Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1792
Hei. Jeg bor i et helt håpløst kollektiv og mistrives til de grader her. Han ene som bodde her fant en ny leietaker og flyttet ut nokså raskt.

I følge dinside så skulle jeg også ha mulighet til dette.

Jeg sa opp kontrakten min i desember og har dermed plikt til å bo her frem til 01.03.2019. Dersom jeg finner en ny leietaker selv så kan jeg flytte ut før dette.

Da jeg snakket med huseier om dette fikk jeg beskjed om at han selv hadde funnet en ny leietaker som vil flytte inn den 01.03.2019. Jeg kan dermed ikke finne en selv og flytte ut 01.02.2019.

Noe jeg kan gjøre?
Sist endret av Daaaaaaaa; 6. januar 2019 kl. 19:22.
Hva med å spørre huseier om den leietakeren som han har funnet selv har lyst til å flytte inn tidligere?
Saken fra din side omhandler tidsbestemt avtale. Du er under oppsigelse som huseier åpenbart har godkjent, jeg kan ikke se hvordan en tidsbestemt avtale skal gjelde.
Det beste du kan gjøre er nok som over å høre med huseier om ny leietager kan flytte inn tidligere.
§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler
Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.
Det er ikke helt riktig at du nødvendigvis har lov til det. Om du har skrevet under på avtalen med gjensidig oppsigelse på til eksempel 3 mnd. Kan utleier kreve deg boende/betalende ut disse månedene, dette selv om du skulle ha en person klar til å flytte inn.