Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 18155
Skal ut i ny jobb den 11, da går jeg over fra timelønn til fastlønn. Har aldri hatt fastlønn før så lurer på om noen kan oppklare noe.

Lønningsdagen er den 12 hver måned, sånn som jeg har forstått det får man med fastlønn betalt en halv måned på forhånd og en måned etterbetalt, altså lønnen for Mai måned utbetales den 12 og 1-12 mai er etterbetalt, mens 13-30 er forhåndsbetalt, stemmer dette?

Vil jeg da få utbetalt halv lønn for august måned den 12, dagen etter jeg har begynt å jobbe?

Kunne selvfølgelig spurt tillitsvalgte/lønnskontoret, men kom på spørsmålet nå og da er det neppe noen som er på jobb.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ting blir praktisert ulikt av ulike arbeidsgjevarar. Eg har kombinasjon av forskot og etterskot, slik som du skisserer no. Andre vanlege modeller er utelukkande forskot, utelukkande etterskot, utelukkande forskot + overtid på etterskot etc.

Snakk med arbeidsgjevar. KUN dei kan gje eit fornuftig svar. Ingen andre.
Veldig forskjellig. Min arbeidsgiver har og lønn den 12. 1-12 er etterskudd og 12-30/30/28 er forskudd. Får altså kun en halv lønn den mnd man slutter.
Min erfaring er at man som oftest får betalt på etterskudd. Det vil si at 12. mai vil du få betalt for aprilmåned. Som nevnt ovenfor er det forskjellig praksis, så riktig svar får du kun av arbeidsgiver.
Min erfaring er at man som oftest får betalt på etterskudd. Det vil si at 12. mai vil du få betalt for aprilmåned. Som nevnt ovenfor er det forskjellig praksis, så riktig svar får du kun av arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er motsatt, at det er vanlig med forskuddsbetalt. Så her må du nok bare høre med HR om hvordan det praktiseres i denne bedriften.
Jeg blir også betalt på etterskudd - lønningsdato den 15'e hver måned. Pengene skal da være på konto, så om 15'e faller på en lørdag eller søndag, vil pengene være på konto fredagen før. Eventuell overtid rapporterer jeg inn og får dette utbetalt på samme lønning, siden alt er på etterskudd.

Utlegg og refusjoner får jeg refundert på egne slipper. Disse kommer som regel ca en uke etter jeg har levert dem, men det er nok også variabelt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Snakk med arbeidsgjevar. KUN dei kan gje eit fornuftig svar. Ingen andre.
Vis hele sitatet...
Er vel det eneste riktige svaret. Det finnes ingen fasitsvar på fastlønnsordninger. Det kommer helt ann på hva dere avtaler.
Et godt tips dog er å høre hvordan det blir med feriepenger. Er dem inkludert i fastlønna eller får du dem i tillegg. Så slipper du å bli forbanna når tida kommer og du kanskje bare får feriepenger issetedenfor feriepenger + fastlønn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av r0bin Vis innlegg
Er dem inkludert i fastlønna eller får du dem i tillegg. Så slipper du å bli forbanna når tida kommer og du kanskje bare får feriepenger issetedenfor feriepenger + fastlønn.
Vis hele sitatet...
Finst det arbeidsgjevarar som ikkje betaler ut feriepenger separat? Det er vel lovpålagt afaik? Og fastlønn + feriepenger? Alle arbeidsgjevarar trekkjer deg jo i lønn for ferien, og betaler ut feriepenger istadenfor lønn?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Finst det arbeidsgjevarar som ikkje betaler ut feriepenger separat? Det er vel lovpålagt afaik? Og fastlønn + feriepenger? Alle arbeidsgjevarar trekkjer deg jo i lønn for ferien, og betaler ut feriepenger istadenfor lønn?
Vis hele sitatet...
Alle? Jeg har fastlønn 12 måneder i året og får feriepenger utbetalt i tillegg til lønn.

OT:
Jeg får utbetalt lønn på etterskudd den 1. hver måned.
Sist endret av curx; 5. august 2014 kl. 12:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av curx Vis innlegg
Alle? Jeg har fastlønn 12 måneder i året og får feriepenger utbetalt i tillegg til lønn.
Vis hele sitatet...
Du vert ikkje trekt i lønn for ferien din?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du vert ikkje trekt i lønn for ferien din?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er vel ikke så uvanlig å ha lønnet ferie?
Sikkerhetsklarert
Jo det er ikke vanlig. Det er derfor arbeidsgiver er pålagt å gi deg feriepenger.

Jeg har også en blanding av forskudds- og etterskuddslønn. Så i trådstarters tilfelle ville jeg tippe at får halv lønn 12.august, evt ingenting før i september.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av curx Vis innlegg
Nei. Det er vel ikke så uvanlig å ha lønnet ferie?
Vis hele sitatet...
Kva bransje jobber du i? Eg trur du har lese feil på lønnsslippen din ein plass.
Slik jeg har det er lønningsperioden 15-15, mens utbetaling er 20. Da får jeg 1-15 etterskuddsvis og 15-31 i forskudd. Overtid samles opp fra 15-15, og ved fravær trekkes det i fastlønnen etter timesats (månedslønn*12/1950t ca). Feriepenger utbetales i stedet for vanlig lønn i mai, der trekkes det også i lønn for den 5'te ferieuken. Den måneden det er ferie får jeg vanlig lønn.
Da blir det:
Jan,feb,mar,apr: Vanlig månedslønn
Mai: Feriepenger - trekk for ferieuke 5, ingen månedslønn
Jun, jul, aug, sep, okt, nov: Vanlig måedslønn
Des: Vanlig månedslønn med halvt skattetrekk

Fordelen med månedslønn er at du får penger på konto også etter ferie, og sjangsen for å måtte leve på vann og brød på sensommeren minsker betraktlig :P
narsissist-nihilist
Det året jeg startet i firmaet jeg fremdeles jobber i, fikk de som ikke hadde opparbeidet seg 100% feriepenger full lønn + feriepenger i juni, for så å bli trukket det de hadde fått for mye i august. Dette begrunnet de med at folk skulle ha råd til ferie. Edit: Dette ble utbetalt på samme lønnsslipp, såvidt jeg husker. Edit 2: Sjekket nå, stemmer. Totalbeløp nesten 60 000 kroner.
Sist endret av nigger; 5. august 2014 kl. 18:37.
Sitat av curx Vis innlegg
Nei. Det er vel ikke så uvanlig å ha lønnet ferie?
Vis hele sitatet...

Si du tjener ca. 400 000 i året. Da vil du ha utbetalt ca. 25 000 i lønn + ca. 40 000 i feriepenger = totalt ca.65 000 utbetalt den måneden man normalt får feriepenger.

Hvis dette er riktig og du i tillegg får lønn under ferie, har du en veldig uvanlig (og god) ordning.
Jeg har også 12 månedslønninger i tillegg til feriepenger. På grunn av dette har jeg heller ingen trekk for den femte ferieuken og slikt, så mine feriepenger er 100% feriepenger.

Nå får jeg forøvrig fastlønnen midt i måneden, og eventuelle tillegg på lønnen måneden etter.

Hos min forrige arbeidsgiver fikk vi fastlønnen i slutten av måneden, med tilleggene måneden etter,. om vi jobbet overtid helt i begynnelsen av en måned tok det derfor nesten to måneder før man fikk dette på konto.

Her hadde jeg forøvrig elleve lønninger pluss feriepenger, så jeg vet forskjellen.
Sist endret av awt; 6. august 2014 kl. 09:00.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Si du tjener ca. 400 000 i året. Da vil du ha utbetalt ca. 25 000 i lønn + ca. 40 000 i feriepenger = totalt ca.65 000 utbetalt den måneden man normalt får feriepenger.

Hvis dette er riktig og du i tillegg får lønn under ferie, har du en veldig uvanlig (og god) ordning.
Vis hele sitatet...
Jeg får utbetalt rundt 25k 11 måneder i året. I juni har jeg et ekstra felt på lønnslippen _I TILLEGG TIL LØNN 25k_ som gjør at utbetalt sum den måneden blir rundt 70k.

Må legge til at selv om det ikke er noe krav, så svarer jeg på evt. telefoner og e-poster som måtte komme inn mens jeg er på ferie.
Sist endret av curx; 6. august 2014 kl. 09:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av curx Vis innlegg
Jeg får utbetalt rundt 25k 11 måneder i året. I juni har jeg et ekstra felt på lønnslippen _I TILLEGG TIL LØNN 25k_ som gjør at utbetalt sum den måneden blir rundt 70k.
Vis hele sitatet...
Det er i så fall ei rimelig uvanlig ordning, spesielt med såpass låg lønn som 25k utbetalt tilseier.

Det vanlege er at det står oppført lønn, feriepenger og trekk i lønn for ferie på lønnsslippen i feriemånaden.

Tok du faktisk ut ferie i juni? Er det mulig dei trekker ferien på etterskot? Eller fordelt på året?
Sist endret av vidarlo; 6. august 2014 kl. 09:55.
Fastlønn med 100 % stilling i privat sektor. Lønning utbetales den 15. hver måned (evt. 1-2 dager tidl. pga. helg). Vi mottar lønn for siste måned slik at man får med alle tillegg og bonus. Ferielønn uten ordinær lønn mottas i juni. Halvskatt lønning mottas i desember. Ordinær lønn mottas selv etter ferieavvikling. På denne måten får vi lønn alle 12 måneder i året.

Edit: Har en kompis som også får lønn+ferielønn i juni og trekk for ferie ved ferieavvikling noe som tilsier at han må legge av penger til månedene etter eventuell ferie. En tungvindt løsning, imho.
Sist endret av waf; 6. august 2014 kl. 10:00.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er i så fall ei rimelig uvanlig ordning, spesielt med såpass låg lønn som 25k utbetalt tilseier.

Det vanlege er at det står oppført lønn, feriepenger og trekk i lønn for ferie på lønnsslippen i feriemånaden.

Tok du faktisk ut ferie i juni? Er det mulig dei trekker ferien på etterskot? Eller fordelt på året?
Vis hele sitatet...
Tok ikke ferie i juni. Tar noen dager nå og da som det passer seg, samt at jeg som regel tar en uke i løpet av sommeren. Har aldri tatt ut 3 uker i strekk (eller 5 uker totalt på et år) så langt i mitt arbeidsliv (4år).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av curx Vis innlegg
Tok ikke ferie i juni. Tar noen dager nå og da som det passer seg, samt at jeg som regel tar en uke i løpet av sommeren.
Vis hele sitatet...
Da er gjerne svaret at du får trekk når du tar ut ferie.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da er gjerne svaret at du får trekk når du tar ut ferie.
Vis hele sitatet...
Vi har fått beskjed om at vi får full lønn i tillegg til feriepenger av sjefen, og ingen av oss ansatte har blitt trukket noe som helst i løpet av de 4 årene firmaet har eksistert.
Sitat av curx Vis innlegg
Vi har fått beskjed om at vi får full lønn i tillegg til feriepenger av sjefen, og ingen av oss ansatte har blitt trukket noe som helst i løpet av de 4 årene firmaet har eksistert.
Vis hele sitatet...
Da er dere veldig heldige. Det vanlige er at man ikke får lønn mens man har ferie. Ofte trekkes man for den perioden man faktisk har ferie, og får feriepengene utbetalt da, men det er også ganske vanlig at man i en fast måned (f.eks juni) ikke får lønn, bare feriepenger, og at man får normal lønn alle andre måneder uansett når man faktisk tar ut ferien.

Uansett er det veldig uvanlig at man får 12mnd med lønn + feriepenger så da må dere bare nyte godt av ordningen og satse på at den ikke blir gjenstand for reforhandling