Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4007
Hei,

Har nå destillert min første liter med plastbrenner'n.
Prosenten havnet 37-38% (må si meg fornøyd med det)

Til rensing brukte jeg PVC-rør og aktivt kull fra Vinklubben, men når jeg satt der å helte på spriten kom det jo ut mørk grå sprit ut i andre enden, det var da jeg skjønte at jeg hadde glemt kaffefilter.

Kjørte den på nytt med 4 kaffefilter i bunnen, spriten som kom ut var klarere enn vannet fra isbreen. Ny måling viste 30% (Regner med noe ble fordampet når jeg sprang småstressa rundt for å finne kaffefilter)

Det jeg lurer på, er det farlig om spriten inneholder litt aktivt kull?

Takk for svar
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Farlig? Tviler. Aktivt kull tubes direkte ned i magen på folk ved enkelte typer forgiftning. Hvis du filtrerer, burde ikke de små sporene som slipper gjennom være noe problem.
Ok. Da er det vell ingen grunn til bekymring Takk for svar
Praktisk spørsmål : hvor mye må man gjerne investere i apparat og utstyr for å kunne brenne frem sin første liter sprit? Minimum investering om man må kjøpe alt i butikk til full pris i dag...??
Med "plast brenneren" trenger man: gjær (35kr), gjæringsdunk (130 kr), dyppvarmer (300 kr), kull (65 kr) og 8 kg sukker (80kr?). Du må i tillegg kanskje regne med noe ekstra utgifter til "sjekt å ha ting", som f.eks pvc rør, en 10l bøtte etc. Jeg vil tippe man lander på i underkant av 1000 kr.

https://vinsenteret.no/produkt/doubl...r-turbo-gjaer/
https://vinsenteret.no/produkt/gjaer...iter-med-lokk/
https://vinsenteret.no/produkt/dyppv...helautomatisk/
https://vinsenteret.no/produkt/aktivt-kull-04-14mm/
Når du har kjøpt inn det nødvendige som bøtter, dypper osv vil ca 10 liter sprit koste deg omtrent 200 kroner.
Gjær 24timers turbo: 34 kroner
Sukker: 7 kg ca 140-160

Jeg brukte 0.5l ren appelsinjuice i tillegg, ca 20 kroner
Takk for mange gode tips her, folkens!
Når tilsetter du appelsinjuicen da? Før destillering?
Eller som blandevann for det ferdige produktet?
Hvor lang tid vil utstyr som skissert over her,
bruke på å fremstille første literen med ferdig vare?
Jeg vil tro at Samurairau tilsatte juice i satsen i tillegg til sukkeret. Altså før destillering. Det funker sikkert fint det, men etter min mening skal en god Vodka være helt nøytral, smak kan man tilsette i etterkant. Dette er jo selvfølgelig bare min mening, her er det smak og behag og i begynnelsen må du bare prøve deg frem.

Å lage sats tar ca. 10 - 14 dager avhengig av gjærtype.
Ved destilerring får man kanskje en liter i døgnet. Kan sikkert få mer hvis man har bra utstyr.
Kullrensing tar et par timer kanskje, avhengig av hvor mye man skal rense.

Husk at jo nøyere og rensligere man er i de ulike prosessene jo bedre sluttresultat for man.
Sitat av j0n Vis innlegg
Jeg vil tro at Samurairau tilsatte juice i satsen i tillegg til sukkeret. Altså før destillering.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, helt korrekt.
Dette for å gi gjæren litt ekstra å gå på, kjenner overhode ikke noe til sitrussmaken etter filtrering.

Spriten jeg har destillert og filtrert nå lukter lite, den minner meg litt om absolutt vodka, men lukten fra absolutt vodkaen er hakket sterkere.
Har nå destillert 2 dager i strekk, ca 6 liter sats har gått med. Jeg har filtrert ca 2,5 liter 35% sprit.

Ut av dunken på 30 liter regner jeg med å få rundt 10 liter 35%

Jeg fulgte guiden til: http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf og ble svært fornøyd med resultatet, noe mekking må du regne med, men dette er enkelt og godt forklart i guiden.

Det jeg slet med var å finne en skikkelig dyppvarmer, tilslutt kom jeg over denne: https://vinsenteret.no/produkt/dyppv...helautomatisk/ og må si jeg er skikkelig fornøyd, den ble faktisk levert dagen etter den ble bestilt.
Sist endret av samurairau; 21. oktober 2017 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av samurairau Vis innlegg
Til rensing brukte jeg PVC-rør og aktivt kull fra Vinklubben, men når jeg satt der å helte på spriten kom det jo ut mørk grå sprit ut i andre enden, det var da jeg skjønte at jeg hadde glemt kaffefilter.

Kjørte den på nytt med 4 kaffefilter i bunnen, spriten som kom ut var klarere enn vannet fra isbreen. Ny måling viste 30% (Regner med noe ble fordampet når jeg sprang småstressa rundt for å finne kaffefilter)

Det jeg lurer på, er det farlig om spriten inneholder litt aktivt kull?
Vis hele sitatet...
Før du renser spriten i kullet, må du rense kullet. Dette gjør du ved å filtrere gjennom 3 liter kokende vann gjennom kullet/PVC røret før du renser spriten.
Sitat av Apemannet Vis innlegg
Før du renser spriten i kullet, må du rense kullet. Dette gjør du ved å filtrere gjennom 3 liter kokende vann gjennom kullet/PVC røret før du renser spriten.
Vis hele sitatet...
Ja, dette gjorde jeg. Det virker som at spriten renser kullet bedre enn varmt vann, men ser at 4 kaffefilter fanger opp restene av kullet.
Dumt spørsmål, sikkert, men burde ikke den nybrente himkoken holdt 96%..???
Her er det snakk om "plastbrenneren" det er ikke et tradisjonelt "brenneapparat" (f.eks kolonne- eller spiralbrenner). Man får en mye mindre alkoholprosent med "plasbrenneren" (typisk maks 60%).

Fordelen med denne teknikken er at den er veldig enkel og trygg (man har lavere alkoholprosent, samt ingen åpen flamme eller sterk varme). Ulempen er at det tar lengre tid.

Kvaliteten på sluttproduktet er, etter min mening, veldig lik.
This is bat country!
gregory's Avatar
De første 2-5dl blir alltid litt svart-ish pga kullet. Jeg har alltid bare kastet det.
...men selv denne første "forkullede" halvliteren ferdig vare er godt drikkandes, siden den kun er "forurenset" med rent kull...??? (Mao kanskje visuell ufin og med litt bismak, men forårsaker ikke kvalme e.l...??)
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
...men selv denne første "forkullede" halvliteren ferdig vare er godt drikkandes, siden den kun er "forurenset" med rent kull...??? (Mao kanskje visuell ufin og med litt bismak, men forårsaker ikke kvalme e.l...??)
Vis hele sitatet...
Man fjerner denne fargen ved å bruke kaffefilter.
Du kan drikke aktivt kull opp til en viss mengde (hvor mye vet jeg ikke) Du trenger ikke å bekymre deg hvis du føler spriten inneholder litt av dette.
Såklart bør man helst fjerne sporet av kull og andre kjemikalier fra spriten (duuuh?!)
Sist endret av samurairau; 22. oktober 2017 kl. 22:01.
Hvordan opplevde dere luktutvikling i heimen mens denne putret og gikk på bakrommet?
Vil uvitende gjester som kommer innom å besøk reagere og umiddelbart merke noe er på gang?
Jeg tømte litt kull neppå gjæringslåsen, kjente ikke noe HB lukt egentlig.. men så har jeg ca 50 liter vin til gjæring så luktesansen kan være noe ødelagt..

Så min teori er: Setter du plastbrenneren utendørs (som er anbefalt for å få mest mulig sprit) blir det minst mulig lukt.
Har du den innendørs kan du forvente noe lukt, bruker du aktivt kull i gjæringslåsen lukter det ingenting, men så fort du åpner lokket blir det jo automatisk lukt i rommet..
Sist endret av samurairau; 22. oktober 2017 kl. 22:17.