Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 698
Jeg diskuterte asus eee 900 med onkelen min rundt jul og han sa det at folket hadde begynt å lage pakker for openBSD til eee pc'ene. Så i kveld tenkte jeg at jeg skulle laste ned openBSD og årøve å instalere det på min trofaste HP pavillion dv9041. Da jeg gikk på hjemme siden deres var ikke CD'en spesielt stor...

Er openBSD lik vanlige Linux distroer?
Finnes det noen gode guider med bilder til en slags forklaring?

Jeg har ikke funnet noen god guide noe sted, men man kommer ike så langt med en CD på 22mb.
OpenBSD er ett eget OS og har vel forsåvidt ikke spesielt mye med Linux å gjøre i det hele å store..

http://no.wikipedia.org/wiki/OpenBSD
Dersom du er vant til GNU/Linux vil du selvfølgelig kunne kjenne igjen en rekke av terminalverktøyene som er lagt inn per standard. Selve idéen er jo forholdsvis lik, men det er selvfølgelig en del forskjeller på de underliggende nivåene. Jeg orker ikke gå igjennom dette her, da man kjapt finner ut av det med et google-søk i retningen "BSD vs. Linux".

Hvilket bruksområde er det du har tenkt å bruke dette? Personlig bruker jeg OpenBSD på brannmurene mine. Dette både på grunn av redundansprotokollen CARP, og PacketFilter(vs. iptables) som gjør tingene jeg ønsker helt problemfritt. Men hvis det kommer til en desktopmaskin eller en server som skal tilby en rekke tjenester, vil mitt naturlige valg falle innenfor GNU/Linux.
Ok, så ikke for de som liker desktop linux og liker å leke med GUI gnome og KDE 4.

Da gidder jeg ikke, skal prøve meg på debian lenny i stedet for.
Før var det ganske vanlig å bruke *BSD som server ihvertfall, men virker som GNU/Linux har tatt mere og mere over der.
Som desktop har jeg aldri vært borti noen form for BSD, men er selvfølgelig ikke umulig. Leste litt igjennom install guiden på openbsd.org og ser ikke så veldig komplisert ut å få en maskin opp å kjøre. Når du spør "Er openBSD lik vanlige Linux distroer?" vil det mest åpenlyset svare være nei. Spesielt ikke siden man asosierer "vanlige linux distroer" med dagens fedora, opensuse og ubuntu.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Ok, så ikke for de som liker desktop linux og liker å leke med GUI gnome og KDE 4.

Da gidder jeg ikke, skal prøve meg på debian lenny i stedet for.
Vis hele sitatet...
På et ferdig konfigurert system skal det en del til før brukeren oppdager kva kjerne som tilfeldigvis kjører. Alt det du rører ved er toolkit (I Linux-verdenen som regel GNU) og et grafisk shell (KDE/Gnome/Ratpoison etc etc). I BSD-verdenen er toolkitet ofte BSD sitt, men det finst GNU/BSD, GNU/Solaris, BSD/Linux, Plan9/Linux(!!) etc etc. Av dei meir kjente der kan jo nevnast GNU/Solaris (http://linux.slashdot.org/article.pl.../11/02/0418234).

I utgangspunktet vil ikkje du som sluttbruker forholde deg til andre ting enn toolkit og eventuelle grafiske shell; alle UNIXer vil virke like. Det er mi erfaring at det stortsett stemmer 100% - eg har ikkje lagt merke til kva OS det er på dei UNIX-maskinene eg har brukt, men har lagt merke til at t.d grep har andre options om toolkit er forskjellig...