Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2904
For to måneder siden var jeg i Sverige, hvor jeg begikk en forbrytelse. Under disse to månedene satt jeg på et høysikkerhetsfengsel, og jeg hadde vansker for å kontakte norske myndigheter utenom ambassaden for å få rettslig info om dette.

For noen dager siden kom saken min opp i tingsrätten. Jeg hadde innstilt meg på 1-2 år i fengsel, men overraskende nok kom retten til at jeg skulle få skyddstillsyn, noe som ligner litt på vilkårlig dom her i Norge.

Jeg ble umiddelbart løslatt fra fengselet uten særlig informasjon, og tok så toget tilbake til Oslo.

Ifølge dommeren vil dommen sendes skriftlig til meg, så jeg har egentlig ganske lite info akkurat nå.

Poenget er uansett at jeg er nå i Norge, og jeg har fått denne dommen som jeg må avtjene. Jeg er litt redd for hvordan det vil bli rent praktisk, om jeg må tilbake til Sverige. Hvis jeg blir etterlyst i Sverige, kan jeg da bli utlevert av det norske politiet?
For at en nordmann skal bli utlevert til ett annet land så tror jeg det må dreie seg om en langstraff, altså en veldig alvorlig forbrytelse. Ellers kan man vel ta sin straff i Norske fengsel. Dette er hva jeg mener å ha hørt, ikke 100% sikker altså.

Ser jo også at du har sittet i høyrisikofengsel i Sverige, da regner jeg med at du har begått en relativt alvorlig forbrytelse og kan regne med å bli utlevert.

Kan jeg spørre hvilken forbrytelse du er dømt for?
Sist endret av Dasset; 17. mai 2012 kl. 16:31.
Trådstarter
Sitat av Dasset Vis innlegg
Kan jeg spørre hvilken forbrytelse du er dømt for?
Vis hele sitatet...

Jeg er dømt for ''forsøk till rån av bank'', altså ransforsøk.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av hafnor Vis innlegg
Jeg er dømt for ''forsøk till rån av bank'', altså ransforsøk.
Vis hele sitatet...
Bank?? Seriøst? Ønsker deg en god 17. mai, virker som du behøver det.


http://www.lovdata.no/all/tl-19610303-001-001.html
Ja, da skal du ikke se bort ifra at du kan bli utlevert. Hvordan var standar på fengselet du satt i, i forhold til Norge?

Sverige kan vel begjære utlevering av deg ifølge den internasjonale utleveringsavtalen en del land er en del av, dersom du har noen år med fengsel foran deg så kan det være at du må til Sverige å sitte.
Det er vel noe som heter at du "ikke kan sitte i fengsel i ett land for forbrytelse begått i annet land" når landene er medlem av utleveringsavtalen. Noe jeg vet at Sverige og Norge er.
Loner Deluxe
Sitat av hafnor Vis innlegg
Jeg er dømt for ''forsøk till rån av bank'', altså ransforsøk.
Vis hele sitatet...
Det er nok en ganske stor sjanse for at du blir utlevert.
Sist endret av Generation; 17. mai 2012 kl. 16:43.
Trådstarter
[quote=Dasset;2575343]Hvordan var standar på fengselet du satt i, i forhold til Norge?QUOTE]

Vel, det er litt tøffere i Sverige enn i Norge. Da jeg satt på Skånegatan, som det heter, så var jeg under fullstendig isolasjon. Jeg fikk ikke møte andre mennesker enn fengselsbetjentene og de andre ansatte, samt min advokat. Formelt sett var jeg under ingen restriksjoner, siden jeg hadde tilstått ranet, men likevel blir man satt under isolasjon fra de andre innsatte.

Jeg satt også en liten stund på et annet häkte (varetektsfengsel) hvor det er fellesskap med andre innsatte. Der satt det alt fra tyver til drapsmenn og gjengmedlemmer.
Hm.. Virker på meg rart å få "vilkåring dom" som straff for forsøk på bank ran da dette er en stor samfunnsmessig forbrytelse, vilkårig straff er vel det som blir kalt "frihet under oppsyn". Da skal man vel når og hvor som helst kunne bli oppsøkt av politiet og ransaket.

Du må nesten bare se når du får dommen opplest av politiet her i Norge, men regner da med at du ikke blir utlevert siden det dreier seg om en vilkårig dom. Men om du får fengsel så blir du nok utlevert for en slik forbrytelse ja.
Blir for dumt å sende deg til sverige på en hybel for at det Svenske politiet skal kunne oppsøke deg når de vil, men dersom den norske stat ikke ønsker å bruke sine ressurser fra politiet i Norge på dette kan det være du ender opp med fengselstraff i Sverige istedenfor.

Du får vel vite alt i dommen, vet du når du får den?
Trådstarter
Sitat av Dasset Vis innlegg
Hm.. Virker på meg rart å få "vilkåring dom" som straff for forsøk på bank ran da dette er en stor samfunnsmessig forbrytelse, vilkårig straff er vel det som blir kalt "frihet under oppsyn". Da skal man vel når og hvor som helst kunne bli oppsøkt av politiet og ransaket.

Du må nesten bare se når du får dommen opplest av politiet her i Norge, men regner da med at du ikke blir utlevert siden det dreier seg om en vilkårig dom. Men om du får fengsel så blir du nok utlevert for en slik forbrytelse ja.
Blir for dumt å sende deg til sverige på en hybel for at det Svenske politiet skal kunne oppsøke deg når de vil, men dersom den norske stat ikke ønsker å bruke sine ressurser fra politiet i Norge på dette kan det være du ender opp med fengselstraff i Sverige istedenfor.

Du får vel vite alt i dommen, vet du når du får den?
Vis hele sitatet...
Jeg synes også det var rart, og jeg hadde forberedt meg på fengsel. Men ifølge forsvareren min er den eneste grunnen til at jeg fikk skyddstillsyn var at åklageren gikk inn for forsøk til ran og ikke ran, samt at jeg ikke virket veldig truende under ranet, og at jeg kun brukte softgun.

Det virker bortkasta å bruke ressurser på å få meg til å bo i Sverige bare fordi jeg skal sjekkes regelmessig. Jeg får dommen tilsendt innen 21 mai, og så er det tre ukeres ankefrist. Slik jeg har forstått det vil det i dommen stå opplyst hvem som er min tilsynsmann fra Frivården. Jeg må nesten ta det derfra.

Men hvis det er slik at jeg må møte opp en gang i uka for kontakt med Frivården, så vil jeg selvfølgelig gjøre. Jeg har fått min straff, og jeg skal ta den og ikke begå nye forbrytelser. Jeg ønsker ikke å komme tilbake til fengselet, og definitivt ikke i Sverige.
Sist endret av hafnor; 17. mai 2012 kl. 17:06.
Vilkårig dom i Sverige tilsier at du har meldeplikt 1 gang per uke, samt skal politiet i starten oppsøke deg hjemme/på jobb osv 2-3 ganger per uke uten forvarsel, og de skal vel også ransake deg for ulovlige gjenstander.

Derfor jeg synes det er rart de har dømt deg til dette, da Svensk politi ikke kan komme til Norge å gjøre dette. Samt at norsk politi kan nekte å ta på seg denne oppgaven om de for forespørsel om dette, pga ressurser, penger osv.

Jeg tipper de kommer frem til at du blir utlevert til Sverige og må sitte å ta din straff i Svensk fengsel, det er jo trossalt en alvorlig forbrytelse.

At du som nordmann er tatt for en forbrytelse i Sverige, og dømt for samme forbrytelse også i Sverige. Vil si at du må ta din straff i Sverige, og de må da be om utlevering.
Du kan ikke bli dømt i Sverige for en forbrytelse begått i Sverige og fullføre din dom/straff i Norge.
Dommen skal vel "avtjenes" i det landet du er dømt for lovbruddet, er sikkert noen som har fått tatt sin straff i Norge, men må nok meget spesielle episoder til for at det skal skje.
Norge utleverer ikke egne borgere, så dersom du er norsk statsborger så er altså ikke dette noe du trenger å frykte. Det er imidlertid mulig at du må sone i ett norsk fengsel, selv om norske myndigheter ikke har forpliktet seg til å straffeforfølge nordmenn som bryter lover i utlandet.
Sist endret av caperno; 17. mai 2012 kl. 17:28.
Utlevering av norske statsborgere skjer støtt og stadig. Det kommer ann på alvorlighetsgrad av forbrytelse. Og hvilken fengselsstraff de blir dømt til. Prøv lovdata, er finner du info om nøyaktig dette

http://www.lovdata.no/all/tl-19610303-001-001.html
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Norge utleverer ikke egne borgere, så dersom du er norsk statsborger så er altså ikke dette noe du trenger å frykte. Det er imidlertid mulig at du må sone i ett norsk fengsel, selv om norske myndigheter ikke har forpliktet seg til å straffeforfølge nordmenn som bryter lover i utlandet.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du det ifra, da det som er postet i tråden tilsier noe annet?

-§ 2. Utlevering av norsk statsborger kan bare skje såfremt han i de siste 2 år før den straffbare handling har hatt bopel i den stat som ønsker utlevering eller hvis handlingen eller tilsvarende handling etter norsk lov kan medføre høyere straff enn fengsel i 4 år.
Norsk statsborger kan ikke utleveres for handling som i sin helhet er begått her i riket, med mindre handlingen er medvirkning til en straffbar handling begått utenfor riket, eller begjæringen om utlevering også gjelder straffbar handling begått utenfor riket.


-----------------------------------------------------------------------

Haffe: hva som fikk deg til å rane en bank? Er ikke akkurat noen man satser på, slipper sikkert unna. Veldig trengende etter cash?

Skal ikke bedrive moralpreken bare lurer. Er ikke hver dag noen oppretter tråder på nFF der de har ranet en bank.
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Du burde vurdere en tur til Mexico..
Sitat av hafnor Vis innlegg
Jeg synes også det var rart, og jeg hadde forberedt meg på fengsel. Men ifølge forsvareren min er den eneste grunnen til at jeg fikk skyddstillsyn var at åklageren gikk inn for forsøk til ran og ikke ran, samt at jeg ikke virket veldig truende under ranet, og at jeg kun brukte softgun.
Vis hele sitatet...
Tenker at du er glad for å ha mistet gunneren din nå?

Men si meg, ble denne tråden opprettet mens du hadde dette ranet i bakhodet?

http://freak.no/forum/showthread.php?t=188479
Sist endret av Knask; 17. mai 2012 kl. 18:17.
Sitat av stagg Vis innlegg
Hvor tar du det ifra, da det som er postet i tråden tilsier noe annet?
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke klar over at det var eget lovverk når det gjaldt norden. Uansett, ethvert land kan be om utleverelse, men det er heller tvilsomt at det vil skje med mindre tiltalte selv ønsker det. Har ingen kilder, men er rimelig sikker på at vi i nyere tid ikke har tvangsutlevert en eneste norsk statsborger, selv ikke til de nordiske land.
Caperno, utleveringsloven er for å forhindre at Norske statsborgere blir utlevert til land som Kongo, Libya osv, land vi ikke vet eller vet at det foregår brudd på menneskerettighetsloven, altså land vi ikke "kjenner".

Innen i Norden er det nok mer vanlig enn vi tror.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Du burde vurdere en tur til Mexico..
Vis hele sitatet...
Hvis han har forsøkt å rane en bank og blitt varetektsfengslet for det og venter på en dom (kanskje også potensiell utlevering), ser jeg ikke for meg at han kommer inn i et så sikkert land som Mexico...
Link til artikkel som omtaler "ranet" ?