Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6141
Hei,

Jeg holder på å utvikle en tjeneste som kobler oppdragsgivere med freelancere. Link: DigitaleOppdrag.no

Dette er en tjeneste som potensielt sett kan hjelpe mange freelancere med å få tilgang til flere oppdrag. For at jeg skal vite at tjenesten fungerer 100%, behøver jeg å teste den med reelle brukere.

Jeg ønsker blant annet å teste ut betalingstjenesten live, men det hjelper og veldig på om du ønsker å registrere en profil på siden med portefølje og det som hører til. Det tar kun et par minutter.

Om du har konstruktiv kritikk, tar jeg gjerne i mot dette og!
Har registrert meg og satt opp en konto og det ser greit ut. Du mangler nok litt oversettelse men ellers ser det greit ut til nå. Prøvde å gi bud på en jobb som lå der men måtte ha invite for å kunne gi bud ser det ut som "Oops, You must be invited to bid this project"

Skal ikke nyregistrerte kunne by på jobber som ligger ute?
Jeg har ikke lyst til å registrere meg for det første. Kunne du gi meg en testkonto slik at jeg kan teste ut?

Kunne du også si litt om hvilke teknologier du har brukt? Er litt nysgjerrig.
en annen ting:

Når en bruker registrerer så burde du bruke domenets e-post f.eks og ikke din private gmail konto Ser ikke profesjonelt ut når man mottar mail fra en gmail konto
Greit at dere har nisjer i fokus, men hvorfor skal jeg velge dere over andre, mer veletablerte tjenester? Som sikkert allerede har stor kundebase. I tillegg finnes det hoven del store, utenlandske aktører også.
Velkommen i klubben, Whitehat!

Ja, vet det mangler noen oversettelser her og der. Det jobbes med! I utgangspunktet hadde jeg tenkt at oppdragsgiver kunne velge hvem som kan by på prosjektet, men jeg ser det gir lite frihet til frilanserne. Så nå har jeg tatt det tilbake, slik at man kan by på alle prosjekter. NB! Det ene prosjektet som ligger ute nå er bare en test.

Ellers har jeg ordnet en epostadresse knyttet til domenet, så det gir et litt bedre inntrykk. Bra poeng.

Zirto: Teknologien er levert av et tema i wordpress. Og jeg tror det er like greit at du lager en konto når du har tid.

Jurgen1337: Godt innspill. Jeg har letet, og det finnes ingen sider som er rendyrket for webutvikling slik som denne. Det er et par alternativer som ligner, men der koster det enten mye penger, eller så har man ikke den åpenheten vi tilbyr når det kommer til oppdrag. Altså, de ligner mer på bemanningsbyråer.

Ellers har du jo freelancer.no som igrunn bare er en oversettelse av en amerikansk tjeneste, hvor brukerne befinner seg overalt i verden. Jeg tror folk vil sette pris på "kortreiste" tjenester, både når det kommer til kommunikasjon og kvalitet.
Har sett litt på siden, og har et par kommentarer i forhold til brukeropplevelse og inntrykk.

0) Du skriver her at det skal være et dedikert nettsted for webutvikling, mens på nettsiden står det at nettsiden skal være for både app-utvikling, grafisk design og internettmarkedsføring. Jeg får likevel ikke den følelsen når jeg er på nettsiden, men heller en følelse av generell tilrettelegging for kontakt mellom oppdragsgivere og arbeidere (ref mine kommentarer under). Tenk gjerne på hva en oppdragsgiver innenfor disse kategoriene vil ha av informasjon kontra en oppdragsgiver innenfor for eksempel bygg og anlegg. Det er etter min mening ingenting som forhindrer en oppdragsgiver innen bygg og anlegg å bruke denne siden, og det ser jeg på som et svakhetstegn dersom du skal ha en nisje-side.

1) Du bør absolutt ta deg tid til å fikse oversettelser. Spesielt på de mest generelle tingene, som "profiles"-teksten når man viser alle profiler. Du skriver at du ønsker et fortrinn i forhold til andre konkurrenter via "kortreist" kvalitet, da bør siden din i det minste være kvalitetssikret.

2) Hva er greia med å vise hvor mye en person har brukt på nettsiden?

3) Når man registrerer seg så må man velge om man vil leie eller jobbe. Hvorfor ikke kunne gjøre begge deler?

4) Når man skriver inn spesialiteter, hadde det vært en idé om man får opp automatisk forslag, som et slags tag-system? Tenker at det kan være kult om man som oppdragsgiver kan se freelansere basert på spesialitet, slik man kan se oppdrag basert på spesialitet. Hvis dette skal være et dedikert nettsted for web-oppdrag, bør du kanskje vurdere en form for kontroll av hva personene skriver inn her, slik at det er relevant for oppdragsgiveren? I tillegg gir det bedre kontroll på skrivefeil.

5) Hva om jeg kan ulike ting, som både app-utvikling, web-utvikling og så videre? Hvordan reflekteres dette i "kategori"-delen av min profil?

6) Hvorfor er fylke et påkrevd felt på profilen min? Hvis du ser på dette som veldig viktig og det skal fortette å være et påkrevd felt, bør du kanskje ha en form for validering slik at dette feltet gir mening. Jeg skrev inn "-", og da ble profilen lagret.. Dette feltet står også to steder på min profil, både under "Kontodetaljer" og "Profil", og krever at jeg skriver dette inn to ganger.

7) Det er vel heller ikke vanlig at man betaler hele summen for oppdraget i forkant? Jeg har ikke jobbet som freelanser, men de oppdragene jeg har fått andre til å utføre innebærer betaling etter fullført arbeid. Dette gir større fleksibilitet i forhold til endringer og kvalitetskontroll. Jeg ville personlig ikke satt av 10k på en konto som driftes av paypal for at oppdraget skulle starte. Hva om freelanseren ikke starter oppdraget før etter flere måneder? Dette gir meg som oppdragsgiver oppbundet kapital som jeg ikke kan kontrollere? Hvordan håndterer dere tvister og uenighet om hva som er fullført arbeid?

9) Er ikke Paypal en litt "useriøs" måte å håndtere pengene på? Det at en større bedrift skal ha Paypal for å kunne bruke nettsiden tror jeg er en deal-breaker for noen.

10) Hvordan sikrer dere at oppdragsgiver og freelanser ikke tar direkte kontakt med hverandre og kutter kostnadene? Dersom dere uansett benytter Paypal som mellommann kan vel også oppdragsgiver og freelanser gjøre dette uten at dere tjener noe som helst? Hva med at dere opptrer som mellommann selv (det løser også kommentar #9)?

EDIT: 11) Det er visse grafiske bugs på siden. For eksempel er navigasjons-baren litt hakkette når jeg skroller. I tillegg er det litt kjedelig at hele navigasjonsbaren og filter-delen av profilsiden tar hele skjermen når man besøker siden på mobil. I tillegg er maks timepris man kan søke etter ikke i henhold til maks timepris som profilen har. Det betyr at hvis min timepris er for eksempel kroner 3000, vil jeg aldri vise i noen søk.
Sist endret av hosjmeister; 5. desember 2015 kl. 21:42.
En ting, paypal er en veldig seriøs må å håndtere penger på, veldig mange som bruker det over i statene, amazon for å nevne en.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: Du er ikkje ferdig med oversettjinga. Seriøst, du lanserer ikkje ei slik side før den er ferdig oversett.

2: Er TOS faktisk oversatt meir eller mindre direkte? Det er ein del ting der som får meg til å stusse, m.a. ei formulering om at ein har ansvar for all aktivitet. Du forsøker og å forby avleda verk? Og formuleringene rundt opphavsrett gjer meg oppriktig i stuss om du forsøker å forby bruk av innhaldet ein måtte finne på å betale for å få laga. Du er i Noreg, ikkje USA, så du treng neppe ti sider boilerplate legalese.

3: Paypal? Vanlege i Noreg i B2B er faktura, og forskots, a-konto eller etterskotsbetaling, litt avhengig av tillitsforhold. Paypal har skyhøge omkostninger samanlikna med faktura og bankoverføring.

4: Nettsida er grisetreg. Det kjem vel av at du hoster den på eit webhotell til ein tier i måneden.

5: Du har voldsomt snevert utval kategorier. Kvifor ikkje ta med kva språk ein kan? Det er jo veldig relevant i mange tilfeller.

6: Du tar betalt for å legge ut oppdrag, og du tar 5% av avtalt sum? Er ikkje det litt drøyt å betale to gongar for samme tenesta?

7: Kvifor skal eg stole på ein betalingsgaranti frå eit enkeltpersonsforetak, framfor å stole på freelanceren direkte?
Her var det mye god og konstruktiv kritikk! Setter utrolig stor pris på det, da det får meg til å skjerpe tjenesten og faktisk forstår hva slags inntrykk "massen" sitter igjen med.

Det kom kanskje ikke tydelig nok frem, men siden er på beta-stadiet. Det er mye smårusk som gjenstår. Siden skal offisielt lanseres på nyåret.

Nå skal jeg tenke over tilbakemeldingene deres, så vil jeg komme med mine tanker i morgen, eller på mandag.

Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Har sett litt på siden, og har et par kommentarer i forhold til brukeropplevelse og inntrykk.

0) Du skriver her at det skal være et dedikert nettsted for webutvikling, mens på nettsiden står det at nettsiden skal være for både app-utvikling, grafisk design og internettmarkedsføring. Jeg får likevel ikke den følelsen når jeg er på nettsiden, men heller en følelse av generell tilrettelegging for kontakt mellom oppdragsgivere og arbeidere (ref mine kommentarer under). Tenk gjerne på hva en oppdragsgiver innenfor disse kategoriene vil ha av informasjon kontra en oppdragsgiver innenfor for eksempel bygg og anlegg. Det er etter min mening ingenting som forhindrer en oppdragsgiver innen bygg og anlegg å bruke denne siden, og det ser jeg på som et svakhetstegn dersom du skal ha en nisje-side.
Vis hele sitatet...
Gode poeng. Akkurat dette vet jeg ikke hvordan jeg skal løse, annet enn å kommunisere tydelig hva nettsiden dreier seg om. Og eventuelt slette oppdrag innen bygg og anlegg. :P

Sitat av hosjmeister Vis innlegg

1) Du bør absolutt ta deg tid til å fikse oversettelser. Spesielt på de mest generelle tingene, som "profiles"-teksten når man viser alle profiler. Du skriver at du ønsker et fortrinn i forhold til andre konkurrenter via "kortreist" kvalitet, da bør siden din i det minste være kvalitetssikret.
Vis hele sitatet...



W.I.P. Oversettelsene skal selvfølgelig være ferdig ved lansering (estimert rundt januar/februar)

Sitat av hosjmeister Vis innlegg

2) Hva er greia med å vise hvor mye en person har brukt på nettsiden?
Vis hele sitatet...
Standardfunksjon i temaet jeg bruker. Og kan gi et estimat på hvor mye freelanceren har jobbet gjennom tjenesten. Dette kan gi en slags "social proof". Ved siden av ratingen kan det gi en bekreftelse på at freelanceren leverer varene som forventet.

Sitat av hosjmeister Vis innlegg

3) Når man registrerer seg så må man velge om man vil leie eller jobbe. Hvorfor ikke kunne gjøre begge deler?
Vis hele sitatet...
Dette går an å endre på, slik at alle får like rettigheter. Skal tenke på om det kan være nyttig.

Sitat av hosjmeister Vis innlegg

4) Når man skriver inn spesialiteter, hadde det vært en idé om man får opp automatisk forslag, som et slags tag-system? Tenker at det kan være kult om man som oppdragsgiver kan se freelansere basert på spesialitet, slik man kan se oppdrag basert på spesialitet. Hvis dette skal være et dedikert nettsted for web-oppdrag, bør du kanskje vurdere en form for kontroll av hva personene skriver inn her, slik at det er relevant for oppdragsgiveren? I tillegg gir det bedre kontroll på skrivefeil.
Vis hele sitatet...
God ide. Skal se etter om det går an å ta i bruk denne funksjonen.

Sitat av hosjmeister Vis innlegg
5) Hva om jeg kan ulike ting, som både app-utvikling, web-utvikling og så videre? Hvordan reflekteres dette i "kategori"-delen av min profil?
Vis hele sitatet...
Jeg skal helt klart oppdratere kategori-listen, slik at kategoriene brytes ned til mer spesifikke deler.

Sitat av hosjmeister Vis innlegg
6) Hvorfor er fylke et påkrevd felt på profilen min? Hvis du ser på dette som veldig viktig og det skal fortette å være et påkrevd felt, bør du kanskje ha en form for validering slik at dette feltet gir mening. Jeg skrev inn "-", og da ble profilen lagret.. Dette feltet står også to steder på min profil, både under "Kontodetaljer" og "Profil", og krever at jeg skriver dette inn to ganger.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er kjipt. Dette er også standard i temaet jeg bruker. Opprinnelig er det land og by, men tjenesten er jo kun for oss i norge, så derfor ble det fylke. Dette må jeg tygge mer på..

Sitat av hosjmeister Vis innlegg
7) Det er vel heller ikke vanlig at man betaler hele summen for oppdraget i forkant? Jeg har ikke jobbet som freelanser, men de oppdragene jeg har fått andre til å utføre innebærer betaling etter fullført arbeid. Dette gir større fleksibilitet i forhold til endringer og kvalitetskontroll. Jeg ville personlig ikke satt av 10k på en konto som driftes av paypal for at oppdraget skulle starte. Hva om freelanseren ikke starter oppdraget før etter flere måneder? Dette gir meg som oppdragsgiver oppbundet kapital som jeg ikke kan kontrollere? Hvordan håndterer dere tvister og uenighet om hva som er fullført arbeid?
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke vanlig for en vanlig freelancer å få forhåndsbetalt, men for at betalingsgarantien skal fungere, må det bli slik. Dette er blant annet slik finn.no gjør det.

Sitat av hosjmeister Vis innlegg
9) Er ikke Paypal en litt "useriøs" måte å håndtere pengene på? Det at en større bedrift skal ha Paypal for å kunne bruke nettsiden tror jeg er en deal-breaker for noen.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si paypal er en useriøs leverandør. Paypal er kanskje litt "usexy" og lite brukervennlig mtp omdirigering til betalingssiden. Målet er å få satt opp betalingsgarantien i Stripe, som er 10 ganger mer brukervennlig, man kan bare fylle inn kortdetaljer på siden, uten noe mer hassle. Men dette lot seg ikke gjøre på nåværende tidspunkt - så det ble paypal.

Sitat av hosjmeister Vis innlegg
10) Hvordan sikrer dere at oppdragsgiver og freelanser ikke tar direkte kontakt med hverandre og kutter kostnadene? Dersom dere uansett benytter Paypal som mellommann kan vel også oppdragsgiver og freelanser gjøre dette uten at dere tjener noe som helst? Hva med at dere opptrer som mellommann selv (det løser også kommentar #9)?
Vis hele sitatet...
Vi kan ikke forsikre oss 100% mot dette. Dette er en akilleshel ved tjenesten. Det vi kan gjøre er å fokusere på fordelene ved betalingsgarantien, og eventuelt gjøre det klart at brukere blir steng ute om slikt forekommer.

Sitat av hosjmeister Vis innlegg
EDIT: 11) Det er visse grafiske bugs på siden. For eksempel er navigasjons-baren litt hakkette når jeg skroller. I tillegg er det litt kjedelig at hele navigasjonsbaren og filter-delen av profilsiden tar hele skjermen når man besøker siden på mobil. I tillegg er maks timepris man kan søke etter ikke i henhold til maks timepris som profilen har. Det betyr at hvis min timepris er for eksempel kroner 3000, vil jeg aldri vise i noen søk.
Vis hele sitatet...
Dette skal jeg se nærmere på


Sitat av vidarlo Vis innlegg
1: Du er ikkje ferdig med oversettjinga. Seriøst, du lanserer ikkje ei slik side før den er ferdig oversett.
Vis hele sitatet...
Siden er ikke lansert, og jeg er klar over at det er en del av oversettelsene som mangler. Siden er i beta-fasen, hvor jeg ønsker å utelukke feil og finpusse funksjoner så den blir klar til lansering.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
2: Er TOS faktisk oversatt meir eller mindre direkte? Det er ein del ting der som får meg til å stusse, m.a. ei formulering om at ein har ansvar for all aktivitet. Du forsøker og å forby avleda verk? Og formuleringene rundt opphavsrett gjer meg oppriktig i stuss om du forsøker å forby bruk av innhaldet ein måtte finne på å betale for å få laga. Du er i Noreg, ikkje USA, så du treng neppe ti sider boilerplate legalese.
Vis hele sitatet...
Der traff du spikern på huet. Den er lånt fra en annen side med tillatelse. Løsningen her blir vel å få tilbakemeldinger fra en som kan det juridiske, slik at det relevante tas med.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
3: Paypal? Vanlege i Noreg i B2B er faktura, og forskots, a-konto eller etterskotsbetaling, litt avhengig av tillitsforhold. Paypal har skyhøge omkostninger samanlikna med faktura og bankoverføring.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over, så er ikke paypal det ønskelige å bruke, men det jeg rett og slett må begynne med nå - før den forhåpentligvis kan erstattes med en annen løsning. Akkurat nå ser jeg ingen annen utvei enn å bruke paypal.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
4: Nettsida er grisetreg. Det kjem vel av at du hoster den på eit webhotell til ein tier i måneden.
Vis hele sitatet...
Dette var bra du påpekte. Dro i noen spaker her og der, og den raskeste responsen jeg har fått til nå er på 592ms.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
5: Du har voldsomt snevert utval kategorier. Kvifor ikkje ta med kva språk ein kan? Det er jo veldig relevant i mange tilfeller.
Vis hele sitatet...
Jepp! Dette skal fikses.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
6: Du tar betalt for å legge ut oppdrag, og du tar 5% av avtalt sum? Er ikkje det litt drøyt å betale to gongar for samme tenesta?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke helt finslipt betalingsplanene enda. Les mine tanker om dette lenger ned i dette innlegget.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
7: Kvifor skal eg stole på ein betalingsgaranti frå eit enkeltpersonsforetak, framfor å stole på freelanceren direkte?
Vis hele sitatet...
La oss snu på det, hvorfor skal man stole på 1 freelancer (som mest sannynslig har et enkeltpersonsforetak - om det skulle ha noe å si), fremfor en tjeneste som administrerer betalinger og kontakt mellom oppdragsgivere og freelancere?


Betalingsplanene er som nevnt ikke helt fastsatt - og jeg er usikker på hva som fungerer best. Jeg har som hovedmål å få folk til å bruke tjenesten, og at begge parter synes den er nyttig. Har ingen planer eller mål om å bli millionær på den.

Det finnes en rekke alternativer for betaling, som kan brukes.
  • Freelancer betaler for å legge inn et bud
  • Oppdragsgiver betaler for å poste oppdrag
  • "Avgift" av totalsummen for oppdraget (som går til oss)
Alle disse alternativene kan skrus av, eller kombineres.

Ellers:

En ting jeg seriøst kan vurdere, er om jeg skal ta en fastpris for å legge ut oppdrag, og evt mer for å få de "fremhevet" på siden - og gi blaffen i "avgiften" fra totalsummen. På denne måten har det heller ikke noe å si om de snakkes utenom tjenesten.

Ellers så kan jeg ha det som nå (med en avgift), men la det være gratis å legge ut oppdrag + en liten kostnad om oppdraget skal være fremhevet.

Nå tenker jeg bare høyt, og setter pris på innspill.

Og igjen, takk for verdifulle tilbakemeldinger!
Sist endret av Grynder; 6. desember 2015 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har du vurdert stripe og at man må betale er gebyr for å få eventuell kontakt info til freelanceren så du tjener litt. F.eks Finn Småjobber. Da er du i det minste sikret noe betaling
Synes generelt siden er litt for fancy - grafisk sett.
Bla. i søkesiden er det kronglete å se hvor tekstfeltet er.

Det er også litt rart at når jeg går inn på siden for oppdrag og velger "Billigste oppdrag" blir listen sortert med det høyeste budsjettet først.
Også; Hva er egentlig et billig oppdrag?

Burde det ikke også komme frem en tidsfrist eller periode?

Det ser også ut til at dere ikke har fulgt retningslinjene for Universell Utforming. Blant annet er det umulig å navigere på siden ved bruk av tastatur.

Ad TOS og det juridiske; jeg vil anbefale dere å ta kontakt med en advokat for å gå gjennom hvilket ansvar dere har, hva dere må kommunisere og hvilke juridiske risiki dere har.
Det var henvist til en TOS tidligere i tråden, den fant jeg ikke.