Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7452
Hvordan får jeg til og sone istedenfor bot?
Jeg hadde 49 tabisser i mars ifjor igjen etter og ha levert noen glass tabbiser når snuten skulle sjekke meg så trodde saken var avsluttet siden de fikk sjekke telefon og alt ( visste ikke mine rettigheter da )
5k for 49 tabisser er drøyt
Er ikke noe billigere om du blir tatt med et halvt gram røykings, eller færre piller for den saks skyld.
Mitt spørsmå er igjen kun hvordan jeg ikke vedtar. Alt annet er ikke rellevant
Du sørger for at du ikke har inntekt eller eiendeler namsmannen kan ta beslag i for å inndrive kravet

Det funker om du er komplett idiot, for alle andre tilfeller vil det være langt mer økonomisk gunstig å bare betale 5000
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fpz lele Vis innlegg
Mitt spørsmå er igjen kun hvordan jeg ikke vedtar. Alt annet er ikke rellevant
Vis hele sitatet...
Korleis du ikkje vedtar eit forelegg? Du lar vere å svare, eller svarer at du ikkje vedtar det, med eller uten grunn.

Då er det opp til politiet om dei vil ta saka til tingretten for å få ein dom.
Så jeg kan faktisk få dom på meg for dette ? Høres ikke gunstig ut for kassa til staten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fpz lele Vis innlegg
Så jeg kan faktisk få dom på meg for dette ? Høres ikke gunstig ut for kassa til staten.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du jo. Kva forventa du? Hadde folk gidda å betale forelegg om konsekvensen var at saka forsvann?

Forelegg er eit forslag til straff. Vedtar du forelegget godtar du straffa, og saka er ute av verda. Godtar du det ikkje så må åpenbart politiet få deg dømt om dei meiner det er det rette.
Så det vil altså si at jeg risikerer mer i bot ved og ikke vedta?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fpz lele Vis innlegg
Så det vil altså si at jeg risikerer mer i bot ved og ikke vedta?
Vis hele sitatet...
Ja, vanlig praksis i det området der er vel 1-2000 ekstra i bot om du ikkje vedtar forelegget, og sakskostnader på ein tilsvarande sum om du har økonomi til det.

Men det kjem jo an på om politiet vel å ta det til retten eller ikkje. Det er relativt vanskeleg å spå.
Da tenker jeg automatisk, hvordan soner jeg for dette ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fpz lele Vis innlegg
Da tenker jeg automatisk, hvordan soner jeg for dette ?
Vis hele sitatet...
Du gjer grovt sagt ikkje det. Om du ikkje har inntekt, eller utsikter til inntekt, og null av verdi SI kan beslaglegge/selje, så vert du innkalla til soning.

Om du har penger på konto, inntekt e.l. vil SI halde utleggsforretning, og ta pengane + omkostninger.
Har inntekt... så alt i alt så må jeg ta boten uansett?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fpz lele Vis innlegg
Har inntekt... så alt i alt så må jeg ta boten uansett?
Vis hele sitatet...
Realistisk sett? Ja. Med mindre politiet tilfeldigvis legg vekk saka av ymse grunner.
Spørsmål om du vedtar boten eller ikke dreier seg i utgangspunktet om skyld, eller at du mener at straffen er feil. Du kan ikke "stilltiende" vedta boten, da må den gå for retten. Dette er dette man mener med rettssikkerhet, hvis ikke du personlig og aktivt godtar å bli straffet skal en dommer se på saken før politiet får lov til å fullbyrde den. Det er ikke et perfekt system men det er det vi har.
Forenklet forelegg er noe alle milde kriminelle handlinger kan løses med. Forenklet forelegg = Erkjenne straffeskyld, slik at du betaler en mindre sum enn det du ender opp med ved å ikke erkjenne straffeskyld.

Altså: Om du ikke erkjenner straffeskyld (betaler forenklet forelegg) tar de saken videre til domstolene, der du vil høyst sannsynlig få en høyere straff, både i form av bot og soning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av er det han Vis innlegg
Forenklet forelegg er noe alle milde kriminelle handlinger kan løses med. Forenklet forelegg = Erkjenne straffeskyld, slik at du betaler en mindre sum enn det du ender opp med ved å ikke erkjenne straffeskyld.
Vis hele sitatet...
Forenkla forelegg gjeld kun trafikk- og tollsaker. Du kan ikkje få forenkla forelegg for narkotikainnførsel. Du kan få forelegg. Skilnaden er hovudsakleg at forelegg dukker opp på vandelsattesten i fem år eller noko i den duren.
Jeg fikk en bot, da jeg ikke møtte opp til soning. Boten var på 5000 Kr!
Enten kunne jeg godkjenne den eller så måtte jeg kanskje i retten.
Du kan risikere at boten blir dyrere og at du må betale saksomkostninger hvis det blir en rettssak. Kriminalomsorgen har gjort det veldig vanskelig for de som vil sone bøter på 5000 kr eller 10.000 kr. Jeg vedtok ikke boten, men de bare trakk penger fra det jeg fikk igjen på skatten.
Men hvis du ikke har inntekt eller ting namsmannen kan ta beslag i, da kan du nok sone dommen.
Om du krysser av "jeg vedtar ikke" på boten uten og utdype stort mere.
Har blitt henlagt eller rett og slett ikke hørt mere fra politiet i de fleste tilfellene jeg har gjort dette..
Mellom 15-30 ganger et sted..
Politiet glemmer sjelden når det kommer til penger. Men ting kan ta meget lang tid. 1,5 i etterkant i mitt tilfelle
Om han allerede har fått en bot, så er det vel statens innkreving som tilslutt sender over boten til politiet for og be de kalle han inn til soning, om han velger og ikke betale boten. Da slenger de på 1250 i saksomkostninger, så ender det opp med at du ikke får sone det uansett. Tror du skal stå bra på for og få politiet og noe fengsel til og finne plass til deg på soning for 5k i bot som tilsvarer 10 dager. Ender bare opp med mer og mer gebyrer tenker jeg.
Ignorer kravet i 3 år så går det til soning.
Alle kravene jeg noen gang har fått og ignorert/glemt har gått til soning på datoen 3 år etter hendelsen.
Nå venter jeg igjen på liten soning, å akkurat det samme skjedde igjen,så sant jeg ikke fikser hele kravet på en gang, inkl. alle gebyrer osv. ..
Men de lå over 1 år etter med soningene sa krim omsorgen, så må vente enda lenger i uvist tid.
Så alt jeg trenger er bare og kaste brevet i søpla og vente i 3 år ?
Man kan vel ikke få innkalling på soning av 10 dager, som tilsvarer 5000 engang(?)
Du kan helt sikkert gjøre det, men den bota vil ikke være 5k om 3 år tipper jeg
Forelegg må aksepteres/ikke aksepteres. Hvis du ignorerer det vil enten politiet ta det til rettssak eller henlegge det. Hvis du har akseptert en bot, og fått brev fra Statens Innkrevingssentral gjelder det de skriver over( At de purrer i tre år før du må sone)

Har i skrivende stund fått et forelegg for noen mnd siden, har ignorert det(altså ikke svart på det) og har ikke hørt noe fra politiet/SI enda.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Hvis du har akseptert en bot, og fått brev fra Statens Innkrevingssentral gjelder det de skriver over( At de purrer i tre år før du må sone)
Vis hele sitatet...
Har du inntekt eller formue vil dei gå lei av å purre, og ta pengane. SI har namsmyndighet, og kan gjennomføre trekk i lønn og liknande tiltak for å få pengane. I tillegg er dei nok ein over snittet utholden kreditor.
Sant nok. Glemte jo at jeg er student uten jobb. Studielån gjelder ikke som inntekt, og de kan derfor ikke tvangsinnkreve dette.
Ekskona hadde bøter liggende i 6 år før de begynte å trekke av de.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av huehuehue Vis innlegg
Sant nok. Glemte jo at jeg er student uten jobb. Studielån gjelder ikke som inntekt, og de kan derfor ikke tvangsinnkreve dette.
Vis hele sitatet...
Så hvis du lever på studielån og får et forelegg , hva vil du si er best, ignorere eller ikke akseptere? Hvis man f eks har igjen et år eller to av studiet, og vil vente til etter det med å enten sone eller betale. Kanskje helst betale da, når det begynner å komme lønn inn på konto.

Og hva med vandel, er det verre å ha oppført soning, enn bot?

Og, er det slik at politiet kan bølle litt med folk på stedet og prøve å innbille folk at de ikke har noe annet valg enn å vedta forelegg der og da, hvis man ikke vet selv hvilke rettigheter man har?
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Er ikke noe billigere om du blir tatt med et halvt gram røykings, eller færre piller for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Tror dette spørs litt på hva slags politi du støter på, når jeg ble tatt med halvt gram røykings fikk jeg 1000kr i bot, har også blitt tatt en gang med 0.3 og fikk 3000kr i bot.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av candela Vis innlegg
Så hvis du lever på studielån og får et forelegg , hva vil du si er best, ignorere eller ikke akseptere? Hvis man f eks har igjen et år eller to av studiet, og vil vente til etter det med å enten sone eller betale. Kanskje helst betale da, når det begynner å komme lønn inn på konto.
Vis hele sitatet...
Sone er ikkje eit val. Foreldingstida på bøter er vel afaik 10 år, så om du er i eit utdanningsløp med framtidig inntekt så kan staten enkelt og greit vente på at du får inntekt, og så krevje inn bota.

Så du får ikkje sona med mindre du varig er ute av stand til å betale. Det er du ikkje som student.
Sitat av candela Vis innlegg
Så hvis du lever på studielån og får et forelegg , hva vil du si er best, ignorere eller ikke akseptere? Hvis man f eks har igjen et år eller to av studiet, og vil vente til etter det med å enten sone eller betale. Kanskje helst betale da, når det begynner å komme lønn inn på konto.

Og hva med vandel, er det verre å ha oppført soning, enn bot?

Og, er det slik at politiet kan bølle litt med folk på stedet og prøve å innbille folk at de ikke har noe annet valg enn å vedta forelegg der og da, hvis man ikke vet selv hvilke rettigheter man har?
Vis hele sitatet...

Jeg har vært litt dum og akseptert alle bøtene jeg har fått hittil. Satt de på spareplan så har rett under 700kr i mnd som jeg betaler ned. (Ferdig om 24 mnd. yay). Det siste forelegget jeg fikk har jeg ikke akseptert(Fikk det i sommerferien). Ble konfrontert med det sist jeg var i arresten, han ba meg signere. Sa rett ut at jeg ikke kom til å gjøre det, at jeg ikke hadde råd, og at jeg drøya den. Fikk bare ok som svar og fikk dra. Dette var 1 mnd siden, fortsatt ikke hørt noe.

Når det gjelder soning vs bot så har jeg hørt(har ikke noe fakta på dette) at soning er verre enn forelegg. (Står lengre på rullebladet eln). Når det gjelder forelegg kan de ikke tvinge deg til å skrive under på stedet. Når man blir presentert med det har man et par dager betenkningstid på det. Har selv blitt bølla til å skrive under en gang jeg kom ut av arresten, var sliten, fyllesjuk og de sto og skrek, så jeg ga meg. Angrer.

Når det gjelder betale/ikke betale som student har jeg selv valgt å betale. Tror det kommer veldig an på situasjonen hva som er "best" å gjøre. Man får betalingsanmerkninger, og er usikker på om dette kan påvirke lån osv i senere tid om de ser at man har misligholdt krav hos sismo, derfor jeg velger å betale.

Har forøvrig ingenting imot politiet. De fleste jeg har møtt har vært utrolig hyggelige, og i noen ganger i overkant tålmodige med meg.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Tror dette spørs litt på hva slags politi du støter på, når jeg ble tatt med halvt gram røykings fikk jeg 1000kr i bot, har også blitt tatt en gang med 0.3 og fikk 3000kr i bot.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke politibetjenter der og da som setter boten? Eller politiet som velger hvor mye du får i bot i det hele tatt.. husker ikke helt ass
Nei, de gjør det nok ikke på stedet, men rart å få høyere bot for mindre mengde da
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Tror dette spørs litt på hva slags politi du støter på, når jeg ble tatt med halvt gram røykings fikk jeg 1000kr i bot, har også blitt tatt en gang med 0.3 og fikk 3000kr i bot.
Vis hele sitatet...
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Det er vel ikke politibetjenter der og da som setter boten? Eller politiet som velger hvor mye du får i bot i det hele tatt.. husker ikke helt ass
Vis hele sitatet...
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nei, de gjør det nok ikke på stedet, men rart å få høyere bot for mindre mengde da
Vis hele sitatet...
Botens grunnlag er ikke bare mengden, mange andre faktorer spiller inn.

Bot kan brukes enten som den eneste straffen, eller i kombinasjon med fengselsstraff. Hvis man kun dømmes til betinget fengsel (se under) får ikke dommen noen umiddelbar reaksjon for domfelte. Bot brukes derfor av og til sammen med betinget fengsel for å gi domfelte en merkbar reaksjon.

Størrelsen på boten skal settes ut fra grovheten på det straffbare forhold. I tillegg skal det tas hensyn til domfeltes økonomiske situasjon. Se mer i straffeloven § 27 på lovdata.no.

I promillesaker skal det utgangspunktet alltid brukes bot på 1, 5 ganger den domfeltes brutto månedslønn.
Vis hele sitatet...
Kilde

Dette er også grunnen til at vi har sett oss nødt til å ikke tillate diskusjoner som bare omhandler straffereaksjon: Det finnes ingen fasitsvar.