Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 11287
Hei.

Har lest litt rundt om når folk gjør brekk på minibanker så bruker dem sprengstoff.

Er dette fordi det er det enkleste?, eller tåler minibanken så mye at man ikke får gjort det med brekkjern eller andre hjelpemidler?
Sitat av antiloop Vis innlegg
Har du prøvd med et bankkort?
Vis hele sitatet...
Er nok ikke lett å brekke opp en minibank med et bankkort

Uten at jeg har noe særlig peiling, vil jeg tro at minibanker er svært vanskelig å åpne med kun brekkjern/vanlig verktøy og at det er mye mer praktisk å bruke sprengstoff.
Sist endret av Gobity; 13. februar 2012 kl. 03:23.
Er jo bare dumt å sprenge/ta med iogmed at dem er utstyrt med søkingsutstyr :P
Pluss at de pengene man eventuelt får ut er mest sannsynelig blå
Sist endret av SRB; 13. februar 2012 kl. 03:25.
letteste er å sprenge, går for mye tid og bråk ved å bruke vinkel sliper evt skjærebrenner, men finns jo dem mnibankene mann kan hekte kjetting rundt å kjøre avsted

men må da opnes under vann eller ha masse potetmel til å vaske pengene rene, da det ofte er fargeampuller i minibanker

gps jammer hvis den har gps sporing
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Hvor mye penger er det egentlig i en minibank?
bedre og rane kassa på rimi en og stjele en minibank hvor man får malte penger etterpå
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Snakker folk av erfaring her når de sier at det enkleste er å sprenge? Om en minibank er så robust at man ikke får den opp med konvensjonelt verktøy, så vil det være vanskelig å sprenge opp minibanken uten å sprenge pengene, så forklar meg hvordan dere gjør dét
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Hvor mye penger er det egentlig i en minibank?
Vis hele sitatet...
Leste et sted at de blir fylt med 250 000 når de fylles. Husker ikke hvor jeg leste dette da det er 1-2 år siden.

Jeg ville nok satset på å få med meg hele minibanken, med gps jammer. og åpnet den under vann.

vet ikke hvordan disse er bygd opp, men noen som vet om det går ann å borre hull også fylle de med vann uten at fargen utløses? også åpnet den med skjærebrenner.
Sitat av J Press Vis innlegg
Leste et sted at de blir fylt med 250 000 når de fylles. Husker ikke hvor jeg leste dette da det er 1-2 år siden.

Jeg ville nok satset på å få med meg hele minibanken, med gps jammer. og åpnet den under vann.

vet ikke hvordan disse er bygd opp, men noen som vet om det går ann å borre hull også fylle de med vann uten at fargen utløses? også åpnet den med skjærebrenner.
Vis hele sitatet...
Jeg vedder på at du ikke klarer å flytte den uten å utløse malingen.
Ser du vedder på det, så skal ikke begynne å diskutere mot det.

Men ser ikke etter vedding på hvor mye de tåler, ser mer etter litt mer sikre kilder på dette enn en som ikke har peilig som bare vedder på det.

m
er det ikke lettere å utnytte f.eks softwarefeil i en minibank enn å prøve komme seg fysisk inn til der penga ligger?
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
er det ikke lettere å utnytte f.eks softwarefeil i en minibank enn å prøve komme seg fysisk inn til der penga ligger?
Vis hele sitatet...
I og med at jeg kjenner til minst 3 saker der noen har fysisk stjålet en minibank, og ingen der noen har funnet en software feil så vil jeg påstå at det er vanskeligere. Dog er det lettere med skimming/identitetstyveri. Bare utstyret for å senke ned en minibank i vann for så å sveise hull i den vil jo spise opp halvparten av inntekten...
Sitat av Up Vis innlegg
Snakker folk av erfaring her når de sier at det enkleste er å sprenge? Om en minibank er så robust at man ikke får den opp med konvensjonelt verktøy, så vil det være vanskelig å sprenge opp minibanken uten å sprenge pengene, så forklar meg hvordan dere gjør dét
Vis hele sitatet...
den minibank ligaen som drev i norge en stund sprengte seg inn, eller tok hele med seg
Vil tro at de (proffene), enten besitter spesialverktøy, eller så har de reelle nøkler, som gjør at de kommer til pengene uten å søle til noe som helst.

Spregning/åpning i vann blir skikkelig Olsenbanden
Det er mye bedre å rane en verditransport. Da snakker vi store penger.

Men det innebærer mye logistikk, vekternes rutiner, fluktrute, respons fra politi, sivile, etc. Det krever mye planlegging og god tid, og ikke minst dedikerte ranere som kan holde hodet kaldt når det gjelder.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Det er mye bedre å rane en verditransport. Da snakker vi store penger.

Men det innebærer mye logistikk, vekternes rutiner, fluktrute, respons fra politi, sivile, etc. Det krever mye planlegging og god tid, og ikke minst dedikerte ranere som kan holde hodet kaldt når det gjelder.
Vis hele sitatet...
Hva med å rane hele NOKAS? Bare ikke bruk helikopter; det er jævlig lett å spore. Og du bør ikke parkere en trailer med dna-bevis utfor politistasjonen.
Sitat av Commendatore Vis innlegg
To ord til deg: Farge ampull.
Vis hele sitatet...
Fargeampull er forsåvidt ett ord!

Uten noen form for kompentanse vil jeg anta at vinningen går opp i spinningen ved at man enten trenger skikkelig (dyrt) utstyr og/eller fargeampullene utløses.
vanskelig kanskje?

http://www.liveleak.com/view?i=f0c_1323789839
Sist endret av Bartulf; 13. februar 2012 kl. 18:14.
Frankrikes Solkonge
Sitat av paddus Vis innlegg
bedre og rane kassa på rimi en og stjele en minibank hvor man får malte penger etterpå
Vis hele sitatet...
De fleste butikker har seddelsafer under kassa hvor kasserne rutinemessig legger vekk nok sedler til at de sitter igjen med kun 1500 til 2000 i kassa.

Dårlig bytte og enda dårligere hvis man blir tatt, noe det er stor sjanse for hvis man ikke passer på alle faktorer som spiller inn.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av J Press Vis innlegg
Leste et sted at de blir fylt med 250 000 når de fylles. Husker ikke hvor jeg leste dette da det er 1-2 år siden.
Vis hele sitatet...
500. Skal ekstremt lite til for at fargepatronene går av og ødelegger alt.
Man kan på en måte dele minibanker i to typer;

1.De som står inne på kjøpesentre, narvesen, 7 eleven osv.

2. De som er inne i vegger, som oftest utenfor banker, utenfor kjøpesentre osv.

Skal du bruke sprengstoff så er vel de minibankene som er utenfor bankene/kjøpesentre mest aktuelt. Hvorfor vet jeg ikke, men har hørt at en av de som var med på å utføre NOKAS-ranet gjorde dette fordi det var enklest av en eller en annen grunn.

Skal du gå for de som er inne på Narvesen, 7 eleven osv så ville jeg heller satset på å vente til vekterne åpner minibanken og dukke opp bak dem. Fordelen du har er at når de fylles på så står begge vekterne nesten nede på knær og lukker først opp den første døra, så safedøra, deretter åpner andremann den blå kofferten, så kommer de grønne små "kassene" som skal inn i minibanken. Dette gjør i så fall selskapet LOOMIS, vet ingenting om NOKAS ( nye vakt service selskapet, ikke ranet)
Ulempen ved å sprenge en slik minibank er at det er en safe bak døren som er ganske lik det du har sett på Olsenbanden. En safe bør helst kuttes i et hjørne dersom du har vinkelsliper, har du skjærebrenner kjører du på hvor du vil, men på en minibank som har flere vegger så bør du være glup og finne ut noe bra.
borre et hull og fylle med byggskum burde sette en viss brems på ampullene vil jeg tro .EVT isspray flytende nitrogen gjør vel malinga ganske frøssen
Sist endret av skukketrure; 19. februar 2012 kl. 03:36.
Sitat av Up Vis innlegg
Snakker folk av erfaring her når de sier at det enkleste er å sprenge? Om en minibank er så robust at man ikke får den opp med konvensjonelt verktøy, så vil det være vanskelig å sprenge opp minibanken uten å sprenge pengene, så forklar meg hvordan dere gjør dét
Vis hele sitatet...
grunen til at folk sprenger er at det går mye fortere

men tror dog ikke så alltformange av de her har kunskaper nok til dette

kan forklare deg lett hvordan dette utføres i praksis du borer et hull på topen av safen i minibanken fyller den med vann deretter putter du ønsket sprengsoff og mende inn i hullet å sprenger den opp

men dette krever litt kunskap om sprengsoff er ikke slikk at du bare kan dytte ned 5 kilo dynamitt å håpe på det beste da får du ofte et resultatt som er deretter å :P

å nei snakker ikke av erfaring da dett ville vert ekstremt dumt å legge ut slike innrømmelser
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg

kan forklare deg lett hvordan dette utføres i praksis du borer et hull på topen av safen i minibanken fyller den med vann deretter putter du ønsket sprengsoff og mende inn i hullet å sprenger den opp
Vis hele sitatet...
Up har god forståelse for effektene av sprengstoff og det er derfor han stiller følgende spørsmål:

Om en minibank er så robust at man ikke får den opp med konvensjonelt verktøy, så vil det være vanskelig å sprenge opp minibanken uten å sprenge pengene, så forklar meg hvordan dere gjør dét.
Vis hele sitatet...
Som du ser har du ikke kommet med noen forklaring på dette.
Sitat av Knask Vis innlegg
Up har god forståelse for effektene av sprengstoff og det er derfor han stiller følgende spørsmål:



Som du ser har du ikke kommet med noen forklaring på dette.
Vis hele sitatet...
vet godt at up har god forståelse for effektene av sprengstoff (kjenner til han fra pyro forumet) det at du trenger litt kunskap var ikke rettet til han men som et generelt svar

forklarinegen på hvordan man ikke skal ødlegge pengene ligger i vannet
som også nevnes i posten har ikke tenkt å legge ut noen detaljert step by step til hvordan man gjør dette men kort fortalt så fyller du safen med vann for å redde sedlene om ikke det var svar nok hva mener du hadde vert et passende svar?
Sist endret av dildo-jonny; 19. februar 2012 kl. 04:33.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
vet godt at up har god forståelse for effektene av sprengstoff (kjenner til han fra pyro forumet) det at du trenger litt kunskap var ikke rettet til han men som et generelt svar

forklarinegen på hvordan man ikke skal ødlegge pengene ligger i vannet
som også nevnes i posten har ikke tenkt å legge ut noen detaljert step by step til hvordan man gjør dette men kort fortalt så fyller du safen med vann for å redde sedlene om ikke det var svar nok hva mener du hadde vert et passende svar?
Vis hele sitatet...
For ganske mange år siden stjal noen en minibank i Arendal med hjullaster.
Den ble senere funnet uåpnet og ganske intakt i havet (saltrød tror jeg)

Minibanker er visstnok ikke SÅ enkle å robbe.
Så på TV at med en gang en minibank beveger seg så blir politiet informert, så om du ikke klarer å tømme minibanken OG dumpe den på veldig kort tid, så er ikke det å ta den med seg å anbefale
Sitat av Wild Vis innlegg
For ganske mange år siden stjal noen en minibank i Arendal med hjullaster.
Den ble senere funnet uåpnet og ganske intakt i havet (saltrød tror jeg)

Minibanker er visstnok ikke SÅ enkle å robbe.
Vis hele sitatet...
har aldri sakt dem er enkle å robbe men hvorfer siterer du meg med dette da jeg aldri har sakt at det er en enkel jobb

Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Så på TV at med en gang en minibank beveger seg så blir politiet informert, så om du ikke klarer å tømme minibanken OG dumpe den på veldig kort tid, så er ikke det å ta den med seg å anbefale
Vis hele sitatet...
stemmer det i dag har minibanker en gps inni seg så man bør virkelig vite hva man gjør før man tar med en minibank hjem
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
hvorfer siterer du meg med dette da jeg aldri har sakt at det er en enkel jobb
Vis hele sitatet...
Fordi jeg oppriktig tror du kan tjene mye mer penger i kassa på REMA enn å forsøke å robbe en minibank.

(Og med betydelig mindre risiko)
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
forklarinegen på hvordan man ikke skal ødlegge pengene ligger i vannet
som også nevnes i posten har ikke tenkt å legge ut noen detaljert step by step til hvordan man gjør dette men kort fortalt så fyller du safen med vann for å redde sedlene om ikke det var svar nok hva mener du hadde vert et passende svar?
Vis hele sitatet...
Du sier ingenting om hvordan du ville ha beregnet korrekt mengde sprengstoff for å kunne åpne boksen man samtidig unngå å skade pengene, dette er et svært sentralt poeng som du har utelatt i posten jeg siterte deg på.
Sitat av Wild Vis innlegg
Fordi jeg oppriktig tror du kan tjene mye mer penger i kassa på REMA enn å forsøke å robbe en minibank.

(Og med betydelig mindre risiko)
Vis hele sitatet...
har verken sakt at det er lite risikofyldt eller lett å ta minibanker

men at du kan tjene mere penger i kassa på rimi tror jeg du må revurdere da det er betraktelig mye mere penger i en minibank
å tar du kassa på rimi blir det plutselig snak om ran istede for vanelig vinningskriminalitet

Sitat av Knask Vis innlegg
Du sier ingenting om hvordan du ville ha beregnet korrekt mengde sprengstoff for å kunne åpne boksen man samtidig unngå å skade pengene, dette er et svært sentralt poeng som du har utelatt i posten jeg siterte deg på.
Vis hele sitatet...
fordi du da må vite tykkelsen på vegen i minibanken å volumet i safen å du må også finne ut hvilket sprengstoff du skal bruke
å jeg sier jo at jeg heller ikke vil gi en detaljert step by step på dette
forklarer bare hvordan det funker å jeg vet at UP har mye mere kunskap om dette en meg så dette vill nok ikke vere noe problem for han å regne seg fram til
Sist endret av dildo-jonny; 19. februar 2012 kl. 05:19.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
har verken sakt at det er lite risikofyldt eller lett å ta minibanker

men at du kan tjene mere penger i kassa på rimi tror jeg du må revurdere da det er betraktelig mye mere penger i en minibank
å tar du kassa på rimi blir det plutselig snak om ran istede for vanelig vinningskriminalitet
Vis hele sitatet...

Jeg snakker om å jobbe i kassa på REMA på vanlig måte, ikke rane den.

Sitter sammen med en som møtte hjullasteren med minibanken gjennom sentrum.
Han har riktig nok en hel del promiller i seg men ler godt av at noen fortsatt er dum nok til å forsøke å ta en minibank.

Fyren jobber med sikkerhet.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg

fordi du da må vite tykkelsen på vegen i minibanken å volumet i safen å du må også finne ut hvilket sprengstoff du skal bruke
å jeg sier jo at jeg heller ikke vil gi en detaljert step by step på dette
forklarer bare hvordan det funker å jeg vet at UP har mye mere kunskap om dette en meg så dette vill nok ikke vere noe problem for han å regne seg fram til
Vis hele sitatet...
Helt i orden, men du har uansett ikke svart på det han spurte om.
Sitat av Wild Vis innlegg
Jeg snakker om å jobbe i kassa på REMA på vanlig måte, ikke rane den.

Sitter sammen med en som møtte hjullasteren med minibanken gjennom sentrum.
Han har riktig nok en hel del promiller i seg men ler godt av at noen fortsatt er dum nok til å forsøke å ta en minibank.

Fyren jobber med sikkerhet.
Vis hele sitatet...
hva som skjedde med hjullasteren aner jeg ikke så det skal jeg ikke gå inn på

å igjen så har jeg aldri sakt dette er en enkel jobb å utføre så hvorfer du refererer til meg aner jeg ikke
men har du riktig kunskap så skjønner jeg virkelig ikke hvorfer mr safty ler så godt da det fremdeles er mulig å utføre denne jobben

btw så er det ikke så vanelig å ta minibanker lengre at det forekommer er sant men ikke som føritiden

Sitat av Knask Vis innlegg
Helt i orden, men du har uansett ikke svart på det han spurte om.
Vis hele sitatet...
Snakker folk av erfaring her når de sier at det enkleste er å sprenge? Om en minibank er så robust at man ikke får den opp med konvensjonelt verktøy, så vil det være vanskelig å sprenge opp minibanken uten å sprenge pengene, så forklar meg hvordan dere gjør dét

var spørsmålet mit svar var at gunnen til man sprenger er at det går raskere
om ikke det ville vere vanskelig å sprenge opp minnibanken uten å sprenge pengene er der vannet kommer inn i bildet det er kort fortalt hvordan det gjonomføres men alikevel ingen detaljert step by step

syntes igjen dette var et greit lite svar på spørsmålet jeg
men har du riktig kunskap så skjønner jeg virkelig ikke hvorfer mr safty ler så godt da det fremdeles er mulig å utføre denne jobben
Vis hele sitatet...
Mr safety ler så godt fordi han har riktig kunnskap.

For min del må du gjerne gjøre akkurat det du ønsker.
Kanskje man for en gangs skyld får lese annet enn trash i dagbladet.
Men tviler på at de får dekke fengslingsmøtet.
Sitat av Wild Vis innlegg
Mr safety ler så godt fordi han har riktig kunnskap.

For min del må du gjerne gjøre akkurat det du ønsker.
Kanskje man for en gangs skyld får lese annet enn trash i dagbladet.
Men tviler på at de får dekke fengslingsmøtet.
Vis hele sitatet...
jeg holder sletts ikke på med slike ting om det var det du trodde så at du får se noen artikel om meg i db tviler jeg på å noen fengslingsmøter blir det nok heller ikke på meg da jeg er en lovlydig borger som skatter av min intekt
Sist endret av dildo-jonny; 19. februar 2012 kl. 05:46.
Sitat av Iamnaabcake Vis innlegg
Så på TV at med en gang en minibank beveger seg så blir politiet informert, så om du ikke klarer å tømme minibanken OG dumpe den på veldig kort tid, så er ikke det å ta den med seg å anbefale
Vis hele sitatet...
noe som heter gsm blokker, gprs blokker. alle gps signalene en minibank sender ut kan vel blokkeres
Sitat av skukketrure Vis innlegg
noe som heter gsm blokker, gprs blokker. alle gps signalene en minibank sender ut kan vel blokkeres
Vis hele sitatet...
stemmer det med rett utstyr kan man blokkere dem
ok beklager det men vill av mange grunner ikke legge ut på et ofentlig forum en step by step på hvordan man spenger opp en safe
blandt annet sidden dette er ikke en direkte ufarlig proses


tilbake til gps senderene i minibanker der har man to alternativer såvidt jeg vet endten studerer du minibanken så mye at du klarer å fjerne denne ellers kan du gruke en jammer men da må du først finne ut hvilke signaler den aktuele minibanken sender ut etter hva jeg vet så bruker den enten gps eller gsm. burde vell også vere mulig å blokke signalene med et slaks blyteppe hvor man skaffer dette aner jeg ikke men regner med du må leke litt macgyver da :P
Sist endret av nso; 19. februar 2012 kl. 20:47. Grunn: fjernet meta-diskusjon
▼ ... over en måned senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
ok beklager det men vill av mange grunner ikke legge ut på et ofentlig forum en step by step på hvordan man spenger opp en safe
blandt annet sidden dette er ikke en direkte ufarlig proses
Vis hele sitatet...
Og kanskje litt fordi du ennå ikke har sendt mail til regissørene av filmene du har sett, og spurt etter detaljene som skurkene åpenbart innehar?

Måten jeg pleier gjøre det på er at jeg lager en rakett som kjører på TNT, og drar til månen og åpner den.
For da finner ikke politiet meg uansett hvordan de sporer den, og om de gjør det, så har de ikke ressursene for å ta meg.
PS. Husk dykkerdrakt med følgende utstyr, for det er lite oksygen der oppe, og gravitasjonen er lav
Sist endret av Up; 24. mars 2012 kl. 13:36.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
burde vell også vere mulig å blokke signalene med et slaks blyteppe hvor man skaffer dette aner jeg ikke men regner med du må leke litt macgyver da :P
Vis hele sitatet...

du kan ta med blyteppet ditt hjem og bruke dette istedenfor: Faradays_bur

I bunn og grunn myggnetting av metall.
Hvis politiet får et varsel med en gang en minibank flytter på seg, tror jeg nok at de får samme varselet om en minibank slutter å sende signal.
Sitat av Up Vis innlegg
være vanskelig å sprenge opp minibanken uten å sprenge pengene, så forklar meg hvordan dere gjør dét
Vis hele sitatet...
"sprenger"jo ikke penga...hehe..folk sprenger jo hele pengebiler og tar penga..blir vell ikke så mye flammer som på film
på heltid
iSkurk's Avatar
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
500. Skal ekstremt lite til for at fargepatronene går av og ødelegger alt.
Vis hele sitatet...
Så om jeg f.eks hopper med litt fart mot en bankautomat kan jeg ødelegge alle pengene?
Sitat av iSkurk Vis innlegg
Så om jeg f.eks hopper med litt fart mot en bankautomat kan jeg ødelegge alle pengene?
Vis hele sitatet...
potetmel kan brukes til å vaske fargen av pengene
Sitat av alanapoli Vis innlegg
"sprenger"jo ikke penga...hehe..folk sprenger jo hele pengebiler og tar penga..blir vell ikke så mye flammer som på film
Vis hele sitatet...
Selv om den ikke går opp i full fyr er det jo fullt mulig at du ødelegger pengene også. Hvis en sprengladning klarer å trenge gjennom en minibank, klarer den også fint å trenge gjennom noen papirlapper. Det kreves en veldig nøyaktig beregning over hvor mye sprengstoff som er ideelt å bruke. Man skal jo både trenge seg gjennom minibanken og unngå at eksplosjonen ødelegger pengene samtidig.
Det er ikke mulig og sprenge opp en minibank med sprengstoff fra utsiden, det blir ikke nokk trykk.
F.eks dynamitt må det først bores et hull, så putte dynamitt inn i hullet, deretter tettes igjen.
Kliner man sprengstoff på utsiden skaper ikke det nok trykk til å åpne en minibank.
Sitat av combat38 Vis innlegg
Det er ikke mulig og sprenge opp en minibank med sprengstoff fra utsiden, det blir ikke nokk trykk.
F.eks dynamitt må det først bores et hull, så putte dynamitt inn i hullet, deretter tettes igjen.
Kliner man sprengstoff på utsiden skaper ikke det nok trykk til å åpne en minibank.
Vis hele sitatet...
Tror nok at primærmålet når man skal sprenge opp en minibank er å totalødelegge låsen slik at den bare blir å åpne opp på samme måte som når den blir fyllt med cash.

Tviler på at noen skal blåse et svært jævla hull i sia på minibanken og så bare ta pengene ut derfra.