Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 14091
Hei,

Jeg er en muslimsk jente som røyker cannabis i sammenheng med religionen min Islam. Jeg tilhører en gren innenfor Sufisme.

Jeg følger profeten Khizr, en islamsk helgen. Khizr er vår grønne profet. Vi er i et med naturen.

I mitt hjemland er det ikke så ofte vi røyker, men vi tar noe som heter Bhang, en milkshake med cannabis. Jeg opplever en nær kontakt med Gud gjennom dette, og det styrker min tro.

Innenfor det muslimske miljøet er vi ikke så godt akseptert dessverre.

Så jeg lurer på om jeg får lov til å praktisere dette av den norske stat når Islam allerede er lov?
Islam er lov så lenge praksisen blir beholdt under det norske lovverket.

Så lenge canabis ikke er lov så vil ikke den norske stat akseptere at du røyker eller drikker THC, samme vilken profet eller helges du følger.
Trådstarter
7 0
Takk for svar.

Finnes det ingen unntak uansett? Kan man ta det opp med loven, og bli et unntak? Jeg har jo hørt om folk som har fått lov til å bruke cannabis. Jeg har en kompis som har en mor som er psykisk syk. Forferdelig psykisk syk, og hun krevde å få lov til å røyke cannabis. Hun lenket seg fast til en lyktestolpe, og de måtte slutte seg opp med å gi henne lov. Dette er noe han har sagt, jeg er jo ikke sikker. Jeg har også hørt noe om at det faktisk finnes noen få folk i Norge som har lov til å bruke cannabis?
Jeg har hørt om særtilfeller i norge der cannabis er gitt ut til medisinsk bruk, aldri hørt om noen tilfeller der det er knyttet til religion :/

Mitt peronlige råd til deg er:
Dyrk din egen cannabis og hold det hemmelig! En hemmlighet kun mellom deg og Khizr til den dagen cannabis blir legalisert i norge.
Liten til ingen sjangse du blir tatt for noe ulåvlig, det blir billigere for deg og samtidig så støtter du ingen kriminelle grupper ved kjøp eller salg.

Lykketil frøken blackout
Det er vel en liten forksjell på å faktisk være psykisk syk og det å tilbe en religion.
Å tro på en religion er et fritt valg, men det å være psykisk syk er ikke et valg (med mindre man påfører seg det selv med rusmidler).
Sist endret av Grimdoc; 26. januar 2014 kl. 10:38. Grunn: skriveleiph
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det er vel en liten forksjell på å faktisk være psykisk syk og det å tilbe en religion.
Å tro på en religion er et fritt valg, men det å være psykisk syk er ikke et valg (med mindre man påfører seg det selv med rusmidler).
Vis hele sitatet...
Å? Kan du ikke velge akuratt her og nå å snippe opp noen sår i hendende dine blod male veggene og taket i leigligheten din. Så ringe til legen og si du har møtt god, du holder på å miste bevistheten din og ser blod overalt - kom og hjelp meg?

Du kan bli stemplet som psykisk syk av staten om du så velger det
Sist endret av Noxaran86; 26. januar 2014 kl. 10:48.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden får deg til å tro at du er så spesiell at loven ikke skal gjelde for deg?
Vis hele sitatet...
Vel.. Hva tror du da? Jeg tror jeg ser noe gjenkjennelig her ser'u
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Å? Kan du ikke velge akuratt her og nå å snippe opp noen sår i hendende dine blod male veggene og taket i leigligheten din. Så ringe til legen og si du har møtt god, du holder på å miste bevistheten din og ser blod overalt - kom og hjelp meg?

Du kan bli stemplet som psykisk syk av staten om du så velger det
Vis hele sitatet...
Ja, om du ønsker å gjennomgå psykisk helsevern frivillig, så har du nok funnet billetten.
Men oppskriften din får deg til å se psykisk syk ut, ikke nødvendigvis å være psykisk syk, som jeg nevnte.
Sitat av Grimdoc
Det er vel en liten forksjell på å faktisk være psykisk syk og det å tilbe en religion.
Å tro på en religion er et fritt valg, men det å være psykisk syk er ikke et valg (med mindre man påfører seg det selv med rusmidler).
Vis hele sitatet...
Det jeg prøvde å få frem er at når du er født så er du ikke psykisk syk eller religiøs. Det er selv påførte handlinger eller handlinger fra andre som gir deg statusen religiøs eller psysisk syk.

Du mener religion er ett valg mens det å være psykisk syk ikke er ett valg.

Ingen av delene er medfødt, begge deler kommer fra egene handlinger eller erfaringer.

Jeg ser heller ikke helt hva meningen i posten din var, ser kun et argument fra uvitenhet
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ingen av delene er medfødt, begge deler kommer fra egene handlinger eller erfaringer.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Psykisk sykdom er alltid selvforskyldt? Trenger jeg å argumentere for at det ikke er sant?
Du er helt sikker på at psykisk sykdom ikke kan være medfødt? Her har du to linker, sånn bare for å nyansere litt:

http://sml.snl.no/schizofreni
http://www.lommelegen.no/artikkel/hva-er-adhd-0

Religion er noe man velger selv, om enn med litt indoktrinering til hjelp.
Psykiske lidelser er ikke noe du kan bli "smittet" av på noe lignende vis.
Jeg får sjelden besøk på døra av to schizofrene i dress som vil ha meg med i sin gruppe av sinnslidende. (takk Sørås)

OnT: cannabis er en del av min hverdag, til tider ihvertfall. Jeg liker å nyte en joint mens jeg fisker. Derfor bør alle hobbyfiskere være fritatt fra den delen av straffeloven...
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ingen av delene er medfødt, begge deler kommer fra egene handlinger eller erfaringer.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne bli schizofren paranoid, hvordan går jeg rfem da?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Virkelig? Psykisk sykdom er alltid selvforskyldt? Trenger jeg å argumentere for at det ikke er sant?
Vis hele sitatet...
Skulle skrevet at begge deler kan komme fra egene handlinger eller erfaringer.
Skrev dette litt fort som ett motargument og det er selvfølgelig unntak.

Det jeg reagerer på er at han skrev: "Å tro på en religion er et fritt valg, men det å være psykisk syk er ikke et valg"

De fleste hardt religiøse er vokst opp i en hardt religiøs familie og blitt opplært i hva de skal tro og mene fra de lærer å gå. Altså de velger ikke dette selv, de tror dette er riktig ikke pga. valg men grunnet handlinger og erfaringer.

Om en liten tass blir torturert eller missbrukt av foreldrene fra fødselen er det en stor sjangse at vedkommendet utvikler psykiske lidelser, dette er ikke et valg fra vedkommendet side men handlinger og erfaringer.

OnT: cannabis er en del av min hverdag, til tider ihvertfall. Jeg liker å nyte en joint mens jeg fisker. Derfor bør alle hobbyfiskere være fritatt fra den delen av straffeloven...
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, men jeg synes cannabis burde gå på lik linje med alkohol.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Jeg vil gjerne bli schizofren paranoid, hvordan går jeg rfem da?
Vis hele sitatet...
A trauma , such as child abuse, molestation, domestic violence, etc. can all be factors to trigger schizophrenia.

Lykke til
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
A trauma , such as child abuse, molestation, domestic violence, etc. can all be factors to trigger schizophrenia.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Du nevner bare ting som trigger en underliggende lidelse.
Å være religiøs er en valgfri psykisk lidelse

OT: Hvorfor skulle noen med psykiske lidelser få lov til å røyke cannabis? Du blir ikke mindre schizo av og ta deg en blås akkurat
Det skader vel ikke å prøve om du har ett ønske om å oppnå denne tilstanden?

Det er også helt håpløst for oss som ikke er utdannede innenfor temaet å diskutere dette da ingen helt vet hva som gjør utslaget som gir schizofreni.
If there is no history of schizophrenia in your family your chances of developing it are less than 1%. However, that risk rises to 10% if one of your parents was/is a sufferer.

Les posten min over, det var ett svar på at ingen psykiske lidelser kommer av valg. Men alt av religion er et valg.
Psykiske lidelser er ett så bredt tema så det er selvklart at noen diagnoser er arvelige og/eller medfødte.
Sist endret av Noxaran86; 26. januar 2014 kl. 12:28.
Ville vel bare få frem at det kan være flere grunner enn handlinger og erfaringer.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg dyrker en religion hvor det å kjøre 10 km/t over fartsgrensen er et slags ritual. Jævla drittstat som straffer meg for å praktisere min religion.
Sitat av 'Blackout' Vis innlegg
Hei,

Innenfor det muslimske miljøet er vi ikke så godt akseptert dessverre.
Vis hele sitatet...
Hva betyr det, at det er totalt uakseptabelt eller bare ganske dårlig likt (cannabisrøyking altså)?
Fordi, fordi sufisme hvis jeg husker riktig har offisielt vært "godkjent" for svært lenge siden.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden får deg til å tro at du er så spesiell at loven ikke skal gjelde for deg?
Vis hele sitatet...
Tror neppe hun selv tror hun er så jævla spesiell, heller at det skyldes generell uvitenhet om cannabis-lovverk i Norge, samt hva som er situasjonen rundt dette per d.d. (feks mt.p debatten rundt legalisering, dette med "syntetisk" cannabis", nyoppdagede skadevirkninger etc etc).
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden får deg til å tro at du er så spesiell at loven ikke skal gjelde for deg?
Vis hele sitatet...
Det er andre nasjoner som tillater bruk av narkotika av religiøse årsaker. Hvorfor skulle ikke det være mulig i Norge?
Sist endret av Mexxy; 26. januar 2014 kl. 13:43.
Nei, i norge står ingen religioner over loven. Loven skal alle følge, og jeg tror ikke det er mulig å få unntak på noe grunnlag. For litt siden ble jo en nordlenning dømt for å ikke bruke reddningsvest på havet, selv om det er hans tro og tradisjon - han har vært på havet i 60+ år, så står han fortsatt ikke over loven. Trist sak, hele den reddningsvest greia, men la gå.

Sitat av pidget Vis innlegg
Du er helt sikker på at psykisk sykdom ikke kan være medfødt? Her har du to linker, sånn bare for å nyansere litt:

http://sml.snl.no/schizofreni
http://www.lommelegen.no/artikkel/hva-er-adhd-0
.
Vis hele sitatet...
Offtopic: Hva slags suppegjøk er det som har skrevet den Adhd artikkelen? Det er stempling på høyt nivå, antakelser og mye gjetting. Finner ikke en jævla positiv ting med adhd i artikkelen, enda det finnes flere. Det virker nesten som om at artikkelen like gjerne kunne handle om tyfus.
Jeg mente ikke å over loven på noen måter. Jeg bare undrer på hvorfor andre land tillater bruk av visse rusmidler av religiøse årsaker, men ikke Norge.

Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg dyrker en religion hvor det å kjøre 10 km/t over fartsgrensen er et slags ritual. Jævla drittstat som straffer meg for å praktisere min religion.
Vis hele sitatet...
Er det mulig? Det er da forskjell mellom å røyke rusgivende planter og kjøre over fartsgrensen, der du utsetter både ditt eget og andre sitt liv for fare.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden får deg til å tro at du er så spesiell at loven ikke skal gjelde for deg?
Vis hele sitatet...
Det her er jo selvfølgelig bare tull. Det er ikke lov å lemleste barn i følge Norsk lov, men omskjæring er lov. Det finnes også religiøse grupper i enkelte land som får lov å bruke ting som DMT i rituelle sammenhenger.
Sist endret av Sommerfuglen; 26. januar 2014 kl. 13:56.
Lol... Jeg ser hvilken vei dette går... Er jo ikke lenge siden VM baben måtte kle på seg mer klær fordi hun viste hud. Men vi ( loven ) skal bøye oss i støve og i tilegg tillate dem å røyke ulovelige urter alt pga islam.
Sitat av Patricia Vis innlegg
Lol... Jeg ser hvilken vei dette går... Er jo ikke lenge siden VM baben måtte kle på seg mer klær fordi hun viste hud. Men vi ( loven ) skal bøye oss i støve og i tilegg tillate dem å røyke ulovelige urter alt pga islam.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser også hvor den går. Kommer stadig mer latterlige sammenligninger som dette.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg mente ikke å over loven på noen måter. Jeg bare undrer på hvorfor andre land tillater bruk av visse rusmidler av religiøse årsaker, men ikke Norge.



Er det mulig? Det er da forskjell mellom å røyke rusgivende planter og kjøre over fartsgrensen, der du utsetter både ditt eget og andre sitt liv for fare.
Vis hele sitatet...
Sånn helt på kanten: Under påvirkning av psykedeliske stoffer, så er du til en viss grad et faremoment for deg selv eller andre.
Du har jo ikke 100% kontroll over hva du gjør, hva som skjer, hvordan du skal reagere osv. Det er da tenkelig at du til en viss grad utsetter andre for fare, altså. Dog, ser jeg poenget. Det er selvfølgelig forskjell på å skyte heroin, lsd, mens man skyller det ned med en flaske vodka - og sitte nede i kjelleren og ta seg en blås, samt lese donald. Staten har desverre ikke tatt stor grad i å redegjøre at det finnes forskjeller på disse stoffene og hvordan man reagere.

Derfor er psykedeliske stoffer ikke lov, thats it. (Skjønner fortsatt egentlig ikke hvorfor alkohol er lov. Det skulle vært lov å nytes, men ikke bli overstadig beruset/drita full på.)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hva betyr det, at det er totalt uakseptabelt eller bare ganske dårlig likt (cannabisrøyking altså)?
Fordi, fordi sufisme hvis jeg husker riktig har offisielt vært "godkjent" for svært lenge siden.
Vis hele sitatet...
Et kjapt overblikk over wikipedia-artikkelen om sufisme nevner ingenting om denne praksisen.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er andre nasjoner som tillater bruk av narkotika av religiøse årsaker. Hvorfor skulle ikke det være mulig i Norge?
Vis hele sitatet...
Det er da ikke noe argument. Lovverk på alle mulige områder er forskjellige fra land til land.

Sitat av Sommerfuglen Vis innlegg
Det her er jo selvfølgelig bare tull. Det er ikke lov å lemleste barn i følge Norsk lov, men omskjæring er lov. Det finnes også religiøse grupper i enkelte land som får lov å bruke ting som DMT i rituelle sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Det er en gal sammenligning. Hvem som helst kan få guttebarnet sitt omskjært i Norge; det er ikke noe man må tilhøre en spesifikk religiøs gruppering for å få lov til. Hvordan lovverk er i andre land er heller ikke relevant på noen måte.

Sitat av Bassalf Vis innlegg
Offtopic: Hva slags suppegjøk er det som har skrevet den Adhd artikkelen? Det er stempling på høyt nivå, antakelser og mye gjetting. Finner ikke en jævla positiv ting med adhd i artikkelen, enda det finnes flere. Det virker nesten som om at artikkelen like gjerne kunne handle om tyfus.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper den er skrevet av en barnelege som jobber med problemet daglig.....
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er da ikke noe argument. Lovverk på alle mulige områder er forskjellige fra land til land.
Vis hele sitatet...
Jeg argumenterte ikke. Jeg bare lurer på hvorfor Norge er streng på akkurat dette feltet. (Når jeg tenker meg om, så er vel Norge stort sett streng med alt)
Sist endret av Mexxy; 26. januar 2014 kl. 14:16.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hva betyr det, at det er totalt uakseptabelt eller bare ganske dårlig likt (cannabisrøyking altså)?
Fordi, fordi sufisme hvis jeg husker riktig har offisielt vært "godkjent" for svært lenge siden.
Vis hele sitatet...
Tror nok det er sufismen hun sikter til. Mange muslimer ser meg bekjent på sufismen som kjetteri, blasfemi etc.
Dersom du har lyst å praktisere dette lovlig må du ta avstand fra alle andre fordeler med å være en del av et samfunn. Stikk ut i skogen, spis kongler og praktiser ritualer og røyk weed. Eller rett og slett sett deg tilbake i sofaen, fyr opp en jay og vent på at Norge og grønnsak-politikerne våkner opp og regulerer cannabissalg på samme måte som alkohol.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er andre nasjoner som tillater bruk av narkotika av religiøse årsaker. Hvorfor skulle ikke det være mulig i Norge?
Vis hele sitatet...
Det er da bare å tenke *litt*. Hvor mange ville ikke plutselig blitt religiøse i Norge dersom dette var tilfellet?

For øvrig er det vel et stort flertall av vestlige siviliserte nasjoner som IKKE tillater bruk ifm religion.
Sitat av Muradi Vis innlegg
.
Er det mulig? Det er da forskjell mellom å røyke rusgivende planter og kjøre over fartsgrensen, der du utsetter både ditt eget og andre sitt liv for fare.
Vis hele sitatet...
Det er ikke forskjell i denne tråden når et lovbrudd er et lovbrudd, noe TS lurer på om hun kan begå med hensyn til religionen hennes.
du får prøve å få ønsket narkotika godkjent som sakrament.

Skulle vært interessant å fått en vurderingen fra en menneskeretthetsadvokat i denne saken. Tenker da på religions undertrykkelse og at en stat har lover og regler som gjør det straffbart for individer og praktisere sin religion.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
du får prøve å få ønsket narkotika godkjent som sakrament.

Skulle vært interessant å fått en vurderingen fra en menneskeretthetsadvokat i denne saken. Tenker da på religions undertrykkelse og at en stat har lover og regler som gjør det straffbart for individer og praktisere sin religion.
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke vært interessant i det hele tatt da alle burde vite svaret, eller nesten alle når jeg ser posten din.

Lovverket bestemmer hva folk kan praktisere innenfor religionen sin.
Det er aldri Religionen som bestemmer hva det norske lovverket skal akseptere -.-

Hadde det vært tilfellet kunne du laget en religion der dere praktiserte menneskeoffring 12 ganger i året og ingen kunne si noe på dette siden religion din sier dette er riktig.
Sitat av Sommerfuglen Vis innlegg
Det her er jo selvfølgelig bare tull. Det er ikke lov å lemleste barn i følge Norsk lov, men omskjæring er lov. Det finnes også religiøse grupper i enkelte land som får lov å bruke ting som DMT i rituelle sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Tja, det er ikke lett som det høres ut som. Selv União do Vegetal (UDV), Santo Daime og Native American Church har måttet gjennom både rettsaker, kampanjer, er under restriksjoner av føderale lover og så videre. Det var American Indian Religious Freedom Restoration Act som i 1994 tok opp konflikter som har vart siden Europeiske immigranter kom, og misforsto bruken som "djevelens verk" og ikke kristent. Den spanske etterforskningen av dette gjorde det ulovlig, og slik ble det til at mange av dem ble både torturert og drept (på 1620, that is). Dette pågikk i årevis. I 1918 innlemmet NAC håp om å kunne beskytte deres religiøse frihet. Dog, som nevnt har dette vært en lang og vanskelig prosess. På 1960-tallet ble bruk av peyote assosiert med hippiekulturen og spredningen av LSD. Dette førte til mer negative og stereotypiske oppfatninger. Hvis dere vil lese mer om hvordan dette utspilte seg er det bare å søke på "Smith and Black case NAC" f.eks.

Resultatet var i alle fall at religiøse grupper over hele landet bestemte seg for å stå opp og ta affære. Noe som endelig førte til en respons fra Kongressen med passering av "Religious Freedom Restoration Act" i 1993. Og kort tid etter, i 1994, vedtok kongressen en endring av "American Indian Religious Freedom Restoration Act" som endelig gjorde det lovlig for NAC-medlemmer i alle stater å kunne få bruke peyote innenfor rammen av spesifiserte religiøse seremonier.

I Nederland vant Santo Daime en rettssak i 2001, som tillot dem å fortsette sin seremoniell bruk av ayahuasca. En faktor i denne beslutningen var en faks fra sekretæren for "International Narcotics Control Board". Dette er det mulig å lese mer om hvis det er interesse for det ved å google eller bare bruke wikipedia.

I Frankrike vant Santo Daime (Santo Daime-kirker bruker Ayahuasca til spirituell praksis), en rettssak som tillater dem å bruke te, eller yagé/Ayahuasca i tidlig 2005. Men dette unntaket ble ikke gjort for religiøse formål! Heller av den enkle grunn at de ikke utførte kjemiske ekstraheringer for å utvinne[COLOR="Red"] ren DMT[/COLOR] og harmala og plantene som ble brukt var ikke under fortegnelse. Fire måneder etter seieren i retten ble de vanligste ingrediensene i ayahuasca samt harmala erklært "stupéfiants" eller "narkotiske planlagt stoffer", noe som gjør Daime og dens ingredienser ulovlig å bruke eller eie.

Den siste avgjørelsen kom i Italia i 2006. En åtte måneder lang etterforskning førte til pågripelsen av 24 italienske Santo Daime-medlemmer i begynnelsen av 2005. Men i mai 2006 ble det ikke funnet noen regjerende, tilstrekkelige bevis på at kirkemedlemmene hadde brutt italiensk lov.

Kan fortsette i det uendelige, men poenger er til syvende og sist at det ikke er "bare bare". Yagé er forøvrig farmakologisk svært kompleks, og Etno-biologer har listet 200-300 forskjellig planter som brukes av Ayahuasca sjamaner (Curanderos) i urtebrygget. brygget består altså av ulike planteinfusjoner utarbeidet med Banisteriopsis caapi, vintreet. Den kan enten være blandet videre med bladene av dimetyltryptamin, [COLOR="Red"](DMT)-inneholdende[/COLOR] arter av busker fra slekten Psychotria, som har rundt 1900 arter innen plantefamilien Rubiacea, og vokser i tropiske skoger. Disse produserer psykedeliske kjemikalier (DMT). Eller med bladene på Justicia pectoralis planten som [COLOR="Red"]ikke[/COLOR] inneholder DMT. Så å kun si at det er lov å bruke "ting som DMT" blir å gi det hele et litt skjevt syn, og er lite kunnskapsrikt for å si det mildt. I dagens informasjonssamfunn trenger vi mer .
Sist endret av Lucy In The Sky; 26. januar 2014 kl. 15:48.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Et kjapt overblikk over wikipedia-artikkelen om sufisme nevner ingenting om denne praksisen.
Vis hele sitatet...
Du vet like godt som meg at wikipedia ofte ikke er en god nok kilde - vanligvis i slike betente temaer som islam - især hvis disse artiklene er skrevet av 'en vestlig' som artikkelforfatter som ikke har store sympatier med religion forøvrig.

Neida.., wikipediaartikkelen nevner det ikke. Etter 6.4 sekunder med googling fant jeg disse to om cannabis og sufisme. 1- cannabisforum, 2-Druglibrary.org om hasj og araberne (litt generell og om mer enn bare sufisme).

Og nei, cannabis er ikke eksplisitt forbudt i sufismen. Ja, disse som mediterer og gjør disse sufi-greiene sine bruker cannabis aktivt for å oppnå en slags meditativ tilstand. Merk: jeg er overhodet ingen kløpper på sufi-islam, men har fått med meg såpass at jeg vet at cannabis brukes i religionsutøvelsen. Dog slett ikke av alle som følger retningen la det være nevnt!
Sist endret av aeon_illuminate; 26. januar 2014 kl. 15:59.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg argumenterte ikke. Jeg bare lurer på hvorfor Norge er streng på akkurat dette feltet. (Når jeg tenker meg om, så er vel Norge stort sett streng med alt)
Vis hele sitatet...
Norge er kanskje strengt på nikotinavgift, strandsonebygging og vernede vinduskarmer. I verdenssammenheng er det ikke så mye å sutre for.

Når det gjelder religion og dispensasjon fra Legemiddelloven, finnes det myter om at både rastafarianere i USA og hinduer i Storbritannia får "lov" til å oppbevare og bruke cannabis. Dette er selvsagt bare myter.
Sist endret av Ramaskrik; 26. januar 2014 kl. 15:59.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Jeg tipper den er skrevet av en barnelege som jobber med problemet daglig.....
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg også. Har firsthand experience med emnet, faktisk. Kan ærlig påstå at jeg ikke kjenner igjen halvparten av de "symptomene". Det virker som en generalisering av adhd, uten unntak. Det er jo selvfølgelig ikke alle som har slike trekk ved adhd, det blir for domt å "skylde" all "ulydigheten" på barnet med adhd, når mye av det går på hvordan foreldrene og miljøet rundt følger opp barnet.

Mye av det han skriver er nok veldig rett, men jeg ble litt irritert i og med at det virket som om det er står skrevet i stein. Måten h*n vinkler artikkelen på er litt provoserende for oss som har adhd og har lært å leve med det gjennom 25 år. Det var veldig offtopic altså.

Ontopic, så ser jeg mye fremmed/religionsfrykt/antimuslimske holdninger her i svarene. Det er litt skummelt!
Apraksin: Tror nok det er sufismen hun sikter til. Mange muslimer ser meg bekjent på sufismen som kjetteri, blasfemi etc.
Vis hele sitatet...
Mulig, meg er nå ikke sikker, så jeg venter på et snarlig svar fra trådstarter. Men det stemmer det - pga den omfattende radikaliseringen er sufier i visse (radikale) miljøer betegnet som ren dritt. Dessverre.
Bassalf, Sitat:
Ontopic, så ser jeg mye fremmed/religionsfrykt/antimuslimske holdninger her i svarene. Det er litt skummelt!
Vis hele sitatet...
Dette er da helt normalt, og er blitt normen både på NFF men også i samfunnet forøvrig.
Sitat av Bassalf Vis innlegg
Ontopic, så ser jeg mye fremmed/religionsfrykt/antimuslimske holdninger her i svarene. Det er litt skummelt!
Vis hele sitatet...
Hvor? Da tror jeg du er litt sensitiv, det er ikke noe særlig fremmedfiendtlighet i denne tråden. Det er rettmessig at folk synes det er snålt når noen lurer på om man kan overstyre loven og gis særrettigheter fra narkotika-lovverk på grunn av religion.

Sammenlign denne tråden med hvor mye latterliggjøring kristne på dette forumet får etter seg, som er akseptert.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Du vet like godt som meg at wikipedia ofte ikke er en god nok kilde - vanligvis i slike betente temaer som islam - især hvis disse artiklene er skrevet av 'en vestlig' som artikkelforfatter som ikke har store sympatier med religion forøvrig.
Vis hele sitatet...
En skulle tro at det i det minste var nevnt hvis det er en ikke-neglisjerbar andel av sufier som faktisk bruker cannabis i forbindelse med religionsutøvelsen sin. Jeg skjønner ikke helt hvorfor en wikipediaartikkel skulle vært biased i retning av å unnlate å nevne et religiøst rituale/praksis, menmen...
Du kan dra til en lege i nederland, få resept på cannabis og importere 3 mnd. forbruk hjem.
Trådstarter
7 0
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hva i all verden får deg til å tro at du er så spesiell at loven ikke skal gjelde for deg?
Vis hele sitatet...
Jeg bare lurer altså.. krever ikke noe særrettigheter jeg!
Jeg er ikke mer spesiell enn alle andre jeg....
Sitat av 'Blackout' Vis innlegg
Hei,
I mitt hjemland er det ikke så ofte vi røyker, men vi tar noe som heter Bhang, en milkshake med cannabis. Jeg opplever en nær kontakt med Gud gjennom dette, og det styrker min tro.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du lager en jævli god Bhang. Hvor er hjemlandet ditt forresten?

Ellers er det vel fritt frem å drikke shaken din hver dag uavhengig om det er lovlig eller ikke? Så lenge man bare har små mengder får man sjelden mer enn bøter, som du forøvrig kan nekte å betale, slik at du får muligheten til å argumentere at det er ditt religionssyn.

Om du aboslutt vil ha dette lovlig ville jeg sett på spirituell sitt forslag.
Det er nok ikke medfødt. Men å påstå at det er ens egen skyld for at en får psykisk sykdom blir så dumt at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Merkelig nok kommer bare det argumentet ifra folk som ikke selv har opplevd psykisk sykdom.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Du kan dra til en lege i nederland, få resept på cannabis og importere 3 mnd. forbruk hjem.
Vis hele sitatet...
Pga. religion?

Vet godt at enkelte nordmenn har fått resept hos lege, da det ofte lindrer smerte og demper angst ved mange tilfeller, men religion?

Den var ny for meg, men meget mulig du er inne på noe.
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Anbefaler deg å klappe igjen... Psykisk sykdom er ikke medfødt? Er du bare ignorant eller er du faktisk så dum?
Vis hele sitatet...
En psyisk sykdom trenger ikke være medfødt. Siden du også mener det må være medfødt så fortel meg hvorfor, jeg mener flere har blitt psykisk syke av hendelser eller episoder de har opplevd i forhold til hvor mange som har det medfødt