Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2128
Bruker et Bowers & Wilkins annlegg til PC'n min som er grovt fortalt to høytalere med innebygd forsterker. Koblet til PC med USB.

Anyway, når klokka begynner å dra seg mot 11 på kvelden pleier jeg å sette på meg headset. Det jeg gjør da er å plugge dette inn i utgangen på B&W anlegget for å bruke dem sin forsterker.

Så kommer fenomenet;

I det siste har jack-utgangen begynt å bli litt slitt og jeg må "fin-tune" kabelen litt hver gang for at jeg skal få lyden inn på headsettet. Når jeg rører på kabelen mister jeg lyd fra PC og får inn noe HELT random musikk som kommer fra en ukjent kilde.

Hva er dette? Radiosignaler? Hvorfor kommer det kun på headsett i forbindelse med en defekt jack-utgang?
Sist endret av Source; 3. juni 2013 kl. 22:15.
Har du noen form for tuner eller annen lydkilde tilkoblet?
Eneste jeg kommer på som kan minne litt om ditt problem, er at jeg har pc tilkoblet TV via HDMI, og da smitter lyden fra random tv kanal (muligens den jeg hadde på i det jeg bytter til HDMI "kanalen" på TV'n) over til HDMI "kanalen", slik at om jeg skrur opp lyden på TV'n hører jeg stemmer, musikk eller hva det skulle være som en slags bakgrunnsstøy i TV høyttalerne.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har du noen form for tuner eller annen lydkilde tilkoblet?
Eneste jeg kommer på som kan minne litt om ditt problem, er at jeg har pc tilkoblet TV via HDMI, og da smitter lyden fra random tv kanal (muligens den jeg hadde på i det jeg bytter til HDMI "kanalen" på TV'n) over til HDMI "kanalen", slik at om jeg skrur opp lyden på TV'n hører jeg stemmer, musikk eller hva det skulle være som en slags bakgrunnsstøy i TV høyttalerne.
Vis hele sitatet...
Niks, er kun PC tilkoblet
ArbeidsledigProletar
Radiosignaler.
EDIT:
En kompis har det samme med sine monitorer. Ledningene blir antenner og fanger opp støy, som radiosignaler.
Sist endret av Batabusa; 3. juni 2013 kl. 22:57.
Den tar inn russiske radiosignaler. Som z-5500 annlegget mitt pleide å gjøre før. Plutselig midt på natten hører jeg random russisk i høyttalerene og freaker helt ut
Hm, merkelige greier, mulig at du plukker opp radiosignaler som du selv nevner, men det høres uansett veldig snodig ut.
Om du finner ut hva det er, så ikke nøl med å skrive det her.

Har du forsøkt å finne ut hvilken radiokanal det eventuelt er du plukker opp, for det burde jo være høyst mulig ved hjelp av en enkel radio?
Sist endret av Veggen; 3. juni 2013 kl. 23:02.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hm, merkelige greier, mulig at du plukker opp radiosignaler som du selv nevner, men det høres uansett veldig snodig ut.
Om du finner ut hva det er, så ikke nøl med å skrive det her.

Har du forsøkt å finne ut hvilken radiokanal det eventuelt er du plukker opp, for det burde jo være høyst mulig ved hjelp av en enkel radio?
Vis hele sitatet...
Klarer ikke kjenne igjen musikken fra de mest kjente radiokanalene. Testet dette for en stund tilbake.

Det er også vanskelig å reprodusere "problemet" når jeg trenger det. Skjer som regel bare når jeg ikke prøver å få det til.
ArbeidsledigProletar
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hm, merkelige greier, mulig at du plukker opp radiosignaler som du selv nevner, men det høres uansett veldig snodig ut.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så rart da? Vet hvordan en antenne fungerer eller?

Uansett, om du googler finner du ut at det er ganske vanlig:
https://www.google.no/search?q=activ...hrome&ie=UTF-8
Sitat av SRB Vis innlegg
Den tar inn russiske radiosignaler. Som z-5500 annlegget mitt pleide å gjøre før. Plutselig midt på natten hører jeg random russisk i høyttalerene og freaker helt ut
Vis hele sitatet...
Haha dette skjedde meg med pc høytalerne engang og avslått pc. plutselig begynte noen å prate russisk, vi var 3 stykker i rommet og ingen skjønte hvor pokker lyden kom fra.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hvorfor er det så rart da? Vet hvordan en antenne fungerer eller?
Vis hele sitatet...
En antenne fanger opp signaler, men en antenne er ikke det samme som en radio av den grunn, det krever vanligvis litt mer enn en antenn og en høyttaler for at det skal fungere som radio.
Mulig du med litt flaks kan plukke opp en random frekvens, men tviler sterkt på at denne innretningen vil være bedre egnet til å ta i mot radiosignaler enn hva en radio er.

Sitat av Batabusa
Uansett, om du googler finner du ut at det er ganske vanlig:
https://www.google.no/search?q=activ...hrome&ie=UTF-8
Vis hele sitatet...
Og selv om det er vanlig, så synes jeg det er rart. Det er første gangen jeg hører om det, og har aldri opplevd det selv, og selv om jeg hadde opplevd det selv, ville jeg fortsatt syntes at det var rart.
Kan du utdype litt om hvorfor det ikke er rart, utover det at det ikke er et uvanlig fenomen?
For min erfaring med radiosignaler begrenser seg til å lytte til radiokanaler ved hjelp av en tradisjonell radio og lek med fjernstyrte leketøy, uten at jeg har gått nevneverdig i dybden av hvordan selve mottageren er bygget opp.
"Øko-Terrorist"
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
men tviler sterkt på at denne innretningen vil være bedre egnet til å ta i mot radiosignaler enn hva en radio er.


For min erfaring med radiosignaler begrenser seg til å lytte til radiokanaler ved hjelp av en tradisjonell radio og lek med fjernstyrte leketøy, uten at jeg har gått nevneverdig i dybden av hvordan selve mottageren er bygget opp.
Vis hele sitatet...
En radio kan være så mangt, og trenger slettes ikke være avansert i det hele tatt, se her har du et eksempel på en meget simpel radio som ikke trenger strømtilførsel engang! http://crystalradio.net/beginners/oatboxcomp3.gif

Det er nok AM signalene høytallerene dine tar inn, og de kan rekke ganske så langt, hvis forholdene ligger til rette, og de sender på høy nok frekvens kan de teoretisk rekke halvannen gang rundt jorden da signalene vil reflekters av ionosfæren.
Sist endret av tr80r; 4. juni 2013 kl. 00:55.
Sitat av tr80r Vis innlegg
En radio kan være så mangt, og trenger slettes ikke være avansert i det hele tatt, se her har du et eksempel på en meget simpel radio som ikke trenger strømtilførsel engang! http://crystalradio.net/beginners/oatboxcomp3.gif
Vis hele sitatet...
Den var ikke veldig avansert nei, men den har likevel en form for tuner, eller frekvensvelger om du vil, så det skal med andre ord flaks/uflaks (alt etter som) til for å plukke opp en radiokanal og ikke bare støy.

Kan det være så enkelt som at TS kan slippe å ta inn radiosignaler ved å bytte ut høretelefonene til et annet fabrikat, da disse sannsynligvis vil være annerledes "tunet" i forhold til radiosignaler?
Det samme skjedde meg med en Trace Elliot bassforsterker som sto inntill et uisolert kobberrør. Signalet forsvant momentant jeg kobla sammen forsterker og høyttaler. Var vittig å sitte på øving å høre på SPETZNAS OMG MOTHERLAND!
Kan noen forklare mei hva en må gjere for at dette skjer? Vil gjerne undersøke ditta fenomene
Edit; har en bass forsterker, so den kan eg vel gjere det med? Og sida dokke sei det er russiskt dokke får inn, bur dokke nær grensa?
Sist endret av SeaJagermeister; 4. juni 2013 kl. 20:43.
ArbeidsledigProletar
Sitat av SeaJagermeister Vis innlegg
Kan noen forklare mei hva en må gjere for at dette skjer? Vil gjerne undersøke ditta fenomene
Edit; har en bass forsterker, so den kan eg vel gjere det med? Og sida dokke sei det er russiskt dokke får inn, bur dokke nær grensa?
Vis hele sitatet...
Neida. Greia er at den tar opp AMbåndet.
Greia med at det skjer med aktive høytalere (med forsterker innebygd) er at det at "støyen" eller da dette radiosignalet blir forsterket i høytaleren, da den ble fanget opp på vei dit, da ledningen til høytaleren da er "antenne".
I motsetning til vanlige høytalere hvor signalet forsterkes på forhånd, altså før støyet fanges opp, det vil da ikke høres fordi det er så lavt.
"Øko-Terrorist"
Grunnen til at mange får inn Russisk er vel at det er ikke så mange som sender radio på AM båndet lenger i området, nærmeste er vel østblokk land og Russland, men er man heldig og forholdene ligger tilrette kan man fint ta inn f.eks Australia.
Sist endret av tr80r; 10. juni 2013 kl. 11:58.