Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1333
Sitter å designer en pedaldrevet Trykkluftskompressor, til den trenger jeg et stort svinghjul, typen 1,5 m diameter. Vet noen om steder man kan kjøpe/skaffe i Oslo, eventuelt måter å lage? Tenker å legge ut tegninger og buildlogg om jeg får gjennomført det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva krav har du til det? Må det maskinerast? Er turtallet så stort at det må armerast? Kva materiale skal du ha det i? Standard konstruksjonnstål (350MPa strekkfasthet)? Skal det vere solid, eller skal det vere eiker på det?

Kort sagt - eit vilkårleg mekanisk verksted om det er snakk om ein sylinder med eiker og lavt turtall. Om det er høgt turtall må det maskinerast og balanserast, og det er færre som har denslags utstyr...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Siden det er kompressor, så må det vel litt turtall på det? Med mindre du endrer slaglengden på veiven drastisk.
Litt av en vekt du kommer til å få på det svinghjulet der! Vist du kjenner noen som jobber på vert eller som jobber med plater så kan de sikkert vannskjære ut et svinghjul til deg
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trenger ikke vannskjere det, en skjerebrenner funker jo.
Det spørs såklart hvilke tolleranser man må ha, men det virker for meg på att dette ikke krever ekstrem tolleranse.
edzaster's Avatar
Trådstarter
Takk for raske svar, er egentlig ganske uerfaren innefor dette, mest en ide jeg fikk som jeg ønsket å vidreutvikle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Trenger ikke vannskjere det, en skjerebrenner funker jo.
Det spørs såklart hvilke tolleranser man må ha, men det virker for meg på att dette ikke krever ekstrem tolleranse.
Vis hele sitatet...
Første som slår meg er 10-15mm plate som blir valsa til passelig sylinder, og montert eiker i. Vil tru det er billegare enn å skjære det ut, ettersom du treng tynnare plate, og det blir lite kapp igjen.

Krev rett nok ei valse i stand til å håndtere tjukke plater, men tipper relativt mange verft har det.

Elles så er nok det beste prismessig å bestille det hos ein polsk stållevrandør. Vår erfaring er at på sjølv småting er det billegare å bestille det i Polen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvofor må du gjøre dette så vanskelig?
Du aner jo ikke noe om tyngdene som trengs her, så hvorfor kommer du med konkrete tall?
Men slik som jeg forstår trådstarter holder det med ei plate som han skjerer ei skive av, og lagrer opp i senter..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Men slik som jeg forstår trådstarter holder det med ei plate som han skjerer ei skive av, og lagrer opp i senter..
Vis hele sitatet...
Og då vil det bli dyrare enn å ta ei 10-cm remse av ei plate og valse til sylinder tipper eg Hugs på at tregheitsmomentet har faktor på radius i annen (I=mr^2), så du vil vinne rimeleg mykje på å gå opp litt i radius framfor å gå opp i masse. Ved å ta ei solid plate betaler du relativt mykje for stålet nær senter, som bidrar svært lite til energien som er lagra, og du må betale for kappet rundt den biten du skal ha. Er det ei standard-plate og du skal ha 60cm må du betale for vekta av 60x180cm typisk. Tar du det i sylinder blir det kanskje 15x180cm for samme energi lagra... utan at eg har rekna på det.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg jobber på mekanisk verksted, og er HELT sikker på att løsninga di er dyrere enn mi..
Mendu, jeg tviler på att det er noe av dette trådstarter drar nytte av..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg jobber på mekanisk verksted, og er HELT sikker på att løsninga di er dyrere enn mi..
Mendu, jeg tviler på att det er noe av dette trådstarter drar nytte av..
Vis hele sitatet...
Ja, valsing har en pris. For små svinghjul vil heil plate lønne seg. For større vil det lønne seg med sylider, ettersom massen nær senter er rimelig bortkasta. Kor krysningspunktet er kjem an på om plass koster penger eller ikkje, om ekstra masse koster penger eller ikkje, energi som skal lagrast i svinghjulet m.m.

Men du firedobler energimengda lagra om du dobler radien på massen, og det er ikkje heilt uvesentleg. Om plass er billeg vil lange eiker og lav masse fort lønne seg...
Ville vel bare ha tatt et sykkelhjul og tatt vekk slange og dekket. Så kan han feste så mye vekter han trenger rundt hjulet får å få de egenskapene han er ute etter.