Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3635
Hei!
Jeg håper noen her vet litt om hva som er lov og ikke lov når det kommer til huseier som skal selge leiligheten vi bor i, da vi syntes mye av det h*n gjør er litt sketchy.

Vi leier da altså en leilighet, og vi selv sa opp nå ifra 1.Juni - Huseier bestemte seg for å selge leiligheten og vi har jo ikke noe med om hun ville leid det ut videre eller selge. MEN vi har 3mnd oppsigelse rett, og vil vaske oss ut av leiligheten i slutten av August. Vi betaler full leie til oppsigelsestiden er over.

Huseier ringte og fortalte at h*n hadde satt opp tid for takst og fotografering og at det ville bli en visning om to ukerstid. Dette var da greit for oss, så vi har ryddet bort våres ting unntatt tunge møbler slik at det var klart til bilder skulle bli tatt. Huseier var selv her tidligere, og jeg spurte om det så greit ut her eller om det var mer jeg burde gjøre. Da sa huseier at det så fint ut. Så kom dagen hvor det skulel bli tatt bilder. Huseier kom noen timer tidligere, og nevnte ingenting om hvordan det så ut. Så måtte samboeren min kjøre meg på jobb og huseier ble igjen i leiligheten.
Da samboer kom tilbake fortalte huseier at dette så helt forferdelig ut, og at h*n hadde sendt en mail til oss med en liste hvor det stod hva som skulle være klart. Denne mailen fikk ingen av oss med oss fordi den hadde havnet på søppelpost.

Fotografen kom og samboeren min var ute av huset når bilder ble tatt, og når samboer kom inn igjen hadde huseier kastet masse av tingene våres ut på veranda, flytt på møbler og vært inne i skapene våres.
Og dette er vel ikke lov uten samtykke? Og huseier må vel sette tilbake det som blir flytt? Også kunne også huseier fortelle oss at vi måtte ryddebort dette. - Noe som var kastet ut av verandaen var blant annet klær som var inni vaskemaskinen, så det var IKKE rot.

Så jeg sendte henne en mail, om at jeg ville at tingene ble satt tilbake om de ble flytt på. Da fikk jeg til svar at det hadde hun ikke tid til ettersom hun trossalt måtte rydde hele leiligheten våres. (?)
Huseier fortalte også at h*n hadde skrevet ned en liste om saker som hadde blitt borte eller blitt ødlagt i leiligheten og visst nok tatt bilder av det. Vi har kun bodd her i noen mnd'r og eneste er et hull i ene døren, som vi har sagt ifra om og sagt at dette blir ordnet når vi vasker oss ut.
Og har huseier lov til å gå igjennom leiligheten våres slik uten om samtykke, eller når vi ikke er til stede?

Så fikk vi en siste mail hvor det stod at døren måtte byttes før visningen som da er om et par uker, om ikke kom huseier og gjorde det selv og trekker det ifra depositum. Er dette lov? Er det ikke sånn at etter vi har vasket oss ut at vi alle går igjennom leiligheten sammen?
Har vi noe ansvar når huseier skal selge leiligheten vi fortsatt bor i? Mener når det kommer til rundvask, og at leiligheten skal fikses opp med alle små feil? Jeg forstår at vi skal holde det normalt ryddig, men det kan da ikke være sånn at vi skal slite oss med å gjøre det klart til visning? Tillegg til dette betaler vi full husleie, så vi har vel noe og si? Er det lov at huseier går i skuffer og skap?

Jeg vil virkelig ikke ha noe trøbbel for noe jeg/vi ikke har rørt, men nå blir vi beskyldt og står i ansvar i så mye at det virkelig tar på. Vi begge jobber hele tiden, og har veldig lite tid til overs.
Jeg håper noen her som kan litt om dette kan dele litt informasjon og noen regler fra husleieloven da jeg finner det veldig vanskelig å forstå slikt, og redd for å bli lurt av huseier.
For sent akkurat nå, men ved neste leilighet dere flytter inn i. Ta bilder av leiligheten. Dokumenter eventuelle mangler ved leiligheten.

Døren dere har ødelagt burde dere få fikset før visning på leiligheten. Får dere sikkert litt mer husfred mtp. utleier.
Sist endret av ImnotEmo.; 2. juni 2017 kl. 22:45.