Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 10311
Nå er det snart jul igjen, og i lys av alt innvandringsdebattene er det selvfølgelig også stor debatt rundt kristne symboler i media. Dette har fått meg til å tenke en del; og kommet frem til at min mening er at vi burde fjerne kristendommen fra jula.

Det hele startet med at min samboer (som er lærer) kom hjem og fortalte meg om en ordning de skulle ha på skolen: de skulle etter tradisjonen gå rundt juletreet, men alle som hadde en annen religion enn kristendommen skulle kunne slippe å være med. For meg hørtes dette ut som dårlig integrering; hvorfor skal man ikke lage opplegg som alle kan være med på - men heller allerede begynne å skille folk opp i grupper i ung alder?

Dette fik meg da til å tenke: har egentlig julen noe med kristendommen å gjøre?

Mange vil nok automatisk tenke på kristendommen og jesus sin fødsel når man hører jul. Men mitt intrykk er at for folk flest er det ikke dette jula egentlig handler om. Dette er ikke noe som står i fokus. Julen handler om samhold. Det å samle seg sammen i en høytid, sette av litt tid til å være med familien som man kanskje ikke ser så mye til i hverdagene. I tillegg er det en feiring hvor vi gleder oss over å skjemme barne litt ekstra bort - og se hvor glade de blir når de åpner pakkene som ligger under treet.

Jul er heller ikke opprinnelig en kristen høytid. Fra wikipedia:
...
Selve navnet jul stammer fra norrønt jól eller jólablót, fra den opprinnelige norrøn offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden, som var lagt til 12. januar. Håkon den gode påbød på 900-tallet at landet skulle feire jul den 25. desember, samtidig med når den kristne høytiden ble feiret over hele Europa, og søkte å stoppe det hedenske offerritualet, som en del av en politisk prosess i å kristne Norge. Derfor fikk den kristne høytiden overta det gamle navnet «jul».
Vis hele sitatet...
I dag vil jeg tro at normenn flest faktisk ikke er særlig religiøse - så hvorfor må vi fortsatt knytte julefeiringen opp mot kristne verdier? Hva med å i stede offisielt innføre julen som en tradisjon med fokus på de tingene på det som faktisk blir praktisert av de fleste?

På den måten kan man de si at alt av offentlige feiring skal ha fokus de verdiene vi bryr oss om; altså ting som samhold, familieliv - som nevnt tidliggere. Alt av religion holdes utenfor.

Dette betyr at når barna skal feire jul på skolen - så er det ikke en kristen høytid. Men en tradisjonell norsk feiring. Altså noe som er åpent for alle. Dette betyr at ting som St. Lusia og kristne julesanger kanskje må utgå. Men ting som å pynte med julepynt: nisser, hjerter, julelenker o.s.v. er noe som alle kan være med på. Man kan også gjøre ting som å gå rundt juletreet - er bare å kanskje revurdere om man velger sanger som handler gud og jesus.

Personlig tenker jeg at dette kan være en viktig steg i riktig retning. Gjøre tradisjonene våre åpne for alle. Ikke bare handler det om å holde tritt med en tid hvor færre og færre er religiøse - men kan også være et godt virkemiddel med tanke på integrering. Alle kan ta del i vår kultur og våre tradisjoner - uten å tenke på at det skal være noen konflikt med tanke på religion.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke å avskaffe kristen feiring av julen. Jeg vil bare at hva julen er definert som skal endre seg til å holde med tritt med endringen i kulturen vår. (Hvor flere av oss nå er ikke-religiøse). Den kristelige feiringen kan skje i regi av kirken - og er selvfølgelig åpen for hvem som helst. Og ønsker man å feire en kristen jul hjemme - så er det ingenting galt i det.



Før noen svarer med å si at dette har med snikislamifisering, og at jeg er så PK at jeg er redd for å støte muslimer: nei, det handler så absolutt ikke om det. Jeg ønsker bare at julen skal være en inkluderende høytid, noe vi kan alle dele. Jeg synes det er synd om den skal handle om en religion jeg ikke tror på - og personlig ønsker jeg ikke at eventuelle barn jeg får i fremtiden skal måtte bruke denne høytiden til å feire en eventyrbok, bare fordi det er sånn vi gjør det på norske skoler.
Det er nå engang slik at norsk jul er en salig blanding av kristne og hedenske tradisjoner. Det er ikke bare bare å fjerne den kristne biten. Det er jo halve identiteten til jula, enten man er kristen eller ikke. Personlig har jeg aldri hatt særlig sansen for kristendommen som religion og maktapparat, men som et beskjedent kulturuttrykk og som symbolikk på et visst verdigrunnlag, så kan jeg sette pris på det, særlig i jula. Man trenger ikke tro på gjenoppstandelsen for å mene det, og det er jeg sikker på at mange andre rundt om i landet også føler. Jeg tror ikke vi tar skade av å bevare noen tradisjoner. Snarere tvert imot.

Og uansett, om man skulle greie å luke vekk all kristendommen fra jula, så vil neppe særlig mange muslimer begynne å gå rundt juletreet av den grunn. Den andre halvparten av jula er da slett ikke noe mindre haram. Jeg vil tro de fleste muslimer har langt mer respekt for den religiøse delen av julefeiringen, enn alt det andre tøyset vi driver med. Hedenske tradisjoner og vestlig kapitalisme rørt sammen til en skikkelig suppe. Neppe noe en troende muslim vil ønske å servere til sine barn.

Dessuten vil man aldri komme vekk fra det faktum at julefeiring er en del av den kristne høytiden, uansett hvor kraftig vi beskjærer våre tradisjoner. Bare det alene er nok til at det ikke vil være aktuelt for troende muslimer å la barna sine feire jul.
Sist endret av liasis; 28. november 2015 kl. 22:13.
Jeg kan ikkje si meg mer enig med mentalmelt. Selv om jeg ikkje er troende, så ønsker jeg å bevare de norske tradisjonene, og kristendom er en stor del av de norske tradisjonene. Jeg syns det er forkastelig at vi som nordmenn skal fravike våre tradisjoner i våres eget land, bare fordi flyktninger ønsker å komme til vårt land og bosette seg.

Integrering handler om å lære våre nye landsmenn om våre tradisjoner og la dem delta i det. Integrering handler der i mot ikkje om å tilpasse oss etter demmes ønsker og relgioner.

Jeg har alltid hatt en klar mening om det. Ønsker personer om å søke asyl, eller av andre grunner komme til norge for å bosette seg, så for dem lære om norsk kultur og leve som oss. Hvis dem ikkje kan godta det, så står det fritt opp til å forlate norge.
Sist endret av 0xFF; 28. november 2015 kl. 22:26.
Jeg for min del har gjort det til en personlig agenda å fjerne -all- slags religiøs "feiring" av noe slag fra alle slags høytider i mitt liv. Skal aldri gifte meg, men kan godt ha en stor fest for å feire osv.

Man blir ikke noe mer eller mindre bundet til noen andre bare ved at en prest sier noen ord og man får en ring på fingern. Bare tullball alt sammen.
Ukjent
Trådstarter Donor
Selvfølgelig, noe kristent vil påvirke tradisjonene våre. Men det går an å beholde tingene i julefeiringen som opprinnelig kommer fra kristendommen - uten å faktisk feire selve kristendommen. Eksempel: julestjernen på toppen av juletreet skal jo egentlig symbolisere bethlehemsstjernen. Men når jeg putter stjerna på grana så gjør jeg det fordi det er tradisjon - ikke fordi jeg tenker på symbolikken.

Nå vet jeg ikke hvor godt det kom frem - men nå er jeg absolutt ikke ute etter å be folk endre hvordan de feirer jul hjemme med familien. Men heller hvordan feiringen blir håndtert i det offentlige - og da spesielt på barneskoler. Altså prøve å gjøre det en høytid som er tilgjengelige for alle barna - noe de kan ta felles del i. Det betyr ikke at jeg forventer at muslimske barn skal hjem å gå rundt juletreet med sine foreldre etter skolen. Men heller at dette kan være noe de skal kunne ta del i på skolen - som en del av integreringen og det å bli kjent med norsk kultur.

Om man er tydelig på at den delen av julen man driver med på skolen ikke handler om kristendommen - kan det kanskje være lettere å forsvare at det ikke skal være mulig å søke om fritak fra de ulike aktivitetene?

Jeg vil og igjen pressisere at det ikke handler om å egentlig tilpasse oss muslimer, men om å tilpasse oss alle. Jeg synes selv at religiøse feiring ikke hører hjemme i f.eks. skolen. Tenker derfor det kan være mulig å prøve å ta del i tradisjonene uten å dra inn religionen.
Sist endret av etse; 28. november 2015 kl. 22:38.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er nå engang slik at norsk jul er en salig blanding av kristne og hedenske tradisjoner. Det er ikke bare bare å fjerne den kristne biten. Det er jo halve identiteten til jula, enten man er kristen eller ikke. Personlig har jeg aldri hatt særlig sansen for kristendommen som religion og maktapparat, men som et beskjedent kulturuttrykk og som symbolikk på et visst verdigrunnlag, så kan jeg sette pris på det, særlig i jula. Man trenger ikke tro på gjenoppstandelsen for å mene det, og det er jeg sikker på at mange andre rundt om i landet også føler. Jeg tror ikke vi tar skade av å bevare noen tradisjoner. Snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Ganske enig, men at det er halve identiten av jul for mange, med unntak av den eldre garde, tror jeg ikke stemmer.

For min del, så har julen aldri hatt noen spesielle innslag av kristendom eller annen religion. Familien har aldri gått i kirken i løpet av høytidene de siste 19 årene. Jeg er heller ikke døpt, og har ikke-religiøse foreldre.

Selv handler julen for min del å ha det rolig og bra med familien + besteforeldre, venner og bekjente, spise mye digg mat, slappe meget godt av, osv. Vi har sikkert andre tradisjoner enn noen i landet, men ut i fra min og familien sine omgangskretser, er det ingen som går fast i kirken eller har spesielle innslag av religion.
Sitat av h4ppyg0lucky Vis innlegg
Ganske enig, men at det er halve identiten av jul for mange, med unntak av den eldre garde, tror jeg ikke stemmer.

For min del, så har julen aldri hatt noen spesielle innslag av kristendom eller annen religion. Familien har aldri gått i kirken i løpet av høytidene de siste 19 årene. Jeg er heller ikke døpt, og har ikke-religiøse foreldre.

Selv handler julen for min del å ha det rolig og bra med familien + besteforeldre, venner og bekjente, spise mye digg mat, slappe meget godt av, osv. Vi har sikkert andre tradisjoner enn noen i landet, men ut i fra min og familien sine omgangskretser, er det ingen som går fast i kirken eller har spesielle innslag av religion.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke rent personlig. For meg har heller aldri kristendom vært et sentralt element i konkrete juletradisjoner. Vi gikk aldri i kirken, og det eneste religiøse innslaget i stua foruten englene på treet var enkelte kristne julesanger, som jeg var raskt ute med å boikotte da jeg ble gammel nok til det. (Vi var blant dem som faktisk gikk rundt treet og sang på låven sitter nissen og deilig er jorden).

Jeg tenker mer på den helhetlige identiteten til julehøytiden, som i aller høyeste grad bærer preg av å være nettopp høytidelig, og ikke bare en tid for å shoppe og spise godteri. Den biten har jeg ikke noe imot å bevare.

Det jeg imidlertid gjerne skulle sett, var at vi sluttet å ta med skoleklasser i kirken. Det bør så absolutt være et familieanliggende. Jeg synes også det er på høy tid at vi avstår fra å tvinge skolebarn til å synge sanger hvor teksten fremstår som rene erklæringer om troskap til gud og Jesus. At man henger noen engler på juletreet derimot, og tør være åpne om hva jula er og hva den betyr for mange, ser jeg ikke noe problem med.
Sist endret av mentalmelt; 28. november 2015 kl. 22:47.
Ukjent
Trådstarter Donor
På mange måter tror jeg vi er enige i målet - og når jeg leser gjennom merkelig jeg at det kom veldig utydelig frem i førsteposten min hva jeg faktisk ønsket. Kommer trolig av at jeg i første halvdel av innlegget er litt for krass mot den kristne biten av julefeiringen.

Jeg mener at vi bare kan gå vekk fra å tviholde på de kristne delene av feiringen som faktisk er utdaterte i dag. Og som du så fint sier, bare slutte å synge sanger om troskap til gud. F.eks. kan man fjerne "Jeg er så glad hver julekveld" og heller synge sanger som "På loven sitter nissen". Og akkurat på skolen synes jeg faktisk at vi kan avstå fra engler på juletreet - jeg føler ikke at de er en essensiell del av selve julefeiringen. (Nå kan det være andre er uenig - men for meg er julekuler og hjemmelager julepynt mye mer viktig).

Derimot synes jeg f.eks. det blir feil å fjerne julestjerna, som de har gjort enkelte plasser. Selv om den startet som et kristent symbol føler jeg nå at den er så innarbeidet i tradisjonen at folk flest faktisk ikke tenker over det. Og den er såpass utbredt at jeg føler det er viktig å lære barn om den.

Ser nå at jeg kanskje burde startet med tittelen "Fjern kristendommen fra jula i barneskolen". Altså spisset det ned mot det jeg faktisk ønsket å diskutere.
Sitat av etse Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor godt det kom frem - men nå er jeg absolutt ikke ute etter å be folk endre hvordan de feirer jul hjemme med familien. Men heller hvordan feiringen blir håndtert i det offentlige - og da spesielt på barneskoler. Altså prøve å gjøre det en høytid som er tilgjengelige for alle barna - noe de kan ta felles del i. Det betyr ikke at jeg forventer at muslimske barn skal hjem å gå rundt juletreet med sine foreldre etter skolen. Men heller at dette kan være noe de skal kunne ta del i på skolen - som en del av integreringen og det å bli kjent med norsk kultur.
Vis hele sitatet...
Jeg tror egentlig vi er ganske enige, men jeg tror det er naivt å tenke at julefeiring bare er kos for alle så lenge vi tar bort de kristne elementene. De kristne tradisjonene står mye nærmere Islam enn den hedenske tradisjonen jólablót, og all den amerikanske kulturen som har kladdet seg på de siste hundre årene.

I tillegg ser jeg ikke noe galt i å ha kristendom som element på skolen i juletiden, på samme måte som jeg synes man burde kunne snakke om Islam i tiden rundt id. Det faller seg naturlig. Det blir nesten litt krampeaktig å skulle la være synes jeg.
Sitat av etse Vis innlegg
Nå er det snart jul igjen, og i lys av alt innvandringsdebattene er det selvfølgelig også stor debatt rundt kristne symboler i media. Dette har fått meg til å tenke en del; og kommet frem til at min mening er at vi burde fjerne kristendommen fra jula.

Det hele startet med at min samboer (som er lærer) kom hjem og fortalte meg om en ordning de skulle ha på skolen: de skulle etter tradisjonen gå rundt juletreet, men alle som hadde en annen religion enn kristendommen skulle kunne slippe å være med. For meg hørtes dette ut som dårlig integrering; hvorfor skal man ikke lage opplegg som alle kan være med på - men heller allerede begynne å skille folk opp i grupper i ung alder?
Vis hele sitatet...
Hva slags opplegg har du i tankene?
Og har du noen formening om hva foreldrene til norske barn vil mene om å foreta seg en såpass radikal ending av tradisjonsrike skikker?

For min del spiller det absolutt ingen rolle, men jeg har en sterk mistanke om at dette bare vil føre til ytterligere problemer fordi "de der" bare kommer til landet for å ta seg tilrette osv.
Se bare hvor mye oppstyr det blir hver bidige 17. mai fordi våre nye landsmenn gjerne vil bære flagget til hjemlandet under barnetoget f.eks.



Dette fik meg da til å tenke: har egentlig julen noe med kristendommen å gjøre?

Mange vil nok automatisk tenke på kristendommen og jesus sin fødsel når man hører jul. Men mitt intrykk er at for folk flest er det ikke dette jula egentlig handler om. Dette er ikke noe som står i fokus. Julen handler om samhold. Det å samle seg sammen i en høytid, sette av litt tid til å være med familien som man kanskje ikke ser så mye til i hverdagene. I tillegg er det en feiring hvor vi gleder oss over å skjemme barne litt ekstra bort - og se hvor glade de blir når de åpner pakkene som ligger under treet.


Jul er heller ikke opprinnelig en kristen høytid. Fra wikipedia:

I dag vil jeg tro at normenn flest faktisk ikke er særlig religiøse - så hvorfor må vi fortsatt knytte julefeiringen opp mot kristne verdier? Hva med å i stede offisielt innføre julen som en tradisjon med fokus på de tingene på det som faktisk blir praktisert av de fleste?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men igjen vil jeg henvise til norske skikker med lang tradisjon.
Selv er jeg ikke oppvokst i en religiøs familie, men jeg husker godt alle de opphetede diskusjonene jeg hadde med min mor da jeg insisterte på å droppe alt som hadde med kristelige juleskikker å gjøre i skolesammenheng.
Sånn var det bare og sånn hadde det alltid vært.


På den måten kan man de si at alt av offentlige feiring skal ha fokus de verdiene vi bryr oss om; altså ting som samhold, familieliv - som nevnt tidliggere. Alt av religion holdes utenfor.
Vis hele sitatet...
Hva med helligdagene?

Helligdagsfredloven (fullt navn: lov om helligdager og helligdagsfred) er en norsk lov som fastsetter helligdagsfred for å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet
Vis hele sitatet...
https://no.wikipedia.org/wiki/Helligdagsfredloven

Og hvordan skal man gå frem for å få fjernet rikskringkasting av tradisjonsrike kristelige arrangementer?

Dette betyr at når barna skal feire jul på skolen - så er det ikke en kristen høytid. Men en tradisjonell norsk feiring. Altså noe som er åpent for alle. Dette betyr at ting som St. Lusia og kristne julesanger kanskje må utgå. Men ting som å pynte med julepynt: nisser, hjerter, julelenker o.s.v. er noe som alle kan være med på. Man kan også gjøre ting som å gå rundt juletreet - er bare å kanskje revurdere om man velger sanger som handler gud og jesus.
Vis hele sitatet...
Igjen tror jeg det kan bli møtt med en del motstand da julepynt har stor symbolsk betydning i kristelig sammenheng:

- Engler forteller at frelseren er født

- Epler minner om syndefallet

- Fugler står for Den hellige ånd

- Hjerte står for kjærlighet

- Juletreet kan være et symbol på livsens tre i Paradiset, eller evig liv gitt av Jesus.[5]

- Klokker viser til kirkeklokker

- Kristtorn minner om tornekronen Jesus bar under korsfestelsen.

- Kuler står for verden

- Lenker står for samhold

- Lys skal vise til at Jesus er verdens lys

- Stjerner, gjerne en i toppen av treet, står for julestjernen som lyste over stallen i Betlehem der Jesusbarnet ble født.

- Glitter skal være strålene fra stjernen
Vis hele sitatet...

https://no.wikipedia.org/wiki/Julepynt#Symbolikk


Personlig tenker jeg at dette kan være en viktig steg i riktig retning. Gjøre tradisjonene våre åpne for alle. Ikke bare handler det om å holde tritt med en tid hvor færre og færre er religiøse - men kan også være et godt virkemiddel med tanke på integrering. Alle kan ta del i vår kultur og våre tradisjoner - uten å tenke på at det skal være noen konflikt med tanke på religion.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men i dette tilfellet vil man måtte ofre deler av den kjærkomne norske kulturen som det alltid hyles om - samtidig det faktisk vil stride med kristen tro.
Dette vil nok føre til en del spetakkel hvis jeg har tolket ytringene på facebook riktig i løpet av det siste halvåret...


For å oppsummere posten så tror jeg dette vil bli møtt med stor motstand av forskjellige nevnte årsaker.

Og hvor stor virkning vil dette potensielt ha mtp. integrering dersom det hadde blitt gjennomført?
Vi har tross alt resten av året og andre høytider med helligdager å hanskes med.
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av Knask Vis innlegg
Hva slags opplegg har du i tankene?
Og har du noen formening om hva foreldrene til norske barn vil mene om å foreta seg en såpass radikal ending av tradisjonsrike skikker?
Vis hele sitatet...
Ut i fra hvordan folk reagerer på at NRK ikke skal sende jul i blåfjell tror jeg det hadde blitt stort ramaskrik og har absolutt ingen realistiske forventninger om at noe slikt ville skjedd med det første.

Opplegget mitt er at jeg tenker at man kunne fokusert på å beholde tradisjonene - men bare fjerne de mest tydelige kristne symbolene.

Sitat av Knask Vis innlegg
For min del spiller det absolutt ingen rolle, men jeg har en sterk mistanke om at dette bare vil føre til ytterligere problemer fordi "de der" bare kommer til landet for å ta seg tilrette osv.
Se bare hvor mye oppstyr det blir hver bidige 17. mai fordi våre nye landsmenn gjerne vil bære flagget til hjemlandet under barnetoget f.eks.
Vis hele sitatet...
Ser helt klart dette argumentet. Og jeg er helt enig i at om noe slikt hadde skjedd hadde det der trolig vært reaksjonen til mange. Veldig synd.

Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg er helt enig, men igjen vil jeg henvise til norske skikker med lang tradisjon.
Selv er jeg ikke oppvokst i en religiøs familie, men jeg husker godt alle de opphetede diskusjonene jeg hadde med min mor da jeg insisterte på å droppe alt som hadde med kristelige juleskikker å gjøre i skolesammenheng.
Sånn var det bare og sånn hadde det alltid vært.
Vis hele sitatet...
Kjent sak det. Min mor var også i stor grad sånn - og kjenner flere på min alder som jeg vet vil være på samme måte mot sine barn. Men jeg tror uansett at vi i større og større grad beveger oss vekk fra kristendommen. Jeg tror uansett at slike religiøse skikker ikke burde være en del av skolen. Ønsker du å praktisere de, så får det være på fritiden.

Sitat av Knask Vis innlegg
Hva med helligdagene?

https://no.wikipedia.org/wiki/Helligdagsfredloven

Og hvordan skal man gå frem for å få fjernet rikskringkasting av tradisjonsrike kristelige arrangementer?
Vis hele sitatet...
Vi kan slutte å kalle de helligdager og kalle det en offentlig høytid? Gjøre de til røde dager. Ser ingen grunn til hvorfor vi må omtale de som hellige. Altså ikke noen endring i praksis - bare endring i navngivning.

Angående rikskringkastingen fra de kristelige arrangementene så synes jeg ikke de er like problematiske - selv om jeg synes det er synd at en offentlig kanal som NRK skal brukes til dette. Men i praksis føler jeg ikke at det er verre enn at vi som ikke liker det kan bare la være å se på det - så ikke noe jeg har noen spesielle meninger rundt.

Sitat av Knask Vis innlegg
Igjen tror jeg det kan bli møtt med en del motstand da julepynt har stor symbolsk betydning i kristelig sammenheng:

https://no.wikipedia.org/wiki/Julepynt#Symbolikk
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke kjent med alt av symbolikk på juletreet - og tror jeg er langt i fra den eneste som ikke visste om alle de symbolikkene. Men flere av de der virker for meg som gode universelle verdier - som egentlig ikke har noe med kristendommen å gjøre.

Kuler, lenker og hjerter - helt fine universelle symboler. Greit nok stjerna er helt klart et kristent symbol. Men den er så innarbeidet at jeg faktisk ikke ser på det som realistisk å forvente at den blir fjernet.

Motstand og mas hadde det nok blitt. Men det blir det alltid. Slike ting er ikke enkelt - målet er bare at om man inarbeider slike ting nok og gjør det til en "hedensk" feiring. Så kan det bli værre for foreldre å bruke religion som et argument for å gi ungene gyldig fravær fra tradisjoner som er så viktig i vår kultur.


Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg er helt enig, men i dette tilfellet vil man måtte ofre deler av den kjærkomne norske kulturen som det alltid hyles om - samtidig det faktisk vil stride med kristen tro.
Dette vil nok føre til en del spetakkel hvis jeg har tolket ytringene på facebook riktig i løpet av det siste halvåret...
Vis hele sitatet...
Her tror jeg nok du har veldig rett.
Jeg tror nesten majoriteten av Norske barn fra ikke religiøse familier så og si har ingen peilig på hvorfor vi ferirer jul bortsett fra at det er en eller annen sammenheng med kristendommen. Det handler jo tross alt om gaver, tv, mat og godteri...
Sitat av Picard Vis innlegg
Jeg tror nesten majoriteten av Norske barn fra ikke religiøse familier så og si har ingen peilig på hvorfor vi ferirer jul bortsett fra at det er en eller annen sammenheng med kristendommen. Det handler jo tross alt om gaver, tv, mat og godteri...
Vis hele sitatet...
Spør du meg er det bare et enormt markedsføringstriks. Folk går av skaftet, de spiller på samvittigheten til folk. Greit at det er hyggelig å samles, men det er liksom nok andre muligheter for det året igjennom .. bursdager og lignende.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg for min del har gjort det til en personlig agenda å fjerne -all- slags religiøs "feiring" av noe slag fra alle slags høytider i mitt liv. Skal aldri gifte meg, men kan godt ha en stor fest for å feire osv.

Man blir ikke noe mer eller mindre bundet til noen andre bare ved at en prest sier noen ord og man får en ring på fingern. Bare tullball alt sammen.
Vis hele sitatet...
Du virker som en motstander av det aller meste.

Nå er det vel da ikke slik at du må gifte deg i kirken, og jo, du blir mye mer bundet til en person etter bryllup. Kanskje ikke følelsesmessig, men juridisk.
Det er en feiloppfatning fra din side. Jeg liker ikke overtro, det er alt. Samfunn må baseres på kunnskap, vitenskap, realisme. Ellers vil historien fortsette å gjenta seg.

Jeg mente rent følelsesmessig. Og ja, juridisk så er det jo sånn, og da blir jo alt bare mer komplisert. Hva er da vitsen?
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Jeg mente rent følelsesmessig. Og ja, juridisk så er det jo sånn, og da blir jo alt bare mer komplisert. Hva er da vitsen?
Vis hele sitatet...
Veldig off-toic med det er også juridiske fordeler med å gifte seg. De fleste er knyttet til situasjoner hvor den ene før. Situasjonen blir ofte mye enklere med tanke på arv.
Sitat av etse Vis innlegg

Det hele startet med at min samboer (som er lærer) kom hjem og fortalte meg om en ordning de skulle ha på skolen: de skulle etter tradisjonen gå rundt juletreet, men alle som hadde en annen religion enn kristendommen skulle kunne slippe å være med.
Vis hele sitatet...
Jeg er imot dette. Det er tankegods fra den tiden man hadde livssynsundervisning og tydeligvis trodde at det var farlig for barn å lære om en annen religion enn den de var født inn i. Nå har de alle et felles religionsfag som heter KRLE (for øyeblikket), og det er på tide å parkere det gamle våset og ta med alle rundt juletreet. Hva så om det kanskje dukker opp et jesusbarn i en av sangene? Det er bare helt latterlig at det skal brukes som et argument for at noen må fritas, og jeg skal vedde for at det ikke er muslimene, jødene eller hinduene som har funnet på at det skal være slik.

Selv er jeg ikke kristen og ser nok helst at ungene mine ikke blir det heller om jeg skal være ærlig. Men jeg har trua på et de ikke blir frelst på vei rundt juletreet på skolen.
Sist endret av Susa; 29. november 2015 kl. 12:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg er imot dette. Det er tankegods fra den tiden man hadde livssynsundervisning og tydeligvis trodde at det var farlig for barn å lære om en annen religion enn den de var født inn i. Nå har de alle et felles religionsfag som heter KRLE (for øyeblikket), og det er på tide å parkere det gamle våset og ta med alle rundt juletreet. Hva så om det kanskje dukker opp et jesusbarn i en av sangene? Det er bare helt latterlig at det skal brukes som et argument for at noen må fritas, og jeg skal vedde for at det ikke er muslimene, jødene eller hinduene som har funnet på at det skal være slik.

Selv er jeg ikke kristen og ser nok helst at ungene mine ikke blir det heller om jeg skal være ærlig. Men jeg har trua på et de ikke blir frelst på vei rundt juletreet på skolen.
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig du mener? At vi bør begynne å slepe innvandrerbarn rundt juletreet mot familiens ønske? Tvinge dem til å delta i en kristen/hedensk tradisjon fordi vi synes det er så uproblematisk og en ren fillesak?

Enig i at det burde være mindre problematisk, men sånn er det nå ikke. Det er vel heller ikke så viktig med den runden rundt juletreet at det gjør noe. Ihvertfall ikke viktig nok til at ingen bør kunne "fritas", som du kaller det. Alle ikke være med på alt. Ideen om det er da virkelig heller ikke spesielt progressivt tankegods.

I fjor så jeg en liten gjeng med muslimske barn som satt på skolebiblioteket og leste mens de andre barna gjorde seg klare til å dra til kirken. Det så snodig og litt stusslig ut. Men da vi kom til kirken og hadde vært der en stund, begynte jeg å føle at det var vi som hadde det stusslig, der vi tvang en hel haug med barn til å synge sanger om hvor mye de elsker Jesus, og hvor takknemlige de er for at O Herren Gud har skapte dem osv osv. Da skulle jeg faktisk gjerne heller sitter på biblioteket og lest tegneserier, og det ville jeg også ønsket at mine egne barn skulle gjort.

Hadde de holdt det til å besøke kirken derimot, og åpnet for å tilby en stemning uten plikt om deltagelse, så hadde jeg syntes det var innafor, og til og med koselig. Å påtvinge noen å delta i ritualer og seremonier har jeg imidlertid lite sansen for.
Sist endret av mentalmelt; 29. november 2015 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva er det egentlig du mener? At vi bør begynne å slepe innvandrerbarn rundt juletreet mot familiens ønske? Tvinge dem til å delta i en kristen/hedensk tradisjon fordi vi synes det er så uproblematisk og en ren fillesak?

Enig i at det burde være mindre problematisk, men sånn er det nå ikke. Det er vel heller ikke så viktig med den runden rundt juletreet at det gjør noe. Ihvertfall ikke viktig nok til at ingen bør kunne "fritas", som du kaller det. Alle ikke være med på alt. Ideen om det er da virkelig heller ikke spesielt progressivt tankegods.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at noen skal tvinges (heller ikke de ungene som har kristne foreldre), men det er synd denne skolen har tradisjoner som gjør at det blir en delt juleavslutning. Man trenger ikke ta alt så høytidelig, tenker jeg. Man arrangerer juletregang, og så blir de som vil med og de andre ser på. Ferdig med det.
Det er ikke en gang slik at barn som ikke blir dratt med rundt juletreet går glipp av noe akademisk. Ser virkelig ikke grunnen til at folk kan bestemme selv om de vil feire en kristen tradisjon selv om den også er en del av kulturarven vår.

Vi er litt morsomme egentlig, som bryr oss så mye om hva andre gjør eller ikke gjør.
Sist endret av Picard; 29. november 2015 kl. 13:35.
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg mener ikke at noen skal tvinges (heller ikke de ungene som har kristne foreldre), men det er synd denne skolen har tradisjoner som gjør at det blir en delt juleavslutning. Man trenger ikke ta alt så høytidelig, tenker jeg. Man arrangerer juletregang, og så blir de som vil med og de andre ser på. Ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Det var vel ikke helt det du uttrykte i innlegget over her, men ok =)
Sitat av Picard Vis innlegg
Det er ikke en gang slik at barn som ikke blir dratt med rundt juletreet går glipp av noe akademisk. Ser virkelig ikke grunnen til at folk kan bestemme selv om de vil feire en kristen tradisjon selv om den også er en del av kulturarven vår.

Vi er litt morsomme egentlig, som bryr oss så mye om hva andre gjør eller ikke gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg synes bare mange skoler lager for mye styr rundt det her. Skolen skal gå rundt juletreet. De som ikke vil må ha med melding hjemmefra hvis de skal få slippe. Jeg husker godt hvordan det var å være en av de som ikke hadde med melding og at jeg dermed tvunget til å være med på sånt. Det føltes som en Stor Og Viktig Greie, men det er jo bare vås, det bare føles sånn fordi skolen gjør det på den måten.

Det er faktisk ikke farlig å gå rundt juletreet selv om foreldrene dine er ateister eller muslimer. La ungene bestemme selv hva de vil, la dem gjøre akkurat det de føler for i øyeblikket. Hvis ingen vil bør man kanskje finne noe annet å gjøre året etter, men jeg tror man fort kan bli overrasket og at plutselig alle vil også.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det var vel ikke helt det du uttrykte i innlegget over her, men ok =)
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke "ta med alle rundt juletreet" som at man skal tvinge noen som ikke vil. Det er selvsagt for meg, jeg ser at det ikke nødvendigvis er selvsagt for alle som leser det.
Sist endret av Susa; 29. november 2015 kl. 13:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg mente ikke "ta med alle rundt juletreet" som at man skal tvinge noen som ikke vil. Det er selvsagt for meg, jeg ser at det ikke nødvendigvis er selvsagt for alle som leser det.
Vis hele sitatet...
Du skrev at du var imot at barn med en annen religion skulle kunne få slippe å gå rundt treet. Det Etse fortalte om. Det var det jeg syntes hørtes litt merkelig ut.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du skrev at du var imot at barn med en annen religion skulle kunne få slippe å gå rundt treet. Det Etse fortalte om. Det var det jeg syntes hørtes litt merkelig ut.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at man ikke skal fritas fordi man har en annen religion.

Blir mye flisespikking her, men jeg skrev altså ikke det du refererer til over her. Jeg skrev:
Jeg synes bare mange skoler lager for mye styr rundt det her. Skolen skal gå rundt juletreet. De som ikke vil må ha med melding hjemmefra hvis de skal få slippe.
Vis hele sitatet...
Det er en beskrivelse av hvordan det fungerer mange steder. Jeg er ikke imot at noen får slippe, jeg er imot måten det gjøres på.
Sitat av Susa Vis innlegg
Det er en beskrivelse av hvordan det fungerer mange steder. Jeg er ikke imot at noen får slippe, jeg er imot måten det gjøres på.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig med deg i. Kanskje jeg er veldig flink til å misforstå og feiltolke ting i dag. Bare synes du hadde noen snodige formuleringer. Jeg prøver å lese forumet innimellom at kjæresten min forsøker å få meg til å rydde og vaske. Ingen av delene ser ut til å fungere så bra
Jeg er riktignok kristen, så for meg er det naturlig at Jesu fødsel er sentral i julefeiringa. Men for morro skyld søkte jeg opp lister over norske og engelske sanger man bruker til jul, og gikk igjennom dem for å se hvilke sanger som inneholder kristne elementer. Etter å gått gjennom tekstene, kjenner jeg meg enda mer takknemlig for at kristendom og jul henger sammen i mine øyne - ellers måtte jeg nemlig fjernet 4 av mine topp fem favoritter; En stjerne skinner i natt, Deilig er jorden, Nordnorsk julesalme og Mitt hjerte alltid vanker måtte utgått, mens Romjulsdrøm fortsatt kunne dundre på anlegget.

Men selvsagt, jeg respekterer de som kommer i julemodus av Musevisa, Jeg gikk meg over sjø og land og Bjelleklang, men for min del gir disse meg veldig lite julestemning. Tvert imot gir de meg litt stressende vibber, noe faktisk de fleste av de norske ikke-religiøse sangene gjør. De er på mange måter akkurat litt for upbeat for å gi meg julestemning, og passer nok heller som bakgrunnsmusikk på kjøpesenter (såkalt muzak).

Jeg synes det derfor er trist om barn skal vokse opp med kun sånne heisann-og-hoppsann-tjooghei-julesanger, når julen i mine øyne handler om ettertanke, ro og fred. Jeg tror barn har godt av at ikke alt alltid skal gå i høygir. Av den grunn burde ikke de religiøse sangene fjernes fra skolenes juletrefester/vinterfester.


Sanger uten religiøse referanser:
  • Bjelleklang
  • En kvil i julestria (Vazelina)
  • Hei hå, nå er det jul igjen
  • Hemm'att tel jul (Vazelina)
  • It's Hard to Be A Nissemann (The Julekalender)
  • Jeg gikk meg over sjø og land
  • Julekveld i skogen
  • Julenissen kommer i kveld
  • Julepresangen
  • Musevisa
  • På låven sitter nissen
  • Reven rasker over isen
  • Romjulsdrøm
  • Rudolf er rød på nesen
  • Snømannen Kalle
  • Sonjas sang til julestjernen
  • Spikke, sage, lime, banke
  • The Støveldance (The Julekalender)
  • All I want for Christmas is you
  • Driving Home for Christmas
  • Happy Xmas
  • Have yourself a merry little Christmas
  • I saw Mommy kissing Santa Claus
  • Jingle Bell Rock
  • Jingle Bells
  • Last Christmas
  • Let it Snow
  • Rockin' Around the Christmas Tree
  • Santa Claus Is Coming to Town
  • Sleigh Ride
  • Twelve Days of Christmas
  • We Wish You A Merry Christmas
  • White Christmas

Sanger med religiøse referanser:
  • Deilig er den himmel blå
  • Deilig er jorden
  • Det hev ei rose sprunge
  • Det kimer nå til julefest
  • Det lyser i stille grender
  • Du grønne glitrende tre
  • En krybbe var vuggen
  • En stjerne skinner i natt
  • Et barn er født i Betlehem
  • Et juleevangelium (Klovner i Kamp)
  • Et lys imot mørketida
  • Glade jul
  • Her kommer dine arme små
  • Himmel på jord
  • Himlen i min favn
  • I en natt
  • Jeg er så glad hver julekveld
  • Jeg synger julekvad
  • Julekveldsvisa
  • Julenatt
  • Julestjerne stor og fin
  • Lang tid tilbake
  • Nordnorsk Julesalme
  • Nå er det jul igjen
  • Nå tenner vi vår adventskrans
  • Nå tennes tusen julelys
  • Mitt hjerte alltid vanker
  • O helga natt
  • O jul med din glede
  • Solbarn, jordbarn
  • Så går vi rundt om en enebærbusk
  • Tenn lys
  • Upp gledjest alle, gledjest no
  • Fairytale Of New York
  • Here Comes Santa Claus
  • Joy to the World
  • Mary's Boy Child
  • O Come, All ye Faithful (Adeste Fideles)
  • The Little Drummer Boy
Sitat av zorro Vis innlegg
Jeg synes det derfor er trist om barn skal vokse opp med kun sånne heisann-og-hoppsann-tjooghei-julesanger, når julen i mine øyne handler om ettertanke, ro og fred. Jeg tror barn har godt av at ikke alt alltid skal gå i høygir. Av den grunn burde ikke de religiøse sangene fjernes fra skolenes juletrefester/vinterfester.
Vis hele sitatet...
Det går veldig fint å kose seg i jula uten sanger også, samt å ta det kulturelle med å tenke på hverandre og roe ned uten å blande inn religiøsitet. De religiøse sangene kan fint tas ut av julen og fremdeles bevare disse verdiene. Det blir litt rart å tvinge f.eks barn til å synge religiøse sanger når 38% sier de tror på gud, 38% sier de ikke tror, og 24% legger seg på vet ikke hos de voksne. Ikke alle i den troende delen er ikke nødvendigvis kristne heller, så å presse religiøse sanger på folk når de faktisk er en minoritet blir mildt sagt rart. Merk at jeg her prater om påtvungne arrangementer som skole o.l., folk skal få synge Bieberkavalkade på juleaften for alt jeg bryr meg(selv om det kanskje er hakket for hedensk).

Når det er sagt, så kan man fint bevare mye av julen og ta ut det kristne. Å gå rundt juletreet handler for oss som er oppvokst med å synge kristne tekster rundt et om det - når jeg ser smårollingene i familien hoppe rundt treet, så driter de om det er jesusbarnet eller satan de synger om, det er hele stemningen som teller. Bytt ut sangene og neste generasjon vil ha sin identitet med julesanger, bare se på "hva som er jul på TV" - det varierer fra aldersgruppe til aldersgruppe og hva som var "den store greia".

Norge er stort sett ikke et kristent land som nevnt over, vi har en humanistisk og noe kristen kulturarv - og ærlig talt er de kristne verdiene plassert i baksetet for lengst, for de fleste handler det om familie. Noen har gått full materialismemodus, men de får seile sin egen sjø. Når jeg feirer jul ser jeg stjerna som sola som akkurat har snudd, kulene som planeter, glitterlenker som fotoner og treet som universet vi alle deler. Så får resten se det som de vil i den private sfære.

Kilde på religiøsitet i Norge
Sist endret av Xasma; 29. november 2015 kl. 18:46.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
At dere har denne diskusjonen i det hele tatt viser bare hvor mislykket integreringen vår er og hvor redde vi er for å tråkke andre på tærne. Det dere snakker om er ikke julefeiring, men hvordan dere vil avfeie julefeiringen for å vise hvor lite rasistiske dere er i et slags sært kollektivt kulturelt selvmord for sosial kapital. Jeg skal be for dere ved middagsbordet når vi spiser eget slakt. Null halalslakt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Duckie Vis innlegg
At dere har denne diskusjonen i det hele tatt viser bare hvor mislykket integreringen vår er og hvor redde vi er for å tråkke andre på tærne.
Vis hele sitatet...
Du har ikkje vurdert om det kan vere t.d. ateisme som er utgangspunktet for ynskjet, og ikkje frykt for å støyte andre?

For øvrig er det morsomt at du snakker om å ikkje vere redd for å støyte andre, og samtidig deklarerer at du ikkje vil ha halalslakta kjøt - som om det skulle gjort skilnad på kjøtet. Skal vi ha aksept må den i det minste gå alle vegar.
Sitat av Duckie Vis innlegg
At dere har denne diskusjonen i det hele tatt viser bare hvor mislykket integreringen vår er og hvor redde vi er for å tråkke andre på tærne. Det dere snakker om er ikke julefeiring, men hvordan dere vil avfeie julefeiringen for å vise hvor lite rasistiske dere er i et slags sært kollektivt kulturelt selvmord for sosial kapital. Jeg skal be for dere ved middagsbordet når vi spiser eget slakt. Null halalslakt.
Vis hele sitatet...
Dette er bare uvitenhet.

Dette er ikke noen ny problemstilling og har ikke noe med innvandrere å gjøre. Frem til 1997 hadde vi et fag som het Livssyn i skolen. Hvis foreldrene ønsket det kunne ungene deres slippe Kristendom og ha Livssyn isteden. På 80-tallet var det praktisk talt ikke innvandrere i Norge, men frontene mellom de kristne og de som mente at kristendom ikke hadde noe i skolen å gjøre var temmelig steile.

De som hadde Livssyn skulle ikke gå rundt juletreet og ihvertfall aldri gå i kirken eller være med på noe som kunne lukte av religion. De lærte nesten ikke noe om religion heller i det livssynsfaget de hadde, selv om det ble litt mer av det etterhvert. En kamerat fortalte meg at klassen hans startet hver morgen med en sang med noe kristent budskap, og at han og de tre andre i klassen som hadde Livssyn fikk sitte mens resten av klassen sto ved pulten og sang. Det er jo helt hysterisk egentlig. Og dette var før noen av dem visste hva en muslim er.

Det er ikke muslimene som klager på kristent innhold. De forholder seg mye lettere til kristendom enn til nordmenns ikke-religiøsitet, og det er ganske vanlig at muslimer søker ungene sine inn på kristne skoler der det finnes. På St. Sunniva i Oslo, som er en katolsk skole, har de en stor andel muslimske elever. Norske ateister derimot er langt mer redde for at barna deres skal komme borti noe som minner om utøvende religiøsitet.
Sist endret av Susa; 29. november 2015 kl. 20:11.
Fjerne kristendommen fra julen?

Bare overskriften din gjør vondt langt inn i hjerterota! En stor del anser kristendommen som en del av julen ift. tradisjoner. Da mener jeg ikke at man skal lese noe jævla bibel, eller gå i kirka. Da tenker jeg på hvordan kristendommen har blitt en integrert tradisjon som mange forbinder med identitet.

Jeg kjenner mange som går i kirka på julafta, som ikke er kristne. Men de gjør det av tradisjon. Fordi de gjorde det som barn. Og fordi deres foreldre, og deres foreldre før det gikk i kirka på julaften.

La barna ha sånne teite jesus-skuespill på julefeiringer ved skolene. La barna få gå rundt juletreet. Det handler mer om tradisjoner og identitet, enn å kaste vår egen kulturarv!

Snart tror dagens unge at vi feirer påske fordi påskeharen kom med egget. Det sier litt..!

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er nå engang slik at norsk jul er en salig blanding av kristne og hedenske tradisjoner. Det er ikke bare bare å fjerne den kristne biten. Det er jo halve identiteten til jula, enten man er kristen eller ikke. Personlig har jeg aldri hatt særlig sansen for kristendommen som religion og maktapparat, men som et beskjedent kulturuttrykk og som symbolikk på et visst verdigrunnlag, så kan jeg sette pris på det, særlig i jula. Man trenger ikke tro på gjenoppstandelsen for å mene det, og det er jeg sikker på at mange andre rundt om i landet også føler. Jeg tror ikke vi tar skade av å bevare noen tradisjoner. Snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Nettopp...!
Sist endret av Amygdala91; 30. november 2015 kl. 16:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Jeg kjenner mange som går i kirka på julafta, som ikke er kristne. Men de gjør det av tradisjon. Fordi de gjorde det som barn. Og fordi deres foreldre, og deres foreldre før det gikk i kirka på julaften.
Vis hele sitatet...
Appeal to tradition

Du framfører ingen rasjonelle argumenter, du konstanterer at det er tradisjon, og ergo skal vi viareføre tradisjonen.

Blodhevn var ein tradisjon på 1000-talet. Burde vi viareført det, sidan det var ein tradisjon? Nei - samfunnet endrar seg, og det er ein diskusjon vi må ta. Du avviser kontant diskusjonen - som ikkje handlar om å forby folk å gå i kyrkja om dei vil, men heller å i større grad distansere samfunnet frå religion. Og eg kan ikkje sjå at auka sekularisering på nokon som helst måte skal vere ein uting.
Helt forferdelig at noen har slike holdninger, fjerne kristendommen fra julen? hvorfor ikke like så godt kvitte oss med hele den norske kulturarven? Er hverken kristen eller troende men det å boikotte en kristen jul fordi enkelte av våre nye landsmenn og sosialister føler dette støtende? Blir nesten dårlig av å lese yttringer som dette
Sitat av Ambryo Vis innlegg
Helt forferdelig at noen har slike holdninger, fjerne kristendommen fra julen? hvorfor ikke like så godt kvitte oss med hele den norske kulturarven? Er hverken kristen eller troende men det å boikotte en kristen jul fordi enkelte av våre nye landsmenn og sosialister føler dette støtende? Blir nesten dårlig av å lese yttringer som dette
Vis hele sitatet...
Jeg er helnorsk og veldig støtt av folks religiøse holdninger. Jeg er ateist, og for meg er det helt forferdelig i alle høytidene. Jesus meg her og Jesus meg der.

Dersom du ikke er kristen, så er det vel fullstendig likegyldig om julen har noe med kristendom eller ikke å gjøre?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Appeal to tradition

Du framfører ingen rasjonelle argumenter, du konstanterer at det er tradisjon, og ergo skal vi viareføre tradisjonen.

Blodhevn var ein tradisjon på 1000-talet. Burde vi viareført det, sidan det var ein tradisjon? Nei - samfunnet endrar seg, og det er ein diskusjon vi må ta. Du avviser kontant diskusjonen - som ikkje handlar om å forby folk å gå i kyrkja om dei vil, men heller å i større grad distansere samfunnet frå religion. Og eg kan ikkje sjå at auka sekularisering på nokon som helst måte skal vere ein uting.
Vis hele sitatet...
Og heldigvis for oss har kristendommen beveget seg i en retning hvor man kan plukke vekk elementer som ikke akkurat er forenlig med dagens samfunn. Men det skjer ikke hvis man ikke har krefter, innad eller utad, som utfordrer disse etablerte sannhetene.

Man kan til tider få inntrykket av at dette kun er en diskusjon som drives av ikke-troene, men det er heldigvis ikke tilfellet. Et godt eksempel på det er splittelsen i Kirka og deres syn på bl.a. homofili og Palestina/Israel-konflikten.

Kan anbefale alle å lese Vårt Land, det er alltid godt med et alternativt synspunkt, og tro (pun intended!) det eller ei, det er ikke alltid så svart/hvitt som man gjerne har lyst at det skal være.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Appeal to tradition

Du framfører ingen rasjonelle argumenter, du konstanterer at det er tradisjon, og ergo skal vi viareføre tradisjonen.

Blodhevn var ein tradisjon på 1000-talet. Burde vi viareført det, sidan det var ein tradisjon? Nei - samfunnet endrar seg, og det er ein diskusjon vi må ta. Du avviser kontant diskusjonen - som ikkje handlar om å forby folk å gå i kyrkja om dei vil, men heller å i større grad distansere samfunnet frå religion. Og eg kan ikkje sjå at auka sekularisering på nokon som helst måte skal vere ein uting.
Vis hele sitatet...
Joda, at omtrent hver eneste nordmann i dette landet feirer jul som inkluderer kristendommen eller er oppvokst med jul som inkluderer kristendommen, gjør dette til en tradisjon, eller, det gjør det til en del av vår kulturarv eller tradisjon.

Du kan ikke sammenligne blodhevn med jul. Blodhevn er en uting samfunnet har kvittet seg med fordi grunnet kunnskap, forstår vi at det er uakseptabelt. Ja, samfunnet endrer seg.. heldigvis!

Og heldigvis, heldigvis er det så mange mennesker som er ikke-kristne og ikke har noe til overs for religion som heldigvis avviker fra dette galskapet/dumme ideene. Det sier litt.

http://www.tv2.no/2015/11/30/nyheter...sokere/7722804

Og sånn til info, tok UDI endelig til vett og kapitulerte:-)
Sist endret av Amygdala91; 30. november 2015 kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Joda, at omtrent hver eneste nordmann i dette landet feirer jul som inkluderer kristendommen eller er oppvokst med jul som inkluderer kristendommen, gjør dette til en tradisjon, eller, det gjør det til en del av vår kulturarv eller tradisjon.
Vis hele sitatet...
Og fordi vi kan klistre 'tradisjon' på det, så skal vi for all del unngå debatt rundt det? Du forsøker jo omtrent å kneble debatten med kjipe hersketeknikker (appeal to emotion, appeal to tradition), og avviser at det er verdt å diskutere, utan å komme med rasjonelle argumenter.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Du kan ikke sammenligne blodhevn med jul. Blodhevn er en uting samfunnet har kvittet seg med fordi grunnet kunnskap, forstår vi at det er uakseptabelt. Ja, samfunnet endrer seg.. heldigvis!
Vis hele sitatet...
Jo, visst pokker kan eg det. Eller eg kan velje tilfeldige andre tradisjoner, som t.d. at kvinnene skal vere heime bak kjøkkenbenken og oppdra unger. Det er ikkje nødvendigvis negativt for samfunnet, men er åpenbart negativt for kvinner som har ambisjoner. At det er tradisjon er eit elendig argument. Og igjen så handler det ikkje om å hindre folk i å feire jula akkurat slik dei har lyst, men korleis det offentlege rommet feirar jula.

Kva relevans har alle jesus-forestillingene ymse grunnskular har? Ingen. Det handlar ikkje om at dei ikkje skal lære bakgrunnen for jula, men heller korleis feiringa i det offentlege rommet framstår.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Og heldigvis, heldigvis er det så mange mennesker som er ikke-kristne og ikke har noe til overs for religion som heldigvis avviker fra dette galskapet/dumme ideene. Det sier litt.
Vis hele sitatet...
Kan du ikkje komme med litt rasjonelle argumenter da?
Som oftest med slike saker som det blir så mye oppstyr av så er det helt trivielle beslutninger som blir tatt med lite oppstyr hos de "pårørende", hvorpå media jobber overtid med å finne ut hvordan de best kan formulere det i en overskrift som gjør det til en eller annen stor verdikamp.

Selvfølgelig er det noen debatter som er viktige og ta, som for eksempel om vi kan tvinge folk til å gå i kirken, derfor sparer jeg energien min til de
Sist endret av Picard; 30. november 2015 kl. 17:17.
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Joda, at omtrent hver eneste nordmann i dette landet feirer jul som inkluderer kristendommen eller er oppvokst med jul som inkluderer kristendommen, gjør dette til en tradisjon, eller, det gjør det til en del av vår kulturarv eller tradisjon.
Vis hele sitatet...
Det kan de da bare fortsette med også. Det er ikke det dette dreier seg om. Det dreier seg om hvorvidt offentlige feiringer bør involvere religiøse ritualer, og om barn i den offentlige skoles regi skal delta i slike religiøse ritualer. Om du vil gå i kirka på juleaften og ha en julekrybbe til utstilling i stua, så står du selvsagt fritt til det. Akkurat som mange av oss andre står fritt til å la være. Og det er nettopp det sekulære samfunn, og kun det, som forsikrer alle den friheten. Sekularitet er det eneste som garanterer – faktisk det eneste som i det hele tatt går overens med – religionsfrihet for alle.

Spør du meg er det en alvorlig uting om skoler arrangerer samlinger eller ekskursjoner som involverer barns deltagelse i religiøse ritualer, mens å lære om den religiøse bakgrunnen til forskjellige høytider selvsagt er både positivt og nødvendig. Samtidig er det å gå rundt et juletre og synge sanger helt uskyldig ikke-religiøs moro, med mindre man går inn for å gjøre det til noe annet. Det å kreve barna sine fritatt fra å gå rundt juletreet og synge "Så går vi rundt om en enebærbusk" er direkte toskete og skaper sannsynligvis en skadelig følelse av utenforskap hos de aktuelle barna, uavhengig av om man er muslim, ateist eller Jehovas vitne.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det kan de da bare fortsette med også. Det er ikke det dette dreier seg om. Det dreier seg om hvorvidt offentlige feiringer bør involvere religiøse ritualer, og om barn i den offentlige skoles regi skal delta i slike religiøse ritualer. Om du vil gå i kirka på juleaften og ha en julekrybbe til utstilling i stua, så står du selvsagt fritt til det. Akkurat som mange av oss andre står fritt til å la være. Og det er nettopp det sekulære samfunn, og kun det, som forsikrer alle den friheten. Sekularitet er det eneste som garanterer – faktisk det eneste som i det hele tatt går overens med – religionsfrihet for alle.



Spør du meg er det en alvorlig uting om skoler arrangerer samlinger eller ekskursjoner som involverer barns deltagelse i religiøse ritualer, mens å lære om den religiøse bakgrunnen til forskjellige høytider selvsagt er både positivt og nødvendig. Samtidig er det å gå rundt et juletre og synge sanger helt uskyldig ikke-religiøs moro, med mindre man går inn for å gjøre det til noe annet. Det å kreve barna sine fritatt fra å gå rundt juletreet og synge "Så går vi rundt om en enebærbusk" er direkte toskete og skaper sannsynligvis en skadelig følelse av utenforskap hos de aktuelle barna, uavhengig av om man er muslim, ateist eller Jehovas vitne.
Vis hele sitatet...
Jeg synes overskriften på hele tråden var litt misvisende og jeg skulle lest førsteinnlegget bedre. Jeg er enig med deg i at vi ikke trenger offentlige feiringer som inkluderer religiøse feiringer i barneskolen. Det er jo ikke et must, selv om vi har hatt det slik i alle år. På en annen side tror jeg ingen barn tar skade av å leke skuespill med esus og kona i den derre stallen-skuespill.
Sitat av etse Vis innlegg
Jul er heller ikke opprinnelig en kristen høytid. Fra wikipedia:
Vis hele sitatet...
Jeg tror du tar litt feil; ikke med juleblotet, men med hvor den kristelige scam'en; jul, er tatt fra.

Blotet den 12. januar passer vanvittig godt med feiringen av russisk ortodoks jul; er usikker på om russerne hadde noen tilsvarende feiring i januar... men det kan hende.

Jul hører åsatro til; det er vel ingen land; utenfor skandinavia som feirer jul?; alle andre feirer vel kristusmesse; Christmas

De kristne helligdagene er satt på gamle hedenske dager, og jul kommer mistenkelig nært vårt vintersolverv; noe som feires på Kongsberg hvert år med drekkedagsnatta, jeg lenker også til den danske wikipediaartiklen da den viser dag og tid.

https://da.wikipedia.org/wiki/Solhverv
https://no.wikipedia.org/wiki/Solhverv

St Hans kommer påfallende tett etter sommersolverv; på lik linje med at julaften følger vintersolverv med 2-3 døgn.

Jeg mistenker at det under kristningen av Norge var en del vervingskampanjer da den værste fyllesjuken etter de hedenske feiringene herjet som værst, og at det var god anledning til å vende seg til den kristne tro ca 2 døgn etter.

Oppi det hele var historiske personen Jesus av Nazareth trolig født i oktober.
Sist endret av nudo; 30. november 2015 kl. 21:00.
Sitat av nudo Vis innlegg
Jul hører åsatro til; det er vel ingen land; utenfor skandinavia som feirer jul?; alle andre feirer vel kristusmesse; Christmas
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Yule
Det er ikke bare scandinavia som hadde Tor, Odin og julefest.