Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4765
Får man kjøpt bærbare personlige Mobilnettverk forsterkere?`

Ikke for wifi, men for 3g/4g mobildata. Finnes det?

Omså komme med noen eksempler på hva som er anbefalt.
Takker for svar!
Ja, du for kjøpt dette. Men det er ulovlig å bruke uten lisens fra Post og Teletilsynet.
Averay
Ghostskull_96's Avatar
Trådstarter
Merkelig. Jeg betaler jo Abonnement for å kunne bruke Mobildata. Så da burde det jo åpenbart vært 110% lovlig om man ikke får den signalstyrken man har krav på?
Nei, det er ikkje det minste merkelig. Du kan gjøre mye skade med slike repeatere, f.eks kan du forstyrre dekningen til resten av nabolaget ditt. Og i verstefall så risikerer du at noen dør, siden dem ikkje kommer igjennom til AMK sentralen på grunn av at du forstyrrer signalet.

Du kan sammenligne dette med en gjeng som står å roper det samme, men med tidsforsinkelse. Du vil ha problemer med å forstå hva dem roper, da alle ikkje roper det samtidig.

Og bare for å gjøre en ting klart, sterkt signal er ikkje nødvendigvis synonymt med godt signal. Jeg ville heller hatt en klart signal som har en svakere styrke, enn et forstyrret signal som er sterkt.
Averay
Ghostskull_96's Avatar
Trådstarter
Så. Hva kan jeg gjøre?
Kontakte leverandøren din og høre om dem kan gjøre noe. Enten ved å sette opp ny sender, eller ved å øke sender effekten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghostskull_96 Vis innlegg
Så. Hva kan jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Kva er problemet ditt?

Er det at du ikkje har dekning i stua kan det tenkast at ei vanleg ekstern antenne vil fungere. Om ikkje? Prøv eit anna mobilnett. Om det ikkje hjelper, så får du leve med at du ikkje har perfekt 4G-dekning. Operatørane garanterer ikkje dekning heime i stua di.
Averay
Ghostskull_96's Avatar
Trådstarter
Jobber på båt. og akkurat den båten så får jeg desverre ikke ringt nødnummer engang pga for svak/klar linje.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghostskull_96 Vis innlegg
Jobber på båt. og akkurat den båten så får jeg desverre ikke ringt nødnummer engang pga for svak/klar linje.
Vis hele sitatet...
Ok, prøv med retningsbestent antenne mot land, eller bruk VHF til nødmeldingene dine. Noreg har eit godt utbygd VHF-stasjonsnett, så du bør ha sjans til å nå ein kystradiostasjon.

ICE har og dekning lenger ut frå kysten enn t.d. telenor, så du kan forsøke 450MHz-tilbudet dei har.
Hvorfor vil du ikke ta det med wifi? Om det er bare mobildata du vil ha fungerer det jo like bra og muligens bedre å sette opp en 3g/4g router med ekstern antenne. Denne kan du jo koble deg på med mobilen.
Sitat av Ghostskull_96 Vis innlegg
Jobber på båt. og akkurat den båten så får jeg desverre ikke ringt nødnummer engang pga for svak/klar linje.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har VHF i arbeidsbåten så vil jeg anbefale at du avslutter arbeidet...
Alle med VHF har lytteplikt så om du er i nøden feks, båten slår spring å vann fosser inn, så kan du kalle opp VHF på 16, så øker du muligheten med raskere redning kontra du ringer amk/120.

Bare se på AIS systemet eller over nett, så ser du stortsett mange båter i nærheten av deg. Kan nevne mange yrkesfiskere utenom krabbe ikke har AIS, så ennå større mulighet at det ligger en sjark bak holmen å drikk kaffe men du synker.

Ja telefon er nødhåpet feks styrhuset tar fyr, mens du arbeider på dekk uten mulighet å nå vhf'n (eller annet forekommer).

Til topic; Har selv løst på gsm forsterker, ikke på båten men langt inn i gokk. Kan nevnes at det er ingen naboer der. Eneste naboen er sånn over et fjell.. Jeg får litt signal på badet, men ellers er det helt blankt.

TS er ikke den eneste som lure om dette temaet, ja det er ulovlig men når telenor/netcom ikke vil oppfylle ønsket mitt om bedre dekning, så får jeg pina meg bryte loven..
PS. Har ikke VHF på hytta.. Ikke fast-telefon etter stormen tok kabelen, telenor nekter å fikse det!

Edit. Så istedenfor å si hvor ulovlig det er, så heller kom med tips/anbefalinger på forsterker.
Sist endret av justastonedhuman; 24. november 2015 kl. 22:28.
Ok, ser det har vert noen spørsmål om dette i det siste, så da skal jeg øse av min kunnskap. Iallefall den kunnskapen jeg har, er ikke akurat noen ekspert på området.
Slike aktive repeatere (forsterkere som går på strøm) er ulovlig. Tenke derfor å forklare her prinsippet for hvordan en passiv repeater funker. Det er faktisk mye som er likt på disse 2 systemene.
Ideen bak en passiv repeater, er ei antenne som plukker opp et signal, og sender det gjenom en kabel, og ut på ei annen antenne i en annen retning eller annen plass.
En aktiv repeater er ei antenne som plukker opp signalet, sender det i kabel, kjører det gjennom en forsterker, og så sender det gjenom kabel ut på ei annen antenne.
Du kan si at den passive repeateren mangler forsterkeren bare. Den aktive hadde selfølgelig vert å foretrekke om det hadde vert mulig, da den som sagt vil forsterke signalet, og ikke bare flytte på det.

Her er et bilde av en som har dårlig dekning:
http://bildr.no/view/SVpEQkhi

På de neste 2 bildene er det forslag til hvor man kan hente signal fra, og sende det ut på ei antenne inn huset.
http://bildr.no/view/aFdEWHpH
http://bildr.no/view/WUNhQVNn

Altså, poenget er at du må finne ut hvor det står ei mobilmast. Så må du finne en plass der du får bra signal fra denne. Fri sikt er å foretrekke. Alle ting som skog og lignende demper signalet. Betongvegger med armeringsjern er ikke bra saker.
Så må du sette opp ei antenne her, som peker mot masta. Fra denne trekker du antenne-kabel inn i huset, hvor du setter opp ei rundstråle-antenne.


Så litt om antenne-typer og kabel:

Hvorfor skal det vere retningsbestemt antenne ute, og rundstråle-antenne inne? Jo, fordi en retningsbestemt antenne har laaang rekkevidde, men kun i en bestemt retning. En rundstråle-antenne har kort rekkevidde, men den plukker opp og sender i alle himmelretninger.
Ute vil du ha retningsbestemt antenne med laaang rekkevidde, så du får plukka opp mest mulig fra mobilmasta. Masta flytter seg ikke, så vi trenger ikke en antenne som funker i alle retninger. En må bare vere nøye med å justerer retningen første gangen når den monteres.
Inne vil vi ha rundstråle-antenne, som sprer signalet utover hele huset i alle retninger. Denne bør da stå så midt i huset som mulig. Er det et stort hus, så er det ikke sikkert den klarer å dekke hele. Da får du nøye deg med å montere den i den delen av huset du bruker mest, ellers så må en begynne med splittere på kabelen, og ha flere antenner, men da begynner det å bli avansert, og splittere vil dempe signalet enda mer, så det vil vi unngå.
Det er også forskjell på hvilke frekvenser antennene tar inn. Ei antenne som tar inn alle slags frekvenser har da altså den fordelen at den tar inn alt, men den har kort rekkevidde. Ei antenne som tar f.eks. kun gsm, har lengre rekkevidde, men takler da ikke 4g.
Høye frekvenser dempes mer over avstand enn lave frekvenser. Men høye frekvenser gir bedre data-hastighet. Her bør vi droppe å tenke så mye på hastigheten, og heller samle opp det vi kan av lave frekvenser da det er her det er mest signal å hente. Hvis vi tar antenner som går fra 790-960 mhz, så får vi inn gsm, og den "treige" 3g og 4g-en. Den "raske" 3g og 4g-en er mye sansynelig så svak at det ikke er noe vits å satse på.

Så litt om kabel.
En tynn coax-kabel har mye demping. En tykk coax har lite demping. Ville satset på noe bedre enn det standar-greiene som brukes til antenner på trådløse rutere. Kabelen bør ikke vere unødvendig lang. Jo lengre kabel en har, jo tykkere bør den vere.

Så, hvor får man tak i alt dette her? Ikke vet jeg, jobben min går bare ut på å montere opp ting, har aldrig bestilt noe. Antar at den sorten som som vi montører er ute og skrur opp for telenor, er svindyrt. Av og til så plukker vi ned gamle utdaterte antenner, men som fortsat fungerer. De går rett på dynga. Hvis du vil ha, skal du få, om du gidder å hente.

Forslag til ute-antenna: https://www.komplett.no/product/7760...ng-lpda-a0092#

Forslag til inne-antenne? https://www.komplett.no/product/7760...2-dbi-antenne#

Forslag til kabel? http://www.btv.no/webshop?referer=none&p=p&ka=24

Ikke ta disse forslaga for god fisk, noen med bedre kunnskap på spesifikasjonene får svare på dette. Det gjelder faktisk alt her, føler meg ikke helt stødig på teorien her.