Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 7364
Hey!

Filmet en kompis som klatrer i kraner, bygninger osv. Han er sykt dyktig på det han gjør. Vi dro avgårde kl 03:00 for å filme at han klatret i soloppgangen. Hadde vært kult med litt feedback på filmen!

SE FILMEN HER!
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hadde jeg vært deg ville jeg fjernet fullt navn på videoen, han kommer garantert til å bli anmeldt. Denne formen for aktivitet uten sikring er som dere sikkert har forstått livsfarlig, jeg synes dere bør slutte med det.
Sitat av Cappy Vis innlegg
Hadde jeg vært deg ville jeg fjernet fullt navn på videoen, han kommer garantert til å bli anmeldt. Denne formen for aktivitet uten sikring er som dere sikkert har forstått livsfarlig, jeg synes dere bør slutte med det.
Vis hele sitatet...
http://www.tb.no/nyheter/med-livet-i-en-hand-1.8436593
http://www.tb.no/nyheter/jeg-fikk-helt-sjokk-1.8431633
http://www.tb.no/nyheter/filmet-seg-...kran-1.8439117

Han er ganske kjent allerede
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Sykt! Må være en fantastisk følelse å henge der.

Jeg synes ikke oppbygningen i videoen var helt logisk - hva er planen bak rekkefølgen i klippene? Er strukturen god?

Jeg liker stilen. Rent og pent. Jeg har sett mye lignende.
Filmskaper!
Trådstarter
Sitat av Cappy Vis innlegg
Hadde jeg vært deg ville jeg fjernet fullt navn på videoen, han kommer garantert til å bli anmeldt. Denne formen for aktivitet uten sikring er som dere sikkert har forstått livsfarlig, jeg synes dere bør slutte med det.
Vis hele sitatet...
Han blir nok ikke anmeldt denne gangen heller! Politiet i Tønsberg har viktigere ting å prioritere. Dette var den 7 gangen han hang fra kranen. Ja, det er livsfarlig, men det er ikke noe farligere enn å bryte fartsgrensen på veien.
Sitat av Andreas Hem Vis innlegg
Han blir nok ikke anmeldt denne gangen heller! Politiet i Tønsberg har viktigere ting å prioritere. Dette var den 7 gangen han hang fra kranen. Ja, det er livsfarlig, men det er ikke noe farligere enn å bryte fartsgrensen på veien.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke farligere enn å bryte fartsgrensen. Og ramler han ned, tar han høyst sannsynlig bare sitt eget liv, heldigvis.
Jeg forstår at folk har behov for å tøye grensen. At enkelte folk blir avhengige av rushet, selvbeherskelsen og adrenalinet.

Jeg skjønner dog ikke hvorfor folk utsetter seg selv for noe som har så stor risiko som dette. Ville ikke et medlemskap i en fallskjermklubb vært bedre?

En annen ting jeg ikke skjønner er behovet for å eksponere seg på internett. Er det noe av motivasjonen?
Sitat av Scampi Vis innlegg
Nei, det er ikke farligere enn å bryte fartsgrensen. Og ramler han ned, tar han høyst sannsynlig bare sitt eget liv, heldigvis.
Vis hele sitatet...
Ved en eventuell bilulykke så har han iallefall en teoretisk sjans om å overleve, 50 m fall rett i ett arbeidsområdet, tror jeg prosenten er lik 0.

Jeg er iallefall glad att jeg hverken filmer eller klatrer i krana..
Inntil noen presenterer gode argumenter for denne hobbyen, så er min påstand at dette er ren og skjær idioti. Fullstendig grunnløs, sådan.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Inntil noen presenterer gode argumenter for denne hobbyen, så er min påstand at dette er ren og skjær idioti. Fullstendig grunnløs, sådan.
Vis hele sitatet...
Helt enig og jeg vil også si at det er leking med døden!
Sist endret av øyvind95; 18. juni 2014 kl. 09:13.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Inntil noen presenterer gode argumenter for denne hobbyen, så er min påstand at dette er ren og skjær idioti. Fullstendig grunnløs, sådan.
Vis hele sitatet...
Som mye annen ekstremsport... De liker nok adrenalinrushet.
Den mannen er jo helt gal :P
Likte videoen og filmingen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Som mye annen ekstremsport... De liker nok adrenalinrushet.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at étt eneste feilgrep kan gjøre at du er død. 50 meter gir en kropp god fart mot bakken. Sånt er det ikke nødvendigvis hverken i fallskjermhopping, basehopping, rafting eller rally.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Problemet her er at étt eneste feilgrep kan gjøre at du er død. 50 meter gir en kropp god fart mot bakken. Sånt er det ikke nødvendigvis hverken i fallskjermhopping, basehopping, rafting eller rally.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det her som skiller urban-climbing, og freerunning ifra fallskjerm etc..

Da man hopper i fallskjerm så VET man bakerst i hodet at man har 99,99% sjanse for å overleve, men det har man ikke da man hopper imellom bygninger, tar saltoer fra store høyder, og klatrer på skyskrapere etc.. Det å vite at vet ET feilgrep så er du død gjør at du føler deg mer i live en du noen gang har gjort. Du hører pulsen din, kjenner hvor klar og ren lufta er, fokuset er på topp. Da du først kommer ned, har du full body orgasm føles det ut som.
Ble faktisk nervøs av å se dette.
Er jo sammen karen som har andre videoer på youtube, husker navnet hans poppet opp når jeg googlet litt om videoene hans.
Fet film, men jeg ser helst at de hadde stått do not try this at home pga Don't er egentlig en muntlig forkortelse.
For en idiot. Håper ikke han har hverken familie eller venner som er glad i han.
Uansett, dette er helt sinnssykt å se på. Med over middels skrekk for høyder, kirbler det godt igjennom hele kroppen.
Skulle ta noen blås her forleden, deg jeg så på toppen av krana i tbg fra verandaen?
Godt jobba, ta vare
Dumskap, flertallet synes kanskje det er tøft.. Ikke bare kan han skade seg sjøl / miste livet, men om noe skulle skje ville det og blitt mye pes på firma(ene) på stedet. Blant annet stilt spørsmål om sikkerhet, sperringer osv.
Finn heller plasser i naturen for deres dumme påfunn. Ikke steder hvor andre kan få konsekvenser bare så vedkommende kan få oppfylt sitt adrenalinkick og laget en youtube film, eller hva enn vedkommende sin bakgrunn for gjennomførsel måtte være.
Lurere å gjøre det i skogen, langt fra hjelp og sykehus?

Fin video btw
Det skulle ha vært interessant å analysere hva som virkelig foregår i hodene på folk når de sitter hjemme i godstolen sin, og dømmer mennesker som oppsøker risikosituasjoner av egen fri vilje nord og ned. Hva er det som er så tilfredsstillende med å stemple folk som dumme idioter på dette grunnlaget? Er det virkelig så ufattelig at det finnes oppegående mennesker som rett og slett har andre prioriteringer i livet enn seg selv? At det å leve i trygghet og komfort ikke trumfer behovet for spenning, fare og mestringsfølelse for alle og enhver? Mener dere ærlig og oppriktig at man ikke skal realisere drømmene sine fordi andre mennesker har behov for at du skal innordne deg etter deres egne prioriteringer?

Disse gutta liker å klarte, og utifra det jeg ser, så setter de ikke andre mennesker i fare. Noen må potensielt rydde opp etter dem hvis de faller ned, men sånn er livet. Til slutt dør du, og noen andre må dessverre rydde opp. Du kan ikke gjøre det selv, hvor snill og beskjeden du enn måtte være. Å hevde at man vet noe om deres mentale evner utifra disse videoene synes jeg er rimelig arrogant. Jeg har mang en gang tenkt at enkelte folk her på forumet kanskje ikke er så smarte selv, men da går det også tydelig frem i tråden at de enten ikke vet hva de driver med, at de ikke evner å se konsekvensene av sine handlinger, eller at de utsetter andre for fare. Ingen av disse tingene kan man si om de folka her, og da bør man kanskje spørre seg hvorfor man blir så opprørt. Hvorfor får man en dårlig følelse av å se andre mennesker risikere livet for opplevelsens skyld, og hvorfor føler man behovet for å uttrykke det gjennom grunnløse personangrep?

Interessant fenomen
Mentalmelt: jeg mener det er idioti fordi det ikke er forsvarlig med tanke på sikkerheten. Og det er ofte slik i denne verden at man ikke er alene. Jeg er sikker på at noen er glad i vedkommende som hang utfor kranen etter 1 hånd 50 meter over asfalten. Skal man bare tenke på seg selv er det helt ok.

Det er nevnt i tråden at det kan bli konsekvenser for eier av kranen med tanke på sikkerhetsbrudd.

Videre kan man oppnå akkurat samme type kick ved langt tryggere øvelser, så hvorfor så stor risiko?
Sist endret av reklame; 19. juni 2014 kl. 14:20.
Sitat av reklame Vis innlegg
Mentalmelt: jeg mener det er idioti fordi det ikke er forsvarlig med tanke på sikkerheten. Og det er ofte slik i denne verden at man ikke er alene. Jeg er sikker på at noen er glad i vedkommende som hang utfor kranen etter 1 hånd 50 meter over asfalten. Skal man bare tenke på seg selv er det helt ok.

Det er nevnt i tråden at det kan bli konsekvenser for eier av kranen med tanke på sikkerhetsbrudd.

Videre kan man oppnå akkurat samme type kick ved langt tryggere øvelser, så hvorfor så stor risiko?
Vis hele sitatet...
Hvor er "akkurat det samme kicket", når personen vet at det han gjør er helt trygt? Tror ikke du har helt forstått hvorfor enkelte personer oppsøker farlige situasjoner for å få adrenalinrush.
Han kunne gjort nettopp det samme med sikkerhetsline, eller vært 3 meter over bakken istedenfor, men jeg tviler ekstremt mye på at dette ville tilfredstilt de samme følelsene.

Når han ikke setter andre enn sitt eget liv i fare, er det da vel INGEN andre enn han selv som bestemmer hva han vil bruke livet sitt på.
- Ja, det er egoistisk, men det er bra å være litt egoistisk. Man burde leve for seg selv, ikke for alle andre.
Om eier av kranen får en smekk på fingeren for sikkerhetsbrudd, er det da vel ikke noe liv og helse i fare.
Det er vel større risiko for at han som klatret opp får en smekk på fingeren, for å gå inn på forbudt område. (dersom det er tilfellet.)
Sist endret av MrCryptical; 19. juni 2014 kl. 14:30.
For guds skyld. Jeg prøver ikke å bestemme over noen! Jeg bare skriver hva jeg synes om idiotien.
Her er det ingen som prøver å bestemme over noen. Det vi med et snev av fornuftig tankegang prøver å få frem her, er at det virkelig ikke er gutten som klatrer som sitter igjen om det skulle gå galt.

Personen som her eventuelt detter ned, vil ikke merke noe som helst. Livet er over, det vil være som å ikke være født. Det finnes ingenting i meg som peker mot at det er synd på denne gutten om han skulle dø. Han vet det ikke selv, han vet ingenting. Det som derimot er problemet, det er de etterlatte. Det er ekstremt egosentrisk og idiotisk å virkelig utsette familie og venner for noe så forferdelig. Ser du ikke den, mentalmelt?

Foreldrene sitter kanskje i endeløs sorg i opptil 80 år til. Er det egentlig greit? Fordi denne gutten ville ha et kick, så skal foreldre og venner måtte virkelig kjenne sorgen etter denne idiotiske handlingen?
Jeg ser ikke hva som får dette til å være greit. Det er absolutt ikke på grunnlag av at vedkommende kan dø. Det driter jeg rett og slett i. Det er de etterlatte som virkelig får kjenne på dette. Dessuten er det ikke gratis å gravlegge noen. Foreldrene må kanskje ut med så mye som 100.000 kroner fordi deres idiot av en sønn var en egosentrisk liten drittunge.

Folk får mene hva de vil om dette, men moralsk sett - basert på at personen har familie og venner - er dette absolutt en handling som IKKE får støtte fra meg.
Sist endret av Life Goes On; 19. juni 2014 kl. 17:06.
Sitat av reklame Vis innlegg
Mentalmelt: jeg mener det er idioti fordi det ikke er forsvarlig med tanke på sikkerheten. Og det er ofte slik i denne verden at man ikke er alene. Jeg er sikker på at noen er glad i vedkommende som hang utfor kranen etter 1 hånd 50 meter over asfalten. Skal man bare tenke på seg selv er det helt ok.
Vis hele sitatet...
Venner og familie er naturligvis noe man må ta i betraktning når man vurderer å sette seg i en risikosituasjon, men det er ikke nødvendigvis det avgjørende. Folk er forskjellige. Noen trenger slike opplevelser for å ha følelsen av et fullverdig liv, mens andre kanskje ikke har så mye familie som betyr noe. Dette vet vel ikke vi noe om i dette tilfellet, så det er ikke noe grunnlag å felle dom på.


Sitat av reklame Vis innlegg
Det er nevnt i tråden at det kan bli konsekvenser for eier av kranen med tanke på sikkerhetsbrudd.
Vis hele sitatet...
Hvis eier ikke har sikret kranen tilstrekkelig, så er vel konsekvensene av det ikke så alt for urimelige. Har imidlertid vedkommende sitt på det rene, så bør det ikke være noe problem.

Sitat av reklame Vis innlegg
Videre kan man oppnå akkurat samme type kick ved langt tryggere øvelser, så hvorfor så stor risiko?
Vis hele sitatet...
Det kan man naturligvis ikke. Det regner jeg med at du forstår.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Personen som her eventuelt detter ned, vil ikke merke noe som helst. Livet er over, det vil være som å ikke være født. Det finnes ingenting i meg som peker mot at det er synd på denne gutten om han skulle dø. Han vet det ikke selv, han vet ingenting. Det som derimot er problemet, det er de etterlatte. Det er ekstremt egosentrisk og idiotisk å virkelig utsette familie og venner for noe så forferdelig. Ser du ikke den, mentalmelt?

Foreldrene sitter kanskje i endeløs sorg i opptil 80 år til. Er det egentlig greit? Fordi denne gutten ville ha et kick, så skal foreldre og venner måtte virkelig kjenne sorgen etter denne idiotiske handlingen?
Jeg ser ikke hva som får dette til å være greit. Det er absolutt ikke på grunnlag av at vedkommende kan dø. Det driter jeg rett og slett i. Det er de etterlatte som virkelig får kjenne på dette. Dessuten er det ikke gratis å gravlegge noen. Foreldrene må kanskje ut med så mye som 100.000 kroner fordi deres idiot av en sønn var en egosentrisk liten drittunge.

Folk får mene hva de vil om dette, men moralsk sett - basert på at personen har familie og venner - er dette absolutt en handling som IKKE får støtte fra meg.
Vis hele sitatet...
Jeg ser så absolutt at det er trist å miste en sønn, bror, venn osv. Det jeg derimot er fullstendig uenig i, er at man er moralsk forpliktet til å leve et skjermet og risikofritt liv fordi man har relasjoner til andre mennesker. Det er kanskje vanskelig for mange å forstå, men enkelte mennesker trenger opplevelsen av å beherske kontrollerte risikosituasjoner for å føle at de lever et fullverdig liv. Ja, det er vanskelig å godta for en mor eller en far, men alle må først og fremst få lov til å leve sitt eget liv, uten å bli stemplet som egoister eller idioter av den grunn. Kan man ta det hensynet uten å ofre for mye av livsgleden sin, så er det jo flott. Kan man ikke det derimot, så bør folk være voksne nok til å forstå og respektere det, selv om det er vanskelig.

Unntaket fra dette er hvis man har valgt å få barn. Da har du ført en person inn i verden som er avhengig av deg, og du er dermed moralsk forpliktet til å sørge for å være tilstede.
Sist endret av mentalmelt; 19. juni 2014 kl. 17:52.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Er det virkelig så ufattelig at det finnes oppegående mennesker som rett og slett har andre prioriteringer i livet enn seg selv? At det å leve i trygghet og komfort ikke trumfer behovet for spenning, fare og mestringsfølelse for alle og enhver? Mener dere ærlig og oppriktig at man ikke skal realisere drømmene sine fordi andre mennesker har behov for at du skal innordne deg etter deres egne prioriteringer?
Vis hele sitatet...
Vel, det har aldri vært noen logikk i å utsette seg selv for fare. Fra et evolusjonsmessig ståsted gir det jo absolutt ingen mening. Nå er jo menneskelig psykologi (heldigvis) såpass kompleks at alt ikke kan kategoriseres som smart eller dumt. Derfor har man slike irrasjonelle ønsker og behov av og til. Det betyr likevel ikke at det er smart. Hvis man ikke er så giret på å leve lengre, så er det sikkert ikke dumt å henge og dingle etter tre fingre 50 meter over bakken. Men dersom man har et ønske om å leve, så er det i alle fall ikke direkte smart heller. Men jeg skal verken dømme eller hindre. Hvis folk vil drive på med dette, så er det bare å skride til verket. Jeg prøver ikke å stanse noen, og jeg prøver heller ikke å spre eder og galle. Her er det to gutter som legger frem aktivitetene sine og ber om tilbakemeldinger, og det får de. Med uttalelser som "det er ikke noe farligere enn å bryte fartsgrensen på veien", så er det kanskje på sin plass med en liten reality check?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Fra et evolusjonsmessig ståsted gir det jo absolutt ingen mening.
Vis hele sitatet...
Det kan vere ein måte for å vise for eventuelle partnarar at du er så stor og sterk at du har råd til å ta unødig risiko - litt som påfuglen sine fjær: å ha så stor og upraktisk pryd, og i tillegg overleve er eit bevis på at du er eit særdeles sterkt individ.

Så det å vere villig til å ta risiko og vise seg fram kan nok forklarast evolusjonært.
Sist endret av vidarlo; 19. juni 2014 kl. 18:46.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kan vere ein måte for å vise for eventuelle partnarar at du er så stor og sterk at du har råd til å ta unødig risiko - litt som påfuglen sine fjær: å ha så stor og upraktisk pryd, og i tillegg overleve er eit bevis på at du er eit særdeles sterkt individ.

Så det å vere villig til å ta risiko og vise seg fram kan nok forklarast evolusjonært.
Vis hele sitatet...
...forskjellen er at menneske er født med fornuft. Så vi kan godt kalle stuntet ufornuftig istedenfor idioti.

Mentalmelt: å være - forplikter. Her er vi uenige. Men for å sette diskusjonen på spissen (siden stuntet er forholdsvis livsfarlig), hva med selvmord? Kan man karakterisere det som noe annet enn egoistisk?

Støtter meg videre til realist1. Jeg dømmer ingen. Jeg gir tilbakemelding på hva jeg synes.
Sist endret av reklame; 19. juni 2014 kl. 18:55.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kan vere ein måte for å vise for eventuelle partnarar at du er så stor og sterk at du har råd til å ta unødig risiko - litt som påfuglen sine fjær: å ha så stor og upraktisk pryd, og i tillegg overleve er eit bevis på at du er eit særdeles sterkt individ.

Så det å vere villig til å ta risiko og vise seg fram kan nok forklarast evolusjonært.
Vis hele sitatet...
Ja, det er forsåvidt sant. Hvis TS nå innrømmer at han gjør dette for å vise seg frem for damene og dermed reprodusere seg, så skal han få et evolusjonspoeng av meg.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Nå er filmen privat?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vel, det har aldri vært noen logikk i å utsette seg selv for fare. Fra et evolusjonsmessig ståsted gir det jo absolutt ingen mening. Nå er jo menneskelig psykologi (heldigvis) såpass kompleks at alt ikke kan kategoriseres som smart eller dumt. Derfor har man slike irrasjonelle ønsker og behov av og til. Det betyr likevel ikke at det er smart. Hvis man ikke er så giret på å leve lengre, så er det sikkert ikke dumt å henge og dingle etter tre fingre 50 meter over bakken. Men dersom man har et ønske om å leve, så er det i alle fall ikke direkte smart heller. Men jeg skal verken dømme eller hindre. Hvis folk vil drive på med dette, så er det bare å skride til verket. Jeg prøver ikke å stanse noen, og jeg prøver heller ikke å spre eder og galle. Her er det to gutter som legger frem aktivitetene sine og ber om tilbakemeldinger, og det får de. Med uttalelser som "det er ikke noe farligere enn å bryte fartsgrensen på veien", så er det kanskje på sin plass med en liten reality check?
Vis hele sitatet...
Klart man skal få si ifra hvis man mener noen trenger å få høre det. Jeg er den første til å påberope meg den retten. Jeg synes bare man kan spare seg for å karakterisere folk som dumme fordi de velger et annerledes liv enn en selv. Disse folka sitter tross alt ikke bak et skur og skyter rottegift. Tvert imot er de aktive folk som trener masse, og som godt kan karakteriseres som ekstremsportutøvere.

Å begynne å snakke om evolusjon her er en blindvei. Hvis du skal bedømme hvorvidt noen er smarte eller ikke utifra deres handlinger, så må du først vite hva de ønsker å oppnå, og hvilke prioriteringer som ligger til grunn for beslutningene deres. Det er ikke smart å utsette seg for unødig risiko hvis det å leve lenge er absolutt topp prioritet. Hvis spenningen i ekstreme opplevelser derimot er viktigere, og situasjonene man setter seg i er grundig kalkulert utifra ferdighetsnivået, så er det både arrogant og urimelig å karakterisere det som idioti eller dumskap.

Sitat av reklame Vis innlegg
...forskjellen er at menneske er født med fornuft. Så vi kan godt kalle stuntet ufornuftig istedenfor idioti.

Mentalmelt: å være - forplikter. Her er vi uenige. Men for å sette diskusjonen på spissen (siden stuntet er forholdsvis livsfarlig), hva med selvmord? Kan man karakterisere det som noe annet enn egoistisk?
Vis hele sitatet...
Ja, så absolutt. Man er da et menneske selv og, som også har rett til å bli tatt hensyn til. Et menneskeliv er ikke noe som absolutt skal og må bevares for enhver pris. Skal man virkelig leve et langt og miserabelt liv, kun for å tilfredsstille andre menneskers egoistiske behov for å tro på eventyret om at alt ordner seg til slutt? Å leve for andres glede er en god motivasjon som jeg selv lar meg drive av, men hvis man ikke har det noe godt selv, så blir det jo nærmest en form for slaveri. Hvor er rettferdigheten i det? Nei, til syvende og sist må man få bestemme over sitt eget liv, og voksne mennesker bør også være i stand til å gi slipp på noen de er glad i, hvis det er det de virkelig ønsker. Å nekte å gjøre det er virkelig egoisme, på høyt nivå.

Sitat av reklame Vis innlegg
Støtter meg videre til realist1. Jeg dømmer ingen. Jeg gir tilbakemelding på hva jeg synes.
Vis hele sitatet...
Joda, og det er bra. Men jeg vil nå påstå at å kalle en veltrent klatrer sine usikrede stunts for idioti, er en anelse dømmende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
...forskjellen er at menneske er født med fornuft. Så vi kan godt kalle stuntet ufornuftig istedenfor idioti.
Vis hele sitatet...
Er det ein ting vi bør ha lært om mennesker, så er det at vi er ikkje fornuftige. Vi røyker, sjølv om vi veit at det er ekstremt helseskadeleg. Vi drikk alkohol - sjølv om vi veit det er usunt. Vi et rødt kjøt - sjølv om vi veit det er usunt. Vi sit i sofaen istadenfor å ta joggetur - sjølv om vi veit det er usunt.

Dei aller fleste mennesker tar stunda framfor framtida. Tilfredsstillelse no er betre enn tilfredsstillelse om ti år. Det er fornuftig ut frå eit evolusjonistisk perspektiv, men ikkje ut frå eit rasjonelt perspektiv.

Så er vi eigentleg så fornuftige?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så er vi eigentleg så fornuftige?
Vis hele sitatet...
Jeg feilformulerte meg. Vi har flere kognitive evner i motsetning til andre "dyr", aka intelligens. Vi vet altså hva som ikke er galt, selv om vi handler annerledes.

Mentalmelt: Ok. Da er vi veldig uenig. Jeg mener menneske lever for hverandre, og intet annet. Alle handlinger jeh gjør, påvirker andre. Jeg synes deg er egoistisk av vedkommende å utsette seg for dette. Jeg mener folk må få gjøre som de vil, så lenge det ikke går utover andre. Så da møter jeg deg på halvveien og sier jeg dømmer handlingene, men ikke personen - selv om det høres flåsete ut. For i dette tilfelle har handlingen påvirkning på flere enn stuntmannen selv.
Sist endret av reklame; 19. juni 2014 kl. 22:22.
Liten fun fact om klatreren:

Vi fikk han inn fra opplæringskontoret som lærling i faget vårt blikkenslager.
Han sluttet etter 4 eller(5?) dager grunnet han trodde det var mer klatring i faget.
Han fikk dog klatret noen runder rundt i verkstedet vårt før han sluttet :-)
Filmskaper!
Trådstarter
Wow! Takk for feedbacken alle sammen. Ser det er delte meninger om filmen og det er helt greit, tenker jeg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det ein ting vi bør ha lært om mennesker, så er det at vi er ikkje fornuftige. Vi røyker, sjølv om vi veit at det er ekstremt helseskadeleg. Vi drikk alkohol - sjølv om vi veit det er usunt. Vi et rødt kjøt - sjølv om vi veit det er usunt. Vi sit i sofaen istadenfor å ta joggetur - sjølv om vi veit det er usunt.

Dei aller fleste mennesker tar stunda framfor framtida. Tilfredsstillelse no er betre enn tilfredsstillelse om ti år. Det er fornuftig ut frå eit evolusjonistisk perspektiv, men ikkje ut frå eit rasjonelt perspektiv.

Så er vi eigentleg så fornuftige?
Vis hele sitatet...
Selv om forskning viser at rødt kjøtt er skadelig, så er vel kanskje ikke dette rette plassen å nevne dette? Skjønner at du vil sammenligne det med noe, men med mindre du nevner rødt kjøtt i et paleokosthold eller lignende, så bør du vel ikke nevne det i hele tatt, men de andre sammenligningene var gode

Skjønner ikke hva dere sutrer om? Han velger dette selv, det er hans liv, og hva han gjør med det kan dere jo bare drite i? Så lenge han ikke skader noen andre, så ser jeg ikke problemet.

Jeg gjør selv mye rart for å få et kick, noen er helt idiotiske, men de fleste er harmløse slik som denne. Jeg løper konkurranse til jeg nesten svimer av, og øker sjansene for å få hjerteinfarkt drastisk når jeg løper, det er også en mulighet for at jeg kan kollapse og dø, da blir det jo etterlatte etter meg og. Er jeg da en idiot som driver med noe som er totalt idioti? Enn de som driver med rally, formel-1 og amerikansk fotball? Det går som oftest bra, fordi de trener på dette, og det gjør også disse klatrerne. Mange risikerer også livet sitt når de bestiger Mount Everest og K2, er det og totalt idioti? Skal vi kanskje anmelde hele forbanna gjengen?