeg har ikke villet tatt det opp med sjefene mine før jeg hadde fakta på bordet.

Jeg vet vi har rettigheter når det gjelder pauserom, og det er derfor arbeidsgiver har bestemt å gi oss betalt pause inntil videre. Jeg kan ikke velge om jeg vil jobbe overtid eller ikke. Om det er full restaurant når jeg er ferdig på jobb, kan jeg ikke bare gå om de andre ikke greier seg.

Så det med tipsen har ingenting å gjøre med overtidsbetalingen? Og vi har egentlig rett på det? Jeg ser for meg det er sånne smutthull her

Jeg er ikke organisert, og har planer om å bli det. Bedriften er heller ikke organisert, da det er svært uvanlig for restauranter.

Til alle dere som sier at jeg skal holde kjeft og leve med det, o.l.; jeg har respekt for meg selv,jeg driter i om jeg hadde blitt "skvist" ut. Det er utrolig hardt arbeid å være servitør, iallefall under forholdene hos oss. Selv om vi får tips, så er servitører såpass dårlig betalt at det gir bare en normal inntekt samlet. Så jo, jeg skulle gjerne hatt overtidsbetaling for å slite ræva av meg også. Jeg kjemper heller for saken og taper, enn å bare la det ligge.

Vi har heller ingen kveld/natt/helge tillegg i lønnen.

Noen snakker også om sesong, men jeg har jobbet så og si like mye i et helt år. Er ikke bare fordi det er sommer
Sist endret av Nevo; 6. juli 2015 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Åj da,her var det mye diskusjon mens jeg har vært på jobb. Først og fremst, jeg er en jente. Jeg har kontrakt som servitør med 50% stilling. Jeg har fått muntlig godkjenning til 100%, og kontrakten vil bli skrevet under snart. På arbeidsplassen min er det meget godt miljø, både mellom ansatte og sjefer. Sjefene mine er så gode du kan få dem, og vil bare det beste for ansatte. Som andre ledere, har de hundre ting i hodet på engang og surrer ganske mye. Det er ikke fan av å bytte ut folk, de er veldig fornøyd med de ansatte de har nå. Å bli skvis ut er jeg ikke bekymret for,og jeg synes en del av dere har kommet med agresive påstander. Jeg har ikke villet tatt det opp med sjefene mine før jeg hadde fakta på bordet.

Jeg vet vi har rettigheter når det gjelder pauserom, og det er derfor arbeidsgiver har bestemt å gi oss betalt pause inntil videre. Jeg kan ikke velge om jeg vil jobbe overtid eller ikke. Om det er full restaurant når jeg er ferdig på jobb, kan jeg ikke bare gå om de andre ikke greier seg.

Så det med tipsen har ingenting å gjøre med overtidsbetalingen? Og vi har egentlig rett på det? Jeg ser for meg det er sånne smutthull her

Jeg er ikke organisert, og har planer om å bli det. Bedriften er heller ikke organisert, da det er svært uvanlig for restauranter.

Til alle dere som sier at jeg skal holde kjeft og leve med det, o.l.; jeg har respekt for meg selv,jeg driter i om jeg hadde blitt "skvist" ut. Det er utrolig hardt arbeid å være servitør, iallefall under forholdene hos oss. Selv om vi får tips, så er servitører såpass dårlig betalt at det gir bare en normal inntekt samlet. Så jo, jeg skulle gjerne hatt overtidsbetaling for å slite ræva av meg også. Jeg kjemper heller for saken og taper, enn å bare la det ligge.

Vi har heller ingen kveld/natt/helge tillegg i lønnen.

Noen snakker også om sesong, men jeg har jobbet så og si like mye i et helt år. Er ikke bare fordi det er sommer
Vis hele sitatet...
frtoretang: Som du ser, også her finnes det nyanser. Ikke alt er så sort/hvitt som du forestiller deg basert på dine egne erfaringer og påstander. Og for forumets del: Vær så snill og slutt med å spy fra deg elendige forsøk på personangrep, stråmannsagrumentasjon og billige hersketeknikker. Det ødelegger trådene du poster i og du gjør deg selv til narr.

Ts:Første punkt - prøv å skaff deg en kontrakt som er gyldig, slik at du har skriftlig hvilke ordninger ift arbeidstid og lønn du har krav på. Neste punkt: Gjør som Cikey beskriver - organiser deg. Siste punkt: Ta det opp med arbeidsgiver. Kanskje du kan gjøre dette før du evt ringer LOs sommerpatrulje og går i krig. Slik du beskriver arbeidsgiver her, kan det jo hende at det har gått i glemmeboken. Å ta opp slike ting er helt basic i arbeidslivet, og jeg tviler på du er den første.
Sist endret av reklame; 6. juli 2015 kl. 21:48.
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Ts:Første punkt - prøv å skaff deg en kontrakt som er gyldig, slik at du har skriftlig hvilke ordninger ift arbeidstid og lønn du har krav på. Neste punkt: Gjør som Cikey beskriver - organiser deg. Siste punkt: Ta det opp med arbeidsgiver. Kanskje du kan gjøre dette før du evt ringer LOs sommerpatrulje og går i krig. Slik du beskriver arbeidsgiver her, kan det jo hende at det har gått i glemmeboken. Å ta opp slike ting er helt basic i arbeidslivet, og jeg tviler på du er den første.
Vis hele sitatet...
Er fullt klar over at den muligens er I glemmeboken, og har tenkt å ta det opp med flrste anledning når han kommer hjem fra ferie. Det du sier jeg skal ha med I kontrakten, er det normalt? Har ikke tenkt å gå I krig, med mindre arbeidsgiver oppfører seg urettferdig etter min konfrontasjon.

Det merklige er at jeg er den eneste ansatte som I det hele tatt har tenkt tanken om overtidsbetaling. Alle er som en stor familie hos oss, så tviler på det blir noe krig. Kanskje litt uenigheter, men vi pleier å løse alt på en god måte.

Jeg synes også det er rart bransjen har fått holde på sånn over lengre tid. Om alle ansatte på restauranten bestemte seg for å organisere seg og kreve sine rettigheter, hva skulle dem da gjort?
Sist endret av Nevo; 6. juli 2015 kl. 22:10.
Generelt så gjelder arbeidslivet sånn her:

1) Du jobber i en bransje som enten har en ledelse som er profesjonell og som gjør alt lovlig - eller som er under sterk kontroll av staten. I begge tilfeller får du betalt ved alle timer overtid og alt går etter boka.

2) Du jobber i en bransje som enten har en ledelse som -ikke- er profesjonell, som utnytter ansatte - og/eller som ikke er under kontroll overhodet av staten. I begge tilfeller er risikoen der for å bli utnyttet, du løper alltid en risiko for å miste jobben, og du har ingen særlige rettigheter hvis du blir utnyttet sånn som du nå er blitt.

Du kan velge å anmelde og ta ut tiltale, men timene du bruke på å bekymre deg på om dette går bra eller ikke, -og- risikoen du løper for å tape i en eventuell rettssak, er i 90% av tilfellene ikke verdt å ta sjansen på. Firmaet du jobber for har mest sannsynlig mer penger enn deg og mer erfaring rundt ansettelse og oppsigelser.

Det beste er å innse at du aldri mer skal jobber for uprofesjonelle firmaer med dårlig økonomisk styring, og dette bør du være nøye med å spørre om under neste jobbintervju. Du er ikke bare en liten dritt som løper for sjefen, du er en essensiell medarbeider som fortjener å bli behandla med respekt. Ta den lærdommen og gå videre til neste jobb fort som f**n.
Hadde jeg begynt å mase om overtidstillegg til sjefen så hadde jeg enkelt og greit ikke fått jobbe ekstra i det hele tatt.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Hadde jeg begynt å mase om overtidstillegg til sjefen så hadde jeg enkelt og greit ikke fått jobbe ekstra i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Forskjell på å "mase om" og å "fortjent gjøre seg rett til og kreve"...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du må sette deg bedre inn i hva vi snakker om. Først og fremst snakker vi her om at grunnleggende lover og regler for arbeidslivet skal følges. Å kreve tariffavtale er en annen sak, og forutsetter at x-antall prosent av arbeidstakerne er organisert.
Vis hele sitatet...
Nei jeg har satt meg svært godt inn i hva som diskuteres her. Ts skriver at han har jobbet 70 timers uke uten å få overtidstillegg. Grunnleggende lover og regler er en ting, det kan feks arbeidstilsynet reagere på ved kontroll. Men hvor ofte skjer det? Ikke ofte nok til å ting blir ryddet opp i denne sommeren. Du var den første i tråden til å dra inn LO, sommerpatrulje i innlegg #2. Gjentatte ganger og og forskjellige ordelag (føler jeg) har jeg forklart deg saken også MED STORE bokstaver jeg er er usikker på om du faktisk ikke skjønner hva jeg sier eller om du forsøker å være en "forumridder"? Ja arbeidsgiver bryter norsk lov. Ts er sikkert ikke organisert for da ville han tatt saken den veien fremfor på freak. Går utifra at han har a) en sommerjobb eller b) er ansatt på vaktbasis uten 100% stilling. Jeg ser virkelig ikke noen ting som kommer til å løse saken for ts. Han kan bruke masse energi og tid på forsøke å endre verden - ennå han helt sikkert kunne sagt nei selv til å jobbe 70 timer. Eller han kan akseptere realiteten og ta et veloverveid valg utifra det.


Igjen dette med å bli "skviset ut". Så lenge "alle" godtar dårlige kontrakter eller ikke kontrakter så er det klart man lar abrbeidsgiverne fortsette å utnytte arbeiderne. Det kommer selvsagt ingen endring i bransjen av din holdning, og det er åpenbart ikke akseptabelt at noen kan utnytte arbeidere så grovt som du påstår.
Vis hele sitatet...

Det er sjeldent førstereisgutter som driver i denne bransjen, de er tøffe fordi det er en tøff bransje. Ts må gjerne forsøke å klemme blod ut av stein men kanskje han heller bør finne en annen jobb om dette virkelig plager ham. Noen quick fix er det ikke denne saken. Han kan som jeg har sagt tidligere sette himmel og jord i bevegelse - kanskje om han er flink og bruker god takt og tone så vil han på sikt klare å innføre ordnede arbeidsforhold i henhold til arbeidsmiljøloven og arbeidstidsbestemmelser. Men slike endringer kommer med en pris. Om han lykkes vil det bety langt lavere lønninger på de som idag er på vaktlista. Lavere lønninger betyr feks at det blir vanskeligere å få lån. Kanskje blir hans kontrakt å lyde "tilkallingshjelp ved behov" og stillingsbrøken bli deltid og helgejobb? Forsøk å kjøpe bolig eller bil med en slik kontrakt å vise til. Og alt dette er om han er heldig. I motsatt fall så vil han oppleve å få mindre og mindre vakter. Noe enhver arbeidsgiver er i sin fulle rett til å gjøre på personer som ikke er ansatt i en bestemt stillingsbrøk.


Når det kommer til stykket så har du en feig holdning basert på feilaktige antagelser og manglende kunnskap. Det er klart både fagforening og arbeidstilsyn ville tatt tak dersom man kunne dokumentere en norm der ansatte måtte godta 70 timer i uken uten overtidsbetaling eller få sparken.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne tenke at jeg har en feig holdning. Det er dine ord. Jeg velger å så på det som hverdagsrealisme. Jeg farer ikke med antagelser, og har ingen manglende eller bristende kunnskap på dette punktet. Tvert imot så kjenner jeg til dette særdeles godt. Hvordan skal ts dokumentere dette? Levere en lønnslipp som han kanskje ikke får før i august? Da er sommeren på hell uansett. Og det er neppe slik at ts ikke kunne avslått noen vakter. Endel ekstra må han nok påregne uansett - det er tross alt bransjenormen.

Sitat av cicky
PS: Siter meg på at jeg har påstått jeg har "forandret verden" eller kutt pisspreiket. Svada og hersketeknikker er hverken interessant eller effektivt...
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke kommet med noen analyse av deg - jeg skrev at mange i området ullevåll haveby ser verden gjennom briller med filter. Noen har erfaringsbasert kunnskap gjennom feks en karriere i offentlig sektor. Kanskje aldri jobbet en eneste time ekstra uten å få godtgjørelse, aldri mistet en lønsjpause eller trengt å smøre nistepakke før de drar på seminar. Deres referanserammer strekker ikke til i restaurant/hotell/utelivsbransjen. På bakgrunn av at du fortsatt ikke evnet å forstå det jeg alt hadde skrevet gjentatte ganger undret jeg på om du også hadde referanserammer fra nevnte haveby. Det var ingen hersketeknikk og ikke noe pisspreik. Du har tross alt selv sagt at det var så enkelt å endre arbeidsforholdene der du jobbet. Da tenker jeg at du kanskje har vært i en helt annen bransje enn ts. Du har sikkert heller ikke kjørt taxi?

Jeg står med rak rygg i forhold til hva jeg har skrevet her i tråden. Jeg har ikke brukt kallenavn eller kommet med ukorrekt eller feilaktig informasjon. Jeg har tvert imot forsøkt å realitetsorientere ts slik at han tar en veloverveid avgjørelse når han skal ta til seg informasjonen i tråden. Og det gjelder jo faktisk ikke bare ts, det gjelder alle andre som måtte dumpe inn å tråden.

Vil avslutte med så følgende til alle som skal ut i jobb, kanskje den aller første jobben eller spesielt i jobber som er i bransjer med dårlig rykte. Tenk nøye på hva som er viktigst for deg og hvordan du skal håndtere slikt. Får du en sommerjobb/deltidsjobb så sørg for kontrakt FØRST. Om du selv velger å starte i i et arbeidsforhold i løse former så kan det ikke komme som en overraskelse at tariffer og lover kanskje ikke blir fulgt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei jeg har satt meg svært godt inn i hva som diskuteres her.
Vis hele sitatet...
Du blander AML og tariffavtaler om hverandre som om det er samme sak. Du hevder at man "må få med seg" alle andre for å kunne forholde seg til AML og da er det tydelig at du ikke har satt deg godt nok ikke i hva du snakker om.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er sjeldent førstereisgutter som driver i denne bransjen, de er tøffe fordi det er en tøff bransje. Ts må gjerne forsøke å klemme blod ut av stein men kanskje han heller bør finne en annen jobb om dette virkelig plager ham. Noen quick fix er det ikke denne saken.
Vis hele sitatet...
Det er ingen her som har snakket om en "quick fix" men ditt råd er å ignorere grunnleggende rettigheter og det er både korttenkt, og destruktivt for både arbeidstager og arbeidsgiver (og forsåvidt noe TS har gjort klart at ikke er aktuelt).

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om han lykkes vil det bety langt lavere lønninger på de som idag er på vaktlista. Lavere lønninger betyr feks at det blir vanskeligere å få lån.
Vis hele sitatet...
Om TS lykkes vil hun få ordnede arbeidsforhold, noe tydeligvis hele bransjen (slik du fremstiller den) mangler. Vet du hvor mye enklere det er å få lån med en skikkelig kontrakt som viser 100% enn med en som viser 50% og "men jeg jobber mer altså"?

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du må gjerne tenke at jeg har en feig holdning. Det er dine ord. Jeg velger å så på det som hverdagsrealisme. Jeg farer ikke med antagelser, og har ingen manglende eller bristende kunnskap på dette punktet.
Vis hele sitatet...
Du har gjentatte ganger at du kommer med antagelser om både fagforeninger, arbeidstilsyn og lovverk som ikke er korrekt. Du blander også lovfestede rettigheter med tarifflønn og tariffavtaler.

Dersom det er en "norm" at man kreves å jobbe 70 timer i uken uten å få overtidsbetalt vil en (anonym) telefon til f.eks LOs sommerpatrulje eller arbeidstilsynet røske opp i forholdene ganske kjapt. For ikke snakke om hva media ville fråtset i av katastrofeoverskifter midt i agurktiden. Fagforeningen vil selvsagt også ta tak i dette og det helt uten at noen nevner ordet tariffavtale.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg har da ikke kommet med noen analyse av deg[...] Jeg står med rak rygg i forhold til hva jeg har skrevet her i tråden. Jeg har ikke brukt kallenavn eller kommet med ukorrekt eller feilaktig informasjon.
Vis hele sitatet...
Du har ikke kommet med hverken analyse av meg eller gjengitt ukorrekt informasjon?

La oss se hva jeg har skrevet og hvordan du har gjengitt det:

Sitat av Cikey
Ikke at du har noe med det, men jeg har også hatt min del av jobber i bransjer som er notorisk på å utnytte og underbetale, og jeg har stått i stormen når det har vært nødvendig. Ikke at jeg på noen måte har revolusjonert verden, men jeg har helt håndfaste erfaringer på at du kan skaffe både deg og dine kolleger en bedre hverdag ved å stå på kravene...
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Og ut i fra det har du tolket følgende:

Sitat av frtoretang
*"Skulle nesten tro du har vokst opp i Ullevåll Haveby blant pamper og partimenn."
*"Det er du som sier du har endret verden."
*"Du har tross alt selv sagt at det var så enkelt å endre arbeidsforholdene der du jobbet"
Vis hele sitatet...
OK.

Jeg venter fremdeles på sitatet hvor jeg sier jeg har endret verden og at det var "så enkelt" å stå opp for mine (og mine kollegers) rettigheter.
Sist endret av Cikey; 7. juli 2015 kl. 01:41.
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei jeg har satt meg svært godt inn i hva som diskuteres her. Ts skriver at han har jobbet 70 timers uke uten å få overtidstillegg.
Vis hele sitatet...
Hadde du faktisk lest innleggene her, så hadde du for det første funnet ut at ts er "hun" og ikke "han". For det andre har jeg nevt stillingsprosenten min.

Jeg skjønner ikke hva problemet ditt er, og hvorfor du skal bli så aggressiv.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg ser virkelig ikke noen ting som kommer til å løse saken for ts. Han kan bruke masse energi og tid på forsøke å endre verden - ennå han helt sikkert kunne sagt nei selv til å jobbe 70 timer. Eller han kan akseptere realiteten og ta et veloverveid valg utifra det.
Vis hele sitatet...
Eneste jeg ba om svar på, var om jeg hadde rett på overtidsbetaling. Du har blåst det hele unødvendig opp. Jeg klaget ikke over de 70 timene, det var bare ren informasjon som var nødvendig med spørsmålet mitt. Ingen som har sagt jeg ikke aksepterer realiteten, og om du har mer bullshit å komme med, så kan du fint finne en annen diskusjon der du kan oppnå din daglige dose med drama.

Jeg skal ikke synke på ditt nivå, så jeg stopper der.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg står med rak rygg i forhold til hva jeg har skrevet her i tråden. Jeg har ikke brukt kallenavn eller kommet med ukorrekt eller feilaktig informasjon. Jeg har tvert imot forsøkt å realitetsorientere ts slik at han tar en veloverveid avgjørelse når han skal ta til seg informasjonen i tråden. Og det gjelder jo faktisk ikke bare ts, det gjelder alle andre som måtte dumpe inn å tråden.
Vis hele sitatet...
Ser det ut som jeg trenger realitetsorientering? Du har misforstått alt sammen, og bare trukket konklusjoner ut fra det blå.
Overskuddsmateriell
Sitat av Nevo Vis innlegg
Eneste jeg ba om svar på, var om jeg hadde rett på overtidsbetaling. Du har blåst det hele unødvendig opp. Jeg klaget ikke over de 70 timene, det var bare ren informasjon som var nødvendig med spørsmålet mitt.
Vis hele sitatet...
Ja, du har krav på overtidsbetaling på alt over 40 timer i uka eller 9 timer på en dag.

Sitat av Arbeidsmiljøloven
§ 10-4.Alminnelig arbeidstid
(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.
Vis hele sitatet...
Overtidsbetaling skal du enten få 40% tilegg eller fri med lønn. (Normalt er det 50% tillegg men loven sier minst 40%)
Fri med lønn kan løses ved følgende måter
  • Time mot time (Dette brukes ved planlagt overtid og som arbeider ønsker å arbeide opp litt fri
  • En time overtid gir 1 time avspasering og 40% lønn i tillegg
  • En time overtid gir 1.4 timer avspasering

Sitat av Arbeidsmiljøloven
(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.
Vis hele sitatet...

Håper dette ga ett enkelt svar på hva du har krav på i følge loven


Kan også legge til at du ikke har lov til å jobbe 70 timer i uka i følge arbeidsmiljøloven. Grensen er 50 timer og den kan økes til 55 timer i korte perioder der det er spesielt travelt. Det må da avtales skriftlig på forhånd.
Bullhill: time mot time er ikke i henhold til loven, uansett om den ansatte måtte ønske det selv. Overtidstillegg skal utbetales og således kan man man heller ikke avspassere 1.4 timer. Men avspassere timen, og ta ut 40% tillegg er i henhold til regelverket og det samme er selvsagt utbetaling av hele beløpet.

Det du omtaler som "normalt" 50% er noe som er tariff festet. meg bekjent er vel stort sett alle tariffavtaler like på akkurat det punktet. Dersom det ikke foreligger tariffavtale er kravet som du sier minst 40%.
Sist endret av Cikey; 7. juli 2015 kl. 08:48.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg velger å så på det som hverdagsrealisme. Jeg farer ikke med antagelser, og har ingen manglende eller bristende kunnskap på dette punktet. Tvert imot så kjenner jeg til dette særdeles godt.Jeg står med rak rygg i forhold til hva jeg har skrevet her i tråden.

Vil avslutte med så følgende til alle som skal ut i jobb, kanskje den aller første jobben eller spesielt i jobber som er i bransjer med dårlig rykte. Tenk nøye på hva som er viktigst for deg og hvordan du skal håndtere slikt. Får du en sommerjobb/deltidsjobb så sørg for kontrakt FØRST. Om du selv velger å starte i i et arbeidsforhold i løse former så kan det ikke komme som en overraskelse at tariffer og lover kanskje ikke blir fulgt.
Vis hele sitatet...
Veldig bra frtoretang!
Det finnes garantert de som ikke tror på virkeligheten og det vises jo her i denne tråden. Men som du sier er det en tøff verden (land) vi lever i og det er jo utrolig naivt å tro at mange arbeidsgivere IKKE utnytter alle muligheter til å få mer igjen for pengene!
Fint at du tar ansvar og forteller hva som er realiteten for veldig mange 'ferske' arbeidstagere. Jeg har opplevd svindel og regelbrudd i store firmaer og for de som husker kan jeg også dokumentere hvordan en stor statlig etat brøt de fleste reglene som fantes for å 'fornye' sin ansatt-gruppe.
Dere som skal prøve dere i arbeidslivet bør følge det frtoretang skriver: kontrakt FØRST!
Får HÅPE de fleste slipper å oppleve useriøse / pengeglade / griske arbeidsgivere men tror nok problemet aldri blir borte!
Sist endret av woff; 7. juli 2015 kl. 15:57.
Cikey; Når du kommer og sier at TS må melde seg inn i fagforening og kreve ordentlige kontrakter, så er det selvfølgelig et bra råd på generelt grunnlag om alle hadde fulgt det, men uvisst om det er et bra råd for trådstarter å følge individuelt da det kan hende at han blir skviset ut. Da hjelper deg ikke å snakke bastant om hva som er rett og galt ihenhold til loven.
Sitat av reklame Vis innlegg
Bla bla bla *personangrep* bla bla bla
Vis hele sitatet...
Deg har jeg kuttet helt ut. For meg så eksisterer du ikke lengre. Jeg kommer aldri til å skrive respons på noen som helst innlegg fra deg, du må gjerne quote, komme med nye personangrep eller hva som helst for meg. Du er for meg et ikke-tema.


Sitat av Cikey Vis innlegg
Du blander AML og tariffavtaler om hverandre som om det er samme sak. Du hevder at man "må få med seg" alle andre for å kunne forholde seg til AML og da er det tydelig at du ikke har satt deg godt nok ikke i hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Nei jeg blander da slettes ikke AML og tariffavtale om hverandre. På ingen måte. Tvert imot så har det jeg har skrevet om tariff/organisering vært direkte relatert til blant annet det du skrev om å organisere seg, noe du gjorde i innlegg #2:

Sitat av Cikey
Dette er noe du tar opp med fagforeningen din. Dersom du ikke er organisert burde du bli det med en gang.
Vis hele sitatet...
Dette er deler av det du skrev i innlegg nummer to og det er blant annet i forhold til det jeg har uttalt meg om fagforening og organisering.


Sitat av Cikey
Om TS lykkes vil hun få ordnede arbeidsforhold, noe tydeligvis hele bransjen (slik du fremstiller den) mangler. Vet du hvor mye enklere det er å få lån med en skikkelig kontrakt som viser 100% enn med en som viser 50% og "men jeg jobber mer altså"?
Vis hele sitatet...
Om ts lykkes vil hun få maksimalt 100% timetall. En kontrakt er ikke ensbetydende med 100% stilling. Ofte faktisk mindre - fordi løsningen for arbeidsgiver da blir å ansette flere for å unngå overtid. Realiteten for arbeidstaker kan være færre timer, lavere stillingsbrøk fordi lederne må ha mange flere ansatte inne i rotasjonen for å unngå fremtidig overtid.

Siden bedriften per idag ikke følger AML så kan er min antagelse at en evt. kontrakt ts har idag ikke sier 100%. En fremtidig kontrakt som ts "krangler" til seg vil heller neppe si 100%. Det er mye lettere å få lån om du kan vise banken feks 6 måneders historikk med høye lønninger pga masse ekstratimer, enn om du kommer inn med din nye kontrakt som kanskje sier "tilkallingsvakt ved behov" og historikken da viser et timetall som er langt lavere enn 100%.


Skjønner du nå hva jeg forsøker få frem? Dette er en arbeidsgiver som ikke følger boka. Hvorfor vet vi ikke. Det er nok langt fra galskap å anta at bedriften ikke har uendelig stort overskudd som gjør at bedriften har økonomisk ryggrad til å betale folk overtidstillegg. Denne bedriften er jo heller ikke unik - det er hauger tilsvarende foretak i bransjen. Som også bryter lover og regler på fast basis nærmest - og ofte med ansattes velsignelse fordi flere timer gir høyere lønn.



Sitat av Cikey
Du har gjentatte ganger at du kommer med antagelser om både fagforeninger, arbeidstilsyn og lovverk som ikke er korrekt. Du blander også lovfestede rettigheter med tarifflønn og tariffavtaler.
Vis hele sitatet...


Igjen Cikey, nei jeg blander slett ikke ting sammen. Få det inn i hodet ditt nå.
Sommeren er snart over og også hos arbeidstilsynet er det ansatte som har ferie. Risikoen for at ts sin sjef får kontroll er minimal og dette er ikke noe jeg tror - dette er noe jeg vet! Siden ts ikke har fått overtid kan vi som jeg ser det ha som utgangspunkt at dette er en arbeidsgiver som ikke har som vane å følge arbeidsmiljøloven. Da ville jo ikke ts jobbet 70 timers uke. Vi kan også utelukke at ts har en skikkelig kontrakt - for da ville vi neppe sett 70 timers uke.



Sitat av Cikey
Dersom det er en "norm" at man kreves å jobbe 70 timer i uken uten å få overtidsbetalt vil en (anonym) telefon til f.eks LOs sommerpatrulje eller arbeidstilsynet røske opp i forholdene ganske kjapt. For ikke snakke om hva media ville fråtset i av katastrofeoverskifter midt i agurktiden. Fagforeningen vil selvsagt også ta tak i dette og det helt uten at noen nevner ordet tariffavtale.
Vis hele sitatet...

Realitets orientert much? Du må gjerne tro at jeg kun ser på dette i sort/hvitt. Jeg gjør ikke det. Jeg også vet at det finnes hederlige foretak i bransjen, som driver ryddig. De er dessverre i mindretall. Basert på det OG at ts alt ikke får betalt overtidstillegg så anser jeg min konklusjon om bedriften ts jobber for å være korrekt. Bedriften ts jobber i har ingen umiddelbare planer om å følge arbeidsmiljøloven. De vet sjansene er små for å få kontroll, og OM det blir kontroll så anser jeg det som svært sannsynlig at den kontrollen fører til endringer - ikke nødvendigvis endringer som gagner ts eller sikrer ts full stilling og en skikkelig kontrakt som svart på hvitt sier 100% stillingsbrøk.


Over tid tror jeg at de nye typene kontroller som nå har vært i bruk en stund blant annet hos skatt øst der flere etater samarbeider og kjører felles kontroller for å avdekke uregelmessigheter inkl brudd på arbeidsmiljøloven vil gjøre forholdene langt bedre i bransjen. Men jeg tror også resultatet av økningene vil bety langt færre 100% stillinger i bransjen fremover - fordi bedriftene vil være nødt til å ha mange flere deltidsansatte inne i rotasjonen fremover for å unngå overtidsbetaling. For marginene i bransjen tillater ikke masse overtidstillegg. Kun timebetalt overtid. Og hyppigere og mer effektive kontroller endrer ikke marginene.
Sist endret av frtoretang; 7. juli 2015 kl. 18:48.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om ts lykkes vil hun få maksimalt 100% timetall. En kontrakt er ikke ensbetydende med 100% stilling. Ofte faktisk mindre - fordi løsningen for arbeidsgiver da blir å ansette flere for å unngå overtid. Realiteten for arbeidstaker kan være færre timer, lavere stillingsbrøk fordi lederne må ha mange flere ansatte inne i rotasjonen for å unngå fremtidig overtid.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er ikke en kontrakt ensbetydende med 100%, men det er ingen hinder for å jobbe hverken opp til eller over 100%. Færre timer enn 70 i uken er naturlig uansett ettersom det er klart i strid med loven.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Siden bedriften per idag ikke følger AML så kan er min antagelse at en evt. kontrakt ts har idag ikke sier 100%. En fremtidig kontrakt som ts "krangler" til seg vil heller neppe si 100%. Det er mye lettere å få lån om du kan vise banken feks 6 måneders historikk med høye lønninger pga masse ekstratimer, enn om du kommer inn med din nye kontrakt som kanskje sier "tilkallingsvakt ved behov" og historikken da viser et timetall som er langt lavere enn 100%.
Vis hele sitatet...
Igjen viser du at du ikke har fulgt med i time. TS har allerede gjort det klart at hennes kontrakt ikke er på 100%. Men hun har automatisk krav på høyere stillingsbrøk dersom hun kan vise at hun har hatt en faktisk høyere stilling gjennom 12 mnd. Tilkallingsvakt? Det er ikke spesielt relevant siden hun allerede har kontrakt på 50%.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skjønner du nå hva jeg forsøker få frem? Dette er en arbeidsgiver som ikke følger boka. Hvorfor vet vi ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg har skjønt hva du prøver å få frem hele tiden. Det er bare et dårlig poeng du trekker frem og et enda dårligere råd. Dersom alle tar ditt råd blir ingenting bedre og vi får ingen utvikling i bransjen.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Over tid tror jeg at de nye typene kontroller som nå har vært i bruk en stund blant annet hos skatt øst der flere etater samarbeider og kjører felles kontroller for å avdekke uregelmessigheter inkl brudd på arbeidsmiljøloven vil gjøre forholdene langt bedre i bransjen. Men jeg tror også resultatet av økningene vil bety langt færre 100% stillinger i bransjen fremover - fordi bedriftene vil være nødt til å ha mange flere deltidsansatte inne i rotasjonen fremover for å unngå overtidsbetaling. For marginene i bransjen tillater ikke masse overtidstillegg. Kun timebetalt overtid. Og hyppigere og mer effektive kontroller endrer ikke marginene.
Vis hele sitatet...
Forholdene er generelt blitt bedre og det er en utvikling som fortsetter. Det viser for eksempel statistikkene fra LOs sommerpatrulje, selv om manglende overtid og manglende kontrakter fortsatt går igjen mange steder.

Marginer til å drive lovlig er selvsagt ikke et problem, problemet er konkurransen når så mange ikke følger loven. Du råder TS og alle andre til å bidra til problemet fremfor positiv utvikling i bransjen og så ber du meg ta en realitetsorientering? Det er selvsagt ingenting som blir bedre av å godta et råttent system og det er ikke noe hverken TS eller andre arbeidstakere vil tjene på i lengden.

Hun har fått svar på sitt spørsmål om hvorvidt hun har krav på overtid eller ikke. Så er det opp til henne om hun vil gjøre noe med deg. Hva bransjen og samfunnet trenger er det i alle fall ingen tvil om.
Trådstarter
Arbeidsgiver kontaktet meg i dag ang. stilling på 100%, og den skal skrives under imorgen. Vi får se hvordan kontrakten ser ut, og om arbeidsgiver er slu.

Har også pratet med noen andre som jobber høyt oppe i bransjen, og de sier at så lenge jeg jobber turnus, så må jeg overstige 164 timer i mnd for å få overtidstillegg. Altså ingen grense på antall timer pr døgn/uke. Om noen er uenig, så gjerne motbevis dette.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Arbeidsgiver kontaktet meg i dag ang. stilling på 100%, og den skal skrives under imorgen. Vi får se hvordan kontrakten ser ut, og om arbeidsgiver er slu.

Har også pratet med noen andre som jobber høyt oppe i bransjen, og de sier at så lenge jeg jobber turnus, så må jeg overstige 164 timer i mnd for å få overtidstillegg. Altså ingen grense på antall timer pr døgn/uke. Om noen er uenig, så gjerne motbevis dette.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at man kan få unntak fra ordinære arbeidstidsbestemmelser når man jobber turnus. Det er likevel regler for hvor mye og lenge man kan jobbe, men man blir gjennomsnitts beregnet på antall timer og fridager over turnusperioden.

En slik turnus (etter tariffavtale) skal også godkjennes av fagforeningen før den trer i kraft så om den er det så er det antagelig ryddige forhold.

Dersom bedriften du jobber i har signert tariffavtalen kan du lese deg til alle rettigheter og plikter her: http://www.fellesforbundet.no/Lonns-...ttachment=true

For mer generelle regler angående arbeidstid (både "vanlig" og turnus") kan du lese her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151

Det er i alle fall en god ting at du får kontrakt på 100%. Da har du noe meget konkret å forholde deg til, og er sikret en stabil og sikker inntekt.
Sist endret av Cikey; 7. juli 2015 kl. 22:54.
Sitat av gulsaft Vis innlegg
70 timer i uka og ikke overtidsbetalt?? Hvordan orker folk dette?
Vis hele sitatet...
Tja, nå jobber jeg selv ca. 65 timer i uka de verste periodene (Julebord, og nå i juli), men som kokk. Hvorfor? Morsomt, dagene går veldig raskt pga stresset og du blir rett og slett vant til det. Alle nye innenfor yrket er gåen etter en kort dag, men de som har vært i gamet lenge kan det å jobbe 10 timers dager eller mer. Du lærer når du må og bør ta pause, når du kan slappe av og når du må stå på. Er rett og slett en livsstil. Veldig få personer greier det lenge, men de som gjør det er virkelig folk som kan jobbe.

Heldigvis jobber jeg i en ordentlig bedrift, der jeg får alle tilleggene mine uten spørsmål =)
+ At du får i tillegg tips på de fleste plassene, ulikt hvordan dette deles. Men der jeg jobber, så deles all tipsen likt på antall timer pr. ansatt har. Så en med vanlig mnd får mindre enn en som har 10 timer overtid. Og tipsen kan virkelig gjøre lønna de bra, du kan få alt fra 6000kr til godt oppimot 20,000 på de travle resturantene.
Sist endret av Vod0; 8. juli 2015 kl. 01:59.
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du lærer når du må og bør ta pause, når du kan slappe av og når du må stå på.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner veldig godt når jeg bør ta pause, men er veldig sjeldent det passer da. I gj.snitt har vel vi pauser på 10 minutter i løp av en 10 timers dag. Jobber du under 9 timer, er pauser ganske uaktuelt.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Du råder TS og alle andre til å bidra til problemet fremfor positiv utvikling i bransjen og så ber du meg ta en realitetsorientering? Det er selvsagt ingenting som blir bedre av å godta et råttent system og det er ikke noe hverken TS eller andre arbeidstakere vil tjene på i lengden
Vis hele sitatet...
Hvis vi snakker om bransjen og samfunnet så er du helt korrekt, ingenting vil bli bedre om ingen gjør noe. Skal du derimot gi et råd til en individuel person som risikerer å bli skviset ut om han prøver seg på noe så må du ta det til ettertanke. Jada, det er ikke riktig, det er ikke bra, det er ikke slik det skal være, om alle sier ja så blir det ingen forandring, så vi burde alle protestere sammen.

Men om TS gjør det alene, uten en ordentlig stillingskontrakt til å begynne med, så kan det hende at det plutselig har blitt "mye mindre vakter" på restauranten, og du kan jo prøve å ringe sommarpatruljen om nedsatt vakt-behov..

Hva tror du skjer da? Tror du de kommer med sirener og blålys? Nei, sannsyligvis ikke, og sannsyligvis så sitter h"n igjen med lite vakter, lite penger, lite midler til å gjøre noe som helst.

Alt dette sagt, jeg er ikke uenig meg deg totalt, men du må skille mellom å gi råd til en enkeltperson og generelle råd til hvordan alle burde handle kollektivt for å gjøre arbeidervilkår bedre og alt det.
Sitat av Picard Vis innlegg
Hvis vi snakker om bransjen og samfunnet så er du helt korrekt, ingenting vil bli bedre om ingen gjør noe. Skal du derimot gi et råd til en individuel person som risikerer å bli skviset ut om han prøver seg på noe så må du ta det til ettertanke. Jada, det er ikke riktig, det er ikke bra, det er ikke slik det skal være, om alle sier ja så blir det ingen forandring, så vi burde alle protestere sammen.

Men om TS gjør det alene, uten en ordentlig stillingskontrakt til å begynne med, så kan det hende at det plutselig har blitt "mye mindre vakter" på restauranten, og du kan jo prøve å ringe sommarpatruljen om nedsatt vakt-behov..

Hva tror du skjer da? Tror du de kommer med sirener og blålys? Nei, sannsyligvis ikke, og sannsyligvis så sitter h"n igjen med lite vakter, lite penger, lite midler til å gjøre noe som helst.

Alt dette sagt, jeg er ikke uenig meg deg totalt, men du må skille mellom å gi råd til en enkeltperson og generelle råd til hvordan alle burde handle kollektivt for å gjøre arbeidervilkår bedre og alt det.
Vis hele sitatet...
TS har hele veien skrevet at kontrakten er / eller skal bli underskrevet. Jeg har også vært tydelig på at hun trenger ha en kontrakt i bunn. Men det er vel verdt å merke seg at man ikke står uten rettigheter selv uten kontrakt. Senere har hun også fått bekreftet at kontrakten blir på 100%.

Det er ingen som har ment at LOs sommerpatrulje vil rykke ut fordi noen får færre vakter enn de ønsker. At både LO og arbeidstilsynet vil reagere dersom ansatte pålegges å jobbe 70 (eller flere) timer pr uke uten overtidsbetaling er noe helt annet...
Restaurantkjeder er etter min erfaring lettere å ha med å gjøre enn restauranter som står alene. I en kjent kjede jobbet jeg som servitør og fikk 40% overtid ut over oppsatt arbeidstid. Fikk null og niks i en annen restaurant utenfor kjede.