Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4470
Ja, som alle vet så kan tobakksrøyking blandt annet føre til flere typer kreft og andre sykdommer. Men er det egentlig tobakken i seg selv som er den største faren, eller kan alle tilsetningsstoffene i komersiell tobakk være noe av grunnen?

I følge wikipedia inneholder amerikansk tobakk inntil 599 forskjellige tilsetningsstoffer, og ved røyking dannes som kjent "skremmende" 4000 kjemiske forbindelser, hvorav 69 er kreftfremkallende. Det jeg lurer på er hvor mange av disse karsinogene kunne man ungått ved å røyke naturlig selvdyrket tobakk uten tilsetningsstoffer?

Kom over en sak for en stund siden om en 112 år gammel dame som visstnok røyker 30 sigaretter om dagen I artikkelen står det at hun kun røyker hjemmedyrket tobakk. Selvfølgelig er jo dette bare én kvinne og alle kan være heldige, men det fikk meg fortsatt til å undre over hvor mye skadeligere kommersiell tobakk er i forhold til "naturlig"

Røyking er nok ikke bra uansett, men vil gjerne høre deres tanker om dette, takker for inspill.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Veldig mange av stoffa kjem frå forbrenninga, og er ikkje tilsetningsstoff. T.d. tjære, PAH, benzene, cyanid og mange av dei andre ting i røyken er resultat av ei urein og ukomplett forbrenning. Så svaret er ja - røyking er så farleg, og tilsettjingsstofa er ei raud sild. At enkeltpersoner ikkje døyr tideleg av røyking er irrelevant.
Støtter meg til vidarlo.

Det skal nevnes at den økte sannsynligheten for å utvikle lungekreft ved røyking varierer mye fra tilfelle til tilfelle, og avhenger av en rekke andre faktorer.

Tilleggseksponering for eksempelvis radon, asbest og polyaromatiske hydrokarboner har vært knyttet til økt risiko (flere av disse virker antakelig i synergi med røyking). I tillegg vet man at sannsynligheten for å få lungekreft (og hvordan prognosen er når man først har fått lungekreft) avhenger av genetikk[1], uten at man ennå har god oversikt over hvilke gener det er snakk om. Den mest kjente arvelige tilstanden som påvirker mengden røyking som skal til før man utvikler lungekreft (og som enda sterkere er knyttet til andre sykdommer som KOLS og emfysem) er nok alfa-1-antitrypsinmangel[2].

Det er selvsagt ikke mulig med dagens medisinske kunnskap å peke på hvorfor akkurat damen i artikkelen du viser til har klart å bli 112 år når hun røyker daglig, men som du selv er inne på, er det bare snakk om ett tilfelle – det er en grunn til at studier designet med én deltaker ikke kan vektlegges i medisinen. Å si at årsaken eventuelt skulle skyldes "naturlig tobakk", og at hun hadde dødd tidligere om sigarettene hennes hadde inneholdt "flere kjemiske tilsetningsstoffer", er det svært vanskelig å finne holdepunkter for.

For øvrig vil jeg advare mot bruken av "naturlig" og "kjemiske stoffer" (som jo alle "stoffer" er). Uten at jeg sier at du har konkludert uheldig når du bruker disse begrepene, er det hevet over tvil at de er egnet til å villede en og annen lekmann.

[1]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16160696
[2]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26287318
Sist endret av Pengui; 1. april 2017 kl. 19:02.
Det er nok ikke risikofritt, men jeg støtter tanken om at mye av det har med kommersiell dyrkning å gjøre. Altså tror jeg det kunne vært betraktelig bedre om man dyrker det økologisk i hagen, versus industritobakk.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Det er nok ikke risikofritt, men jeg støtter tanken om at mye av det har med kommersiell dyrkning å gjøre. Altså tror jeg det kunne vært betraktelig bedre om man dyrker det økologisk i hagen, versus industritobakk.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hva har tobakkindustrien å tjene på at røykere får kreft?
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Det er nok ikke risikofritt, men jeg støtter tanken om at mye av det har med kommersiell dyrkning å gjøre. Altså tror jeg det kunne vært betraktelig bedre om man dyrker det økologisk i hagen, versus industritobakk.
Vis hele sitatet...
Det du kommer med her, har jo ingen tingen med virkeligheten å gjøre. Det verste giftstoffet i tobakksplanten er nikotin, og det har faktisk drept en del folk, da det ble brukt som sprøytemiddel. Tiden for dette sprøytemiddlet er over, da det ble forbudt på grunn av farligheten og skader på miljøet. Men du kan se på nikotin, som et sprøytemiddel planten selv bruker.

Hvis du ser bortifra det radioaktive blyet i mye av tobakken, så tror jeg at det ikke er noen særlig kreftfare igjennom, at du plukker et ferskt tobakksblad, og tygger på dette som skrå.

Problemet kommer, når bladene ligger og gjærer en viss tid. Sammen med, at at du brenner rått materiale i en ufullstendig forbrenning Vidar er inne på. Ved forbrenning ved slike lave temperaturer (typisk når det er en del vann til stede), så dannes det en bråte farlige stoffer, som går rett ned i lungene. Det er den virkelige stygge faren. Om tobakken er økologisk eller konvensjonell, har ingen ting å si!

Det blir nesten som at du har to flasker med blåsyre. I den ene blåsyreflaska så slipper du en blåbær oppi, og påstår at blåsyreflaska med ei blåbær, er mindre farlig enn den uten. I praksis så er det samme faen like farlig!

Ellers så har du en av de ledende kreftforskere Bruce Ames, som har forsket ganske mye på kreftfremkallende stoffer.
Det morsomme er, at en normalt finner over 100 slike naturlige kreftfremkallende stoffer i det meste av planter. Dette er noe plantene lager selv, for å beskytte seg mot insekter og beitedyr.
Altså slike stoffer er det mange av i f.eks. økologisk brokkoli, men det er ufarlig å spise det. Det er bare ved ekstrem spising (som er normalt hos en del dyr), en ser kreft og/eller død.

Sammen med de fleste giftstoffer, så er disse totalt ufarlige under en viss dose. Så ved normalt konsum av grønnsaker o.l., så er du godt under den nødvendige dosen for at dem gir kreft. Du får heller en positiv helseeffekt. Du kan sammenligne det med koffein. Koffein i en kopp kaffe er ufarlig! Men slenger du innpå 5 g koffein, er muligheten for en snarlig begravelse absolutt til sted.
Men du har noen få unntak, slik som aflatoksiner (i noen få typer mugg), de er farlige uansett!

Uansett så er poenget, at det vi sprøyter på landbruksvekster, bare 0,1 % av fare, hvis vi sammenligner med disse "farene".

Så bare slutt å røyk! Om tobakken er økologisk eller konvensjonell spiller ingen noen som helst rolle!

Du kan se Bruce Ames nevner dette her selv i en liten forelesning. Men han tar for seg grønnsaker.

Red: Jeg vet dette er anekdotisk, men allikevel det sier kanskje en del.

Hvis vi tar for oss slekten på min fars side.
-Min bestefar der, han ble 100 (født i 1910), da sviktet hjertet. Hadde en liten periode med angina, etter en dattera hans skilte seg. Men dette gikk over senere. Altså ganske frisk. Han bodde hjemme, til han døde.
-Min bestemor ble 93 (født i 1914) (manglet litt over 3 mnd på 94). Hun lå med slag i noen få måneder. Føre dette var hun også relativt frisk. Eneste hun hadde dårlig blodsirkulasjon i beina. Når hun var litt over 80 år, knakk hun lårhalsen, men kom seg fint av dette. Hun bodde hjemme til hun fikk slag. Men aldri hatt noen hjerteproblemer.
-Min eldste tante er født i 1934, men lever i beste velgående. Aldri hatt trøbbel med hjertet.
-Den andre tanten er født i 1940, frisk og rask, aldri hatt hjertetrøbbel.
-Fadern er født i 1942, aldri hatt hjertetrøbbel. Smir knivblader som bare det, og er meget aktiv.
-Onkelen min født i 1943 er den enste som røyker fast, han har hatt 2 bypass opearsjoner, 5-6 utblokkinger og noen stenter (strømpe som blokker ut pulsåra). Flere ganger har han vært så ille, at han nesten ikke klarer å gå over tunet, uten å måtte ta pauser p.g.a. hjertet. Ellers så er han som absolutt har mest fisk i kostholdet. Han har alltid vært en lidenskapelig fisker.

Dette tror jeg egentlig sier mer, enn at den og den røyekeren har bitt så og så gammel. Tobakk er og blir en idiotskatt, som du statistisk korter ned mange år av ditt liv med!
Sist endret av aluminiumfluorid; 2. april 2017 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er noe med tobakksrøyken (sigg)… Når man går inn i et rom der det er siggrøyk, føles det som å miste pusten og man har lyst å hoste. Det er også ting opp i den for å få pH til å bli lavere. Om man ser på tobakksplanten for det den perfekt sett burde være, er det stort sett cellulose, lignin, og andre ting planter pleier å ha og nikotin selvfølgelig. Men det er vel ikke mange som røyker halmstrå på samme måte som folk røyket tobakk bare for at noen skal utføre studier på dette. Nikotinet er heller det som får folk til å fortsette å røyke og dreper indirekte.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det du kommer med her, har jo ingen tingen med virkeligheten å gjøre. Det verste giftstoffet i tobakksplanten er nikotin, og det har faktisk drept en del folk, da det ble brukt som sprøytemiddel. Tiden for dette sprøytemiddlet er over, da det ble forbudt på grunn av farligheten og skader på miljøet. Men du kan se på nikotin, som et sprøytemiddel planten selv bruker.
Vis hele sitatet...
Bra innlegg ellers, men det er en misforståelse at nikotinen i seg selv er så ille. Ja, det er toksisk i høye konsentrasjoner, men det er alt annet også, et par glass saltvann f.eks.. Det er heller ikke så sykt avhengighetsskapende som folk skal ha det til. Det er når man bruker det i kombinasjon med alt det andre som er i tobakken, det være seg i snus eller sigg, at det harde fysiske suget gjør seg gjeldende.

Jeg erstatta røyken med snus, og så e-sigg. Snus ble jeg nesten like ubehagelig avhengig av som sigg. Da jeg gikk over til e-sigg og hadde dampet i et par uker, oppdaget jeg at denne avhengigheten gradvis hadde blitt svakere. Jeg kunne sitte i timesvis uten et trekk, og trengte etterhvert bare et par puff innimellom for å holde meg tilfreds.

Det forskes nå en del på nikotinens helsebringende effekter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I tillegg til at brenning av organisk materiale i seg selv skaper giftige stoffer og karsinogener inneholder tobbaksplanter (og endel andre planter) polonium-210.

Såvidt jeg vet kommer endel fra en type gjødsel kilde. Og selv om industrien har prøvd flere strategier for å fjerne det fra tobakk så har de feilet. kilde, artikkel.
Sist endret av Dodecha; 2. april 2017 kl. 11:25.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det verste giftstoffet i tobakksplanten er nikotin, og det har faktisk drept en del folk
Vis hele sitatet...
Kan du hoste opp en kilde på denne misvisende påstanden?
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Kan du hoste opp en kilde på denne misvisende påstanden?
Vis hele sitatet...
Det står "0.5-1.0 mg/kg can be a lethal dosage for adult humans" Til sammenligning så er LD50 for blåsyre 1,52 mg/kg kroppsvekt når det er inntatt via svelget. Jeg vet det ble brukt, som sprøytemiddel mot insekter(står på linje 2 & 3 i samme Wikipedia-artikkel som kilde 1) før DDT kom på markedet. Men det ble kuttet ut, da faktisk det er for farlig og DDT er mye tryggere. Det var særlig farlig, når den som sprøytet ikke brukte beskyttelsesutstyr og kanskje røyket eller tygde skrå samtidig.

Elllers så har jeg lest i disse bøkene fra noen til 30 år...

http://www.adlibris.com/no/sok?q=9780881929522

http://www.adlibris.com/no/sok?q=0881927503

http://www.adlibris.com/no/sok?q=9780387312682

http://www.adlibris.com/no/sok?q=9780851319582

"Våre medisinske planter trollskap, tradisjon og legekunst" (av Høeg. Ove Arbo, Christophersen, Anne Sofie Wyller, Faarlund, Torbjørn, Lauritzen, Eva Mæhre, Løkken, Sverre, Røssberg, Bjørn Olav, Salvesen, Per H. og Sævre, Rune)


Og noen andre (disse eier jeg personlig, men du får kanskje lånt dem på et bra biblotek).