Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3059
Jeg jobber i en bedrift der det er sessong på våren/sommeren. Vi har de siste årene hatt større og større utfordringer i sessongen grunnet for lite lager i forhold til ordre mengde.

I fjor så jobbet vi veldig mye overtid og da det etter sessongen ble snakk om dette så ble det skrevet under en avtale imellom fagforeningen og ledelsen at vi ikke skulle jobbe mere en 10 timer pr 7 dager, 25 timer pr 4 uker og 300 timer overtid i året. Vi fikk hvert vårt skriv vi måtte signere på og returnere. De var allerede klar over dette i fjor sommer og i år så har salget økt yttligere og pga lite lager, lav bemanning osv må vi jobbe overtid nesten hver dag.

Jeg har ikke fått siste lønnslipp enda men jeg har sånn ca jobbet 120-130 timer overtid siden mars måned. Jeg føler min leder gir utrykk for at jeg skal stille opp hele tiden "forde alle andre gjøre det" Men jeg trives ikke med denne situasjonen og er sliten og begynner å merke at ryggen blir stiv og vond, da jeg har hatt ryggproblemer tidligere. Alle andre jeg jobber med klager også men de stiller opp uansett.

Nå som jeg har begynt å finne på unskyldninger for å ikke jobbe mer overtid en det som jeg har signert for føler jeg at noen av kollegaene mine og min sjef ikke er fornøyd og det blir dårlig stemning på jobben. Her om dagen endte det i en heftig krangel mellom meg og sjefen. Verneombudet virker det som gir blaffen i alle andre en seg selv(personen har skriv fra egen om å ikke jobbe overtid pga uttmattelse) og jeg syntes alt sammen virker veldig useriøst og jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har?

Kan de virkelig pålegge folk å jobbe 10-15 timer overtid hver uke hele sommeren?

Det har blitt så ille at jeg vurderer å sykemelde meg/finne en ny jobb. Kan jeg nekte å jobbe mer en det som avtalen sier og kan jeg kreve at arbeidgiveren plasserer meg i en annen avdeling forde jeg ikke trives lengre?
Forhold deg til det du har signert på.
Du kan beordres på jobb under spesielle omstendigheter men såklart ikke hele tiden.
Kan godt hende arbeidstilsynet er interessert. Skrivet du signerte høres ut som reglene i arbeidsmiljøloven. Med andre ord bryter DU, (og arbeidsgiver) loven om du arbeider mer. Skader du deg på jobb er det ikke en krone å få i erstatning..
Faktaside om overtid.

I utgangspunktet gjelder:
10 timer i løpet av 7 dager.
25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker.
200 timer i løpet av 52 uker.

Dette kan økes til

15 timer i løpet av 7 dager.
40 timer i løpet av 4 sammenhengende uker.
300 timer i løpet av 52 uker.

etter avtale med verneombud, men:
Overtidsarbeid innenfor disse grensene kan bare pålegges arbeidstakere som er villige til det.
Vis hele sitatet...
Så du er i din fulle rett til å si nei. Vis gjerne arbeidsgiver denne siden og pek på:
Overtid og merarbeid er kun tillatt dersom det er et særlig og tidsavgrenset behov for det. Med andre ord kan ikke overtid eller merarbeid brukes som en fast ordning.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Snøbark; 15. mai 2014 kl. 23:39.
Trådstarter
25 3
Ja for jeg syntes det er helt sinnsykt da bedriften visst at det kom til å bli verre i år en forrige år. De har mulighet til å ta inn vikarer og eventuelt begynne med to skift. Men vi skal liksom bare klare oss med de folka vi har og overtid..

Noen kolleager fra andre avdelinger er enige med meg mens et par i min egen avdeling blir sure når jeg sier nei til å jobbe overtid.
Sjefen og virker som bare forventer at folk ska stille hele tiden. Jeg jobber fast overtid hver onsdag året rundt. Jeg har ca 20-25 timer overtid pr uke hele året. Da er jeg på jobb fra kl 0700-21.30/2200 og helt ærlig så syntes jeg det er nok overtid i løpet av en uke.

Jeg sente samme spørsmål til arbeidstilsynet, skal se hva de sier. Men jeg kan jo ikke innvolvere de da blir det jo bare enda mere bråk. Vurderer sterkt å sykemelde meg.
Sist endret av _subzero_; 16. mai 2014 kl. 06:37.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Snøbark Vis innlegg

Så du er i din fulle rett til å si nei. Vis gjerne arbeidsgiver denne siden og pek på:
Vis hele sitatet...
Du har forkortet sitatene fra faktasiden om overtid fra arbeidstilsynet slik at du ikke får frem all informasjon. Du har sitert riktige overtidstimer, men du konkluderer litt feil med at det er din fulle rett til å si nei.

Når er overtid tillatt?

Overtid og merarbeid er kun tillatt dersom det er et særlig og tidsavgrenset behov for det. Med andre ord kan ikke overtid eller merarbeid brukes som en fast ordning.

Med "særlig og tidsavgrenset behov" menes det for eksempel:

- fravær blant arbeidstakerne som forstyrrer eller truer med å forstyrre den daglige driften.
- når anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter kan ta skade.
-uventet arbeidspress.
-særlig arbeidspress på grunn av sesongmessige svingninger eller mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse.
Vis hele sitatet...
Du kan få fritak for det pålagte overtiden:

Fritak for arbeid utover avtalt arbeidstid

Du har rett til å bli fritatt for arbeid utover avtalt arbeidstid ved helsemessige eller vektige sosiale grunner.

Arbeidsgiver kan kreve legeattest ved fritak på grunn av helsemessige årsaker.

Vektige sosiale grunner er for eksempel pass av mindre barn, henting av barn i barnehage og deltakelse i større familiebegivenheter.

Arbeidsgiver skal uansett frita arbeidstaker som ber om det, dersom arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Uenighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker kan avgjøres av Tvisteløsningsnemnda.
Vis hele sitatet...
Hvis fagforeningen hans har vært med i samtalene og laget en avtale sammen med arbeidsgiver så regner jeg med at det har vært en ryddig prosess som er innenfor lovverket om pålagt overtid. Da kan OP bruke de fritaksgrunnene som er i sitatet over for å slippe overtiden.
Jeg kan jo anbefale OP å sette seg ned med sjefen over en kaffikopp og forklare situasjonen, det pleier å løse mer enn å dra frem paragrafer.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Med andre ord bryter DU, (og arbeidsgiver) loven om du arbeider mer. Skader du deg på jobb er det ikke en krone å få i erstatning..
Vis hele sitatet...
Tullball. Hvorfor svare på noe du ikke har greie på?
Sitat av grandiz Vis innlegg
Tullball. Hvorfor svare på noe du ikke har greie på?
Vis hele sitatet...
Hvorfor begrunner du ikke hva som er tullball?
De kan da vel ikke tvinge deg til å jobbe overtid utover det som er avtalt / "fastsatt"?

Jobber selv i en bedrift hvor det er utrolig mye overtidsjobbing, opptil 15-16 timer / dag på det verste. Jeg er utrolig glad i penger så personlig har jeg ingenting imot å ofre fritiden min for å jobbe samt sove lite før jeg må på jobb igjen, men ikke alle som er like ivrige.

Sett fra mitt ståsted så blir det jo mer arbeid for de som er igjen på jobb når du drar hjem, så kan forstå litt at det blir dårlig stemning når en eller flere ikke har mulighet til å jobbe overtid. Har du prøvd å forklare situasjonen din på en saklig måte? Du sier du har ryggplager og overtiden tar på ryggen din, sjefen din må da skjønne at du blir mindre produktiv hvis du føler deg overarbeidet / går med ryggsmerter?

Det å finne på unnskyldninger vet jeg (fra andre på min jobb) kan skape litt frustrasjon på arbeidsplassen, da medarbeidere som-regel skjønner at dette nettopp er bare unnskyldninger etterhvert. Jeg mener at hvis du rett-og-slett sier det som det er, at du ikke kan jobbe så forbanna lange dager fordi ryggen ikke takler dette, så bør de ha forståelse for det?

Jeg snakker jo selvfølgelig fra egen erfaring med sesong-arbeidere som ikke takler overtiden og dermed finner på ting for å slippe, kan jo være at jeg tar helt feil her.


Du kan jo selvfølgelig koble fagforbund inn og skape stor-holoi, men tror ikke dette blir så populært hos de andre.
Sist endret av weedsuit; 18. mai 2014 kl. 01:40.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av grandiz Vis innlegg
Tullball. Hvorfor svare på noe du ikke har greie på?
Vis hele sitatet...
Lenge siden, men jeg skulle gjerne visst hva som er tullball med å bryte arbeidsmiljøloven..
Du har faktisk en gjensidig plikt til å sørge for å overholde bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, hvorav overtidsbestemmelsene selvfølgelig og gjelder for deg.

Snakker av erfaring når jeg sier at dette går hardest utover deg selv, til syvende og sist. Og da psykisk
Sist endret av Life Goes On; 7. juni 2014 kl. 02:28.