Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2497
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er en nær Venn av meg som ofte bæder skikkelig når han røyker/ruser seg på andre ting. Han kan plutselig reagere voldsomt på oss rundt, og anklage oss for å mislike/ignorere han når vi sosialiserer..helt ut av det blå. noe som ikke er virkeligheten. Et eksempel: Vi har rusa oss på emma en hel kveld, mot slutten av kvelder bæder Han. Med tårer i øynene og et stort sinne..konfronterer han meg og en annen om at vi har vært slemme mot han hele kvelden.

vi skjønner virkelig ikke hva han mener, og ber han pent om å gå å sove av seg rusen. Han går, og vi fortsetter en vanlig samtale. 5min etterpå kommer han tilbake og sier han har stått i trappa og fått med seg at vi satt der og prata dritt om han.. Vi nevnte han ikke i samtalen på noe som helst tidspunkt.

Flere lignende situasjoner har oppstått. Tviler på at han er i psykose da han normalt sett oppfører seg..noen som kan sette noen psykisk lidelse på det problemet her?? Vil gjerne skaffe han hjelp.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enkelte tåler ikke rusmidler.
Hadde en en stille kompis som ble helt anneledes når han røyket i tenårene.
Noen år senere fikk jeg vite at han hadde blitt schizofren.
Vanskelig å fjerndiagnostisere, men muligens rusutløst psykose? Jeg ville sluttet med alt av psykoaktive stoffer hvis jeg var h*n. Har en bekjent som røyka på seg paranoid schizofreni, vedkommende ble bare mer og mer merkelig.
Sist endret av TrippyKing; 4. januar 2018 kl. 16:15.
Hva med å gå litt ned på eksperimenteringen og forbruket - det skulle vel hjelpe litt ?
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette skjedde meg med en gang. Dette var da i ukjente omgivelser (utlandet) samt relativt nye venner. Stolte ikke på noen av de sånn ordentlig da vi akkurat hadde møttes og ble ganske paranoid en gang jeg røyket weed med dem. Gikk på toalettet og "overhørte" at de prata om meg. Konfronterte de med det rett etterpå og de skjønte ingenting. I ettertid ser jeg at de auditive hallusinasjonene var ganske rare om de så skulle være sanne. Overhørte blant annet at de snakket dritt om facebook profilen min, ganske weird å gjøre det med mindre man har en veldig spesiell profil.

Uansett tolker jeg greia som at lav toleranse i øyeblikket, ukjente omgivelser og ukjente folk samt egen usikkerhet var kombinasjonen som utløste dette. Har aldri opplevd det i etterkant, ikke med samme folka heller.

Hvis det derimot er en gjentakende ting som skjer ville jeg snakket med vedkommende ang hva han hører og hva han tenker når dette skjer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kompisen deres har særdeles lav selvtillit og klarer å skjule det ellers, det går ikke så bra når rusmidler er involvert da hemningene senkes.
Jeg ville anbefale å kutte ut all rus, la han komme seg i noen aktiviteter der selvtilliten hans bedres.
Dette er jo selvfølgelig veldig mye lettere for meg å skrive enn å gjennomføre, om dere virkelig vil støtte kompisen deres.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Akkurat som jeg var når jeg var yngre. Tror hele tiden at folk snakker dritt og konspirerer mot deg. Hvis du vil hjelpe han, så aldri rus deg med han igjen. Vær fet, ta han heller med på ting du tror han kan være flink på, også skryter du skikkelig av han når han får til noe bra! Vis at du setter pris på han. Men også, hvis han oppfører seg som dritt eller gjør noe du synes er helt fucka så si det til han face to face på en ålreit måte, så han vet at du ikke har noen problemer med å kritisere han uten å måtte gå bak ryggen hans å snakke om han til andre (gjør det også klart at det er derfor du har gjort det). Har tatt meg over 10 år i psykriatrien å trives med meg selv, etter å ha rusa meg siden jeg var 14 år. HAN MÅ KUTTE UT RUSEN, og bli dyttet inn i aktiviteter hvor han kan lære seg selv å kjenne samt oppnå virkelig mestringsfølelse.
Det kan hende alle engang å få noia eller følelse av at noen snakker om en på cannabis rus, men i din kompis tilfelle burde latent schizofreni lampene blinke varsel med full styrke.

Det verste kompisen din kan gjøre er å ruse seg , egentlig alle former for rus, men cannabis er spesielt ugunstig. Kjenner til et par tilfeller fra ungdommen som utviste samme symptomer. De fikk senere schizofreni diagnose. Vil du være kompis med vedkommende så gjør aktiviteter som ikke innebærer rus
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror hele tiden at folk snakker dritt og konspirerer mot deg. Hvis du vil hjelpe han, så aldri rus deg med han igjen. Vær fet, ta han heller med på ting du tror han kan være flink på, også skryter du skikkelig av han når han får til noe bra! Vis at du setter pris på han. Men også, hvis han oppfører seg som dritt eller gjør noe du synes er helt fucka så si det til han face to face på en ålreit måte, så han vet at du ikke har noen problemer med å kritisere han uten å måtte gå bak ryggen hans å snakke om han til andre (gjør det også klart at det er derfor du har gjort det).
Vis hele sitatet...
Vi hadde en venn som til slutt fortalte alt i 30årene, hun baadet veldig og var ikke syk men gikk gjennom en ganske alvorlig tid, så når vi satt der den kvelden var vi skammelig da vi oppskrøt hun på aktiviteter vi tok hun med på som hun så rett igjennom eller fant ut etterhvert, selv om vi prøvde at det var en gruppeting, men hoved problemet var vell at vi bare gjorde dette et par ganger også satt hun der og konspirerte samtidig som hun måtte håndtere alt den dritten. Vi lærte og akseptere at hun kunne ruse seg på den måten hun ville, samtidig akseptere at vi ville ruse oss.
Vi har nå lært at det beste var faktiskt å ha snakket rett i ansiktet til henne, men hun sier selv at den falskheten og det hun gikk igjennom(som vi ikke viste) ikke hjalp i det hele tatt, bare gjorde det dårligere. Er nok mange i rusmiljøer som har mere problemer en bare psykisk sykdom, personlighet, hemmelige problemer, rus som styrker disse tingene, eller alt i en kombinasjon.
Mitt tips er : Snakk med vennen deres, det burde vi gjort, ikke gitt opp og latt henne være alene etter og ha prøvd. Prøv og hjelp, men ikke overdriv, ikke gjør det for deres del, som hun sa selv "jeg kunne godt klart meg langt lengre uten falskheten deres", men var veldig takknemmelig for vennskapet til alle sammen, som vi nå som voksne er.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner en som blir sånn. Sur og fornærmet for innbilte ting når vi tar molly. Rare greier ass. Sitter bare å klager over hvor jævlig han har det og hvor kjipe vi er mot ham. Helt uten grunn.