Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1289
hei. sitter med en skoleoppgave jeg ikke finner ut av


Ta utgangpunkt i adresserommet 198.38.80.0 / 24.
a) Sett opp nettmasken binært
b) Hvor mange maskiner er det plass til i dette nettverket?
c) Vis hvordan du kan dele opp dette adresserommet i 4 nye nettverk


kan noen hjelpe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo elementær subnetting.

198.38.80.0/24 vil sei at dei 24 første bitta i nettmaska er en. Resten er null. Det bør gje deg svaret på A.

På B er jo svaret at nettmaska definerer nettdelen. Kor stor del er det den maskerer vekk, og kva er maksimal verdi på det som er igjen?

På C er jo svaret at du må dele området i fire. Det kan du gjere ved å gå frå /24 til /26.
takker og bukker
Sitat av -Robin- Vis innlegg
takker og bukker
Vis hele sitatet...
Du, dette må du sette deg ned og lære, det er det mest grunnleggende av det grunnleggende innen nettverk.
Du kommer til å tryne hardt om du ikke fikser en enkel RFC 1918 klasse c privat adresse.

Hvilke svar kom du frem til uten kalkulator? Aldri bruk kalkulator når du skal lære, det kalles en bjørnetjeneste.

Her er en til.
  • Hvor mange hoster er det plass til i denne rangen 10.10.100.120/25?
  • Skriv ned hele rangen
  • Hvor mange av disse kan assignes til klienter?
  • Hva er nettid adresse?
  • Hva er broadcast adresse?
  • Er 10.10.100.130/25 i samme subnet som 10.10.100.125/25?

Jeg skriver dette ettersom jeg er litt usikker på om du egentlig forsto svaret til Vidarlo, han gir deg ingen fasit, bare en pekepinn.
Btw, flott om jeg tar feil og du spikret den.

Og drop sånne fancy kalkulatorer, ta frem blyant og papir.