Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 15247
Jeg synes absolutt denne dama burde anmelde politiet. Politiet skal ha reell grunn til mistanke, før man invaderer privatlivet til folk. Om denne saken ikke får et etterspill, så har i prinsippet politiet frie tøyler til å ta seg inn på et hvilket som helst grunnlag.
Da er vi på god vei mot en politistat, som jeg absolutt ikke ønsker.

En grunnleggende rettighet i et demokrati, er at man ska ha et vern mot at politiet kan gjøre slike ting. Det værnet er i dette tilfelle at politiet ikke har lov å gå inn i din private bolig, uten en reell mistanke, eller de er på jakt etter en person der og da.
Jeg kan ikke se at et tips om lys i et vindu, kan være grunn til en reell mistanke. Politiet bør således straffes for dette.
Men du tar feil cazber. Politiet hadde gyldig grunn til å sjekke. De hadde fått et tips i saken, og sjekket ut tipset.
Mener at det stod noe om at de også hadde papirene i orden bare at de politiet glemte tillatelsen i bilen. Men om damen hadde stått på krava så ville jo politiet kunne gått ut i bilen og fremvist tillatelsen.

Så vi kan altså ikke straffe politiet for dette. Uansett hvor lite vi liker det de gjorde. De brøt ikke loven og kan dermed ikke straffes.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Så vi kan altså ikke straffe politiet for dette. Uansett hvor lite vi liker det de gjorde. De brøt ikke loven og kan dermed ikke straffes.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i svarte skal hu måtte mase på dem om å hente ordren?
Enhver som har hatt litt med politiet å gjøre, VET at de garantert ikke hadde ordre... hvorfor faen skulle de i såfall legge den igjen i bilen? Isåfall må de stramme opp rutinene sine litt gitt... sløvinger.

De er jo megastolte når dem først har fått tillatelse, da skal jeg love deg at dem viser deg papirene og trykker det opp i trynet ditt!
Og at man får inn tips er ikke (evt bør ikke) være skjellig grunn til mistanke.

Isåfall kan jo hvem som helst ringe inn tips om at naboen dyrker hasj, kun for å skape kjip razzia der for å stresse naboen.
Det sier seg nesten selv at dette er idiotisk...
Sitat av random67489 Vis innlegg
Men du tar feil cazber. Politiet hadde gyldig grunn til å sjekke. De hadde fått et tips i saken, og sjekket ut tipset.
Mener at det stod noe om at de også hadde papirene i orden bare at de politiet glemte tillatelsen i bilen. Men om damen hadde stått på krava så ville jo politiet kunne gått ut i bilen og fremvist tillatelsen.

Så vi kan altså ikke straffe politiet for dette. Uansett hvor lite vi liker det de gjorde. De brøt ikke loven og kan dermed ikke straffes.
Vis hele sitatet...
Det fremgår ikke av artikkelen om beboerne tidligere har vært borti politiet i forbindelse med narkosaker. Vedkommende hadde neppe gått til media om dette hadde vært tilfelle. Jeg går derfor ut i fra at vedkommende ikke er tidligere straffet.

Du mener at dette ene tipset gir skjellig grunn til mistanke og derfor anledning til å ta seg inn i leiligheten til familien? Mener du da at det er mer sannsynlig at barnefamilien som ikke tidligere har vært borti politiet faktisk dyrker i hjemmet sitt? Eller mener du at det er mer sannsynlig at de ikke produserer narkotika? Hva bygger du i såfall dette på?

"For så vidt gjelder lagmannsrettens forståelse av kravet til skjellig grunn til mistanke i straffeprosessloven § 171, tar retten for begge de siktede utgangspunkt i «at det skal være mer sannsynlig at siktede har begått den straffbare handling saken gjelder enn at han ikke har det». Dette er en riktig lovtolking.»" Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=371125
Sitat av Kailua Vis innlegg
Det som forbløffer meg mest, er at naboer er i stand til å gjøre dette...
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe å forbløffe seg over! Har man innavla naboer så er det ikke stort å gjøre med det...
Sitat av caperno Vis innlegg
Det fremgår ikke av artikkelen om beboerne tidligere har vært borti politiet i forbindelse med narkosaker. Vedkommende hadde neppe gått til media om dette hadde vært tilfelle. Jeg går derfor ut i fra at vedkommende ikke er tidligere straffet.

Du mener at dette ene tipset gir skjellig grunn til mistanke og derfor anledning til å ta seg inn i leiligheten til familien? Mener du da at det er mer sannsynlig at barnefamilien som ikke tidligere har vært borti politiet faktisk dyrker i hjemmet sitt? Eller mener du at det er mer sannsynlig at de ikke produserer narkotika? Hva bygger du i såfall dette på?

"For så vidt gjelder lagmannsrettens forståelse av kravet til skjellig grunn til mistanke i straffeprosessloven § 171, tar retten for begge de siktede utgangspunkt i «at det skal være mer sannsynlig at siktede har begått den straffbare handling saken gjelder enn at han ikke har det». Dette er en riktig lovtolking.»" Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=371125
Vis hele sitatet...

Jeg har ikke hverken kunnskap, erfaring eller en stillingsinstruks som tilsier at jeg skal mene noe om hva som er kravet for skjellig grunn til mistanke.

Jeg forholder meg til at politiet hadde en tillatelse. Kvinnen valgte selv å slippe politiet inn uten først å kreve at politiet kunne fremvise tillatelsen. Det betyr ikke at tillatelsen ikke eksisterte.

Som sagt tar jeg utgangspunkt i at politiet hadde tillatelse og dermed var det det faglig kompetente personer som hadde vurdert saken slik at politiet hadde lov å gjennomføre et søk. Den som skrev under på tillatelsen har nok bedre grunnlag enn hva vi har for å vurdere hva som er tillat og ikke tillat.
Sist endret av random67489; 17. januar 2013 kl. 17:47.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Jeg har ikke hverken kunnskap, erfaring eller en stillingsinstruks som tilsier at jeg skal mene noe om hva som er kravet for skjellig grunn til mistanke.

Jeg forholder meg til at politiet hadde en tillatelse. Kvinnen valgte selv å slippe politiet inn uten først å kreve at politiet kunne fremvise tillatelsen. Det betyr ikke at tillatelsen ikke eksisterte.

Som sagt tar jeg utgangspunkt i at politiet hadde tillatelse og dermed var det det faglig kompetente personer som hadde vurdert saken slik at politiet hadde lov å gjennomføre et søk. Den som skrev under på tillatelsen har nok bedre grunnlag enn hva vi har for å vurdere hva som er tillat og ikke tillat.
Vis hele sitatet...
Uansett om det fantes en ransakelsesordre eller ikke, så endrer det ikke på forutsetningene for å kunne bruke "skjellig grunn" i en etterforskning. Ett tips burde ikke være nok for å kunne invadere hjemmet til folk. Jeg håper politiet her anmeldes, for en slik framferd kan fort bli en trussel for demokratiet. Derfor er det viktig at det slås ned på slik maktmisbruk.
Sist endret av caperno; 17. januar 2013 kl. 17:56.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hvis per kjører vinglete på veien, du kjører bak og ringer politiet å tipser om en fyllekjører, per blir stoppet og er ikke ruset

mener du at du ikke kan bli straffet for det tipset?
Vis hele sitatet...
Klart man ikke kan straffes for dette. Hvordan skulle folk ellers tørre å si i fra? Jeg hadde aldri tipset om en vinglete og farlig billist om jeg kunne blitt straffet for det.

Tips og falsk anmeldelse er to helt forskjellige ting, og jeg venter også spent på disse kildene.
Sist endret av Fuzzybossen; 17. januar 2013 kl. 20:39.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Folk bør pokker meg vite hva de skal se etter hvis de skal ta så drastiske tiltak som dette. "Oi, oi! En nattlampe som står på!!!! Må være narkotika dette her, altså. La oss ta kikkerten, og spane på den der mistenkelige naboen med samboer og to små barn!". Ærlig talt. For at plantens fotosyntese skal fungere optimalt trenger de faktisk det blå og røde lysspekteret. Mindre mengder gult og oransje lys. Og i vekstfasen behøver de så klart mest blått lys. I blomstringen er det rødt lys som gjelder. Det verste jeg vet er når folk kommer til konklusjoner uten å sitte på noen som helst kunnskap.
Vis hele sitatet...
Okei... Jeg er veldig enig i at det er unødvendig å anmelde den minste lille ting man ser som kan virke unaturlig.

Men forventer du faktisk at den gjengse mannen i gata skal vite hva slags lys en forbanna narkotikaplante trenger i de forskjellige vekstfasene sine?
Det er ikke alle som bruker narkotika...
Hvis du først skal gi politiet tips, google det i 5 sec først da.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hvis per kjører vinglete på veien, du kjører bak og ringer politiet å tipser om en fyllekjører, per blir stoppet og er ikke ruset

mener du at du ikke kan bli straffet for det tipset?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan man ikke.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
merkelig at dette scenarioet har skjedd i norge da mister..., poster kilder i kveld
Vis hele sitatet...
Nei, det har det ikke.
Det som derimot har skjedd er at folk med status som vitne er blitt dømt for å avlegge falsk forklaring.
Det er stor forskjell på å tipse politiet ved mistanke om at det begås straffbare handlinger og det å bevisst lyve under en vitneforklaring i avhør eller i en rettssak.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hvis per kjører vinglete på veien, du kjører bak og ringer politiet å tipser om en fyllekjører, per blir stoppet og er ikke ruset

mener du at du ikke kan bli straffet for det tipset?
Vis hele sitatet...
man blir ikke straffet for det. Det er uansett ulovlig å kjøre vinglete, selv uten rus inne i bildet.
Dette minner om en av de dystopiske fremtidstatene du ser på film, der væpnede styrker kommer dalende i tau fra helikoptre midt på natta, slår ned dørene og river folk ut av sengs for å finne ut om det bedrives noe ulovlig der.

Selv om politiet kanskje har hjemmel i loven for å kunne gjøre slike aksjoner, så mener jeg vi som samfunn ikke er tjent med at det skal være sånn overhodet. Hva blir det neste? At de stopper tilfeldige mennesker på gaten for å ransake de? Skummelt at vi er på vei mot et samfunn der folk angir hverandre over en lav sko fordi de føler seg bra over å overholde et sett med regler noen andre har bestemt. Et samfunn av sauer.

Når det gjelder narkotika generelt, så er jo det å anmelde norske grows noe av det dummeste du gjør da. Det må da være mye bedre at det gros i Norge av folk som kommer til å bruke pengene i Norge, enn at markedet kun består av utenlandsk smuglet dop hvor du ikke aner hvor pengene ender opp.
Sitat av caperno Vis innlegg
Uansett om det fantes en ransakelsesordre eller ikke, så endrer det ikke på forutsetningene for å kunne bruke "skjellig grunn" i en etterforskning. Ett tips burde ikke være nok for å kunne invadere hjemmet til folk. Jeg håper politiet her anmeldes, for en slik framferd kan fort bli en trussel for demokratiet. Derfor er det viktig at det slås ned på slik maktmisbruk.
Vis hele sitatet...

Jeg ønsker heller ikke å bo i en politistat men vi må jo forholde oss til det regelverket som eksisterer og som benyttes. Så får vi heller påvirke fremtidige lover ved stemmeurnen til høsten.

Tips er grunn god nok idag, og basert på tips så blir jo faktisk noen kriminelle stoppet nå og da. Så det er jo ikke faenskap.

Sålenge politiet ikke har brutt loven, de reiste ut med tillatelse så hjelper det ikke å anmelde. En anmeldelse betyr jo bare at noen ønsker å bekjentgjøre for påtalemyndighetene at det kan ha forekommet et lovbrudd. Litt mer formelt enn et tips men i bunn og grunn så er det jo to sider av samme sak.

Men når det er sagt så er det jo naboen som er den syke faen i denne saken.
Hvem faen er så sjuk at de ønsker å ramme en dyrker? Det må jo være mennesker som helt har mistet evnen til å tenke selv. Rævdiltere rett og slett. Som vi så i tråden så ble det argumentert med at slikt var uønsket pga barn. Det viser jo hvor lite folk faktisk har tenkt gjennom saken. Ingen dyrkere ønsker å ha trafikk på døra for å små baggiser når de dyrker. Det øker jo bare sjansen for å bli tatt. En helt annen ting er jo at jeg feks vil gjerne hatt dyrkere i mitt nabolag. De er nok tryggere enn mange andre folk. Tviler på at en dyrker tar sjansen på filme nabobarna når de dusjer seg under hagesprederen om sommeren, men det finnes gærninger som driver på med slikt. Er nok ikke dyrkere heller som liker som lliker småjenger og smågutter. Så ja dyrkerne de tjener sine penger uten å skatte. Og de driver ulovlig. Men heller en real knarkdyrker i nabohuset enn en sleip faen som smisker med småjenter eller en gærning med stort sinne og dårlig selvkontroll.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Jeg ønsker heller ikke å bo i en politistat men vi må jo forholde oss til det regelverket som eksisterer og som benyttes. Så får vi heller påvirke fremtidige lover ved stemmeurnen til høsten.
Vis hele sitatet...
Politiet må også forholde seg til norsk lov. Ut i fra hva vi leser i artikkelen, og under forutsetningen av at familien er helt ukjente fra politiet: Mener du virkelig at ett enkelt tips oppfyller kriteriene politiloven setter for "skjellig grunn" og gir de lov til å låse seg inn i boligen deres? Det tror jeg ikke var intensjonen til lovmakerne...

Tips er grunn god nok idag, og basert på tips så blir jo faktisk noen kriminelle stoppet nå og da. Så det er jo ikke faenskap.
Vis hele sitatet...
Dersom de hadde fått inn tips fra flere personer, så hadde jeg sett annerledes på saken, men jeg håper og tror at politiet vanligvis etterforsker litt før de aksjonerer på ett tips.

Sålenge politiet ikke har brutt loven, de reiste ut med tillatelse så hjelper det ikke å anmelde. En anmeldelse betyr jo bare at noen ønsker å bekjentgjøre for påtalemyndighetene at det kan ha forekommet et lovbrudd. Litt mer formelt enn et tips men i bunn og grunn så er det jo to sider av samme sak.
Vis hele sitatet...
Verken politiet eller jurister er feilfrie. De er mennesker de også. Se på en anmeldelse som en klage og en måte for å gjøre politiet bevisst på egne feil. Man skaper også gjerne litt mediablest, og det er positivt, for hvem vil vel akseptere ett samfunn hvor politiet låser seg inn i boligene til folk basert på enkle og vage tips?
Sist endret av caperno; 17. januar 2013 kl. 22:41.
Vi er i grunn enige caperno, jeg bare sier at praksis idag er at politiet kan få tillatelse til å gå til aksjon basert på tips.
Det har skjedd før og det har skjedd med langt større anslagsstyrke enn de brukte hos denne kvinnen. Om dagens praksis er feil så må nok det avgjøres i en rettsinnstans. Men det er jo også godt mulig at det har vært kjørt slike saker i retten tidligere og at de har skapt presedens. Å fortsette diskusjonen om hva vi oppfatter som rett og galt er lite fruktbart. Hva vi mener her på forumet får heller ikke påvirkning på denne saken eller på fremtidige saker.

Nå står vel alle fritt frem til å levere en anmeldelse om de mener det har blitt begått en straffbar handling. Ja selv politikere har på vegne av fornærmede i enkelte saker levert inn anmeldelse.

Om du også kanskje finner ting som kan bygge opp under dagens praksis så anbefaler jeg deg å rett og slett ta kontakt med feks sefo og levere inn en anmeldelse på de tjenestemennene. Litt taktisk spill feks med å utgi dere for å være journalist så får dere sikkert kontaktinfo på de og kan gå de nærmere etter før en evt. anmeldelse leveres. Tillatelser bør være mulig å spore så om politiet løy om det vil de enkelt kunne bli avslørt.

Da får vi virkelig en juridisk vurdering på saken og tipser du dagbladet/vg så er det sikkert noen som tar saken der også slik at det blir litt skriverier om dette. Da kan praksis endres. Videre samtaler her i tråden bringer ikke mye endring med seg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Politiet må også forholde seg til norsk lov. Ut i fra hva vi leser i artikkelen, og under forutsetningen av at familien er helt ukjente fra politiet: Mener du virkelig at ett enkelt tips oppfyller kriteriene politiloven setter for "skjellig grunn" og gir de lov til å låse seg inn i boligen deres? Det tror jeg ikke var intensjonen til lovmakerne...
Vis hele sitatet...
Sett at det faktisk var en plantasje på ett soverom i huset. Sku da politiet snudd i døra og ønsket de lykke til videre fordi det en en normal famile med barn som åpnet døra?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Sett at det faktisk var en plantasje på ett soverom i huset. Sku da politiet snudd i døra og ønsket de lykke til videre fordi det en en normal famile med barn som åpnet døra?
Vis hele sitatet...
Nei, de skulle ikke ha aksjonert før de hadde tilegnet seg tilstrekkelig med informasjon, hvilket de også er pålagt å gjøre i henhold til bestemmelsene for å utstede ransakelsesordre.
Ved utstedelse av ransakelsesordre skal omstendighetene tilsi at det er overveiende sannsynlig at de straffbare forholdene man man har mistanke om faktisk er reelle, med andre ord skal det være minst 50 prosent sannsynlighet for at den kriminelle handlingen faktisk er/blir begått av den mistenkte.
At en offentlig tjenestemann har sett en uvanlig lyskilde burde på ingen måte være tilstrekkelig for å ta seg inn i et hjem for å forstyrre husfreden og privatlivet ved å ransake pga. "mistanke" om at det er en cannabisplantasje der.

I politiloven står det følgende om politiets oppgaver:

§ 2. Politiets oppgaver
Politiet skal
1 beskytte person, eiendom og fellesgoder og verne om all lovlig virksomhet, opprettholde den offentlige orden og sikkerhet og enten alene eller sammen med andre myndigheter verne mot alt som truer den alminnelige tryggheten i samfunnet
2 forebygge kriminalitet og andre krenkelser av den offentlige orden og sikkerhet
3 avdekke og stanse kriminell virksomhet og forfølge straffbare forhold i samsvar med regler gitt i eller i medhold av lov
Vis hele sitatet...
Men det står også:


Politiet skal ikke ta i bruk sterkere midler uten at svakere midler må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige, eller uten at slike forgjeves har vært forsøkt. De midler som anvendes, må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.
Vis hele sitatet...
Vil du påstå at en ransakelse var hensiktsmessig fordi det ble sett en lampe som hadde annerledes lysspekter enn normalen?
Er det rimelig å anta at det dyrkes marihuana i en bolig uten noe som helst annet holdepunkt enn dette?

Om det faktisk hadde blitt dyrket marihuana i denne boligen og politiet hadde hatt mistanke om dette - ville det ikke da vært hensiktsmessig å spane på beboerne for å avdekke konkrete bevis, eller i det miste en rekke indisier som indikerer at den mistenkte faktisk begår straffbare handlinger ved å fremstille narkotiske stoffer?
Knask team opp med caperno så kan dere anmelde saken.
Dere argumenterer godt kanskje dere får gjennomslag og at deres engasjement faktisk fører til en endring av praksis.

Å fortsette diskusjonen her på forumet gir ikke særlig gevinst, takk også til de som skrev den artikkelen som gjorde en relativt slett jobb på saken. Rett slett venstrehåndsjournalitstikk.
Helt enig i at dette er dårlig journalistikk. Jeg har vannskelig med å tro at all informasjon har kommet ut. Det er mulig jeg er veldig naiv og har en alt for stor tillit til politiet, men jeg vil tro de hadde mer enn bare dette lyst som bakgrunn for at de valgte å gå til aksjon. Kanskje er dette et spesielt utsatt nabolag? Kanskje har det bodd tidligere narkotikadømte personer i denne leiligheten tidligerer? Kanskje de har mottatt flerer tips? Kanskje mannen i huset ikke bare har rent med med i posen?

Dette blir bare spekulasjoner fra min side, men med en så lite utfyllende artikkel velger jeg å tro at det ligger med bak enn det vi har blitt fortalt.

Jeg venter også fortsatt i spenning på kildene til MyDarkSide.
Får litt noia for den grønne lavalampa mi i vinduet mitt jeg nå, brått står PST på døra på jakt etter aliens..
Sitat av meitemark Vis innlegg
man blir ikke straffet for det. Det er uansett ulovlig å kjøre vinglete, selv uten rus inne i bildet.
Vis hele sitatet...
ja jeg tok feil gitt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Wessa Vis innlegg
Jeg skjønner selvsagt at det ikke blir stilt opp en hasjbod utenfor døra til dyrkerne, men du mener vel ikke at det som blir dyrket ikke blir fraktet fra leiligheten? Det kan jo selvfølgelig hende det blir dyrket til eget bruk, men mest sannsynlig blir det solgt litt også. Jeg er ikke redd for den allminnlige hasjrøyker, snarer tvert i mot. Men de bakmenn som frakter og selger i større kvantum, noe jeg vil anta at det bir gjot fra et sted det blir dyrket i, er menn jeg ikke vil ha i mitt nabolag sammen med mine unger.

Det er vel virkelig ikke å legge seg opp i alt mulig rart å tipse om at det blir produsert narkotika i naboleiligheten? Det er vel av almenn interesse å få stoppet det?
Vis hele sitatet...
Om dine barn er "dum" nok til å begynne med narkotika, er det ikke naboen som dyrker sin skyld, det er DU/DERES og/eller MILJØET.

Om du opplyser barna dine om hva cannabis er, hva det gjør, og HVORFOR de ikke burde røyke det, så skal jo det ikke være noe problem om naboen din dyrker seg grønn i fjeset?

Eneste grunnen til at jeg prøvde det når jeg var yngre var på grunn av at mine foreldre sa det var farlig, og at man ble narkoman om man prøvde det,
men da jeg så dette faktaet motbevist gang på gang både fra egne erfaringer i livet og fra dokumentert forskning.

Når noe er "ulovlig" så er det mye mer spennende for unge.

Og hvem tror du "bakmennene" som dyrker cannabis i lille Norge er?
er ikke al-quadia som lagrer opp våpen og ammunisjon for å starte krig.
Snarere tvert imot, er nok heller folk som prøver å tjene seg noen slanter for å overleve.

Og sist men ikke minst, hvordan kan du se på denne planten som narkotika? virker som du har blitt veldig feilinformert, og vil anbefale deg å gjøre litt research ang. planten. Den har blitt brukt i tusener av år som "medisin" i forhold til de syntetisk fremstilte hodepinetablettene vi uten problem kjører i gapet i dag. Er en person narkoman om man bruker en plante for å kunne opprettholde seg sosialt? Eller er det bedre at den personen skal bli stemplet som narkoman og kriminell? Tror du det hjelper den personen ut i det sosiale miljøet, eller skaper ønske om å komme seg ut i jobb?

Er opp til hver og en av oss til å ta vare på alle rundt seg, uten hverandre hadde vi fortsatt vært huleboere.
Sist endret av d3m0t3x; 15. februar 2013 kl. 04:32.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Folk bør pokker meg vite hva de skal se etter hvis de skal ta så drastiske tiltak som dette. "Oi, oi! En nattlampe som står på!!!! Må være narkotika dette her, altså. La oss ta kikkerten, og spane på den der mistenkelige naboen med samboer og to små barn!". Ærlig talt. For at plantens fotosyntese skal fungere optimalt trenger de faktisk det blå og røde lysspekteret. Mindre mengder gult og oransje lys. Og i vekstfasen behøver de så klart mest blått lys. I blomstringen er det rødt lys som gjelder. Det verste jeg vet er når folk kommer til konklusjoner uten å sitte på noen som helst kunnskap. Ren idioti som ikke kan beskrives bedre enn med et digert "facepalm". Nei, folkens. Best å kvitte seg med nattlampene fra nå av. Naboene ser at du har fått nye gardiner også.

Når det gjelder politiet. Det kommer veldig an på hvem det er, og ikke minst hvor. Jeg har faktisk møtt stort sett hyggelige politimenn men det er enkelte steder her i landet der de nærmest sparker ned døren din.
Vis hele sitatet...
Kan vell kanskje være det at folk flest ikke er interessert i kunskap om hvordan man dyker cannabis?
Sitat av Heltpåtryne Vis innlegg
Kan vell kanskje være det at folk flest ikke er interessert i kunskap om hvordan man dyker cannabis?
Vis hele sitatet...
Er ikke bare cannabis dette teller for min venn

Edit: Post 100, yay!
Sist endret av d3m0t3x; 15. februar 2013 kl. 13:28.
Sitat av d3m0t3x Vis innlegg
Og sist men ikke minst, hvordan kan du se på denne planten som narkotika?
Vis hele sitatet...
Dette spørsmålet var ikke rettet til meg men jeg svarer fordet.

Narkotika er rusmilder som er oppført på narkotikalisten.
Selv om du forguder cannabis som bare er en plante så det for fremdeles et narkotikum.

Kilde: http://snl.no/.sml_artikkel/narkotika
Ja, blir jo på samme måte som alkohol og tobakk er rusmidler, men en ser ikke ned på en som er avhengig av sigaretter.
Sitat av t_ben Vis innlegg
Dette spørsmålet var ikke rettet til meg men jeg svarer fordet.

Narkotika er rusmilder som er oppført på narkotikalisten.
Selv om du forguder cannabis som bare er en plante så det for fremdeles et narkotikum.

Kilde: http://snl.no/.sml_artikkel/narkotika
Vis hele sitatet...
Er ikke absolutt alt utenom alkohol, tobakk narkotika?
Når man leser om rc-stoffer i media som dem vil ha på narkotikalista så blir disse omtalt som narkotika.
Synes narkotika er ett politisk begrep, ingen av definisjonene er gyldige slik ordet ofte blir brukt i dag.
Slik ordet blir brukt i dag er det like meningsløst som begrepet "tyngre stoffer" som og er ett begrep som ofte ikke henger på greip slik det blir brukt.

Her er ett eksempel. En artikkel om nytt regelverk som vil gjør at flere rc'er havner på narkotikalista.

Mange nyutvikla narkotiske stoff, som syntetisk cannabis, hamnar heretter automatisk på lista over ulovlege narkotiske stoff i Noreg. – Gledeleg, seier Legemiddelverket og Tollvesenet.
Vis hele sitatet...
Det blir no mogleg å listeføra ulike grupper av narkotiske stoff. På den måten kan styresmaktene vera tidlegare ute med å svartelista nyutvikla kjemiske russtoff.
Vis hele sitatet...
Mange av disse stoffene er ikke på lista enda, men havner i definisjonen uansett.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10915518

Annet eksempel. Tv2 skriver lovlig narkotika.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...n-3618706.html

Narkotika strømmer lovlig over grensen
Vis hele sitatet...
Virkningen ligner på ecstasyrus. Likevel er ikke stoffene per definisjon ulovlige i Norge.
Vis hele sitatet...
Sist endret av sneipen; 16. februar 2013 kl. 11:58.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Deg om det. Folk har forskjellige meninger.
For min del derimot, ville jeg reagert på om naboen dyrket i det nabolaget jeg prøvde å oppdra barna mine. Mest på grunn av at narkotikatrafikk og det miljøet det skaper er ikke noe jeg vil ha over lekeplassen til barna mine.
Også litt fordi jeg på sikt ikke ønsker at mine barn skal ha enkelt tilgang til narkotika.

Jeg anser det som min plikt å tyste, dersom jeg vet at noe alovrlig ulovlig foregår. Jeg bryr meg ikke så mye om hva tøffe gutter i tøffe flimer mener om tysting. Jeg mener nå at det er både rett og rimlig og til alles beste.

Folk må gjøre hva de vil innenfor husets 4 vegger, for all del, men jeg mener fortsatt at man som borger har plikt til å si ifra dersom det foregår noe ulovlig. Tipper ungene til Josef Fritzl hadde satt pris på om noen hadde meldt i fra litt før...
Vis hele sitatet...
Ha ha! Passe blåst el noe..?
Vet om opptil flere som gror sin egen cannabis. De bruker det bla. til medisin for div og rekreasjon. Aldri vært noe narkotrafikk på disse stedene, og "miljøet" på disse plassene er ganske vanlig familiekos, hvor mor og far er i arbeid. Ja oki, blir en del vafler og kaffe da. Det er vel ikke helt bra..?

Asshole-face
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ja, politiet er ekstrem (ialefall noen plasser) når det kommer til slike saker, bare pgr en naturlig plante som folk røyker og blir i godt humør av.
http://www.ba.no/nyheter/article6450704.ece dette var meg og samboeren min.
Sist endret av Wonderland; 11. mars 2013 kl. 08:30.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Ja, politiet er ekstrem (ialefall noen plasser) når det kommer til slike saker, bare pgr en naturlig plante som folk røyker og blir i godt humør av.
http://www.ba.no/nyheter/article6450704.ece dette var meg og samboeren min.
Vis hele sitatet...
Når politiet får konkrete tips om kriminell aktivitet er de forpliktet til å sjekke opp saken.
I ditt tilfelle fant de cannabisplanter og en tilsynelatende ulovlig hunderase.
Du begikk en kriminell handling med vilje og viten, og til slutt ble du tatt for det etter at politiet mottok et konkret tips, er dette så ekstremt?
Det er selvfølgelig utrolig kjipt for deg, men de lå ikke akkurat i hagen din og spanet på deg i ukevis for å avdekke plantene dine.

Og dette sedvanlige stoner-sludderet med "at cannabis bare er en naturlig plante som folk røyker og blir glad av" burde du holde deg for god for.
Eksempelvis kan du åpne øynene og legge merke til at en god porsjon av de mange trådene om psykiske plager her på freak er er opprettet av stonere.
Sitat av Knask Vis innlegg
Når politiet får konkrete tips om kriminell aktivitet er de forpliktet til å sjekke opp saken.
I ditt tilfelle fant de cannabisplanter og en tilsynelatende ulovlig hunderase.
Du begikk en kriminell handling med vilje og viten, og til slutt ble du tatt for det etter at politiet mottok et konkret tips, er dette så ekstremt?
Det er selvfølgelig utrolig kjipt for deg, men de lå ikke akkurat i hagen din og spanet på deg i ukevis for å avdekke plantene dine.

Og dette sedvanlige stoner-sludderet med "at cannabis bare er en naturlig plante som folk røyker og blir glad av" burde du holde deg for god for.
Eksempelvis kan du åpne øynene og legge merke til at en god porsjon av de mange trådene om psykiske plager her på freak er er opprettet av stonere.
Vis hele sitatet...

Mitt tilfelle er ikke ekstremt, men det jeg mener er at de er ekstreme på ting som marihuana når det skjer mye annet som er dobbelt så kriminellt rett forann de.

Det er jo selvfølgelig helt forskjellig fra person til person, om man røyker for mye kan man få psykiske problemer av det og, men nå har jeg brukt alt annet man kan bruke av rus tidligere, så jeg vil si at å røyke weed innimellom er mye bedre. (derfor ser jeg ikke så tungt på det)
Enda et tilfelle hvor løsmunnethet fører til fall... jeg skal lære av din feil.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Enda et tilfelle hvor løsmunnethet fører til fall... jeg skal lære av din feil.
Vis hele sitatet...
Han for vell bare gå over til å kjøpe og finansiere kriminelle, som myndigheten åpenbart vil, uten kunnskap om hva som eventuelt er i stoffet. Ja, LOVEN sier at politiet skulle utføre denne razziaen, men var det til noe nytte for samfunnet? Det er jo ikke dere villige til å diskutere, for dere er det viktigste at "den kriminelle hasjbrukeren ble tatt" og gatene er herved enda tryggere.
Sitat av Knask Vis innlegg
Når politiet får konkrete tips om kriminell aktivitet er de forpliktet til å sjekke opp saken.
I ditt tilfelle fant de cannabisplanter og en tilsynelatende ulovlig hunderase.
Du begikk en kriminell handling med vilje og viten, og til slutt ble du tatt for det etter at politiet mottok et konkret tips, er dette så ekstremt?
Det er selvfølgelig utrolig kjipt for deg, men de lå ikke akkurat i hagen din og spanet på deg i ukevis for å avdekke plantene dine.

Og dette sedvanlige stoner-sludderet med "at cannabis bare er en naturlig plante som folk røyker og blir glad av" burde du holde deg for god for.
Eksempelvis kan du åpne øynene og legge merke til at en god porsjon av de mange trådene om psykiske plager her på freak er er opprettet av stonere.
Vis hele sitatet...
Så det er ikke ekstremt at disse myndighetene med deres tilhørende politimennesker automatisk er de som skal "passe på" befolkningen – ironisk nok gjennom bruk av straff og innesperring av folk – så lenge et eller annet kan ha potensiale til å være farlig for den enkelte? Dette er tegn på et samfunn som har beveget seg veldig langt i veldig feil retning. Nei, det er hverken ekstremt eller rart det faktum at politiet tok seg en tur etter å ha mottatt dette tipset, de er jo tross alt en del av denne svært vanlige sykdommen de og. Sykdommen som blindt lar et stykke papir styre ens handlinger mot andre mennesker, uansett hvor moralsk forkastelig og lite medmenneskelig det de gjør er. Da er det flott å se at det fortsatt finnes folk som gjør det dem mener er rett, selv i disse moderne tider der det later til at folk er flest lar seg selv fremstå som kvalmende robot-sveklinger uten sjel. Grøss…

For øvrig er jeg temmelig sikker på at denne Wonderland er klar over at enkelte får problemer med planten, på tross av at de fleste jo nettopp utelukkende har godt humør og positive erfaringer å melde.
Til dere som klager og syter over at politiet gjør jobben sin med å følge opp når de får tips.; Flytt da vel! Jeg kan anbefale Mogadishu, der kan dere gjøre akuratt som dere vil. Totalt anarki, bare se hvor fint det er der!
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Til dere som klager og syter over at politiet gjør jobben sin med å følge opp når de får tips.; Flytt da vel! Jeg kan anbefale Mogadishu, der kan dere gjøre akuratt som dere vil. Totalt anarki, bare se hvor fint det er der!
Vis hele sitatet...
Så fordi noen regler jeg mener er undertrykkende og ødeleggende for mange eksisterer i mitt land, oppfordrer du meg til å flytte?
Da kan jeg jo si akkurat det samme til alle som klager og syter på Jensemann. Hvis dere ikke liker hvordan det er her akkurat nå, så må dere ikke tro at det går ann å forandre på ting. Flytt da vell hvis dere ikke er 100% enig med dagens regjering. Som du sa, hvis du ikke liker det, kan du flytte til Mogadishu, der kan dere gjøre som dere vil. Totalt Anarki, bare se hvor fint det er der!

Mest idiotiske påstanden jeg har lest hittil idag.

Vi klager forøvrig ikke på at politiet gjør jobben sin. Vi synes bare denne jobben de gjør blir feilprioritert. At en vanlig fyr som røyker weed (som ellers ikek vil noen noe vondt, bare være ifred) skal gå rundt og være redd for politiet blir bare helt idiotisk. Politiet er der for å hjelpe, ikke ødelegge og skape frykt blant mange folk.

Prøv nå heller å overbevis meg om at det vi gjør er så galt mot dere, enn å si at vi skal flytte landet.
Sist endret av frø; 11. mars 2013 kl. 13:34.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Til dere som klager og syter over at politiet gjør jobben sin med å følge opp når de får tips.; Flytt da vel! Jeg kan anbefale Mogadishu, der kan dere gjøre akuratt som dere vil. Totalt anarki, bare se hvor fint det er der!
Vis hele sitatet...
Til dere som klager og syter over de som stiller kritiske spørsmål og kommer med forbedringsforslag, uansett om det gjelder politi eller politikk; Flytt da vel! Jeg kan anbefale Nord-Korea - der slipper dere å høre kritikk av regimet. Alle som prøver seg på noe slikt forsvinner gjerne, så da slipper dere å høre noe fra de. Hørtes ikke det fint ut?

Sitat av A-tillah Vis innlegg
Jeg satt det veldig på spissen med en stor dose ironi da. Butthurt?
Vis hele sitatet...
Ironi? Det virker som du mente det seriøst. Iallefall når du sier det på den måten; "butthurt?"
Sist endret av caperno; 11. mars 2013 kl. 13:43.
Jeg satt det veldig på spissen med en stor dose ironi da. Butthurt?
Hva var det du satt på spissen?
"Problemstillingen" med at politiet må gjøre jobben sin. At de ikke kan se gjennom fingrene selv om det er snakk om ganske harmløse saker. Det er tross alt ikke de som bestemmer hva som er lov eller ikke.
Sist endret av A-tillah; 11. mars 2013 kl. 13:50.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Det er tross alt ikke de som bestemmer hva som er lov eller ikke.
Vis hele sitatet...
Nettopp, det er der problemet ligger.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Støtter meg også på at politiet oppførte seg ganske greit i denne saken, selv om dem kunne ha sagt ''beklager forstyrrelsen'' eller noe i den dur da dem gikk.

Naboen derimot, burde fått en liten verbal lekse om hva man ringer politiet om..
Problemet er ikke at politiet gjør jobben sin. Det skulle jo bare mangle. Men den jobben de blir tvingt til å gjøre fører til at politiet mister min, og sikkert en hel haug andres respekt, og det er synd.
Sitat av caperno Vis innlegg

Ironi? Det virker som du mente det seriøst. Iallefall når du sier det på den måten; "butthurt?"
Vis hele sitatet...
Å si at alle som gjør noe så lite alvorlig burde flytte til Mogadishu høres vel ikke så veldig seriøst ut vel?
Det var en dårlig spøk. Det kan jeg være enig i.
Sist endret av A-tillah; 11. mars 2013 kl. 13:59.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Å si at alle som gjør noe så lite alvorlig burde flytte til Mogadishu høres vel ikke så veldig seriøst ut vel?
Det var en dårlig spøk. Det kan jeg være enig i.
Vis hele sitatet...
Hva gjør du da på et forum som heter "rusdebatt"? Hvis du vil provosere kan du jo for eksempel brenne ned en kirke elns.
Sitat av frø Vis innlegg
Hva gjør du da på et forum som heter "rusdebatt"? Hvis du vil provosere kan du jo for eksempel brenne ned en kirke elns.
Vis hele sitatet...
Vel, poenget var vel å påpeke at det ikke er politiet som skal klandres i en sak som dette. Bare glem den somalia spøken, jeg kunne sikkert spart meg for den.
Sist endret av A-tillah; 11. mars 2013 kl. 14:14.