Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2695
Hei tenkte å hente meg ett juletre fra skogen da jeg alltid har trodd det er lovlig så lenge treet er under en høyspent eller lignende. Men nå sier en kompis at dette ikke stemmer? Noen som har peiling
Det er ulovlig, men hvis du er litt rask og du gjør det når det er mørkt går det sikkert greit. Husker jeg var med på det når jeg var mindre.
Hei,

Alt innenfor 30 meter nær ved Høyspent krever en godkjent sikkerhetsmann. Du må i så fall leie inn det for å ta den ned.

Det blir nok den dyreste juletreet du har fått tak i.
sjangsen for å bli "ferska" for det er vel ca like stor som å vinne i lotto. fattern gjorde det hvert år. fin tradsjon. mye bedre enn å betale for noe vi har overflor av over hele landet liksom
Liten sjanse for å bli tatt for dette-dette er jo en like gammel norsk tradisjon som det å gå i kirken på julaften.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Acting Crazy Vis innlegg
Alt innenfor 30 meter nær ved Høyspent krever en godkjent sikkerhetsmann. Du må i så fall leie inn det for å ta den ned.
Vis hele sitatet...
Dei fleste juletre er under tre meter. Det er totalt uproblematisk å felle du under ei høgspentlinje med mindre du er fullstendig idiot...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei fleste juletre er under tre meter. Det er totalt uproblematisk å felle du under ei høgspentlinje med mindre du er fullstendig idiot...
Vis hele sitatet...
Hei,

Selvsagt er jeg enig. Bare ville påpeke kravene rundt det.
hmm takk for svar folkens. er ikke akkurat redd for å hente meg ett tre, men har alltid trodd det har vært lov.
har jo slepet med meg ett tre fra skogen i flere år og gått rundt med god tro at jeg gjør noe nyttig for staten, samt lovlig hehe
Jeg eier selv skog, og det er fryktelig irriterende at folk hugger seg juletre utene å spørre. Trær = penger.

Ta en telefon til grunneier, så får du sikkert tillatelse.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei fleste juletre er under tre meter. Det er totalt uproblematisk å felle du under ei høgspentlinje med mindre du er fullstendig idiot...
Vis hele sitatet...
Idiot eller ei, spørsmålet til trådstarter var om det var lov, ikke om det lar seg gjøre...
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Jeg eier selv skog, og det er fryktelig irriterende at folk hugger seg juletre utene å spørre. Trær = penger.

Ta en telefon til grunneier, så får du sikkert tillatelse.
Vis hele sitatet...
Men eier du grunnen under høyspenttraséene? Jeg trodde staten stort sett hadde ekspropriert grunnen på slike plasser?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men eier du grunnen under høyspenttraséene? Jeg trodde staten stort sett hadde ekspropriert grunnen på slike plasser?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen høyspenttrase på eiendommen, men ifølge eiendomskartet på seeiendom.no, så eier naboen grunn under en høyspenttrase.
Det er nok litt forskjellige ordninger rundt dette, noen steder eier staten/netteier grunnen, andre steder kompenseres skogseier som en form for leie.

Og jeg vil anta at det er slik myten til TS har kommet til liv, det er nok ikke lovlig men skogeieren lider ingen økonomiske tap på hogst under høyspentledninger.
Nja, nå har jeg vært med å traska rundt i skogen for å lete etter juletre, og det er ikke alltid det kryr av noenlunde fine trær som en kunne tenke seg å dra med inn i stua. Så selv om ett tre skulle stå under høyspentledninger så vil ikke det si det samme som at det er helt greit, eller at ingen får økonomiske tap. Men det er jo bare å spørre som nevnt tidligere i tråden.