Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 14492
Jeg og noen fra jobb starter i slutten av Januar på pistolkurs og skal bli aktive i pistolklubben som en liten hobby for oss. Etter et halvt år har jeg tenkt til å søke om lisens til mitt eget våpen. I den anledning så har jeg noen spørsmål.

Før jeg ble 18 ble jeg anmeldt rimlig mange ganger av forskjellige årsaker.
Etter jeg har blitt 18, har jeg fått 1 fartsbot og fått 1 bot for drikking på offentlig plass.

Etter jeg har blitt 18 så har jeg vært veldig real fyr, men jeg er redd kanskje min fortid kan hente meg inn. Jeg er nå 26.

Noen som har noen formening om hvordan dette vil påvirke min søknad om våpenlisens for håndvåpen?
Det er kun politiet som kan gi deg et godt svar på det spørsmålet, spesielt da du ikke spesifiserer hva du fikk problemer for før du ble 18. Ta kontakt med politiet/send inn en søknad.
Kan man be om utskrift av vandel fra politiet for å se hva som står der?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jupp, du har muligheten til å få utskrevet en vandelsattest hvor det står alt de har på deg. Dette koster dog en liten sum.
driver med akkurat det samme blei medlem i pistolklubb for 1 år siden har en fyllekjøring som førte til 25dager inn .

Men fikk våpen, har nå en 22.browning en 357. colt king cobra og skal levere inn en ny søknad til tirsdag på en cz sp01 tactical . så det var ikke noe stress . Men det de går på er Volds dommer . men du må vel være 21 for å få lov til å erverve våpen ?? hvis du ikke har verge da .

Og btw hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre eller søke på http://www.kammeret.no/forum/
Sist endret av DrHoffman2; 20. januar 2012 kl. 10:39.
At du er bøtelagt for offentlig beruselse og fartsovertredelse, er sjeldent et problem. Ikke engang det å sitte inne gir nødvendigvis avslag på søknaden. Det som har noe å si er om du er dømt for vold, trusler, brudd på våpenloven, og om du har banka kjerringa. I tillegg er du vel utelukket om du er alkis eller narkoman. Samt om du har en urovekkende fortid innen psykiatrien.

Er du medlem av Kristiansand Pistolklubb? Jeg er medlem der, og i OPK.
Sitat av DrHoffman2 Vis innlegg
driver med akkurat det samme blei medlem i pistolklubb for 1 år siden har en fyllekjøring som førte til 25dager inn .

Men fikk våpen, har nå en 22.browning en 357. colt king cobra og skal levere inn en ny søknad til tirsdag på en cz sp01 tactical . så det var ikke noe stress . Men det de går på er Volds dommer . men du må vel være 21 for å få lov til å erverve våpen ?? hvis du ikke har verge da .

Og btw hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre eller søke på http://www.kammeret.no/forum/
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være 21 for å erverve våpen nei. Jaktvåpen kan du skaffe deg fra du har tatt jegerprøven (16 år.)

Edit:

Sitat av http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/md/td-20020322-0313-003.html&emne=
§ 8. Obligatorisk jegerprøve
Alle personer som har fylt 16 år og som ikke er registrert i Jegerregisteret, skal før jakt, felling eller fangst utøves ha bestått jegerprøve i henhold til denne forskrift og instruks om innhold og gjennomføring av jegerprøven fastsatt av direktoratet.
Jegerprøven består av et obligatorisk kurs og en skriftlig eksamen.
Jegerprøveeksamen kan avlegges fra den dag vedkommende har fylt 14 år.
Personer som er fast bosatt i utlandet trenger ikke avlegge jegerprøve dersom de kan dokumentere at de fyller vilkårene for å drive tilsvarende jakt i sitt bopelsland.
0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).
Vis hele sitatet...
Sist endret av Forconin; 20. januar 2012 kl. 15:16.
Så jeg som 18 åring kan starte i skytklubb og eie et våpen ? noen som har link til skyteklubber i tønsberg/horten området ?
Et annet spørsmål til dere som driver med skyting: Jeg burde egentlig hatt briller, jeg ser ikke dårlig, men jeg hadde helt klart hatt bedre syn med korrigering. Ettersom jeg ikke får vondt i hodet e.l. har jeg ikke tatt meg bryet med det.
Hvor viktig er godt syn for hobby skyting? Nå tenker jeg bare for rekreasjons skyld og ikke konkurranse etc.
Sitat av Dice Vis innlegg
Et annet spørsmål til dere som driver med skyting: Jeg burde egentlig hatt briller, jeg ser ikke dårlig, men jeg hadde helt klart hatt bedre syn med korrigering. Ettersom jeg ikke får vondt i hodet e.l. har jeg ikke tatt meg bryet med det.
Hvor viktig er godt syn for hobby skyting? Nå tenker jeg bare for rekreasjons skyld og ikke konkurranse etc.
Vis hele sitatet...
ikkes så veldig viktig hvis du er der bare for gøy . men du kan jo begynne med linser eller noe . har selv -1.25 i syn og har dratt på skyting uten briller . Siden jeg bruker linser til vanlig synes jeg det er diggere med linser men det går greit uten . Det er jo bare å prøve seg framm , hvis du føler at du ikke trenger det så går jo det grei . og hvis du sliter med å se sikter ordentlig så er det jo bare å ta en optikker time å teste med noe briller til 200kr
Sist endret av DrHoffman2; 20. januar 2012 kl. 15:39.
Sitat av DingoXo Vis innlegg
Så jeg som 18 åring kan starte i skytklubb og eie et våpen ? noen som har link til skyteklubber i tønsberg/horten området ?
Vis hele sitatet...

Her har du Tønsberg og omegn Pistolklubb:
http://www.tonsbergpk.net/

De har et kontor i Tønsberg, men de gangene jeg har prøvd å gå dit for informasjon har det vært stengt. Det ser også ut som det tristeste kontoret noensinne fra utsiden.
Har ett lite ot spørsmål som har delvis rellevans

Jeg har nåd maksimum limit på antall jakt våpen, det jeg lurer på er: går handvåpen på en annen kvote ? (kan jo ikke jakte med pistol)
Sitat av DingoXo Vis innlegg
Så jeg som 18 åring kan starte i skytklubb og eie et våpen ? noen som har link til skyteklubber i tønsberg/horten området ?
Vis hele sitatet...
For å kunne eie pistol eller revolver må man ha fylt 21 år.

Men tilbake til topic :
Jeg har mye dritt på rullebladet, og jeg har 6 våpen.
Du må nesten bare søke. Men jeg tror ikke du bør nevne noe, la dem finne ut hva du har på vandelen selv.
Kan være jeg var heldig og har en lat lensmann som ikke gadd og sjekke.
Jeg har ivertfall diverse ting på rullebladet som gjør at jeg ikke kan inneha førerkort, men våpen det får jeg ha....

Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Har ett lite ot spørsmål som har delvis rellevans

Jeg har nåd maksimum limit på antall jakt våpen, det jeg lurer på er: går handvåpen på en annen kvote ? (kan jo ikke jakte med pistol)
Vis hele sitatet...
Dette kan gå som konkurransevåpen. Og ja, du kan få tillatelse til mer enn 6 totalt,bare du har en god nok grunn.
Sist endret av Hydroide; 20. januar 2012 kl. 16:24.
HøyRisiko Psykopat
må ver 21 år for å eige pistol! rifle er lavere aldre
for pistol må du også ver aktivt medlem
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Her har du Tønsberg og omegn Pistolklubb:
http://www.tonsbergpk.net/

De har et kontor i Tønsberg, men de gangene jeg har prøvd å gå dit for informasjon har det vært stengt. Det ser også ut som det tristeste kontoret noensinne fra utsiden.
Vis hele sitatet...
Er der jeg er medlem . De har åpent tirsdag og torsdag 18:00 til 2200 .
Du må ta et sikkerhets kurs kr 1000 også melde deg inn kr600 i året .

Aldersgrense på å eie håndvåpen er 21 . Men på våpen søknaden står det at hvis du ikke er gammel nok må du ha verge . så kan hende det går vis du har verge .

Sitat av DrHoffman2 Vis innlegg
Er der jeg er medlem . De har åpent tirsdag og torsdag 18:00 til 2200 .
Du må ta et sikkerhets kurs kr 1000 også melde deg inn kr600 i året .

Aldersgrense på å eie håndvåpen er 21 . Men på våpen søknaden står det at hvis du ikke er gammel nok må du ha verge . så kan hende det går vis du har verge .
Vis hele sitatet...
oops mente åpningstidene på klubben . men hvis du drar ditt så får du vite alt du trenger å vite.
Du må beise sjarken!
Hvis jeg ikke tar helt feil så er det 18 år på jaktvåpen og 21 på pistol.....
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Hvis jeg ikke tar helt feil så er det 18 år på jaktvåpen og 21 på pistol.....
Vis hele sitatet...
§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller – hvis søkeren ikke har bopel i riket – av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle.

Søknad fra umyndig må være tiltrådt av verje.
Du må beise sjarken!
Ser den, er 16 selv og har hagle som er registrert på meg men stefadern står som verge...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som vet om man får lisens hvis man ble tatt med 0,5 gram hasj da man var 16? Det vil si over 15 år siden.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Noen som vet om man får lisens hvis man ble tatt med 0,5 gram hasj da man var 16? Det vil si over 15 år siden.
Vis hele sitatet...
Det skal nok gå fint. Jeg har selv jegerprøven, tok den når jeg var 16år (19nå).
Du må være 16år og bestått jegerprøven for å kunne søke om tillatelse om hagle.

Du må være fylt 18år og bestått jegerprøven evt melde deg inn i skytterlag for og kunne søke om rifle.

Sist jeg sjekket, må du være fylt 21år og vært aktiv skytter i minst et år i pistolklubb før du kan søke om å få tillatelse til å eie din egen pistol.

Alle disse slår tilbake på at du BØR ha plettfri vandel, men til syvende og sist er det politimesteren i ditt distrikt som avgjør om du får tillatelsen eller ikke.

Jeg er ganske sikker i min sak, men det KAN være jeg har feil!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Er en AR-15 lov å eie i Norge? Går isåfall utifra at det er kun et enkelt skudd om gangen som er det påkrevde.
Sist endret av Quakecry; 6. september 2012 kl. 11:52.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er en AR-15 lov å eie i Norge? Går isåfall utifra at det er kun et enkelt skudd om gangen som er det påkrevde.
Vis hele sitatet...
Ja, og det er også fullt lovlig å eie en semi-auto AR-15 (hvis det var det du tenkte på).
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Det skal nok gå fint. Jeg har selv jegerprøven, tok den når jeg var 16år (19nå).
Du må være 16år og bestått jegerprøven for å kunne søke om tillatelse om hagle.

Du må være fylt 18år og bestått jegerprøven evt melde deg inn i skytterlag for og kunne søke om rifle.

Sist jeg sjekket, må du være fylt 21år og vært aktiv skytter i minst et år i pistolklubb før du kan søke om å få tillatelse til å eie din egen pistol.

Alle disse slår tilbake på at du BØR ha plettfri vandel, men til syvende og sist er det politimesteren i ditt distrikt som avgjør om du får tillatelsen eller ikke.

Jeg er ganske sikker i min sak, men det KAN være jeg har feil!
Vis hele sitatet...
Takk for info, vet du forresten om millitærtjeneste teller? Jeg var også medlem av det frivillige skyttervesen da jeg var liten. Kanskje jeg skal melde meg inn der hvis det er noe i nærheten av der jeg bor.
Selv har jeg jegerlisens, noe som gjør at jeg kan søke om rett til å ha våpen. Det er forskjellige reguleringen i forhold til hvor mange våpen en person kan eie o.l. Men lensmannskontoret kan svare på de fleste spørsmålene du måtte ha
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er en AR-15 lov å eie i Norge? Går isåfall utifra at det er kun et enkelt skudd om gangen som er det påkrevde.
Vis hele sitatet...
Så lenge man har drevet med praktisk skyting som IPSC i 2 år med pistol først. Og uttrykket du leter etter er "halv-auto" også kjent som "semi-auto"
Sist endret av Carl Volt; 16. september 2012 kl. 21:15.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Ja, og det er også fullt lovlig å eie en semi-auto AR-15 (hvis det var det du tenkte på).
Vis hele sitatet...
Finnes det AR-15 man må lade om etter hvert skudd? Ikke halvauto?

Altså jeg trodde AR-15 var halvauto sivilvarianten av full-auto m16, men kan hende det finnes fullauto AR-15 for alt jeg veit....

Uansett skal det vel litt til å få eie fullauto våpen i norge? (trodde faktisk ikke det var mulig, om man ikke hadde "kongens tilatelse" som det nevnes mye i våpenloven hehe! Og det gjelder vel militær, politi og evt unntakstilstand/krig (at kongen sier "greit det" til "vanli folk").
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Jeg og noen fra jobb starter i slutten av Januar på pistolkurs og skal bli aktive i pistolklubben som en liten hobby for oss. Etter et halvt år har jeg tenkt til å søke om lisens til mitt eget våpen. I den anledning så har jeg noen spørsmål.

Før jeg ble 18 ble jeg anmeldt rimlig mange ganger av forskjellige årsaker.
Etter jeg har blitt 18, har jeg fått 1 fartsbot og fått 1 bot for drikking på offentlig plass.

Etter jeg har blitt 18 så har jeg vært veldig real fyr, men jeg er redd kanskje min fortid kan hente meg inn. Jeg er nå 26.

Noen som har noen formening om hvordan dette vil påvirke min søknad om våpenlisens for håndvåpen?
Vis hele sitatet...
Har selv gkort mange ting i min undom,men det har ikke hindret meg i å få lisens på to hagler og snart en rifle å jeg har gjort mye grovere ting.
Men du må ha en god grunn,pistolklubb er en god grunn.
De eneste som kan besvare spørsmålet ditt helt korrekt er nok våpenkontoret.

Bare vær obs på at om du ikke er skikket til å eie våpen, kan du fortsatt være med i en klubb og skyte med klubbens våpen. Idrettsforbundet har strenge regler når det kommer til ekskludering/nekting av medlemmer. Desverre ser siden deres ut til å være nede akkurat nå, så jeg finner ikke kilder.

Du har forresten ikke prøvd pistolskyting før du har prøvd feltskyting.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Guttsy911 Vis innlegg
Finnes det AR-15 man må lade om etter hvert skudd? Ikke halvauto?

Altså jeg trodde AR-15 var halvauto sivilvarianten av full-auto m16, men kan hende det finnes fullauto AR-15 for alt jeg veit....

Uansett skal det vel litt til å få eie fullauto våpen i norge? (trodde faktisk ikke det var mulig, om man ikke hadde "kongens tilatelse" som det nevnes mye i våpenloven hehe! Og det gjelder vel militær, politi og evt unntakstilstand/krig (at kongen sier "greit det" til "vanli folk").
Vis hele sitatet...
Det finnes AR-15 varianter som er slik du omtaler på det Britiske markedet, jeg husker desverre ikke hva en slik en heter, eller hvor mye de koster, men jeg tror "bullet button" er noe du kan søke etter for å finne noe. Når det gjelder slike, så kan de i teorien erverves av alle, men du må nok ha en "california-legal" stokk for å få lov til å bruke de på jakt.

Hel-auto våpen kan man erverve hvis man har samler-tillatelse OG våpenet er av meget høy historisk verdi. Sten-gun til lederen av Stay Behind er ikke godt nok, eneste lovlige hel-auto våpen jeg har hørt om som er i sivilt eie, er muligens Max Manus' Sten-gun. Bare det å bli tatt opp som samler kreves ekstremt mye tid, tillit, penger og ikke minst et plettfritt rulleblad regner jeg med. (Man må blant annet anbefales av to forskjellige eldre medlemmer (disse kan igjen kun anbefale en person, så lykke til med å finne et medlem som ikke allerede har brukt sin anbefalelse) og man kun samle på et bestemt felt, innen periode som f.eks allierte stridspistoler mellom 1940-45)

Teoritisk sett er det mulig og eie hel-auto våpen lovlig. Praktisk sett, nei.
Sitat av Guttsy911 Vis innlegg
Finnes det AR-15 man må lade om etter hvert skudd? Ikke halvauto?

Altså jeg trodde AR-15 var halvauto sivilvarianten av full-auto m16, men kan hende det finnes fullauto AR-15 for alt jeg veit....
Vis hele sitatet...
AR-15 er modellen for alle disse, resten er konfigurasjoner M16 er bare navnet militæret har brukt.

Uansett skal det vel litt til å få eie fullauto våpen i norge? (trodde faktisk ikke det var mulig, om man ikke hadde "kongens tilatelse" som det nevnes mye i våpenloven hehe! Og det gjelder vel militær, politi og evt unntakstilstand/krig (at kongen sier "greit det" til "vanli folk").
Vis hele sitatet...
Det er lov å eie fullauto. Men da må du ha våpensamlerlisens (som Valen har ), og det er IKKE lov å avfyre disse.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er en AR-15 lov å eie i Norge? Går isåfall utifra at det er kun et enkelt skudd om gangen som er det påkrevde.
Vis hele sitatet...
AR-15 er kun lov i praktisk skyting (IPSC). Men det har kommet nye regler nå i kjølvannet av 22. juli som gjør at man må konkurrere intenst med pistol for å få nok poeng i 2 år på rad, for å erverve AR-15, og andre rifler til praktisk skyting. Man må med andre ord være veldig aktiv og dedikert Og det er det man vil ha i Norge, er folk som tar sporten seriøst!

AR-15 er ikke lov som jaktvåpen.

www.kammeret.no er det norske forumet for skytesport
Sist endret av JohnGalt; 21. desember 2012 kl. 10:26.
Jeg har en MR556, som er den sivile varianten av HK416. Driver med IPSC. Har også noen pistoler. En .45, en .22 og .44 mag. Om man går inn for å skaffe seg våpen så kan det meste oppdrives. Også helautomat hvis man velger å gå inn i I-styrken i Heimevernet og dokumenterer aktivitet i det Frivillige Skyttervesen, Norske Reserveoffiserers Forbund etc. Da kan må få utlevert en HK eller AG (vet ikke om AGn leveres ut lenger, eller om HK har blitt faset inn, men er en av de to). Kan også legge til at det er fritt fram for lyddempere og alskens tacticool drit.

AR-15/10 er et konsept. Lower og upper receiver på min MR (Heckler and Koch) er kompatibel med diverse Bushmaster og Colt-deler. En AR-15 kan i prinsippet være helautomatisk om triggergroup og lower receiver tillater det, men det er selvsagt forbudt.

Det John Galt skriver over er ikke helt riktig. Det er IKKE kommet nye regler for halvautomater, men IPSC-forbundet har pålagt seg selv en karantenetid på 2 år før de gir ut anbefalinger for ervern for nye medlemmer. Det først etter at man har vært pistoleier i 6 mnd. Loven tillater deg fremdeles å søke om AR etter den samme 6 mnds karantenetiden og du likevel skulle fått en anbefaling fra din klubb.
Sist endret av NorwayBM; 21. desember 2012 kl. 14:50.
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Det John Galt skriver over er ikke helt riktig. Det er IKKE kommet nye regler for halvautomater, men IPSC-forbundet har pålagt seg selv en karantenetid på 2 år før de gir ut anbefalinger for ervern for nye medlemmer. Det først etter at man har vært pistoleier i 6 mnd. Loven tillater deg fremdeles å søke om AR etter den samme 6 mnds karantenetiden og du likevel skulle fått en anbefaling fra din klubb.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke halvautomater generelt. Jeg sa AR-15 etc for NFPS. Det krever jo en godkjenning fra NFPS. Så man kan sikkert søke, men det går jo ikke igjennom. For folk som skal erverve sin første rifle, må man ha 24 mnd med sammenhegende aktivitet: http://www.nfps.no/forum/viewtopic.php?p=2279#2279

AR-15 er typegodkjent for NFPS only, ikke jakt.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Jeg sa ikke halvautomater generelt. Jeg sa AR-15 etc for NFPS. Det krever jo en godkjenning fra NFPS. Så man kan sikkert søke, men det går jo ikke igjennom. For folk som skal erverve sin første rifle, må man ha 24 mnd med sammenhegende aktivitet: http://www.nfps.no/forum/viewtopic.php?p=2279#2279

AR-15 er typegodkjent for NFPS only, ikke jakt.
Vis hele sitatet...

Får ordlegge meg annerledes. Det står ingen steder i våpenloven at det er 24 mnd ventetid for AR15. Det krever godkjenning fra en NFPS-assosiert klubb, ikke fra NFPS-forbundet. Hvis du får et styremedlem til å skrive under på søknaden din, ja da kan du kjøpe praktisk rifle fullstendig helt lovlig. Når søknaden blir behandlet så må saksbehandleren forholde seg til norske lover. Ikke regelverket til NFPS. Om du gjør dette så undergraver du NFPSs rettningslinjer, men du bryter ikke norske lover.
Har de som behandler søknaden noe tilgang til legejournal eller noe tilgang på info om psykisk helse bortsett fra rullebladet?

Tore Tang er snill som en nyvaska 3åring med plettfri vandel, men ikke-synlig mentalt skada i hodet med ganske mye på legejournalen, kan han få seg en 9mm?
Sist endret av Skyfx; 28. desember 2012 kl. 08:34.
Nok et spørsmål du må stille ditt lokale våpenkontoret hvis du skal få rett svar.
Men jeg har vel lov til å 'synse' litt: Ut fra min erfaring som opplæringsansvarlig i lokal pistolklubb har nok våpenkontoret peiling på / mulighet til å hente data om våpensøkeren. Jeg har sett avslag som er begrunnet i vedkommende søkers lege-historikk...