Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3351
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis en person frivillig har gitt deg passordet til sin Facebook profil , men det ikke finnes noen skriftlige bevis på at det er gitt siden det ble sagt face to face , og man har lyst til å logge inn på den og poste noe på newsfeeden, i dette tilfellet noe om vedkommende til advarsel for andre (grov kjærestevold og svindel) , kan man bli straffet for det?
Vet identitetsforfalskning kan være straffbart men SWIM kommer ikke til å utgi seg for å være identiteten til Facebook profilen det gjelder men poste ærlig som kjæresten som skriver fra personens profil.
Med mindre personen har sagt til deg at du skal logge inn på profilen til h*n, så er det ulovlig ja.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvordan lovbrudd er det? Og er det reellt at vil få strafferettslig etterfølger? Tror ikke det kan gå under æreskrenkelse for har lest at så lenge det som spres er sant så er det ikke æreskrenkelse
Gi faen i å gjøre dette er du snill.
Grov kjærestvold blir garantert ikke mindre grov om du prøver på det stuntet der. Tenk litt på hvorfor du i det hele tatt tenker og vurderer noe i den retning.
Tror ikke det kan gå under æreskrenkelse for har lest at så lenge det som spres er sant så er det ikke æreskrenkelse
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Også sanne påstander kan være ærekrenkende. Og uansett er ikke det viktige hva som er sant, men hva du kan bevise.

Dessuten er det ymse straffebud i straffeloven som rammer uautorisert tilgang til datasystem.

Og de er formulert så rundt at de rammer nesten hva som helst hvis noen først finner ut at det er verdt å ta deg.
Vil tro det kalles innbrudd.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Stingray Vis innlegg
Gi faen i å gjøre dette er du snill.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Jeg er den fjerde personen (jeg har fått vite om i ettertid) som han har blitt kjæreste med for å bo hos og svindle og har vært grovt voldelig mot. Syns at det er helt innafor og egentlig en samfunnsplikt å advare andre i omgangskretsen hans!
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Og uansett er ikke det viktige hva som er sant, men hva du kan bevise.

Dessuten er det ymse straffebud i straffeloven som rammer uautorisert tilgang til datasystem.
Vis hele sitatet...

Tanken var å poste bevisene samtidig i posten der jeg advarer andre og lar folk få vite sannheten om han. En psykopat, svindler og voldsmann som misbruker andre på det groveste. Har sett mye mildere tilfeller bli hengt ut på Facebook.

Er det sannsynlig at vil få straffeforfølgelse selv om det evn bryter med ymse paragrafer og evn hva slags straff kan man forvente?
Fordi det er ulovlig og du gir dusten ammunisjon til å komme etter deg? Ikke kommer det til å virke sånn som du ønsker heller. Han kan jo bare si at kontoen har blitt hacket -som er sant- og da vil ingen tro på det som ble skrevet...
Ja, det var svar til "Hvorfor det?"
Sist endret av Splooge999; 9. februar 2019 kl. 14:07.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Æreskrenkelse er ikke en ting lenger og Facebook er meg kjent ikke så veldig interessert i å straffeforfølge brukere generelt.

Derimot finnes straffeloven, paragraf 390 a som folk allerede har blitt dømt etter når det kommer til "netthets".
Det innebærer bøter og ~2 års fengsel.

Så, dersom dette påvirker personens yrkesliv, får konsekvenser som ytterligere hets fra andre osv så har han også muligheten til å følge opp med private søksmål over dette.

Du må da også skjønne at det du tenker på ikke har noe for seg.
Å "gå etter" noen på noe som helst vis er en jobb for politiet - ikke deg. Og om du gjør det så er du overgriperen og han er offeret.
Er det hevnen du er ute etter? Å betale erstatningskrav til fyren?
Alt over, pluss §201, §202 og §204 i loven om Personvern som også spiller direkte inn.

Disse medfører, hver for seg, henholdsvis inntil 1, 2 og 2 års fengsel og bøter.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor bare går du ikke til politiet og får anmeldt saken? Hvis du har bevis på det han har gjort(som du egentlig skulle poste på fb) så burde det være greit å kunne gå lovens gang og få han bura inne for det istedenfor.

Dumt å poste det på fb fordi da gjør du det vondt verre for alle. Du setter deg selv i fare for at han kan gjøre noe mer mot deg, og i tillegg gjør du det forjævlig for familien rundt han som antageligvis ikke vet noe om dette. Dumt å la det gå utover en hel familie pluss fler når du heller bare kan gå lovens gang og de som er innblandet er de som styrer med det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tanken var å poste bevisene samtidig i posten der jeg advarer andre og lar folk få vite sannheten om han. En psykopat, svindler og voldsmann som misbruker andre på det groveste. Har sett mye mildere tilfeller bli hengt ut på Facebook.

Er det sannsynlig at vil få straffeforfølgelse selv om det evn bryter med ymse paragrafer og evn hva slags straff kan man forvente?
Vis hele sitatet...
Kanskje du skal deale med problemet på en ordentlig måte i steden for patetisk facebookdrama.
Ingen av oss kan vite hva slags straff du får, da vi ikke har noe pekepinn på hvor alvorlige æreskrenkelser du skal poste, men en klekkelig bot, dårlig rykte og en potensielt farlig psycho på nakken kan man vel regne med.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns at det er helt innafor og egentlig en samfunnsplikt å advare andre i omgangskretsen hans!
Vis hele sitatet...
Gapestokk ble avskaffet ved lov i 1848, og selvtekt er heller ikke lov i Norge. Uansett hvor lyst du har til å fortelle verden om ugjerningene hans, så anbefaler jeg deg å gå via relevante myndigheter, ikke ta loven i egne hender.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Alt over, pluss §201, §202 og §204 i loven om Personvern som også spiller direkte inn.

Disse medfører, hver for seg, henholdsvis inntil 1, 2 og 2 års fengsel og bøter.
Vis hele sitatet...
Kva lov er det du sikter til her? Personopplysningslova er det næraste vi har lov om personvern, og den har vitterlig ikkje nokon av dei nemde paragrafane. Gitt paragrafhenvisningene er det nærliggande å anta at du sikter til straffelova, men det er vitterlig straffelova, ikkje lov om personvern.
Hvorfor du ikke skal gjøre det?
1: Ulovlig.
2: Er han ikke dømt for dette, så skal du IHVERTFALL gi laaaaangt faen i dette.
3: Det er bare tapere som gjør sånt.
4: Du får problemer.
5: Hva ville du gjort om det samme skjedde deg?!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva lov er det du sikter til her? Personopplysningslova er det næraste vi har lov om personvern, og den har vitterlig ikkje nokon av dei nemde paragrafane. Gitt paragrafhenvisningene er det nærliggande å anta at du sikter til straffelova, men det er vitterlig straffelova, ikkje lov om personvern.
Vis hele sitatet...
Straffeloven ja.
Blanda sammen i hodet mens jeg skrev.
Men denne biten:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...ITTEL_2-6#§202
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor det? Jeg er den fjerde personen (jeg har fått vite om i ettertid) som han har blitt kjæreste med for å bo hos og svindle og har vært grovt voldelig mot. Syns at det er helt innafor og egentlig en samfunnsplikt å advare andre i omgangskretsen hans!
Vis hele sitatet...
Hva med å heller anmelde for dette enn å gjøre noe ulovlig selv?
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1. Som tidligere svar viser, så er dette strengt ulovlig og kan få store konsekvenser.

2. Hva tror du at du skal oppnå?
Du poster masse dritt på FB'n hans.
Han poster så "Kontoen hacka av sprø eks-dame. Sorry."
Da er det ord mot ord der du er den eneste som klart og tydelig har begått en kriminell forbrytelse.
Hvem er da mest troverdig?
Har väldigt lite kunskap om norsk lag men i Sverige hade det direkt varit tal om Datorintrång med anledning av att du olovligen tar dig in på personens konto (jämför det med att du olovligen tar dig in i annans bostad med nyckel utan lov, har du fått den är det hemfridsbrott annars inbrott), Urkundsförfalskning då du utger dig för att vara den här personen, Grovt Förtal då du sagt saker av ärekränkande natur i syfte att skada personen samt gjort det på ett sådant vis som ej kan ses som förmildrande utan snarare försvårande omständigheter då du avsett att sprida detta på ett vis som orsakar denne än mer skada (grovt förtal gäller även om personen blivit misstänkt/dömd i saken).

Kan ha missat något men utifrån detta och hur lagen fungerar i Sverige så talar vi om mellan 6månader och 4år (räkna med minst 1år och 3månader aktiv tid) på vatten och bröd beroende på ålder, tidigare brottslighet samt vilken instans det är plus ett skadestånd enligt praxis på minst 30.000SEK och advokatkostnader på det.

Jag utgår ifrån att liknande lagar finns i Norge och det lär inte bli billigare men detta är rena spekulationer från min sida.

Min slutsats är att det ej är en smart plan.
Hvis du har lyst til å advare andre så er det nok mye mer effektivt å ringe dem på telefonen eller sende en privat melding til dem ifra din egen facebook. Hvis du skriver det ifra hans facebook så vil folk tenke at det der er en eller annen crazy dame han har data og du vil ikke bli tatt seriøst eller alvorlig av noen. Jeg forstår helt ærlig ikke en gang tankerekken i hvorfor det skulle vært mer effektivt å poste det ifra hans facebook.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg syns det er rart at ingen forstår greia. Å anmelde har jeg gjort men fyren har rømt til utlandet med falsk ID for godt siden han har store bedrageri og svindeldommer som venter. Dom for det han har gjort mot meg fører nok ikke til lange straffen ut fra hva jeg leser om lignende saker dessverre og hensikten med å poste fra facebooken hans som jeg er usikker på om vil bli sett på som innbrudd siden han har gitt meg passordet selv da han bodde hos meg, er å advare andre for å havne i samme fella og avsløre for alle som ser opp til han hvordan han egentlig er. Det er en typisk psykopat som er godt likt av alle og høyt respektert pga fasade og falsk identitet oppbygd men som har en helt annen agenda og er direkte farlig. Det er liten sannsynlighet for at han kommer til å anmelde at jeg poster det siden han vil holde seg unna politiet pga egne straffesaker, men greit å vite hva som kan skje i værstefall mot meg forhold til loven om jeg gjør det.

Selv om det evn er lovbrudd, er det sannsynlig at vil bli straffeforfulgt? Vil det ikke være formidlende at han har utsatt meg og andre for alvorlige ting og grov vold og at det er en slags samfunnsplikt for oss å advare omgangskretsen og andre potensielle offere? Det er jo vi som er offerne så jeg klarer ikke se for meg at jeg skal bli sett på som skurken av å gjøre dette. Har sett andre personer fra andre forhold poste for eks voldsbilde og henge ut eksen sin før, dog fra egen Facebook ikke gjerningsmannens.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
jeg er usikker på om vil bli sett på som innbrudd siden han har gitt meg passordet selv da han bodde hos meg
Vis hele sitatet...
Selv om du har fått passordet er jeg ganske sikker på at det er ulovlig å poste noe som han, da kalles det nok identitetstyveri. Selv om en dør er ulåst kan du ikke gå inn og forsyne deg med ting.

Men om du gjør dette så vil han nok slette alt du poster og legge ut noe om at han ble hacket. Hva har du oppnådd (bortsett fra en ulovlig handling)?

Bør du ikke heller samle mer bevis, ta kontakt med andre som er utsatt, få de med på en anmeldelse og prøve å gjøre dette på en ordentlig måte?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg syns det er rart at ingen forstår greia. Å anmelde har jeg gjort men fyren har rømt til utlandet med falsk ID for godt siden han har store bedrageri og svindeldommer som venter. Dom for det han har gjort mot meg fører nok ikke til lange straffen ut fra hva jeg leser om lignende saker dessverre og hensikten med å poste fra facebooken hans som jeg er usikker på om vil bli sett på som innbrudd siden han har gitt meg passordet selv da han bodde hos meg, er å advare andre for å havne i samme fella og avsløre for alle som ser opp til han hvordan han egentlig er. Det er en typisk psykopat som er godt likt av alle og høyt respektert pga fasade og falsk identitet oppbygd men som har en helt annen agenda og er direkte farlig. Det er liten sannsynlighet for at han kommer til å anmelde at jeg poster det siden han vil holde seg unna politiet pga egne straffesaker, men greit å vite hva som kan skje i værstefall mot meg forhold til loven om jeg gjør det.

Selv om det evn er lovbrudd, er det sannsynlig at vil bli straffeforfulgt? Vil det ikke være formidlende at han har utsatt meg og andre for alvorlige ting og grov vold og at det er en slags samfunnsplikt for oss å advare omgangskretsen og andre potensielle offere? Det er jo vi som er offerne så jeg klarer ikke se for meg at jeg skal bli sett på som skurken av å gjøre dette. Har sett andre personer fra andre forhold poste for eks voldsbilde og henge ut eksen sin før, dog fra egen Facebook ikke gjerningsmannens.
Vis hele sitatet...
Nei.

Lovbrudd er lovbrudd. Hevn er IKKE "formildende omstendigheter" i det hele tatt.
Fyren har flyttet til utlandet og du har ingenting med ham å gjøre mer. Vel, da er du heller ikke under noen umiddelbar trussel med fare for eget liv og helse, så der ryker "selvforsvar" også.
Så alt du da gjør er med fullt overlegg kun for å lage faen for ham. Selvtekt er, som nevnt, ikke lov i Norge.

Om noen banker meg opp så har jeg lov å forsvare meg der og da.
Jeg har ikke lov å komme traskende på døra hans 6 mnd senere og slå ham ned.
Jeg hadde blitt arrestert og straffet for det.

Om påtalemyndighetene er ferdige med ham så er du også ferdig med ham.
Så enkelt er det.
At det er "vanskelig for deg å forstå" er, helt ærlig; ditt problem. Deal with it.

Bare det du skriver her har fått meg til et punkt der jeg har null sympati for deg, og heller (litt) mot å ta hans side.
Hvorfor? Fordi alle saker har flere sider. Jeg har ikke hørt hans, men jeg har hørt din - og du sitter her og planlegger et stygt, ulovlig overgrep.
Om du gjennomfører håper jeg du blir tatt, dømt og straffet.
Så ja; så lett er det å bli "sett på som skurken".

Du har ikke noe "sammfunnsansvar" for å henge ut noen. En annen sammelignet det med gapestokk lenger opp her, og det er helt riktig.
Du er ikke noen slags "facebook-batman" eller annen superhelt, hevet over lover og regler.
Det eneste du har ansvar for er å oppføre deg.

Har du traumer du sliter med så kom deg i terapi og kom over det.
Igjen, hevn er ikke en rettighet du har.