Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3831
Hei
Lurer på et par ting i forhold ti medisinering og ADHD..
Har lang tid hatt vesentlige symptomer på ADHD, skal til legen i morgen, og vil danne meg litt forkunnskaper.

Har hatt en ekstrem indre uro i mange mange år. Problemer med å ta til meg ting med folk jeg prater med, konstant aktiv (hjemme særlig), komplett umulig og lese skrive. Det har til og med siste månedene slått ut fysisk i musklene.

Jeg fikk i dag tak i en pille Conserta 15mg, bare for å få sjekket ut om denne kunne virke, slik at jeg kunne få en bedre oversikt over situasjonen med ADHD, samt for å få et ekstra kort å spille med til legen.

Denne pillen virket kjempe. Musklene i kroppen,lesing og skriving som før nesten var umulig går nå mye, mye bedre, et teppe av ro la seg over meg, dama sier det er stor forskjell på meg - mye lettere å prate med henne osv. Tankene roet seg på en slik måte at jeg følte dette var nesten et mirakel.

Kan dette tyde på at jeg har ADHD? Vil disse pillene fortsette å hjelpe meg på lang sikt, -på samme måte, om jeg får de med legen?

Har hatt et omfattende rusmisbruk bak meg,,, Vil dette føre til problemer, om det viser seg at jeg har ADHD, og vil trenge medisiner?

Vet man skal være forsiktig med å selvdiagnostisere, er bare ute etter tråder for å finne ut av situasjonen.

Takker for svar!
Rusmisbruk er vanlig hos folk med adhd, så det er jo litt paradoksalt.
Tror du må være ren i 6 måneder før du får medisiner.
En kompis gikk til privatpraktiserende nevrolog og la alle korta på bordet. Legen valgte å se på det som tillitt mellom pasient og lege, og dret i det.

Aner ikke hvilken fremgangsmåte som er best. Lykke til!
Uansett om du har ADHD eller ikke vil stimulanter øke konsentrasjonen din. Det at du på forhånd tror at du har ADHD kan jo også påvirke opplevelsen din, eksempelvis kanskje du ville fått god virkning av en sukkerpille. Men dette får jo legen din avgjøre. En diagnostisering kan ikke lene seg på pasientens subjektive opplevelse ved en consertatablett. Forresten, jeg har hatt mye konsentrasjonsproblemer og lur kaffedrikking har gjort underverker. Det vil gjøre stort sett samme nytte, dog metylfenidat vil ha en større effekt ved mer kompliserte nervrobiologiske prosesser som stoffet medfører.
Takker så mye for innspill fra begge to av dere
Sist endret av Hans Majested; 22. desember 2016 kl. 21:35.
Sitat av Hans Majested Vis innlegg
Hei
Lurer på et par ting i forhold ti medisinering og ADHD..
Har lang tid hatt vesentlige symptomer på ADHD, skal til legen i morgen, og vil danne meg litt forkunnskaper.

Har hatt en ekstrem indre uro i mange mange år. Problemer med å ta til meg ting med folk jeg prater med, konstant aktiv (hjemme særlig), komplett umulig og lese skrive. Det har til og med siste månedene slått ut fysisk i musklene.

Jeg fikk i dag tak i en pille Conserta 15mg, bare for å få sjekket ut om denne kunne virke, slik at jeg kunne få en bedre oversikt over situasjonen med ADHD, samt for å få et ekstra kort å spille med til legen.

Denne pillen virket kjempe. Musklene i kroppen,lesing og skriving som før nesten var umulig går nå mye, mye bedre, et teppe av ro la seg over meg, dama sier det er stor forskjell på meg - mye lettere å prate med henne osv. Tankene roet seg på en slik måte at jeg følte dette var nesten et mirakel.

Kan dette tyde på at jeg har ADHD? Vil disse pillene fortsette å hjelpe meg på lang sikt, -på samme måte, om jeg får de med legen?

Har hatt et omfattende rusmisbruk bak meg,,, Vil dette føre til problemer, om det viser seg at jeg har ADHD, og vil trenge medisiner?

Vet man skal være forsiktig med å selvdiagnostisere, er bare ute etter tråder for å finne ut av situasjonen.

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Hei om du har hatt omfattende rusbruk så kan være det som skaper dine problemer, ikke nødvendigvis ADHD. Greia er om du går av og på masse drugs som benzo,opiater,amfetamin er resultatet indre uro, såre muskler og fks varme/kule intoleranse. Abstinenser som blir kurert om tar et nytt lignende dop. Sier ikke at det er slik til deg men obsobs !!
Det mange ikke vet er at med ADHD så klarer ikke kroppen å ta opp nok dopamin gjennom dagen, derfor har de med ADHD lettere for å bli psykisk avhengig av et stoff enn mange andre. Med det sagt, dopamin styrer også evnen til læring, oppmerksomhet osv.

Vil også nevne, siden du ikke har vært hos lege med opplegget. 80% av de som diagnostiseres med ADHD i ganske ung alder har fått feil diagnose. ADHD og Bipolar Type 2 har nemlig for like likhetstrekk til at du kan ta den avgjørelsen selv.

Hvis du har ADHD vil alt som nødvendigvis gir dopamin bremse opp litt. Men det er aldri en fix, jeg har selv gått på både Ritalin og Concerta og jeg kan med hånden på hjertet si at bivirkningene er for store. Man blir fysisk avhengig av begge to forøvrig

Kilder:
https://no.wikipedia.org/wiki/Dopamin
https://no.wikipedia.org/wiki/ADHD_h...Klassifisering
http://www.additudemag.com/adhd/article/12158.html (ADHD vs Bipolar lidelse)
Sitat av 420master Vis innlegg
Men det er aldri en fix, jeg har selv gått på både Ritalin og Concerta og jeg kan med hånden på hjertet si at bivirkningene er for store. Man blir fysisk avhengig av begge to forøvrig
Vis hele sitatet...
Nei, fysisk avhengig blir man ikke. Ut over det at en med ADHD kanskje kan sies å være avhengig av medisiner for å fungere i utgangspunktet, slik en med høyt blodtrykk er fysisk avhengig av medisiner mot dét.
Sitat av Hans Majested Vis innlegg
Hei
Lurer på et par ting i forhold ti medisinering og ADHD..
Har lang tid hatt vesentlige symptomer på ADHD, skal til legen i morgen, og vil danne meg litt forkunnskaper.

Har hatt et omfattende rusmisbruk bak meg,,, Vil dette føre til problemer, om det viser seg at jeg har ADHD, og vil trenge medisiner?

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Stimulerende slik som Ritalin og Concerta kan virke som magiske piller i starten, men når kroppen er over tilvenningsfasen så kan det balle på med negative bivirkninger. Jeg brukte Ritalin og det fungerte som bare det de fire første ukene, men etterhvert så fikk jeg angst og følte meg skikkelig uvell da jeg tok Ritalin. Å bli utredet for ADHD tar tid og du blir nok henvist til en spesialist av legen din hvis du ønsker utredning.

Hvis du blir diagnosert med ADHD så skal ikke tidligere rushistorikk ødelegge, det var ihvertfall ikke et problem for meg. Kanskje legen er litt skeptisk, men du kan jo si deg villig til å ta urinprøver for å bevise at du ikke ruser deg. Medisinering er ikke for alle, men hvis Ritalin ikke skulle fungere så burde du prøve Elvanse!

Du finner de samme spørreskjemaene som blir brukt av leger på nettet (Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS) Du kan jo prøve selv å fylle ut noen av skjemaene. Linken til skjemaet under er det samme som ble brukt da jeg ble utredet

https://add.org/wp-content/uploads/2...re-ASRS111.pdf
Sist endret av stresser; 24. desember 2016 kl. 11:41. Grunn: Glemte å fylle inn link til kilde.
Sitat av 420master Vis innlegg
Det mange ikke vet er at med ADHD så klarer ikke kroppen å ta opp nok dopamin gjennom dagen, derfor har de med ADHD lettere for å bli psykisk avhengig av et stoff enn mange andre. Med det sagt, dopamin styrer også evnen til læring, oppmerksomhet osv.

Vil også nevne, siden du ikke har vært hos lege med opplegget. 80% av de som diagnostiseres med ADHD i ganske ung alder har fått feil diagnose. ADHD og Bipolar Type 2 har nemlig for like likhetstrekk til at du kan ta den avgjørelsen selv.

Hvis du har ADHD vil alt som nødvendigvis gir dopamin bremse opp litt. Men det er aldri en fix, jeg har selv gått på både Ritalin og Concerta og jeg kan med hånden på hjertet si at bivirkningene er for store. Man blir fysisk avhengig av begge to forøvrig

Kilder:
https://no.wikipedia.org/wiki/Dopamin
https://no.wikipedia.org/wiki/ADHD_h...Klassifisering
http://www.additudemag.com/adhd/article/12158.html (ADHD vs Bipolar lidelse)
Vis hele sitatet...
Dette er vrøvl fra topp til bunn.

Sitat av 420master Vis innlegg
Det mange ikke vet er at med ADHD så klarer ikke kroppen å ta opp nok dopamin gjennom dagen
Vis hele sitatet...
Dopamin er ikke noe en tar opp i kroppen. Dersom du skulle spist/ injisert eller sniffet dopamin ville det ikke krysset blod/ hjerne barrieren og ADHD eller ikke ville en ikke fått noen effekt. Det er nemlig i synapsene en gjerne skulle hatt økte nivåer dopamin. Det er nå spekulert i at mennesker med ADHD har manglende enzymer som er essensielle for produksjon av div. nevrotransmittere som dopamin og serotonin.

Sitat av 420master Vis innlegg
Hvis du har ADHD vil alt som nødvendigvis gir dopamin bremse opp litt.
Vis hele sitatet...
Hva mener du her?

Sitat av 420master Vis innlegg
Men det er aldri en fix, jeg har selv gått på både Ritalin og Concerta og jeg kan med hånden på hjertet si at bivirkningene er for store.
Vis hele sitatet...
Så fordi du selv opplevde det, så syntes du det var logisk og smart å tenke at alle andre vil oppleve nøyaktig det samme som deg?

For å nulle ut kan jeg komme med anekdotisk bevis selv. En kompis av meg hadde konsentrasjonsproblemer. Han fikk diagnosen ADHD. Han fikk concerta. Han fortalte meg hvor mye lettere livet hans ble etter han begynte på medisiner. Det samme har skjedd flere andre jeg kjenner.
Ta det som doktoren beskriver ut er faen så med bivirkninger, kan love deg livet er bedre uten de satans pillene.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei folkens!
Er newbie på forumet her!
Men jeg poster innlegget mitt her så ser vi hvordan det går.

Jeg har akkurat fått ADD diagnose(alder 26)
har tidligere hatt et rusproblem, 3,5 år rein nå og har gått til ruskonsulent i 2 år.
Jeg lurer på om det med min tidligere rusproblematikk vil sette en brems på min medisinering(har ikke fått medisin ennda)
jeg går til psykoedukasjon hver uke men jeg greier ikke følge med mere enn ca en time av gangen( "timene" varer i 3 timer)
Jeg har avgitt en urinprøve og vennter på svar på en(men den er ok)

noen erfaringer/tanker rundt dette?
er veldig interessert i å benytte meg av medisinering siden tilbudet er der for meg.

setter pris på svar =)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei
jeg fikk akkurat diagnosen adhd og psykiateren har skrevet en resept på ritalin
jeg må til lege nå å ta ekg
noen som har erfaring med dette?
jeg har hentet ut resepten, men jeg lurer på om jeg har gjort det for tidlig.. siden jeg ikke skal starte på den medisinen før legesjekk
jeg lurer bare på om det sannsynligvis vil ha noen konsekvenser for meg selv at jeg hentet ut resepten tidlig
henta den ikke ut for å begynne å bruke allerede, bare henta den ut
takker for svar!

grunnen til at jeg skriver er for at etter jeg henta den ut lurer jeg på om det var meningen jeg skulle vennte med å hente den ut allerede, eller om det var impulsivt av meg..
Tror det har lite å si. Resepten var kommet for at du skulle kunne hente den ut.
høres bra ut, jeg visste ikke om det var ulovlig eller ei, men som du sier, jeg føler jo og at det ikke bør ha noe å si.
men jeg tenkte innerst inne at, kanskje det er ulovlig å hente ut resepten før alle undersøkelser er gjort.
men takker for svar!
du har nokk rett =)