Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1909
Hei, jeg er på jakt etter lette batterier med stor kapasitet. Hvilken type batterier er det jeg skal satse på da? Strømtrekket er jeg ennå litt usikker på, men den skal brukes i en bærbar DIY håndenhet.

Fysisk størrelse har ikkje så mye å si, bare dem ikkje er gigantiske (Bilbatteri størrelse), største vekten jeg tenkte var rundt 1KG, går greit om det er 1.1-1.3KG hvis dette øker kapasiteten betraktelig.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
LiPo batterier har jo stor effekt i forhold til vekta.
Er vel den batteritypen med kapasitet i forhold til fysiske mål.
Men hvor store du får dem er jeg usikker på, men du kan jo koble sammen flere da.
Er bare å lete litt etter store LiPo batterier.
Prisen er ganske høy, men trur ikke du finner noe bedre.
Sjekk ut denne

Batterispenning: 22.2V
Utladningstrøm: 75A
Kapasitet: 5000 mAh
Cellespenning: 3,7V
Vekt: 750 gram
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
LiPo batterier har jo stor effekt i forhold til vekta.
Er vel den batteritypen med kapasitet i forhold til fysiske mål.
Men hvor store du får dem er jeg usikker på, men du kan jo koble sammen flere da.
Er bare å lete litt etter store LiPo batterier.
Prisen er ganske høy, men trur ikke du finner noe bedre.
Vis hele sitatet...
Takker.

Sitat av Skummetmelk Vis innlegg
Sjekk ut denne

Batterispenning: 22.2V
Utladningstrøm: 75A
Kapasitet: 5000 mAh
Cellespenning: 3,7V
Vekt: 750 gram
Vis hele sitatet...
Her begynner vi snakke. Hvis dette batteriet har 5Ah, betyr det at den varer 75A/5Ah = 15 timer med max load?
En annen ting også: Hvis jeg setter innen spenningsstabilisator, som gir ut 12V, blir det som følgende da:?
22.2V*5Ah=111W
111W/12V = 9.25Ah?
Nå har jeg ikkje tatt med strømtapet som går til spenningsstabilisatoren, men dere skjønner poenget? Hvis jeg har regnet rett, så skulle dette holde leeenge får mitt bruk.

EDIT: Hva brukes de 3 ledningene som går til den kontakten til? Og hvordan er det å lade dette batteriet?
Sist endret av 0xFF; 18. juli 2011 kl. 19:59.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
De tre ledningene er til balansering ved lading.
Du må ha en lipolader.
Gå på radiostyrt.no der har dem go peiling på dette
Er ikke noen elektronikkekspert, men har du ikke en liten regnefeil der? Er det ikke 5/75=ca 0,6 timer med maks strømtrekk.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av cazber Vis innlegg
Er ikke noen elektronikkekspert, men har du ikke en liten regnefeil der? Er det ikke 5/75=ca 0,6 timer med maks strømtrekk.
Vis hele sitatet...
Det kan hende, men i følge mine elektronikk kunnskaper så er Ah = Ampere timer og A = Ampere. Ampere timer e jo hvor mange ampere du kan trekke pr time?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det kan hende, men i følge mine elektronikk kunnskaper så er Ah = Ampere timer og A = Ampere. Ampere timer e jo hvor mange ampere du kan trekke pr time?
Vis hele sitatet...
AH er hvor mye strøm du kan trekke totalt 5AH vil si 5A i 1 time, 10A i 30 min, eller 20A i 15min osv...
Batteriet inneholder totalt 5 Ah. Dvs at om du trekker 5A, så vil det teoretisk holde i 1 time. 5A*1h=5Ah.

Litt sen der ser jeg. Tyrkeren slo meg
Skal du ha batterispenningen ned til 12V er det essensielt at du bruker en regulator av "switch mode" typen, kalt Buck converter.

Disse kan ha en virkningsgrad på mer enn 95% om det er et bra design, dette vil være viktig for å ikke få mye varme eller unødvendig bruke opp kapasitet til batteriet.
Sitat av cazber Vis innlegg
Er ikke noen elektronikkekspert, men har du ikke en liten regnefeil der? Er det ikke 5/75=ca 0,6 timer med maks strømtrekk.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men svaret er 0.06 timer, ca 3.6 minutter.