Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1099
Slik det er i dag stemmer vi jo frem politikere, så styrer de landet for oss under ganske generelle forutsetninger, partier som vi må velge ett, uansett hvor mye forskjellig det partiet står for, og at vi ikke nødvendigvis er enig med alt.

Vil det ikke i kommunikasjonssamfunnet vi nå lever i være mulig å gjøre det mer interaktivt? Der hver og en stemmer for og imot det staten foreslår, og slik gir direkte makt til folket? Burde være rimelig enkelt å gjennomføre.. I alle fall på større ting (som f.eks. det nye EU-direktivet om overvåkning).

Blir ikke det mer demokratisk, eller er jeg på viddene?

Mulig min innsikt i forhold til hensikten og argumentene for hvordan det er i dag ikke er helt bred..
Det du omtaler kalles direkte demokrati, og utøves blant annet i Sveits.
Trådstarter
Fett. Vet du om det fungerer bra der, bedre enn "vanlig" demokrati?

Hehe, trodde jeg hadde en bra idé her, men The Simpsons already did it, Simpsons already did it.
Sist endret av Kauder; 12. januar 2008 kl. 11:34.
Tja, kan jo se sånn ut.

Systemet de bruker der, meg bekjent, er at man får x antall personer til å signere en underskriftsliste og er de mange nok vil saken føres gjennom. På nasjonalt plan må det være flertall blant både "kommunene" og innbyggerne, meg bekjent.
Det som heller ødelegger demokratiet i Norge er partienes mulighet til å prostituere seg ut til hvem som helst, som i dag hvor en landbruker stemmer SP - et parti som lenge har jobbet for desentralisering av makt, ender i dag opp med å samtidig gi en indirekte stemme til SV som prøver å bygge opp den sentrale statsmakt. Merk at dette er partier som fikk henholdsvis 6,5 og 8,8%. Likevel sitter disse i regjering fordi Arbeiderpartiet atter en gang søker makt.

DETTE er langt mer skremmende.

Forøvrig savner jeg mer klare skiller i norsk politikk. Det å heve sperregrensen ville gitt færre alnternativer og klarere linjer for hvilken retning man ønsker å ta norsk politikk fremfor en dårlig potpurri av kompromisser.
Sist endret av Marken; 12. januar 2008 kl. 12:00.
At dagens (to hundre år gamle) system ikke funker er helt åpenlyst. Katastrofene står i kø.

I antikkens Hellas sa man at probelemet med demokrati er at rike og mektige folk alt for ofte misbruker sin inflytelse for å mele sin egen kake. I våre dager foregår jo dette i industriell skala gjennom massemedia. Og man kan vel spørre seg om representativ parlamentarisme i det hele tatt kan kalles demokrati.

Kanskje vår nye forståelse for logikk og kausalitet kan redde oss... Kanskje fremtidens grunnlover vil skrives i C++... Eller kanskje logikrati har noe for seg.
Sitat av Marken
Det som heller ødelegger demokratiet i Norge er partienes mulighet til å prostituere seg ut til hvem som helst, som i dag hvor en landbruker stemmer SP - et parti som lenge har jobbet for desentralisering av makt, ender i dag opp med å samtidig gi en indirekte stemme til SV som prøver å bygge opp den sentrale statsmakt. Merk at dette er partier som fikk henholdsvis 6,5 og 8,8%. Likevel sitter disse i regjering fordi Arbeiderpartiet atter en gang søker makt.
Vis hele sitatet...
Du har helt klart et poeng, men det er nå en gang et gjengående problem med et 'demokrati' der folket kun er representert fremfor å være direkte involverte. Hadde vi hatt et fungerende demokrati hadde lovene i større grad representert hva folket vil, noe som eksempelvis hadde gitt oss en helt annen type åndsverkslov eller et mindre allmektig skattevesen.
Du har et godt poeng, men om dette skulle skje ville det ikke gjenspeile samfunnet riktig. Folk ville stemt på de sakene de mente var interessante og resten av befolkningen som kanskje var imot, men ikke brente for emnet ville ikke giddet å stemme.

En annen ting er at befolkningen (majoriteten i iallefall) ikke er kvalifisert til å ta avslutninger i alle saker. Så at 4000 sofasittende-frp-stemmende folk stemte for et vedtak som ville ført landets økonomi rett på jordet, mens 300 økonomer som skjønner alvoret i saken stemmer mot ville fått katastrofale følger.

Churchill: The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Men er helt enig med at systemet idag hvor AP må gå sammen med udugelige SV for å danne regjering er håpløs. Dette fører til at de mindre partiene får altfor mye makt.
Sist endret av Akanth; 12. januar 2008 kl. 14:29. Grunn: Mer
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Akanth
Du har et godt poeng, men om dette skulle skje ville det ikke gjenspeile samfunnet riktig. Folk ville stemt på de sakene de mente var interessante og resten av befolkningen som kanskje var imot, men ikke brente for emnet ville ikke giddet å stemme.
Vis hele sitatet...
Dette kan enkelt løses med stemmeknapper fastmontert i sofaen, og henretning av passive sjeler.
Sist endret av Cadex; 12. januar 2008 kl. 14:31.
Sitat av Marken
Det som heller ødelegger demokratiet i Norge er partienes mulighet til å prostituere seg ut til hvem som helst, som i dag hvor en landbruker stemmer SP - et parti som lenge har jobbet for desentralisering av makt, ender i dag opp med å samtidig gi en indirekte stemme til SV som prøver å bygge opp den sentrale statsmakt. Merk at dette er partier som fikk henholdsvis 6,5 og 8,8%. Likevel sitter disse i regjering fordi Arbeiderpartiet atter en gang søker makt.

DETTE er langt mer skremmende..
Vis hele sitatet...
Tull. Hvis dette er maktkonstellasjoner velgerne ikke ønsker så har de full mulighet til å stemme annerledes. Når flertallet av befolkningen stemmer for det rødgrønne stortingsflertallet så er det et uttrykk for at nettopp flertallet av befolkningen ønsker dette. Hvis ikke AP-velgerne liker at AP deler makten med SV og SP så hadde de stemt noe annet.

Sitat av Marken
Forøvrig savner jeg mer klare skiller i norsk politikk. Det å heve sperregrensen ville gitt færre alnternativer og klarere linjer for hvilken retning man ønsker å ta norsk politikk fremfor en dårlig potpurri av kompromisser.
Vis hele sitatet...
Så du synes at en amerikansk modell med Demokratene og Republikanere gir klarere linjer for hvor folket vil hen? Jeg vil strengt hevde det motsatte. Å kunne inngå kompromiss er en viktig forutsetning for demokrati og hvis ikke velgerne liker summen av kompromisser kan de fint straffe ved å velge noen andre. Å ha flere partier gir også folket mer direkte innflytelse (men da altså innen de rammer jeg drøfter nedenfor).


Indirekte demokrati er en fortreffelig måte å få mennesker til å jobbe saklig med å sette seg inn i de store sammenhengene for samfunnet, og folket kan hvis de ikke liker summen av konklusjonene til det partiet de stemmer på finne et annet. Direkte demokrati for alle spørsmål er sjangseløst, da folk flest ikke vil ei heller kan sette seg inn i alle samfunnspørsmål og da vil man fort få saker avgjort av spesielle interessegrupper. (foruten at bare det å sette dagsorden og definere spørsmålene er utrolig vanskelig) Ved nåværende ordning så har vi politikere som gjør jobben for oss og vi kan stemme dem vekk hvis vi ikke liker summen av endringer.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Aftenposten skrev i 2006 at Norge er verdens fjerde beste demokrati. Kan godt hende enkelte ting kunne vært gjort annerledes, men jeg er nok ikke rette personen til å peke på hva.

Økt bruk av direkte demokrati (folkeavstemning) er jeg kritisk til, fordi folk flest ikke har verken tid eller lyst til å sette seg inn i sakene de folkevalgte jobber med til daglig. Så klart er det slik at i noen saker bør hele folket få si sin mening, f.eks. EU-saken, fordi det medfører en fundamental endring av den norske stats karakter. Likevel er det vel slik at en ny folkeavstemning om EU kun vil være rettledende, og at det er Stortinget som må ta den endelige avgjørelsen. Et annet spørsmål der folkeavstemning har vært nevnt som en mulig løsning, er spørsmålet om skille mellom kirke og stat. Her er jeg imidlertid av den oppfatning at en folkeavstemning vil være galt, rett og slett fordi jeg tror at mange av de som vil stemme for å fortsatt ha en statskirke ikke ser problemt med at staten skal favorisere en bestemt trosretning framfor alle andre, og at en slik diskriminering av alle de som tilhører andre trossamfunn bør avskaffes, enten majoriteten av folket vil det eller ikke.

Sitat av Akanth
Men er helt enig med at systemet idag hvor AP må gå sammen med udugelige SV for å danne regjering er håpløs. Dette fører til at de mindre partiene får altfor mye makt.
Vis hele sitatet...
De tre regjeringspartiene sa jo klart og tydelig fra før valget at de ønsket å danne regjering, og siden de faktisk greide det, sier jo det noe om at flertallet faktisk ønsket det slik... Forøvrig tar du helt feil når du sier at de små partiene får for mye makt, regjeringen fører først og fremst en AP-politikk. Har du ikke fått med deg all misnøyen i SV fordi de ikke får gjennomslag for politikken sin? Å kalle et politisk parti udugelig fordi du er uenig med politikken deres hører forøvrig ikke hjemme i en seriøs diskusjon.

Edit: Jeg er forresten svært kritisk til Markens ønske om å heve sperregrensen og å få færre partier å velge mellom. I Russland ble sperregrensen hevet til sju prosent før siste valg, noe som førte til at flere partier ikke fikk mandater i dumaen. Hadde det samme vært tilfelle i Norge, ville verken SP, KRF eller Venstre fått mandater etter forrige Stortingsvalg. Høyere sperregrense og færre partier fører til en uheldig polarisering av politikken. At velgerne får færre reelle partier å velge mellom er en klar svekkelse av demokratiet.
Sist endret av aybara; 12. januar 2008 kl. 15:14.
Et fungerende demokrati forutsetter en opplyst befolkning.

I våre dager overskygges rasjonell logisk argumentasjon av utspekulert følelsesfrieri. Partiene bruker fokusgrupper og galupp for å finne ut hva som kan tippe de avgjørende velgergruppene over på deres side. Demokrati og massemedia er en farlig kombinasjon fordi det fører til propaganda-konkurranse der den siden som bruker sterkest virkemidler har rett. Det er slik valgkamp foregår i USA, og det er den veien utvilkingen går her hjemme også. Demokrati har bare blitt mer problematisk med utviklingen av trykkpressen, telegrafen, telefonen, radio og TV. Nazi-tyskland er eksempelet på hvor ille det kan gå.

Fremtidens styreformer blir nødt til å basere seg mer på logikk og modellering. Dette ser vi tydelig i forbindelse med miljøproblemene vi sliter med. Innenfor science-fiction sjangeren er det en gjengående tanke at man lager en datamodell over en planet, og så prøver ut ting på modellen for å finne ut hvordan man best kan oppnå bestemte mål.
Hvah? Finned det noe som heter direkte demokrati?
Hvorfor har ikke vi det?! Det er jo geniaaalt!!!
Norge forandrer seg aldri til det bedre så lenge de er de samme nissene som sitter ved roret hele tida! Hvis vi hadde direkte demokrati så hadde ALLT vært annerledes!
Norge er ikke tilrettelagt direkte demokrati. Dette vil jeg begrunne med at distriktene vil kunne få store problemer.

Eksempel:
Skal østlandet få bestemme om det skal bygges en fabrikk i en liten bygd på landet, kun for det de er så mye flere folk som er bosatt der? Kanskje vil denne fabrikken tjene Norge bra, og resten av Norge ville også ha denne fabrikken. Dette vil medført mye trailer trafikk til denne bygda osv. Innbyggerne i denne bygda ville følt seg overkjørt av resten av Norge, og ville opplevd at deres mening ble satt ut til sides, i en viss grad.

Same-Norge hadde også vært truet av resten av Norge, hvis det var direkte demokrati?

Eller fungerer det ikke slik?
Sitat av piuu
Same-Norge hadde også vært truet av resten av Norge, hvis det var direkte demokrati?
Vis hele sitatet...
Ja, den viktigste grunnen til at jeg støtter direkte demokrati.