Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2887
Har forsøkt å søke litt etter dette, men finner ikke så mye om det på forumet.

Er det noen av dere som har gode erfaringer med såkalte "applock"-programmer til Android?

Det har seg sånn at poden, som er ti år, jo selvsagt har telefon. Ikke for underholdningens skyld, men rett og slett for at vi bor litt øde til, så vi skal kunne nå hverandre om det skulle være noe.
Problemet er at han er veldig glad i å spille, slik at både spill-apper, youtube, internett etc. tar helt overhånd og han kan godt finne på å sitte en hel dag foran telefonen. Han blir helt oppslukt og driter i skolen (rekker ikke bussen om morgenen), han blir sur og irritabel, frekk og det virker nesten som at han får abstinenser av ikke å bli underholdt. Dette fører igjen til krangling og frustrasjon, og den enkleste måten å unngå det på, har jeg funnet ut, er rett og slett å plassere de fleste appene bak en PIN-kode slik at han kun får brukt telefonen til å ringe og sende meldinger med. I tillegg hender det jeg bruker spill, youtube etc. som belønning. Feks i helger eller hvis han har vært veldig flink en dag, får han lov til å spille litt før leggetid, når lekser, fritidsaktiviteter osv er unnagjort.

Jeg har tidligere brukt flere såkalte "applock"-programmer, men opplever ikke at noen av dem er spesielt stabile eller til å stole på. Noen av dem omgikk han enkelt ved rett og slett å bare slette appen rett fra skjermen (google play var selvsagt låst), mens andre plutselig sluttet å virke og ikke lenger beskyttet appene etter at skjermen var låst og låst opp igjen. Selve Applock "originalen" var greit, siden man der kunne skjule appen fra skjermen og måtte ringe koden for å få åpnet programmet, men dette var veldig ustabilt og jeg opplevde flere ganger at appen ikke startet å kjøre automatisk ved feks en omstart av telefonen.

Han hadde en Huawei P8, hvor det var "innebygget" en applås under telefonbehandling, og denne virket faktisk. Han klarte ikke å snike seg forbi den. Så ble skjermen knust og han fikk en HTC i stedet. Jeg har ikke klart å finne noen tilsvarende "innebygget" applås på den telefonen, er det noen som vet om det finnes noe slikt på HTC? Eller om noen kan tipse meg om et stabilt applås-program som faktisk virker hele tiden?

Kom gjerne med erfaringer, og om det faktisk finnes en egen funksjon for dette på HTC-telefonen hadde jo det vært fantastisk
Han er 10 år, du kan jo prøve å disable apper fra innstillinger?:
1. Settings
2. Apps
3. Så klikker du på den appen du ønsker å disable, der kan du også disable Google Play slik at han ikke får til å laste ned nye apper.

Ellers så kan du bruke "Screen Pinning":
1. Settings
2. Security
3. Screen Pinning
Da kan du gjøre slik at brukeren kun har tilgang til 1 app om gangen og må skrive kode samt trykke en kombinasjon for å komme inn i resten av systemet.

Ellers så tror jeg det er lastet ned på forhånd noe som kalles "Kids mode". Vet ikke hva dette innebærer men.. Den ligger kanskje under:
1. Settings
2. Apps
SII87's Avatar
Trådstarter
10 2
Tusen takk for svar, men har forsøkt begge deler �� Han skjønner mer av mobiler enn det jeg gjør, det er helt rått. Jeg tror jeg har sikret tlf 100%, men så tar jeg ham gang på gang i å sitte med den og spille. Har vurdert å finne fram min gamle 3210 �� Men har lastet ned applock igjen nå, får satse på at de har klart å gjøre det mer stabilt på det halvåret som er gått siden jeg brukte det sist.
Haha, hæ? Om han kun skal ringe/sende mld så kan du vell like godt kjøpe han en robust telefon av "gamle" typen?

f.eks: https://www.elkjop.no/product/mobil-...m-mobiltelefon
Sist endret av Skaddfrontallap; 8. august 2017 kl. 22:44.
▼ ... noen uker senere ... ▼
SII87's Avatar
Trådstarter
10 2
Jeg kunne selvfølgelig ha gjort det, men saken er at han har spilletid og får lov til å spille - innimellom. For at han ikke skal sitte hele dagen med hue i tlf er det greit at spill-appene er passordbeskyttet slik at bare jeg kan låse de opp. Jeg lastet ned appolock igjen og satte kode på alle appene som har med spill å gjøre, samt innstillinger, google play, mine filer etc. Det er til og med en funksjon i applock som lar meg skjule ikonet både på startskjermen og under apper slik at han ikke får avinstallert appen (må ringe koden for å åpne applock), men allikevel klarer han å få avinstallert det på en eller annen måte. Snakk om god beskyttelse når det tar en tiåring to minutter å låse opp hele tlf igjen.... Vurderer å kjøpe en huawei igjen, der gikk det i alle fall an å låse appene under telefonbehandling... *river meg i håret*